Goedemorgen,
Nu een paar weken geleden de stroom-rekening op de mat viel ben ik wel erg geschrokken.
Deze lag beduidend hogere dan wat de erest van de buurt had.
Niet zo gek misschien met 2 comps dag en nacht aan.
Nu ben ik op zoek naar een nieuwe optie. Namelijk een compleet systeem met een zo laag mogelijk stroomverbruik.
Ik heb hier al wat gezocht op GoT, maar daar ging het meeste om aparte onderdeeltjes en soms niet hetgeen waar ik naar op zoek was. Daarom dit nieuwe topic.
Het moet een klein computertje/servertje worden die ik op remote kan benaderen, ofwel thuis vanaf een andere pc, ofwel vanaf mijn stage/werk. Vga dus niet noodzakelijk.
Dus: ik hoef geen geluidskaart, geen videokaart of onboard-vga.
Het wordt een simpel ding die ik mogelijk als web/file server ga gebruiken en een mirc-server op kan draaien.
Dit zijn mijn eisen/wensen die ik aan het nieuwe systeem stel:
- Stil, hoe stiller hoe beter.
- Klein, zo compact mogelijk, uitbreidingen hoeven niet meer naderhand.
- Dit alles met een zo laag mogelijk stroomverbruik
Mobo
Zijn er speciale mobo's die er op gericht zijn minder stroom te verbruiken?
Ik zag al iets over Epia mobo's. Maar degene die ik daarvan op internet zag zat al een cpu op en ook onbaord vga + sound.
Zijn er andere opties, of is Epia toch hetgeen waar ik voor moet gaan?
kast
Een kast zal ik uiteindelijk wel op het mobo afstemmen, dit hoerft niet veel te zijn aangezien er niet meer dan een mobo+geheugen in gaat.
Voeding
Zijn er speciale vedingen met minder aantal Watt. Zitten daar misschien ook nog speciale eigenschappen aan die ik niet over het hoofd moet zien.
Hier maak ik mj het meest druk over.
[Geheugen
Een simpele 512 MB module moet genoeg zijn.
Lan
Onboard Lan is het makkelijkst, anders gewoon een 10/100 Mbit kaartje erin pluggen.
Vga
Niet noodzakelijk. Ik kan er van mezelf tijdelijk een kaartje inprikken om hem te configureren, daarna lles remote.
Harde Schijf
Een harde schijf moet voldoende zijn, 40Gb is meer dan zat.
Dit mag Pata en Sata zijn. Zijn er misschien harde schijven die erom bekend staan extreem stil te zijn?
Alle rest
Niet:
- Een floppy drive, mocht ik deze nodig hebben doe ik dit tijdelijk.
- Cd-Rom (en/of cd-rw, dvd enz), ook alleen tijdelijk.
- Sound, geen geluidskaaart nodig, zoals eerder uitgelegd.
Post al je ideeen maar. Ik ben er de hele dag om reacts te bekijken en zelf te reageren.
Nu een paar weken geleden de stroom-rekening op de mat viel ben ik wel erg geschrokken.
Deze lag beduidend hogere dan wat de erest van de buurt had.
Niet zo gek misschien met 2 comps dag en nacht aan.
Nu ben ik op zoek naar een nieuwe optie. Namelijk een compleet systeem met een zo laag mogelijk stroomverbruik.
Ik heb hier al wat gezocht op GoT, maar daar ging het meeste om aparte onderdeeltjes en soms niet hetgeen waar ik naar op zoek was. Daarom dit nieuwe topic.
Het moet een klein computertje/servertje worden die ik op remote kan benaderen, ofwel thuis vanaf een andere pc, ofwel vanaf mijn stage/werk. Vga dus niet noodzakelijk.
Dus: ik hoef geen geluidskaart, geen videokaart of onboard-vga.
Het wordt een simpel ding die ik mogelijk als web/file server ga gebruiken en een mirc-server op kan draaien.
Dit zijn mijn eisen/wensen die ik aan het nieuwe systeem stel:
- Stil, hoe stiller hoe beter.
- Klein, zo compact mogelijk, uitbreidingen hoeven niet meer naderhand.
- Dit alles met een zo laag mogelijk stroomverbruik
Mobo
Zijn er speciale mobo's die er op gericht zijn minder stroom te verbruiken?
Ik zag al iets over Epia mobo's. Maar degene die ik daarvan op internet zag zat al een cpu op en ook onbaord vga + sound.
Zijn er andere opties, of is Epia toch hetgeen waar ik voor moet gaan?
kast
Een kast zal ik uiteindelijk wel op het mobo afstemmen, dit hoerft niet veel te zijn aangezien er niet meer dan een mobo+geheugen in gaat.
Voeding
Zijn er speciale vedingen met minder aantal Watt. Zitten daar misschien ook nog speciale eigenschappen aan die ik niet over het hoofd moet zien.
Hier maak ik mj het meest druk over.
[Geheugen
Een simpele 512 MB module moet genoeg zijn.
Lan
Onboard Lan is het makkelijkst, anders gewoon een 10/100 Mbit kaartje erin pluggen.
Vga
Niet noodzakelijk. Ik kan er van mezelf tijdelijk een kaartje inprikken om hem te configureren, daarna lles remote.
Harde Schijf
Een harde schijf moet voldoende zijn, 40Gb is meer dan zat.
Dit mag Pata en Sata zijn. Zijn er misschien harde schijven die erom bekend staan extreem stil te zijn?
Alle rest
Niet:
- Een floppy drive, mocht ik deze nodig hebben doe ik dit tijdelijk.
- Cd-Rom (en/of cd-rw, dvd enz), ook alleen tijdelijk.
- Sound, geen geluidskaaart nodig, zoals eerder uitgelegd.
Post al je ideeen maar. Ik ben er de hele dag om reacts te bekijken en zelf te reageren.
Mijn post is interessanter dan mijn Sig..