Hoge pieptoon van mobo (?) afkomstig?

Pagina: 1
Acties:

• Spike_wolf
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16:37

Spike_wolf

Genius Or Madman?.. You Decide

Topicstarter
Hey,

Ik heb nu sinds een paar dagen dat er een hoge irritante peiptoon uit mijn PC komt zetten :?
Ontzettend irritant... als k buiten m'n kamer ga staan kan k hem nog nèt horen.. geeft dus wel aan dat het ook een aardig hard geluid is...

K dacht in eerste instantie dat het een fan was, maar k heb alle drie m'n fans (CPU, Video kaart en Voeding) om de buurt ff tegen gehouden en de pieptoon bleef...
T komt ook niet uit m'n case speaker want die zit niet aangesloten :+
Het komt ook niet uit m'n normale speakers (staat er een naast m'n case) want als k die afkoppel hoor k t nog steeds :?
K heb net een tijdje met m'n oor in m'n case gehangen om goed te luisteren waar t vandaan komt... k ben zo goed als zeker dat het geen HDD is, het komt meer uit de buurt van de CPU en geheugen banken... wat zou in hemelsnaam dat irritante piepgeluid kunnen veroorzaken?
k zie geen lekkende of erg bol staande elko's ofzo...
En t zijn ook niet m'n monitoren, t komt echt UIT de case.

het vreemde is dat als k m'n case beetje optil of shuin zet (bovenkant opzij duwen en onderkant laten staan) dat het dan minder word en soms zelfs helemaal verdwijnt... hierdoor dacht k in eerse instantie dus ook dat t een verotte lager was ofzo in een fan...

Het piepje is constant aanwezig.. maar heel af en toe zwakt ie wat af...

Het is dus niet zo dat hij alleen aanwazig is al k zware toepassingen draai ofzo.. echt constant, willekeurig hard en zacht..

Search op GoT en Google leverde niet echt wat op...

spec:
Syntax SV400 Mobo
AMD Athalon 2600+
1024 MB DDR RAM (2x512 MB)
GeForce FX 5700 256 MB DDR
3 HDD's (2x Western digital 80GB, 1x Samsung 120GB)
Samsung CD Fikker
Pinacle PCTV Rave TV tuner kaart

Wat doet Ctrl+W ook alweer?
Humankind… be both.
Star Wars Awakens | Instagram

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-07 01:43

Turkish

zhé germans

Kan zijn dat een combinatie van spoelen en elco's voor die toon zorgen. Controleer eens of de spanningen een beetje kloppen die je voeding afgeeft en kijk of het uitmaakt of een andere stopcontact misschien helpt ;)

'When you're not paying for the product, you are the product!'

Verwijderd

al een keer geprobeerd de stekkers uit je hdd's te halen en hem dan aan te zetten? Lijkt me dat dat je hdd's moeten zijn...
edit:
of een spoeltje?

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 19-04-2005 14:04 ]

Verwijderd

Ik had dit ook.
Lag bij mij aan de Freq van de AGP slot.
Had toen de Freq van et AGP slot iets omlaag gedaan en een stuk minder piep toon

• Spike_wolf

Spike_wolf

Topicstarter
Turkish schreef op dinsdag 19 april 2005 @ 14:02:
Kan zijn dat een combinatie van spoelen en elco's voor die toon zorgen. Controleer eens of de spanningen een beetje kloppen die je voeding afgeeft en kijk of het uitmaakt of een andere stopcontact misschien helpt ;)
Een anders stopcontact gebruiken word lastig... heb er maar 2 hier zitten waar een hele hoop zooi aan hangt O-) maar er is de laatste tijd niks nieuws bij gekomen (past virgens ook niet meer :P ) dus lijkt me sterk dat dat het si.. k kan wel eens alle overbodige zooi eruit trekken.. kijken of t wat uitmaakt....
Verwijderd schreef op dinsdag 19 april 2005 @ 14:04:
al een keer geprobeerd de stekkers uit je hdd's te halen en hem dan aan te zetten? Lijkt me dat dat je hdd's moeten zijn...
edit:
of een spoeltje?
tja.. zet m'n PC meestal niet graag uit... heeft ie weer 10 minuten nodig om op te starten... (binnenkort toch maar eens formatten :D :P ) maar zal t eens proberen.. je weet nooit.. hoewel t geluid daar niet vandaan lijkt te komen... maar nooit geschoten is altijd mis :P

Humankind… be both.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07-08 20:15

Maasluip

Kabbelend watertje

Wie zijn K en T?

