mobo of processor ge-electrocuteerd?

Pagina: 1
Acties:

• Jareish
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 24-07 23:08
Gister was er een pc beurs, nieuwe kast gehaald, een pc-radio (NewQ platinum) en wat boxen. Ik ging lekker hard aan de slag. Na uren gekloot kreeg ik de pc eindelijk aan de praat (moet het wel aanzetten via reset knop, want draadje van powerknop deugd niet, m/b switch = toch powerknop?)

Maar nu to the point, er kwam teveel bas uit de boxen dus ik denk misschhien helpt een andere geluidkaart. Ik trek de stroomstekker eruit, trek de soundcard(cmedia 8738) en zet een andere erin(merkloos). En sindsdien wil hij niet booten, beeldscherm gaat niet aan, casefans draaien, neon lampen werken, koeler draait. Dus er gaat wel stroom doorheen. Maar hij wil niet door de boot heen. Ik hoor geen piepjes(speaker draadje is juist aangesloten). Heb hem kaal nog eens geprobeerd, alle kaarten eruit en geheugen en processor. Idem hetzelfde. geen gepiep en niet booten.
Processor erweer in, zelfde alles draait maar geen piep of boot
geheugen erin, zelfde alles draait maar geen piep of boot, (ook andere blokjes geprobeerd)
agp videokaart of pcikaart (beide getest), zelfde alles draait maar geen piep of boot

Toen ik de soundcard eruit trok bleek later dat de stroomvoeding van de pc-radio ernog in zat.
Dit heeft waarschijnlijk een schok veroorzaakt. Mijn vraag is dus nu. wat is er stuk? Me mobo of me processor? Ik ga strax 1 van die 2 nieuw halen.

Er gaat dus nog wel stroom door de mobo, en LAN-ledje wordt groen als ik de kabel erin doe, de resetknop werkt ook. Alleen het lampje van pc-activiteit brand niet, ook nie IDE activiteit.
Ik hoor me cdrom ook spinnen.

Specs:
Sempron 2500 1.75 ghz
v333da jetway mobo
2x 256mb pc3200 ddr ram
sweex 5.1 soundcard
cmedia 8738 soundcard
NewQ platinum radio
400 watt voeding

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 05-08 20:59
ik denk dat je MB kaduuk is

• Ui30
  • Laatst online: 18-04 15:55
Even terug naar af zou ik zeggen. Haal alles uit je kast. Leg je mobo op een vlak houten oppervlak en sluit je mobo aan op je voeding. Zorg ervoor dat je systeemspeakertje ook is aangesloten, zodat je evt. piepjes kunt horen. Schakel je mobo in en luister of je enige sjoege krijgt. Krijg je een beepcode, prik dan je CPU erop (eerst stroom erafhalen) en probeer het dan weer. Dan je RAM, je HDD, etc. totdat de fout weer ontstaat. Je weet dan wat je kapotte onderdeel is.
Als je geen sjoege krijgt met alles eraf, doe dan een cmos-clear met de jumper op je mobo en probeer het opnieuw. Als je een cmos-clear doet, wel alle stroom eraf. Heb je geen jumper hiervoor, haal dan het batterijtje van je mobo.

Mocht dit alles niet baten, dan is je mobo kapot. En waarschiujnlijk nog wel meer ... :'(

• Jareish
  • Laatst online: 24-07 23:08
Heb dat al gedaan, terug bij af, alles opnieuw erin stap voor stap. CMOS clear, zelfs bios batterij vervangen. Hij geeft bij alles geen piep. Halfuur daarvoor deed alles het. ik zet hem uit, stekker eruit, vervang geluidskaart en daarna geeft hij geen kick. Geen piepjes, zelfs als ik alles eruit flikker. hopelijk mag ik van me pa strax de processor in zijn kast testen :( Ik snap niet hoe er iets mis kon gaan, bedoel een soundcard verwisselen als er geen stroom is. maf ding
Op het laatst deed ik wat extra koelpasta op de processor (heeft vaak geholpen, dit x niet) Ben bang dat ik een beetje overdadig ben gegaan. Kan koelpasta ook je proccessor mollen? Het zit alleen bovenop dus niet in de pinnetjes, maar zit wel wat langs de randen van de blokjes (dat is de catch toch?)

[ Voor 25% gewijzigd door Jareish op 19-04-2005 13:19 ]