[compleet systeem] Laag stroomverbuik, wat zijn de opties?

Pagina: 1
Acties:
  • 108 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dailyleaf
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 02-10 08:48
Goedemorgen,

Nu een paar weken geleden de stroom-rekening op de mat viel ben ik wel erg geschrokken.
Deze lag beduidend hogere dan wat de erest van de buurt had.
Niet zo gek misschien met 2 comps dag en nacht aan.

Nu ben ik op zoek naar een nieuwe optie. Namelijk een compleet systeem met een zo laag mogelijk stroomverbruik.

Ik heb hier al wat gezocht op GoT, maar daar ging het meeste om aparte onderdeeltjes en soms niet hetgeen waar ik naar op zoek was. Daarom dit nieuwe topic.

Het moet een klein computertje/servertje worden die ik op remote kan benaderen, ofwel thuis vanaf een andere pc, ofwel vanaf mijn stage/werk. Vga dus niet noodzakelijk.
Dus: ik hoef geen geluidskaart, geen videokaart of onboard-vga.
Het wordt een simpel ding die ik mogelijk als web/file server ga gebruiken en een mirc-server op kan draaien.

Dit zijn mijn eisen/wensen die ik aan het nieuwe systeem stel:
- Stil, hoe stiller hoe beter.
- Klein, zo compact mogelijk, uitbreidingen hoeven niet meer naderhand.
- Dit alles met een zo laag mogelijk stroomverbruik

Mobo
Zijn er speciale mobo's die er op gericht zijn minder stroom te verbruiken?
Ik zag al iets over Epia mobo's. Maar degene die ik daarvan op internet zag zat al een cpu op en ook onbaord vga + sound.
Zijn er andere opties, of is Epia toch hetgeen waar ik voor moet gaan?

kast
Een kast zal ik uiteindelijk wel op het mobo afstemmen, dit hoerft niet veel te zijn aangezien er niet meer dan een mobo+geheugen in gaat.

Voeding
Zijn er speciale vedingen met minder aantal Watt. Zitten daar misschien ook nog speciale eigenschappen aan die ik niet over het hoofd moet zien.
Hier maak ik mj het meest druk over.

[Geheugen
Een simpele 512 MB module moet genoeg zijn.

Lan
Onboard Lan is het makkelijkst, anders gewoon een 10/100 Mbit kaartje erin pluggen.

Vga
Niet noodzakelijk. Ik kan er van mezelf tijdelijk een kaartje inprikken om hem te configureren, daarna lles remote.

Harde Schijf
Een harde schijf moet voldoende zijn, 40Gb is meer dan zat.
Dit mag Pata en Sata zijn. Zijn er misschien harde schijven die erom bekend staan extreem stil te zijn?

Alle rest
Niet:
- Een floppy drive, mocht ik deze nodig hebben doe ik dit tijdelijk.
- Cd-Rom (en/of cd-rw, dvd enz), ook alleen tijdelijk.
- Sound, geen geluidskaaart nodig, zoals eerder uitgelegd.

Post al je ideeen maar. Ik ben er de hele dag om reacts te bekijken en zelf te reageren.

Mijn post is interessanter dan mijn Sig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-08 08:16

orca

Zwem goed, Broeder.....

Kijk eens bij barebones of bij de auto pc mods! Zeker bij die laatste is laag stroomverbruik een issue...

google mag ook nog wel eens helpen als je de goede zoektermen opgeeft.

Ask not what your computer can do for you ! Ask what you can do for your computer ! ! !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dailyleaf
Als ik ga zoeken op auto-mods kom ik bij mooi geverfde autos terecht.
1 topic is wel een echte auto-mod maar daar bespreken ze vooral het gebruik van een touch-screen.

Ik zou hier graag mensen willen zien die hun ervaringen met me willen delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16:58
Het klinkt wat vreemd. Maar op zich is een Mac Mini hier ook heel goed geschikt voor. Ik kan me nog herinneren dat de consumentengids zei dat het stroomverbruik extreem laag is. Ik kan alleen nergens vinden hoe hoog het precies is...

