[Excel] Formule met variabele uitrekenen in andere cel

Pagina: 1
Acties:
  • 3.334 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_obb
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-05 20:25

mr_obb

Lakse Perfectionist

Topicstarter
Ik wil het volgende: Ik heb in bijv. Cel A1 een formule staan met een variabele (X+2). Nu wil ik in cel B1 die formule uitrekenen, waarbij ik X verang door een getal (1).

Ik kan niet zelf een nieuwe functie aanmaken, omdat in elke rij een andere formule komt te staan.

Ik heb geprobeerd om de substitute functie te gebruiken, maar daar komt de string "1+2" uit. Ik heb nu de volgende formule in Cel B1 staan: =VALUE(SUBSTITUTE(A1,"X","1")) , maar daarmee krijg ik een value-error.

De reden dat ik dit wil doen, is omdat ik diezelfde formule op rij 1 nog een aantal keer wil gebruiken met een andere X-waarde. Heeft iemand enig idee hoe ik dit kan aanpakken.

Helaas heb ik op Google en GoT-search geen uitkomst kunnen vinden, omdat het daar over formules en functies binnen een cel gaat.

Edit: Even Rij- en kolomnamen consistent gemaakt.

[ Voor 7% gewijzigd door mr_obb op 19-04-2005 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verbal Kint
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-05 14:55

Verbal Kint

The man with the plan

Als je nu in de formule op rij A niet x invuld als variabele, maar een verwijzing naar een cel, bijv. A1. Dan kun je steeds je "x" vervangen door iets anders in A1 in te vullen.

Great minds think alike!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salandur
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:12

Salandur

Software Engineer

het is mij niet duidelijk wat je precies bedoelt.

je kan in a1 zetten '=b1 + 2' en in b1 dan de waarde invullen die opgeteld moet worden.
in a2 kan je dan zetten '=(b1/7) + 6' ofzo en dan heb je in a1 en a2 verschillende formules die uitgerekend worden.

Assumptions are the mother of all fuck ups | iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_obb

mr_obb

Lakse Perfectionist

Topicstarter
Verbal Kint schreef op dinsdag 19 april 2005 @ 11:46:
Als je nu in de formule op rij A niet x invuld als variabele, maar een verwijzing naar een cel, bijv. A1. Dan kun je steeds je "x" vervangen door iets anders in A1 in te vullen.
Het probleem is dat ik die formule gebruik om in laten we zeggen cellen B1,C1,D1,E1,F1 enz. iets uit te rekenen, met elke keer een andere waarde voor X. De uitkomsten van deze berekeningen worden later op een ander werkblad weer gebruikt om gemiddelden e.d. uit te rekenen.

De formule verandert per rij, dus A1 <> A2 <> A3.
Salandur schreef op dinsdag 19 april 2005 @ 11:49:
het is mij niet duidelijk wat je precies bedoelt.

je kan in a1 zetten '=b1 + 2' en in b1 dan de waarde invullen die opgeteld moet worden.
in a2 kan je dan zetten '=(b1/7) + 6' ofzo en dan heb je in a1 en a2 verschillende formules die uitgerekend worden.
Ik wil dus in B1 uitrekenen B1=Formule uit A1 met X =1, terwijl ik in C1 diezelfde formule wil uitrekenen met X=4. Ik wil niet diezelfde formule 10 keer in mijn excel sheet hebben, omdat dat na ongeveer 30 rijen compleet onoverzichtelijk wordt.

Edit: Naar aanleiding van de volgende post even kolom- en rijnamen verbeterd. Sorry!

[ Voor 47% gewijzigd door mr_obb op 19-04-2005 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Dido

heforshe

Dan vul je je x-waarden toch in in een aparte rij?
(Dus je formules in rij 2, je x-waarden in rij 1).

Het is me trouwens niet helemaal duidelijk waarom je met X wilt werken, als zowel X als je formule steeds anders is...

edit:
Er is weinig onoverzichtelijks aan om een formule door te kopieren door een rij of kolom, hoor. Daar is Excel nou juist voor gemaakt.

Als je in kolom A (let wel: ik ben de draad kwijt wat jij kolommen en rijen noemt :P ) j eX waarden zet, in kolom B je eerste formule, die naar beneen kopieert, en in kolom C je volgende formule, etc?

[ Voor 44% gewijzigd door Dido op 19-04-2005 11:57 ]

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salandur

Salandur

Software Engineer

je maakt 1 kolom met de waardes, in de rest van de kolommen zet je de formules die je kopieerd naar de rest van de cellen.

je zou ook met een kruistabel kunnen werken, maar ik heb geen idee hoe dat in zijn werk gaat hoewel het volgens mij handig is voor het meerdere malen uitvoeren van een formule met meerdere waarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_obb

mr_obb

Lakse Perfectionist

Topicstarter
Dido schreef op dinsdag 19 april 2005 @ 11:55:
edit:
Er is weinig onoverzichtelijks aan om een formule door te kopieren door een rij of kolom, hoor. Daar is Excel nou juist voor gemaakt.

Als je in kolom A (let wel: ik ben de draad kwijt wat jij kolommen en rijen noemt :P ) j eX waarden zet, in kolom B je eerste formule, die naar beneen kopieert, en in kolom C je volgende formule, etc?
Ik heb alles even aangepast, om het consistent te maken.

Het komt nu dus op het volgende neer: Op elke rij heb ik een formule. Deze formule wil ik 10 keer kunnen gebruiken, met verschillende waarden voor X. Op een andere rij staat een andere formule, die ik ook 10 keer wil gebruiken op die rij..

De uitkomsten van de formule zullen uiteindelijk gebruikt worden in verdere berekeningen. De reden dat ik de formule voor een rij op 1 plaats wil hebben, is dat de formules redelijk gecompliceerd worden en ik bij een verbetering zeker wil weten dat deze over de hele rij doorgevoerd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salandur

Salandur

Software Engineer

je kan ook gebruik maken van VBA (Visual Basic for Applications). De formule die je hierin definieerd kan je dan aanroepen vanuit je cell met de juiste waardes en bij verandering wordt die automatisch doorgevoerd in alle cellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Dido

heforshe

Dan zet je dus je X waarden in rij 1, en je formules in rijen 2 en verder.
Je kopieert vervolgens gewoon je formules uit kolom A naar B en verder.

In hoeverre heb je dan niet wat je wilt :?

Wellicht zity je met het kopieren: Excel past celreferenties automatisch aan, als je dat niet wilt kun je een $ voor de kolom- of rijindicator van je celadres zetten in je formule (of beiden). Het adres wordt dan absoluut en wordt niet door excel aangepast bij kopieren.
Als je dezelfde formule voor verschillende x waarden wilt gebruiken is dat echter normaliter geen probleem/.

Wat betekent mijn avatar?

Pagina: 1