Het zal een eigenfrequentie van wat spoeltjes zijn denk ik. Als blijkt dat het weg gaat als je de kast schuin zet, probeer dan eens het moederbord op een plaats met een stukje schuimrubber te ondersteunen.

Signatures zijn voor boomers.

• Spike_wolf

Spike_wolf

Topicstarter
Maasluip schreef op dinsdag 19 april 2005 @ 14:08:
Wie zijn K en T?

Het zal een eigenfrequentie van wat spoeltjes zijn denk ik. Als blijkt dat het weg gaat als je de kast schuin zet, probeer dan eens het moederbord op een plaats met een stukje schuimrubber te ondersteunen.
K en T zijn Ik en Het :P jaja.. k weet t.. msn talk :P sry O-)

zou dat helpen... k moet de kast toch een flink end schuin zetten om de pieptoon te reduceren of weg te krijgen...

Humankind… be both.

• Aham brahmasmi
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-12-2025
Komt het niet uit de voeding? Bij sommige voedingen zorgt het PFC-filter voor een irritante pieptoon. Het schijnt dat je dat filter vrij straffeloos en eenvoudig los kunt solderen. Houdt je oor eens bij de achterkant van de voeding dus.

• Spike_wolf

Spike_wolf

Topicstarter
Aham brahmasmi schreef op dinsdag 19 april 2005 @ 14:13:
Komt het niet uit de voeding? Bij sommige voedingen zorgt het PFC-filter voor een irritante pieptoon. Het schijnt dat je dat filter vrij straffeloos en eenvoudig los kunt solderen. Houdt je oor eens bij de achterkant van de voeding dus.
Het is heel moeilijk te horen waar het nou eigenlijk precies vandaan komt.. maar t zou best uit de voeding kunnen komen... als k een stukkie van de voeding vandaan ga hoor k de piep minden..
Maar t zou evengoed uit de CPU kunnen komen, maar de voeding is ook een grote kans.

[edit]
hmmm...

heb net alle schijven ff los gehaald, zonder schijven maakte het systeen geen piep geluid...
een secundaire schijf eraan... nog stil.. nog een secundaire schijf eraan... ook stil... de primailre schijf eraan... nog steeds still...

k hoor nu niks....
t kan zijn... dat het gepiep pas later tevoorschijn komt.. aaaahh!!! daar is het weer.... heel zachtjes nog.. maar zal vast wel harder worden :?

[ Voor 26% gewijzigd door Spike_wolf op 19-04-2005 15:14 ]

Humankind… be both.

• Aham brahmasmi
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-12-2025
Ik heb ook iets raars met m'n twee harde schijven. Ik heb een 80 GB WD schijf die niet echt stil is en een tijdje terug een Hitachi 160 GB schijf erbij gezet. Toen ik dat deed hoorde ik mijn PC opeens hard zoemen om de twee seconden ongeveer. zzZOOEeemmmmmmm----zzzoOOEeemmmmm---zzzoOEemmm.. etc. 8)7 Als ik één van de twee schijven los koppel dan is het effect weg, dus ze versterken elkaars trillingen duidelijk als ze tegelijkertijd aanstaan...

Bij m'n andere pc heb ik een nog veel gekker geluid; een soort gekreun dat echt elke keer precies hetzelfde klinkt, maar slecht 2 of 3 keer per dag voorkomt ('s avonds valt het me vaker op dan 's middags). oO

[ Voor 3% gewijzigd door Aham brahmasmi op 19-04-2005 15:21 ]

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Harde schijven maken ook vaak een zoemend/piepend geluid (zoals Aham brahmasmi omschrijft),
maar ik heb sterk de indruk dat dat hier het probleem niet is.

