Stabiliteitsprobleem na "opgeblazen" Powersupply

Pagina: 1
Acties:

• Diavire
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Voordetail:
PSU: Q-Tec 550w el-cheapo PSU
Moederbord: ABIT KR7A-RAID
CPU: 2266mhz Athlon XP, door middel van multiplier mod (133mhz fsb x 17 multi)
Vid: ATI Radeon 9500non pro @ 9700 @ +- 380 core, 330 mem
RAM: Crucial PC2100 Registered ECC (don't ask >_< )

Hoofdverhaal:
Goed, na mijn PC een maand uitelkaar te hebben liggen om de waterkoeling opnieuw op te bouwen (ik was lui) eindelijk dat moment van de powerknop weer indrukken.
Er gebeurde nix.
Nog een keer proberen, draden checken, en nogmaals, een harde plof, blauwe vonk en een vieze rooklucht. Vreemdgenoeg startte de PC wel gewoon op, maar ik zette hem snel weer uit.
Alles even nagekeken, uit nieuwsgierigheid weer geprobeerd, startte normaal op, maar totaal instabiel.
Nieuwe Powersupply, een qualitatief betere 480watter, maar nog steeds instabiel.

Uiteindelijk is het erop neer gekomen dat de PC alleen nog stabiel is op 1666mhz @ 1.75v (hetzelfde als dat 'ie nodig had toen 'ie overklokt was), lagere En hogere voltages zijn instabiel, ook de videokaart kan nog maar op 325 core 310 mem, anders is die ook instabiel.

Ik neem aan dat iets op mn moederbord het begeven heeft, aangezien het systeem nu wel stabiel draait, maar moeilijk.
Wat zou dit het waarschijnlijkste kunnen zijn, en hoe kan ik daarachterkomen.
Doormeten van caps bijvoorbeeld?

Ik zou liever nog even dit ding met een nieuwe cap fixen dan alles vernieuwen :)

Enig advies welkom >)

-DmD-

• RetepV
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05-06 15:39

RetepV

ALLES valt te repareren

Verrotte caps zijn altijd diegene die rond je processor staan. De bovenkant van die caps moeten vlak zijn. Als ze bol staan, of er wat bruine prut op zit, dan zijn ze verrot.

Kijk, dit zijn gare caps op een oud ECS moederbordje van mij:

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/p.vroomen/gfx/miscpics/ecs_condensators.jpg

Als de condensators niet bol staan, dan kun je er van uit gaan dat ze nog wel goed zijn. Je kunt het dus prima visueel checken.

Als er in je voeding iets opgeblazen is kan er echter ook een spanningspiek op je mobo terechtgekomen zijn. Dat kan andere dingen beschadigd hebben, voornamelijk de CPU of het RAM (de rest is wat minder gevoelig, maar kan natuurlijk ook kapot). Dus als er geen slechte caps op je mobo zitten, dan ben ik bang dat je CPU of je RAM naar de maan is.

Maar gezien het merk, type en de leeftijd van je moederbord durf ik wel op een paar lekkende elco's te gokken.

[ Voor 52% gewijzigd door RetepV op 19-04-2005 11:46 ]

Macbook Pro

• Diavire
  • Niet online
RetepV schreef op dinsdag 19 april 2005 @ 11:42:
Verrotte caps zijn altijd diegene die rond je processor staan. De bovenkant van die caps moeten vlak zijn. Als ze bol staan, of er wat bruine prut op zit, dan zijn ze verrot.

Kijk, dit zijn gare caps op een oud ECS moederbordje van mij:

Als de condensators niet bol staan, dan kun je er van uit gaan dat ze nog wel goed zijn. Je kunt het dus prima visueel checken.
ik had ze eerder visueel gechecked, op het oog staat er niets bol of lekt.
Als er in je voeding iets opgeblazen is kan er echter ook een spanningspiek op je mobo terechtgekomen zijn. Dat kan andere dingen beschadigd hebben, voornamelijk de CPU of het RAM (de rest is wat minder gevoelig, maar kan natuurlijk ook kapot). Dus als er geen slechte caps op je mobo zitten, dan ben ik bang dat je CPU of je RAM naar de maan is.
Er is inderdaad een cap in de voeding gesprongen, misschien meerdere maar dat kan ik niet zien, dus, jij denkt dan CPU? Het RAM heeft niets van zich laten merken, maar de CPU wel, in zwaar verminderde snelheid stabiel houden, maar ik zou eerder denken dat als de CPU aangetast was dat hij het helemaal niet meer zou doen?
Maar gezien het merk, type en de leeftijd van je moederbord durf ik wel op een paar lekkende elco's te gokken.
Dit mobo had al geen last meer van de slechte caps die toendertijd in omloop waren, dat was nog net 1 generatie eerder :)

Bottomline: jij denkt dat het niet het mobo is, maar de cpu?

