Toon posts:

foto's bewerken (verkleinen)

Pagina: 1
Acties:
  • 105 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
ik wil en foto die getrokken is met en digitale camera in het volgende formaat 2592x1944.
die foto wil ik dus kunnen verkleinen naar pak weg ongeveer en 6cm op 8 cm
op het beeldscherm lukt dit best wel met coraldraw 11 photo shop CS en photo impact 10.
maar nu komt het probleem als ik deze dan afdruk krijg ik telkens al die vierkantjes te zien
op het papier en dat is niet best vindt ik persoonlijk.

hoe kan ik dit oplossen is er iemand die het weet????
bestaan er geen programmas die niet met pixels werken ofzo?

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:24
Irfanview, gewoon in batch formaat foto's verkleinen (of per stuk).

Blokkerigheid treedt niet op, (je moet de kwaliteit wel op minimaal 80 houden).

[ Voor 49% gewijzigd door Snowwie op 19-04-2005 13:27 ]

Mijn YouTube Channel

• LoeiOrdinair
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11:22

LoeiOrdinair

To Infinity and Beyond

Wat bedoel je precies met "krijg ik telkens al die vierkantjes te zien"?

Voor een beter resultaat zou je ook InDesign of Xpress kunnen gebruiken.

@Demonfreak: :? Het gaat om het afdrukken?! Niet om heel veel foto's scalen...

[ Voor 25% gewijzigd door LoeiOrdinair op 19-04-2005 13:27 ]

• Artz
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 22-08 14:37
Je moet gewoon het origineel afdrukken, hierdoor houd je de hoge resolutie. Een klein plaatje afdrukken levert natuurlijk een plaatje op zonder veel detail..

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-08 21:11

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

In CorelDraw gewoon de foto importeren en het gewenste formaat in de werkbalk instellen, of met de muis in het hoekje van de afbeelding en dan afdrukken.

Niet in dialoogvensters de formaten/DPI gaan opgeven, want dan wordt de resolutie van de foto aangepast.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Verwijderd

Zoals Demonfreak zegt:

IRFANVIEW verreweg beste oplossing en makkelijkst werkende!

• andreict
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-07 20:15
Verwijderd schreef op dinsdag 19 april 2005 @ 13:23:
ik wil en foto die getrokken is met en digitale camera in het volgende formaat 2592x1944.
die foto wil ik dus kunnen verkleinen naar pak weg ongeveer en 6cm op 8 cm
op het beeldscherm lukt dit best wel met coraldraw 11 photo shop CS en photo impact 10.
maar nu komt het probleem als ik deze dan afdruk krijg ik telkens al die vierkantjes te zien
op het papier en dat is niet best vindt ik persoonlijk.

hoe kan ik dit oplossen is er iemand die het weet????
bestaan er geen programmas die niet met pixels werken ofzo?
photoshop --> file --> automate

• pasta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-08 23:05

pasta

Ondertitel

Hiervoor moet je dus gewoon de dpi (dots per inch) verkleinen idd. Hoewel als je op 2592x1944 al een lage dpi hebt, krijg je natuurlijk een blokkerig effect als je het verkleint en uitprint. ;)

Signature

Verwijderd

Topicstarter
mijn dpi van die foto is 72

kan ik die nu nog verlagen of niet het is de bedoeloing dat die foto op en kaartje komt;
maar als ik die nu telkens afdruk ziet die foto er niet uit die staat vol met vierkanten die kop is niet meer rond nu maar bijna viekant

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:24
Mja, 72 dpi voor een full size kleurenfoto is niet echt super.
Voor een beetje normale foto moet je toch minimaal 200 dpi hebben.

Probeer nu gewoon Irfanview maar eens, de oorspronkelijke foto er mee openen en dan
resize selecteren. Even nattevinger werk om te zien hoeveel resolutie ongeveer die 6 bij
8 cm op het papier is. Ik gok zelf zo'n 200 bij 150 pixels.

Mijn YouTube Channel

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-08 21:11

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Wat zitten jullie nu allemaal te zeuren over Irfanview?

