Toon posts:

[exch2003] interne mail via smarthost

Pagina: 1
Acties:
  • 215 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Wat ik wil klinkt vreemd maar ik moet het toch voor elkaar zien te krijgen:
interne mail, dus mail die ik stuur vanaf en naar <naam>@<mijndomein>.nl , wordt altijd rechtstreeks via de exchange server zelf in de juiste mailbox geplaatst.
Ik wil juist dat deze mail via de smarthost (mijn ISP) gaat. Nu heb ik in de SMTP connector al die smarthost ingesteld en mail naar <naam>@<anderdomein>.nl/com wordt netjes en goed via die smarthost verstuurd, maar mail naar @<mijndomein>.nl dus mooi niet.

Dit is nodig omdat ik niet alle users in 1 keer kan overzetten naar Exchange (nu haalt elke user zijn mail nog lokaal binnen rechtstreeks van de popboxen van de ISP).
En als ik maar de helft van de user overzet dan kunnen deze niet intern mailen naar users die nog niet met Exchange werken (want hun mail komt in de mailboxen van de users op de exchange server, en die user werken nog niet met Exchange en kunnen die mail dan dus niet ophalen).

Dus concreet:
Hoe zorg ik ervoor dat emails gestuurd vanaf en naar mijn interne domein (tijdelijk) via de smarthost gestuurd worden. (zodat ALLE intern verstuurde mails aankomen bij mij ISP)

• RoRoo
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 02-06 14:20

RoRoo

Certified Prutser

Ik denk dat de makkelijkste oplossing is om tegen exchange te zeggen dat hij nog niet de mail van jouw domein afhandeld.

bij de users die wel overzijn zet je handmatig hun echte mailadres erin.

It's not DNS. There's no way it's DNS. It was DNS. --The Sysadmin haiku

Verwijderd

Topicstarter
RoRoo schreef op dinsdag 19 april 2005 @ 13:51:
Ik denk dat de makkelijkste oplossing is om tegen exchange te zeggen dat hij nog niet de mail van jouw domein afhandeld.

Wat ik al heb geprobeerd is om de mailboxen (die nu nog leeg zijn dus) te verwijderen van de user die nog niet met exchange werken, maar als ik dan intern mail dan krijg ik van de server een "onbezorgbaar mail" terug dat hij die user niet kan vinden (dus er wordt niet eens gekeken naar de smarthost als het gaat om intern mailen)

• TheRookie
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

TheRookie

Nu met R1200RT

Met de exch2000 migratie hier heb ik de exchange smtp server zo ingesteld dat mail die niet op de exchange server afgeleverd kon worden, eerst naar de 'oude' mailserver doorgestuurd werdt, zodat de mensen die nog niet overgezet waren nog gewoon door de exchange gebruikers gemaild konden worden...

[ Voor 4% gewijzigd door TheRookie op 19-04-2005 13:59 ]

Verwijderd

Topicstarter
TheRookie schreef op dinsdag 19 april 2005 @ 13:59:
Met de exch2000 migratie hier heb ik de exchange smtp server zo ingesteld dat mail die niet op de exchange server afgeleverd kon worden, eerst naar de 'oude' mailserver doorgestuurd werdt, zodat de mensen die nog niet overgezet waren nog gewoon door de exchange gebruikers gemaild konden worden...
hm klinkt goed, hoe heb je dat precies gedaan?

• TAMW
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 31-07 21:02
RoRoo schreef op dinsdag 19 april 2005 @ 13:51:

Dit is je oplossing. Snel, eenvoudig betrouwbaar en je hoeft geen "trucken" uit te halen.

Verwijderd

Topicstarter
Gaat dit zo werken: ten 1e van iedere user de Exchange mailbox deleten (staat toch niks in)
Daarna bij de virtual smtp server op tabblad messages bij "forward all mail with unresolved recipients to host", mijn ISP smtp server invullen.

Dan als ik een user gebruik ga laten maken van exchange , dan een nieuwe mailbox maken met bijbehorend pop3 email adres.

• TheRookie
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

TheRookie

Nu met R1200RT

@TAMW: Hoe ga je dan om met exchange users die elkaar mailen ?

@ikwilbolletje: (in Exchange 2000, weet niet of 't in E2K3 op dezelfde plek zit...)
System manager -> Servers -> Naam van server -> Protocols -> SMTP -> Default SMTP Virtual Server properties -> Message- > "Forward all mail with unresolved recipients to host: "

[edit] Waarom wil je daar 't adres van je oude mailserver niet invullen ?

[ Voor 26% gewijzigd door TheRookie op 19-04-2005 14:22 . Reden: niet MSTP, maar SMTP.. ]

Verwijderd

Topicstarter
TheRookie schreef op dinsdag 19 april 2005 @ 14:20:
@TAMW: Hoe ga je dan om met exchange users die elkaar mailen ?

@ikwilbolletje: (in Exchange 2000, weet niet of 't in E2K3 op dezelfde plek zit...)
System manager -> Servers -> Naam van server -> Protocols -> SMTP -> Default SMTP Virtual Server properties -> Message- > "Forward all mail with unresolved recipients to host: "

[edit] Waarom wil je daar 't adres van je oude mailserver niet invullen ?
juist, daar had ik het ook gevonden en het werkt, Alleen ik moet er dus wel voor zorgen dat de gebruikers die nog niet met exchange werken dus ook geen mailbox op de exchange server hebben (anders worden ze alsnog geplaatst in hun eigen mailbox die voor hun nog niet benaderbaar is)

[edit] ik heb geen oude mailserver :) nu wordt de mail via die client rechtstreeks via de provider gestuurd en ontvangen (lekker gaar dus)

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 19-04-2005 14:26 ]

• RoRoo
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 02-06 14:20

RoRoo

Certified Prutser

Verwijderd schreef op dinsdag 19 april 2005 @ 13:54:
Wat ik al heb geprobeerd is om de mailboxen (die nu nog leeg zijn dus) te verwijderen van de user die nog niet met exchange werken, maar als ik dan intern mail dan krijg ik van de server een "onbezorgbaar mail" terug dat hij die user niet kan vinden (dus er wordt niet eens gekeken naar de smarthost als het gaat om intern mailen)
dat klopt.. aangezien jouw exchange server nog steeds de mail van dat domein wil afhandelen.

wanneer je tegen je exchange server zegt dat hij niet de mail voor jouw domein afhandeld zal de mail via de smtp connector doorgestuurd worden naar internet.

Alleen de gebruikers die wel op exchange zitten zullen dan een ongeldig domein uitsturen bij hun mailtjes. dus daarom zet je bij hun handmatig het echte mailadres neer.

sim-pel en klaar.

It's not DNS. There's no way it's DNS. It was DNS. --The Sysadmin haiku

• Wokker
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-08 20:38

Wokker

De avond wokkel

ik heb het zelfde probleem maar kan het mailtje niet vinden dat exchange de mail van het bekende domein niet zelf mag afhandelen niet vinden :(

Het oneindige X 0

• Wokker
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-08 20:38

Wokker

De avond wokkel

Niemand?

Het oneindige X 0

Pagina: 1