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guanpedro
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-06 10:45

guanpedro

Live forever or die trying

Ik heb 2x Dell Optiplex GX270 Small Form Factor voor servers. Gebruiken ongeveer 35-40W per stuk en zijn niet te horen. Onboard Gbit, Intel 865G chipset.

http://www.csit.fsu.edu/classroom/Dell/gx270-spec.pdf

2de hands voor zo'n 300 euro te vinden.

PC: MSI-NEO2FISR P4-2.6HT@2.8 Dual-channel GEIL-PC3500 Intel CSA GB-LAN 9600PRO Pioneer DVR106 Server: Dual Xeon-2GHz 3Ware 7500-12 11x120GB RAID5 GB-LAN RH 9 2.4.22 Digicam: Sony DSC-F717

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-10 03:55
je hebt wel een vga-kaart nodig, anders heb je geen beeld, tenminste zo ging dat bij mij

PSN: djmurcielago

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou zeggen, kijk eens naar een Athlon64 systeempje op basis van de winchester, en zet CnQ aan. Op momenten dat hij idle is, zal de CPU ook gewoon minimale snelheid hebben, en ook op een lager voltage draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dailyleaf
djmurcielago schreef op dinsdag 19 april 2005 @ 10:01:
je hebt wel een vga-kaart nodig, anders heb je geen beeld, tenminste zo ging dat bij mij
Zit misschien wel iets in, maar ik heb zelf nog simpele videokaartjes liggen.
Het erom dat ik beeld heb, niet wat voor beeld.
Verwijderd schreef op dinsdag 19 april 2005 @ 10:02:
Ik zou zeggen, kijk eens naar een Athlon64 systeempje op basis van de winchester, en zet CnQ aan. Op momenten dat hij idle is, zal de CPU ook gewoon minimale snelheid hebben, en ook op een lager voltage draaien.
Ik stel hem liever helemaal samen, onderdeel voor onderdeel.
Op die manier kan ik ook alles achterwegen laten wat ik niet hoef. (cd-rom+floppy enzo)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leftbird
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08-11-2024
VIA Epia is echt wat jij zoekt hoor.

Ik weet niet wat je nu voor een comp gebruikt voor die server maar ga er maar vanuit dat die minimaal 140 watt verstookt. Een VIA epia verbruikt 7 watt at 1Gh dus met de rest mee kom je denk ik op zo'n 30 watt.

en de afmetingen, oh man dat is pas mooi de epia bordjes zijn 17 bij 17 cm.

kijk eens op mini-itx.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lameeuw
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14-10 13:27

lameeuw

Ik doe niet gek, ik ben gek.

Stond laatst in de C'T (Magazine voor computer techniek) een mooi lijstje met het verbruik per processor type (gebaseerd op een compleet systeem). Hierbij blijkt dat (zou bijna zeggen uiteraard ;) ) een op een EPIA gebaseerd systeem het minste verbruikt:

VIA EPIA --> 25 - 45
PIII --> 35 - 65
Athlon XP --> 60 - 120
Sempron --> 50 - 90
Athlon64 --> 65 - 160

eerste waarde is stroomverbruik idle tweede waarde is bij full load (Watt).

Bij de Sempron werd gebruik gemaakt van onboard VGA, als je er een AGP kaart in drukt stijgt het stroomverbruik aanzienlijk.

Blijft de vraag of je zit te wachten op de zeer zwakke performance van een EPIA, een 800 MHz EPIA is zwakker dan een PIII 500 .....