-DmD-

• h3ll
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Heb je geen ander mobo om je RAM en CPU op te testen??

• Diavire
  • Niet online
Ryan666 schreef op dinsdag 19 april 2005 @ 11:54:
Heb je geen ander mobo om je RAM en CPU op te testen??
Jammergenoeg niet, verder heeft niemand in mijn vriendenkring de benodigdheden om zulke CPU snelheden te halen en ik kan ook niet zomaar iemand's PC uitelkaar halen en overzetten in de mijne ;)

-DmD-

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Ik zou toch in eerste instantie het mobo verdenken. Als een voeding een spanningspiek op je onderdelen zet, zal het moederbord namelijk het eerste overlijden. Componenten als CPU en RAM (en VGA) worden gevoed via het mobo, dus het ligt ook voor de hand dat het mobo de eerste (en zwaarste) klap moet opvangen. Op het mobo zitten spanningsstabilisatiecircuits die wellicht beschadigd zijn geraakt door je slechte voeding. Hierdoor kan de voedinsspanning voor CPU/RAM/VGA minder stabiel zijn geworden, hetgeen leidt tot instabiliteit van het systeem.

• Diavire
  • Niet online
koraks schreef op dinsdag 19 april 2005 @ 12:26:
Ik zou toch in eerste instantie het mobo verdenken. Als een voeding een spanningspiek op je onderdelen zet, zal het moederbord namelijk het eerste overlijden. Componenten als CPU en RAM (en VGA) worden gevoed via het mobo, dus het ligt ook voor de hand dat het mobo de eerste (en zwaarste) klap moet opvangen. Op het mobo zitten spanningsstabilisatiecircuits die wellicht beschadigd zijn geraakt door je slechte voeding. Hierdoor kan de voedinsspanning voor CPU/RAM/VGA minder stabiel zijn geworden, hetgeen leidt tot instabiliteit van het systeem.
Daar zat ik aan te denken, maar is er een manier om dit te meten \ checken, en zonodig te vervangen?

-DmD-

• Ui30
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18-04 15:55
Het probleem dat je hebt is in feite niet direct op te lossen. Het punt is dat door spanningspieken die ontstaan KUNNEN zijn er componenten op je mobo beschadigde zijn. Die beschadigingen kunnen ook pas in een later stadium aan het licht komen. Ik zou niet meer riskeren om bijv. nieuwe RAM of CPU op dit mobo te zetten. Die zou ik dus sowieso vervangen als ik jou was. Verders: zo blijkt maar weer wat een goedkope voeding kan doen. Wees gewaarschuwd voor voedingen zoals Q-Tec, Sweex e.d. Het is bagger van de bovensta plank!

als je inversteert in dure hardware, investeer dan vooral ook in een goede voeding!

• Diavire
  • Niet online
Ui30 schreef op dinsdag 19 april 2005 @ 13:04:
Het probleem dat je hebt is in feite niet direct op te lossen. Het punt is dat door spanningspieken die ontstaan KUNNEN zijn er componenten op je mobo beschadigde zijn. Die beschadigingen kunnen ook pas in een later stadium aan het licht komen. Ik zou niet meer riskeren om bijv. nieuwe RAM of CPU op dit mobo te zetten. Die zou ik dus sowieso vervangen als ik jou was. Verders: zo blijkt maar weer wat een goedkope voeding kan doen. Wees gewaarschuwd voor voedingen zoals Q-Tec, Sweex e.d. Het is bagger van de bovensta plank!

als je inversteert in dure hardware, investeer dan vooral ook in een goede voeding!
Inderdaad, blijkbaar vond 'ie het niet fijn om een maand stil te liggen :)