Ik heb nog nooit zoveel onzin gelezen in een enkel topic.

Jullie lijken allemaal te willen vertellen hoe hij de resolutie moet verlagen en automatiseren enzo, maar hij wil gewoon een enkele foto afdrukken, maar het resultaat is niet mooi.

Ga dan geen onzin lopen vertellen over DPI, want dat maakt het alleen nog maar verwarrender.

Hij heeft een foto met een resolutie van 2592x1944 pixels, als je die op een formaat van 8x6 centimeter afdrukt heb je 823 DPI, en dat is meer dan genoeg.

Het probleem is dat de topictsrater onbedoeld de resolutie van de foto verlaagt bij het verkleinen, waardoor bij het afdrukken de DPI te laag is en de pixels (blokjes) zo groot zijn dat ze zichtbaar zijn.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Verwijderd

Waarom doe je in Photoshop niet Image -> Image Size... en dan de document size naar 8x6 cm zetten?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 19-04-2005 16:57 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 19 april 2005 @ 16:57:
Waarom doe je in Photoshop niet Image -> Image Size... en dan de document size naar 8x6 cm zetten?
als ik dat doe heb ik nog steeds kleine zwarte puntjes op de foto maar het begint er al op te lijken.
is er dan echt geen degelijke oplossing voor dit probleem??

Verwijderd

Topicstarter
Snowwie schreef op dinsdag 19 april 2005 @ 13:25:
Irfanview, gewoon in batch formaat foto's verkleinen (of per stuk).

Blokkerigheid treedt niet op, (je moet de kwaliteit wel op minimaal 80 houden).
hier mee is het reslutaat ook niet al te best vindt ik als ik het afdruk zie ik nog steeds zwarte puntjes op de foto :'(

• Stoffel
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 25-05 17:40

Stoffel

Engineering the impossible

Johnny schreef op dinsdag 19 april 2005 @ 16:54:
Wat zitten jullie nu allemaal te zeuren over Irfanview?

Ik heb nog nooit zoveel onzin gelezen in een enkel topic.

Jullie lijken allemaal te willen vertellen hoe hij de resolutie moet verlagen en automatiseren enzo, maar hij wil gewoon een enkele foto afdrukken, maar het resultaat is niet mooi.

Ga dan geen onzin lopen vertellen over DPI, want dat maakt het alleen nog maar verwarrender.

Hij heeft een foto met een resolutie van 2592x1944 pixels, als je die op een formaat van 8x6 centimeter afdrukt heb je 823 DPI, en dat is meer dan genoeg.

Het probleem is dat de topictsrater onbedoeld de resolutie van de foto verlaagt bij het verkleinen, waardoor bij het afdrukken de DPI te laag is en de pixels (blokjes) zo groot zijn dat ze zichtbaar zijn.
Ik wou net zeggen ja, als je die op een kleiner papiertje gaat proppen krijg je vanzelf meer dots per inch.

Verwijderd

Topicstarter
dus is het niet proper op te lossen volgens jouw

Verwijderd

Topicstarter
het is me dan eindelijk toch nog gelukt met Publisher

• sdomburg
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09-2024
Het kan ook met bijvoorbeeld Photoshop of bijna elk ander bewerkprogramma egkund. Zoals hierboven gemeld is er jammergenoeg een ontzettende hoop onzin verkondigd in dit topic, waardoor het correcte antwoord ietswat ondergesneeuwd raakte. In Photoshop had je dus bijvoorbeeld een afbeelding van 6cm bij 8cm kunnen kiezen met 300 dpi.

• bolke
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-06 11:47

bolke

Klikt nu met een Canon R

Ik gebruik Adobe Image Ready. Hierin kun je Droplets maken die het geheel een heel stuk makkelijker maakt.

Zo heb ik een aantal droplets gemaakt met standaard waardes. Gewoon Copy-Paste naar de droplet en de PC gaat de rest doen.
zie http://www.niched-hubs.com/articles/droplet-tutorial/ voor info

[ Voor 51% gewijzigd door bolke op 05-07-2005 13:38 ]

http://www.hroling.nl

Pagina: 1