Toon posts:

Wat voor type moederbord heb ik nodig in een Compaq?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een oude Compaq Deskpro PIII 500Mhz die ik nieuw leven wil inblazen. Het moederbord is doorgefikt, dus moet vervangen worden. Ik wil hiervoor een nieuwe zoeken, maar nu weet ik niet zeker wat voor type het is. Ik heb al gekeken in de FAQ, de search gebruikt en met Google gezocht, maar er zijn zo veel types en soorten. En ik weet dus niet of een bepaald bord gebruikt kan worden met mijn processor. Het lijkt mij slot 1, maar als dat zo is kan ik dan alle soorten slot 1 moederborden gebruiken?

Dit is het bord:
Afbeeldingslocatie: http://img257.echo.cx/img257/7016/mobo37up.jpg

Kan iemand mij vertellen wat voor type moederbord ik nodig heb?

Als iemand mij aan een bordje kan helpen dat hierin past (liefst omgeving A'dam), dan zou dat natuurlijk ook mooi zijn. Alvast bedankt!

• Herby
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-01-2022

Herby

Stalknecht

Kijk gewoon even wat voor processor en geheugen erin zit en zoek daarbij een slot1 moederbord uit. Bij ons op school hebben we die dingen op stapels liggen

Compromis? Hoezo heb ik het mis dan?! | Geluk = gelul met een K | з=(•̪●)=ε

• GambitRS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-06-2013

GambitRS

w00t

Als het een Slot1 moederbord is dan kan je een nieuw Slot1 moederbord kopen, eender welk, om het oude bord te vervangen. Zorg er wel voor dat je aan RAM geheugen voor het bord kan komen, want op het plaatje is het geheugen weg :+

MechWarrior || Monsters Game

Verwijderd

Topicstarter
HerbyNL schreef op dinsdag 19 april 2005 @ 11:18:
Kijk gewoon even wat voor processor en geheugen erin zit en zoek daarbij een slot1 moederbord uit. Bij ons op school hebben we die dingen op stapels liggen
Processor: Intel Pentium III 500 Mhz:
Afbeeldingslocatie: http://img246.echo.cx/img246/8519/processor8fy.jpg

Geheugen: 256MB, PC100:
Afbeeldingslocatie: http://img246.echo.cx/img246/3460/geheugen9ra.jpg

Waar zit je op school? Zou het mogelijk zijn dat ik er een overneem, wel eerlijk uiteraard?

Verwijderd

Topicstarter
GambitRS schreef op dinsdag 19 april 2005 @ 11:31:
Als het een Slot1 moederbord is dan kan je een nieuw Slot1 moederbord kopen, eender welk, om het oude bord te vervangen. Zorg er wel voor dat je aan RAM geheugen voor het bord kan komen, want op het plaatje is het geheugen weg :+
Ghehe, dat had ik er uit gehaald en zit nu in mijn PII, die het ook nog steeds doet. :)

Verwijderd

Bij mijn weten staat er altijd een artikel nummer op het mobo bij compaq.
Spare parts beginnen met 282005-001 of zoiets.
Staat ergens op het mobo zelf.(ik geloof op de hoek van het mobo)

Dan ff compaq site gaan, partnumber intikken en kijken wat voor mobo het is.

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Ieder normaal slot 1 100 Mhz FSB bord voldoet. Let er echter wel op dat als je een normaal mobo neemt (en dan dus geen compaq) dat je een andere voeding nodig hebt omdat de pinout van de Compaq voeding compleet anders is. Als je een normaal mobo toch aansluit met je Compaq voeding is het :w @ mobo :+

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Verwijderd

Topicstarter
@VluggeJaapie: thanks! Ik ga even dat nummer opsnorren.

@Atlas: ook many thanks! Dat wist ik niet, en ik weet zeker dat ik gewoon was gaan klooien, met alle gevolgen van dien...

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Sja. Da's vrij simpel. Het mobo moet aan de volgende eisen voldoen:
• Het moet in de behuizing passen.
• De voedingaansluiting moet passen.
• Het mobo moet alle bestaande aansluitingen (IDE, floppy, etc) kunnen overnemen.
• Het mobo moet de CPU en het geheugen ondersteunen.
• Het mobo moet de gebruikte insteekkaarten ondersteunen.

That's all :) Deze info kun je gewoon in de specs en handleidingen terugvinden.

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

BalusC schreef op dinsdag 19 april 2005 @ 12:13:
Sja. Da's vrij simpel. Het mobo moet aan de volgende eisen voldoen:
• Het moet in de behuizing passen.
• De voedingaansluiting moet passen. En graag nog dezelfde voltages op elke pin hebben :+
• Het mobo moet alle bestaande aansluitingen (IDE, floppy, etc) kunnen overnemen.
• Het mobo moet de CPU en het geheugen ondersteunen.
• Het mobo moet de gebruikte insteekkaarten ondersteunen.