-DmD-

• under-world
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-01-2025

under-world

ooh-la dots

under-world schreef op woensdag 02 maart 2005 @ 16:09: Eigen onderzoek heeft mij uitgewezen dat er van die zwarte onderdeeltjes (volgens mij zijn dat weerstandjes) zo warm worden (mindere electronica onder invloed van stof) dat ze na verloop van tijd knappen bij die voedingen. Uit 1 kast met kapot moederbord en "geroosterde" Q-tec haalde ik een keer de helft van zo'n zwart dingetje vandaan, persoon had ook echt een knal gehoord en lichtflits en vlammen gezien. Menig computerbouwer verkoopt daarom die dingen niet meer. Heb er hier meerdere de kliko ingegooid waarbij het al te laat was... Ziet eruit of je je tosti een half uur te lang in je broodrooster hebt laten zitten. De lucht is alleen wat meer chemisch :/ Dat stof kan dus ook echt gaan branden. Levensgevaarlijk die rommel :X
edit:
In dit soort gevallen is het 9 van de 10 keer de PSU die tevens het mobo heeft beschadigd. Persoonlijk zou ik het mobo wegdoen en een nieuwe halen wil je het risico op een kapotte CPU of RAM in een later stadium reduceren. Wat ook kan is dat je mobo een piek hebt gehad en nu nog wel werkt maar zich niet meer zo ver laat klokken omdat bepaalde onderdelen te ver buiten spec hebben gedraaid en daardoor licht zijn beschadigd.

[ Voor 22% gewijzigd door under-world op 19-04-2005 13:15 ]

• Diavire
  • Niet online
under-world schreef op dinsdag 19 april 2005 @ 13:10:
[...]

edit:
In dit soort gevallen is het 9 van de 10 keer de PSU die tevens het mobo heeft beschadigd. Persoonlijk zou ik het mobo wegdoen en een nieuwe halen wil je het risico op een kapotte CPU of RAM in een later stadium reduceren. Wat ook kan is dat je mobo een piek hebt gehad en nu nog wel werkt maar zich niet meer zo ver laat klokken omdat bepaalde onderdelen te ver buiten spec hebben gedraaid en daardoor licht zijn beschadigd.
Ack :/

nouja, nu heb ik een ToPower 450w
3.3v = 28A
5v = 45A
12v = 24A

voelt ook een stuk zwaarder, zal dit in iedergeval wel even trekken :)

-DmD-

• under-world
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-01-2025

under-world

ooh-la dots

Vermogen per lijn is idd al een stuk beter. In die Q-tecs zitten geeneens fatsoenlijke voltagestabillisatoren en de prints lijkt op chinaspeelgoed. Je kan het eens proberen voorzichtig aan te kijken met deze voeding, en beoordelen of hij in deze "veilige"modus verder wel stabiel is. Het feit dat ie alleen het voltage pakt wat ie eerst altijd kreeg doet mij vermoeden dat het bordje iig niet helemaal 100% meer is. De oorzaak zit in dat die Q-tec er te lang heeft aangehangen en iets heeft beschadigd of dus bij de klap iets heeft beschadigd. Sterkte ermee iig. :/ ;)

• Diavire
  • Niet online
under-world schreef op dinsdag 19 april 2005 @ 13:25:
Vermogen per lijn is idd al een stuk beter. In die Q-tecs zitten geeneens fatsoenlijke voltagestabillisatoren en de prints lijkt op chinaspeelgoed. Je kan het eens proberen voorzichtig aan te kijken met deze voeding, en beoordelen of hij in deze "veilige"modus verder wel stabiel is. Het feit dat ie alleen het voltage pakt wat ie eerst altijd kreeg doet mij vermoeden dat het bordje iig niet helemaal 100% meer is. De oorzaak zit in dat die Q-tec er te lang heeft aangehangen en iets heeft beschadigd of dus bij de klap iets heeft beschadigd. Sterkte ermee iig. :/ ;)
yup, en het is een realistische rating, 430w met alle lijnen tegelijk belast, ipv nep ratings die 1 lijn per keer pakken :D

Hij's verder wel stabiel nu, dit is al een paar maanden geleden, ik post er nu pas over, ik zoek al een tijdje een goedkope vervanging voor dit bord, maar daar zit ik redelijk vast mee omdat ik registered ecc ram heb, niet veel borden pakken dat :/

-DmD-

Pagina: 1