*Bron: c't 01/02 2005

[ Voor 13% gewijzigd door lameeuw op 19-04-2005 10:31 ]

☐ Geschift - ☑ Totaal geschift De Totaal Geschiften 767420

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z-Dragon
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 00:44
Je hebt het over een voeding met 'minder Watt'. Daar maak je volgensmij een klein foutje.
Een voeding die meer power kan leveren verbruikt niet meer dan er gevraagd wordt.
Of je dus een OCZ 550W of Aopen 300W voeding aan je computertje hangt, als die maar 70W vraagt maakt het voor je stroomverbruik niet uit. Wat wél uit kan maken is de efficiëntie van je voeding.
Als er teveel energie wordt omgezet in warmte moet je én meer koelen én verbruik je meer stroom.

^ Wat hij zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dailyleaf
lameeuw schreef op dinsdag 19 april 2005 @ 10:29:Blijft de vraag of je zit te wachten op de zeer zwakke performance van een EPIA, een 800 MHz EPIA is zwakker dan een PIII 500 .....
Dat is natuurlijk wel iets om over na te denken.
Ik wil het systeempje Windows XP Pro laten draaien.
Als dit toch voldoende is, is het leuk. Maar is dit wel mogelijk, of kan alles met genoeg geheugen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lameeuw

lameeuw

dailyleaf schreef op dinsdag 19 april 2005 @ 10:42:
[...]
Dat is natuurlijk wel iets om over na te denken.
Ik wil het systeempje Windows XP Pro laten draaien.
Als dit toch voldoende is, is het leuk. Maar is dit wel mogelijk, of kan alles met genoeg geheugen?
Ik heb zelf altijd Linux gedraaid op een EPIA, dat ging wel aardig (hoewel een kernel compilen nooit zo op schoot). Ik heb 1 keer Windows XP Pro er op gezet. Draaide wel redelijk met voldoende geheugen, maar meerdere applicaties tegelijk ging niet echt lekker. Ik heb nu zelf een Sempron staan als server (vervanging van mijn P4 die tussen de 80 en 250 W vrat en daarvoor een EPIA die ik er dus wegens te weinig proc power uitgegooid heb) en dat zou behoorlijk wat besparing moeten opleveren. Ik denk dat een Sempron met een uATX bordje een zeer goede oplossing zou kunnen zijn, geen al te dure aanschaf en genoeg proc power.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icey
  • Laatst online: 14-10 11:42
Of zie ergens een HP E-pc op de kop te tikken... Ik heb er zelf ook nog hier eentje staan, ideaal!

Afbeeldingslocatie: http://i-cey.net/got/brand8.jpg

Alles onboard, intel 810 chipset, pentium 3 866, normaal sdram en je kan er een normale hdd instoppen. Verder is hij heerlijk stil (zit maar 1 80mm fan in die zich aanpast aan de temp) en lekker klein (25 bij 23 cm).

De voeding is een externe 60w laptopvoeding, waarvan hij niet eens alles gebruikt tijdens idle natuurlijk ;). Verder volgens mij vrij efficient omdat hij geen fan in de voeding heeft.

Ik heb hem voor rond de 60 euro aangeschaft met 128mb ram en een 20gb hdd. Ik heb er toen een reepje 512mb ingedaan en moet nog een mooie schijf kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dailyleaf
edit:

Had die post nog niet gezien. Idd een schoon dingetje hoor. Zal eens rond gaan kijken ervoor.
Magk vragen waar jij hem vandaan hebt?

Heb net even vluchtig een systeempje samengesteld bij Alternate.
Met de volgende onderdelen:

Behuizing:
AOpen H360A (inlc. 250 Watt voeding)
€ 65,-

Moederbord:
EPIA M10000 (incl. 1 GHz CPU) (sound, LAN, VGA)
€ 149,-

Geheugen:
Kingston DIMM 512 MB
€ 55,00

Harddisk (IDE):
Maxtor DiamondMax Plus 8 (40 GB)
€ 49,-

Totaal: € 318,-

Zou ik hiermee uit de voeten kunnen?
Op of aanmerkingen?