That's all :) Deze info kun je gewoon in de specs en handleidingen terugvinden.
:P

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Verwijderd

Atlas schreef op dinsdag 19 april 2005 @ 11:43:
Ieder normaal slot 1 100 Mhz FSB bord voldoet. Let er echter wel op dat als je een normaal mobo neemt (en dan dus geen compaq) dat je een andere voeding nodig hebt omdat de pinout van de Compaq voeding compleet anders is. Als je een normaal mobo toch aansluit met je Compaq voeding is het :w @ mobo :+
Is de stekker ook niet anders bij compaq voedingen? Had laatst een ATX compaq voeding met 22 polen ipv 20.

@TS: Ik had laatst een sortgelijk probleem met een compaq mobo. Toen heb ik voor 50 euro een goedkoop moederbordje gehaald en een voeding voor 2 tientjes. Het stelt niet veel voor uiteraard, maar hey, wat wil je ook met een P3-500 tegenwoordig.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 19-04-2005 12:38 ]

• martinr
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-12-2025
De foto (uit de topicstart) krijg ik niet in beeld. Gaat het om een Deskpro EN 6500 systeempje ?
Misschien heb ik daar heb ik nog een bord voor liggen als reserve, kan ik vanavond wel even naar kijken.

• Herby
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-01-2022

Herby

Stalknecht

Verwijderd schreef op dinsdag 19 april 2005 @ 11:36:

Waar zit je op school? Zou het mogelijk zijn dat ik er een overneem, wel eerlijk uiteraard?
Dit gaat buiten het topic om maar ik zit op het ROC ASA die zit ook in Amsterdam misschien even bellen?

Trouwens ff wat anders waarom is het vorige mobo doorgefikt?

[ Voor 10% gewijzigd door Herby op 19-04-2005 13:28 ]

Compromis? Hoezo heb ik het mis dan?! | Geluk = gelul met een K | з=(•̪●)=ε

Verwijderd

Topicstarter
@Count_Grishnackh:
deze heeft 24 polen:
Afbeeldingslocatie: http://img246.echo.cx/img246/2967/voedingstekker6sd.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img246.echo.cx/img246/5421/voedingmobo8hd.jpg
En inderdaad, ik wil niet te veel geld uitgeven aan deze bak.

@martinr: foto is aangepast, doet het nu weer als het goed is.
Ik kan niet zien om welk type Deskpro het gaat. De voorkant ziet er zo uit:
Afbeeldingslocatie: http://img246.echo.cx/img246/6590/front7ef.jpg

Het moederbord heeft Spare Part number 161422-001, dit stond op de Compaq (HP) site:
Afbeeldingslocatie: http://img246.echo.cx/img246/3681/typenr0ah.jpg

@HerbyNL: ik weet niet of het zin heeft, maar ik kan altijd even bellen.
Mijn andere mobo is doorgefikt door een stomme fout: de case was open, en ik stootte een glas jus d'orange om waarvan enkele druppels op het mobo kwamen. 8)7

• martinr
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-12-2025
Als ik het goed gezien heb dan is die PC een "Deskpro EP" (heeft een totaal ander bord dan de Deskpro EN, dus ik heb geen bordje voor je liggen).

Het exacte typenummer van de complete PC is normaliter vermeld op de (afneembare) kap, een grijs stickertje met zwarte letters. Als die sticker er niet meer op zit wordt het inderdaad lastiger om achter het typenummer te komen.

[ Voor 47% gewijzigd door martinr op 19-04-2005 21:22 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb via ebay exact het board gevonden dat ik nodig had, en dit wordt nu vanuit Kentucky USA naar mij toegestuurd. :)
De verzendkosten zijn hoger dan de prijs van het boardje, maar ach, de US$ staat toch laag. 8)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:17

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op dinsdag 19 april 2005 @ 14:23:
[...]

@martinr: foto is aangepast, doet het nu weer als het goed is.
Ik kan niet zien om welk type Deskpro het gaat.

[...]
Ahum...
Achterop de kast van Compaqs zit een sticker met streepjescode en exacte typenr...

Maar dat doet er geen bal toe. Dit is een full-ATX Slot1 bord met i810 chipset en 4MB onboard framebuffer RAM. Je kunt het met hetzelfde vervangen, maar als je gewoon een willekeurige fatsoenlijke ATX Slot1 bord neemt met fatsoenlijke (i440BX...) chipset en een AGP slot en daar willekeurig wat in steekt, dan heb je anamerkelijk betere performance.

Compaq gebruikt in deze bakken overigens geen afwijkende PSU stekkers, het is gewoon ATX.

Enig 'probleem' is dat je zelf je OS en drivers erop moet zetten als je dit doet. Wil je dat niet (en dus de Compaq spul blijven gebruiken), dan moet je exact hetzelfde bord zoeken. Op eBay gaat dat zodra je type weet (zie sticker achterop...) makkelijk zat. Maar dat is nou niet een oplossing die een Tweaker waardig is :z

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1