Het geluid dat TS omschrijft wordt meestal veroorzaakt door resonantie in een spoeltje. In mijn ervaring is het meestal een spoeltje in het spanningsstabilisatiecircuit voor de processorspanning, maar het is ook mogelijk dat een spoeltje in een schakelende voeding (PSU of monitor) resoneert. Hiertegen helpt een klein dotje siliconenkit of (naar ik gehoord heb) een beetje haarlak op het spoeltje.
Turkish schreef op dinsdag 19 april 2005 @ 14:02:kijk of het uitmaakt of een andere stopcontact misschien helpt ;)
Zou je eens kunnen uitleggen waarom je in 's hemelsnaam denkt dat dat iets uit zou maken? Of heb jij thuis stopcontacten met totaal verschillende netspanningen en frequenties?
Verwijderd schreef op dinsdag 19 april 2005 @ 14:05:
Ik had dit ook.
Lag bij mij aan de Freq van de AGP slot.
Had toen de Freq van et AGP slot iets omlaag gedaan en een stuk minder piep toon
Dat kan inderdaad schelen. Ook het AGP slot wordt door het mobo voorzien van een aparte voedingsspanning, die meestal op het bord wordt gegenereerd d.m.v. een pwm-circuit. In een spoeltje in zo'n circuit kan dus resonantie optreden. Je kan de resonantie proberen te onderdrukken door de belasting van het betreffende circuit te veranderen (ietsje zwaardere of juist lichtere belasting) waardoor de pwm-frequentie verandert, wat weer als gevolg heeft dat je niet meer werkt op de resonantiefrequentie van het spoeltje.
Aham brahmasmi schreef op dinsdag 19 april 2005 @ 14:13:
Komt het niet uit de voeding? Bij sommige voedingen zorgt het PFC-filter voor een irritante pieptoon. Het schijnt dat je dat filter vrij straffeloos en eenvoudig los kunt solderen.
Tsja, als je het risico op toekomstige elektrocutie en een gore rothoop HF-storing op je lichtnet als 'straffeloos' wil betitelen, dan moet je dat vooral doen. Maar als je een beetje nuchter nadenkt, blijf je gewoon met je fikken van dat filter af, want het zit er niet voor niks :/

[ Voor 5% gewijzigd door koraks op 19-04-2005 15:36 ]

• Herby
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-01-2022

Herby

Stalknecht

never mind

[ Voor 76% gewijzigd door Herby op 19-04-2005 15:38 ]

Compromis? Hoezo heb ik het mis dan?! | Geluk = gelul met een K | з=(•̪●)=ε

• Ui30
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18-04 15:55
Door resonantie kan dit probleem ontstaan, maar het zou zelfs iets van electrostatisch gerommel kunnen zijn. Dat ontstaat als je systeem wat stoffiger wordt. Haal je systje eens leeg (vooral ff je pci- en agp-kaarten eruithalen) en blaas de boel goed uit met perslucht. NIET zuigen met een stofzuiger, zachtjes blazen met schone, condensvrije lucht. Je kunt dat kopen bij elke fotohandelaar. Maak ook de heatsink van je CPU eens schoon en die van je graka. Zet de boel dan terug en kijk of het weg is. Eventueel kan je met een heel fijn schuurpapiertje even de contactpunten van je insteekkaarten heel voorzichtig iets opschuren om de boel weer goed schoon te krijgen.
Als je systeem al wat langer staat, kan ik me voorstellen dat dit probleem door stof wordt veroorzaakt.

• koraks
  • Niet online
Ui30 schreef op dinsdag 19 april 2005 @ 15:55:
Door resonantie kan dit probleem ontstaan, maar het zou zelfs iets van electrostatisch gerommel kunnen zijn. Dat ontstaat als je systeem wat stoffiger wordt.
Leg eens uit dan? Ik kan namelijk geen mechanisme verzinnen dat als gevolg van 'electrostatisch gerommel' (wat bedoel je daarmee precies?) geluid veroorzaakt.

Uit koelingsoogpunt kan het overigens zeker geen kwaad om af en toe alle stof uit de systeemkast te verwijderen.

• Ui30
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18-04 15:55
Je kent toch het begrip statische electriciteit wel? je weet wel, dat geknetter in je haar? Het kán gebeuren dat dit bij tijd en wijlen wat gepiep veroorzakt. het is dan niet echt gepiep, maar meer een soort knerpend geluid.

• koraks
  • Niet online
Ui30 schreef op dinsdag 19 april 2005 @ 16:32:
Je kent toch het begrip statische electriciteit wel? je weet wel, dat geknetter in je haar?
Ja, maar dan ontgaat me het verband met stof in een draaiende pc een beetje.
Het kán gebeuren dat dit bij tijd en wijlen wat gepiep veroorzakt. het is dan niet echt gepiep, maar meer een soort knerpend geluid.
Tsja, ik sta daar toch een tikkeltje sceptisch tegenover. Ik heb in de afgelopen tien jaar echt honderden (stoffige) pc's onder handen genomen, maar nog nooit het fenomeen wat jij beschrijft waar kunnen nemen. Wel allerhande aanlopende fans, resonerende spoeltjes, piepende beeldbuizen enz. enz., maar nog nooit een geluid dat mogelijkerwijs door statische elektriciteit veroorzaakt zou kunnen worden. Zoals gezegd, kan ik daar ook geen mechanisme voor verzinnen, en jammergenoeg kun jij me dat blijkbaar ook niet vertellen.
Pagina: 1