[ Voor 16% gewijzigd door dailyleaf op 19-04-2005 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-10 03:55
waarom xp draaien? windows 2000 neemt veel minder resources in beslag
heb hier een hp vectra met celeron 366 en 128mb ram, dr zit een 90 watt voeding in. het geheel is te benaderen via remote desktop en alles zit onboard.

PSN: djmurcielago

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lameeuw

lameeuw

Asrock K7S41GX (sound, LAN, VGA) 39,00

Sempron 2400+ (1.66 GHz) (OPGA, "Thoroughbred B", boxed) 69,00

misschien een idee voor iets meer proc power :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 00:46
ik denk dat dat wel een redelijk leuk systeempje is, alleen is die kast geheel mini-itx compatible. Ik heb zelf ook een mini-itx gehad, best grapige systeempjes maar vind ze zelf nog al traag. Maar als je niet veel eisend bent is het perfect.

Had zelf vooral last van de datadoorvoer van af men hardisk. (6MB/s voor ATA133) is niet bepaald veel....... Dit werd dus ook een probleem voor men netwerk, maar ik heb nog nooit gelezen dat er meer mensen zijn die hier last van hadden. Dus ik zou der voor gaan als ik jou was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Z-Dragon schreef op dinsdag 19 april 2005 @ 10:29:
Je hebt het over een voeding met 'minder Watt'. Daar maak je volgensmij een klein foutje.
Een voeding die meer power kan leveren verbruikt niet meer dan er gevraagd wordt.
Of je dus een OCZ 550W of Aopen 300W voeding aan je computertje hangt, als die maar 70W vraagt maakt het voor je stroomverbruik niet uit. Wat wél uit kan maken is de efficiëntie van je voeding.
Als er teveel energie wordt omgezet in warmte moet je én meer koelen én verbruik je meer stroom.
Voedingen zijn volgens mij meestal het efficientst bij maximaal verbruik, dus als je een verbruik van 40W hebt, en je kunt kiezen tussen twee (even goed ontworpen) voedingen, een van 45W en een van 550W kun je volgens mij qua stroomverbruik beter die van 45W kiezen.

Dit soort spul is ook een optie voor de tweaker.

[ Voor 4% gewijzigd door begintmeta op 19-04-2005 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou ook voor de mac-mini gaan. Ten eerste krijg je een mooi OS met alle opties (grote voordeel aardige performance en geen last van virussen). Goeie hardware. Slechts 85 watt power supply, en die wordt lang niet zoveel belast.

Daarnaast is 'ie stiller dan een ibook, en superklein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Donald
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:12
Wat dacht je van een oude laptop dan? Die zijn gebouwd voor laag stroomverbruik. Op speurders.nl of iedere andere verkoop/veiling site worder laptops met een defect scherm aangeboden voor een zacht prijsje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dailyleaf
Die laptop is nou net niet hetgeen wara ik naar zoek.

Ik wil zelf een syteempje samenstellen (heb ik meerdere malen aangegeven)

Liever geen simpel antwoord zoals dat aub.

klein schopje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ik denk toch dat zo'n XScale-gebaseerde server een leuk projectje voor je zou kunnen zijn, zelf nog een voedinkje erbij knutselen met onderdelen van de electroshop, en genieten van lagere stroomrekeningen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wokkie15620
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-11-2023
dailyleaf schreef op dinsdag 19 april 2005 @ 12:42:

klein schopje
Grappig zo'm stomme optie is het nou ook weer niet. Ik heb zelf ook een Toshiba met defect scherm waar mijn mp3 upnp server en downloadjes opdraaien. Als je perse zelf wilt bouwen en meer geld uit wil geven dan kan dat natuurlijk. Zal je nooit geld mee besparen, dat dan weer niet.

Ff prioriteiten stellen dus, geld besparen door eerst 500 euro aan hardware uit te geven schiet natuurlijk niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Donald
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:12
dailyleaf schreef op dinsdag 19 april 2005 @ 12:42:

klein schopje
Je hebt een keer aangegeven (en niet eens in de TS) dat je hem zelf wil samenstellen met als reden dat je dan onderdelen achterwege kunt laten. Ik neem aan dat je dat wilt om de kosten te drukken. Maar als je nou goedkoop een systeempje kunt krijgen, maar daar zit wel een CDrom oid in, is dat mooi meegenomen toch? Daarom lijkt mij een laptop een hele goede optie die aan al je eisen voldoet: klein, stil en zuinig.

En bovendien, als ik een simpel antwoord had gegeven had ik wel gezegt dat je je computer maar wat vaker uit moet doen. En schoppen mag niet binnen 24 uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Ik heb een webserver + ftpserver draaien op me router (asus wl500gx) + usb behuizing met 40gb harde schijf :) Werkt perfect, alleen volgens mij heeft nog niemand geprobeerd er een mirc server op te draaien, maar als je een beetje handig bent met linux kan je het misschien zelf wel proberen :D

Wat zou het vreten aan stroom, iets van 10~15 watt bij elkaar 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mud.Starrr
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-10 22:56

Mud.Starrr

I shoot people for money

Harde Schijf
Zijn er misschien harde schijven die erom bekend staan extreem stil te zijn

Jup, de samsung spinpoint serie.

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Sigma: 17 F4.0 || Sony: 25 F1.4 GM | 35 F1.4 GM | 50 F1.2 GM | 85 F1.8 | 100-400 F4.5-5.6 GM
DJI: Mavic 2 Zoom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dailyleaf
Bartjuh schreef op dinsdag 19 april 2005 @ 15:05:
Ik heb een webserver + ftpserver draaien op me router (asus wl500gx) + usb behuizing met 40gb harde schijf :) Werkt perfect, alleen volgens mij heeft nog niemand geprobeerd er een mirc server op te draaien, maar als je een beetje handig bent met linux kan je het misschien zelf wel proberen :D

Wat zou het vreten aan stroom, iets van 10~15 watt bij elkaar 8)
Ik heb het het topic (ben het even kwijt) over die router-tweaks gelezen. Geloof me, ik heb 2 linkerhanden, dat zou me echt niet lukken.

Doe mij maar iets wat ik in de winkel kan kopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die Epia's zijn zo gek nog niet, zijn snel zat voor een simpel servertje.
Wij gebruiken er eentje in een robot (epia-m eden 600 mhz), die trekt full load 2 amp op 12 volt inclusief Quantum Fireball harddisk en 512 mb ram. Hangt nu een laptop schijfje aan, dus verbruik is nu nog iets lager.
Performance onder windows kan ik niets over zeggen, er draait linux op en dat loopt allemaal prima.
Harddisk performance enzo weet ik ook niet, maar van m'n dual Pentium 200 haal ik net geen 8MB/s (ftp), die Epia moet daar ruim boven zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dailyleaf
Aan de hand van alle voorstellen die hier zijn gedaan, heb ik nu het voglende systeem samengesteld bij Eynstein:

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~lamin036/comp_thumb.jpg
Papst Koelertje van 0,43W en 12DB ter vervanging van voeding-fan

Wat denk we daarvan? Enig commentaar is natuurlijk wel bruikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dailyleaf
Even een ander vraagje tussendoor nog:

Hoe kan ik zien wat mijn complete systeem nu werkelijk aan stroom verbruikt.

Ik had namelijk gisteren een discussie, maar ik kon niks fysiek bewijzen.

Is dit met een tooltje of in de bios te zien?
Of heb ik een metertje nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Hoe snel heb je trouwens de kosten van een compleet systeem eruit?

Of ging het niet om de energiekosten maar om het milieu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mud.Starrr

Mud.Starrr

I shoot people for money

dailyleaf schreef op donderdag 21 april 2005 @ 12:19:
Even een ander vraagje tussendoor nog:

Hoe kan ik zien wat mijn complete systeem nu werkelijk aan stroom verbruikt.

Ik had namelijk gisteren een discussie, maar ik kon niks fysiek bewijzen.

Is dit met een tooltje of in de bios te zien?
Of heb ik een metertje nodig?
Ten eerste kun je je vorige bericht editen (dat staat wat netter dan 2 posts onder elkaar).

En meten van verbruik kan met een meter die je tussen je stopcontact en de stoomkabel van de computer kunt doen.

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Sigma: 17 F4.0 || Sony: 25 F1.4 GM | 35 F1.4 GM | 50 F1.2 GM | 85 F1.8 | 100-400 F4.5-5.6 GM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dailyleaf
Pixal schreef op donderdag 21 april 2005 @ 12:22:
Hoe snel heb je trouwens de kosten van een compleet systeem eruit?

Of ging het niet om de energiekosten maar om het milieu?
Het probleem zit het in mijn moeder. Alles wat ik aandraag vind ze niet goed. Op deze manier kan ik (misschien met wat extra kosten) toch hetgeen laten draaien wat ik draaiend wil houden.

Ik was ook al langer aan het kijken om een los servertje te maken/kopen. Dit omdat ik mijn eigen pc elke week tot een rommel weet te krijgen en zo elke maand of 2 maanden er weer fris tegenaan ga met een format c:.
Die extra server zou ik dan gewoon kunnen laten draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leftbird
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08-11-2024
Om je totaale stroom verbruik uit te rekenen kan je bij conrad (dit is toch niet echt reclame) een energycheck kopen. Geweldig apparaatje stop je tussen je stopcontact en je verbruiker en je ziet het verbruik in W.

een kleine tip als je dit apparaat koopt:

Ga niet bij al je verbruikers meten, want dat heb ik ook gedaan met het gevolg dat ik elke avond 15 min. door mijn huis aan het rennen was om alles uit te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dailyleaf
leftbird schreef op donderdag 21 april 2005 @ 12:43:
een kleine tip als je dit apparaat koopt:

Ga niet bij al je verbruikers meten, want dat heb ik ook gedaan met het gevolg dat ik elke avond 15 min. door mijn huis aan het rennen was om alles uit te zetten.
Hoe bedoel je dat? Ik ben je even kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icey
  • Laatst online: 14-10 11:42
dailyleaf schreef op donderdag 21 april 2005 @ 12:45:
[...]

Dat hij nu presies weet wat hoeveel energie in zijn huis slurpt, en zo paranoie is geworden dat hij iedere avond door het huis rent om alles uit te zetten. Zelfde tik als mensen die 6x controlleren of de deur op slot is :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

dailyleaf schreef op donderdag 21 april 2005 @ 12:45:
[...]

Hij was geschrokken van het verbruik van sommige apparaten.

damn you icey

[ Voor 4% gewijzigd door Pixal op 21-04-2005 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dailyleaf
leftbird schreef op donderdag 21 april 2005 @ 12:43:
Om je totaale stroom verbruik uit te rekenen kan je bij conrad (dit is toch niet echt reclame) een energycheck kopen. Geweldig apparaatje stop je tussen je stopcontact en je verbruiker en je ziet het verbruik in W.
Zulke fijne apparaatjes (energy check 3000) zullen toch ook wel bij een ander winkeltje (lees: een winkel in de buurt) te verkrijgen zijn?

Was er nog comentaar over het samengestelde systeem wat ik eerder gepost heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
dailyleaf schreef op donderdag 21 april 2005 @ 14:02:
[...]

Zulke fijne apparaatjes (energy check 3000) zullen toch ook wel bij een ander winkeltje (lees: een winkel in de buurt) te verkrijgen zijn?

Was er nog comentaar over het samengestelde systeem wat ik eerder gepost heb?
Ja, ik snap niet waarom je niet serieus de mogelijkheid van een tweedehands laptop met kapot scherm overwogen hebt. Dat is namelijk goedkoper in aanschaf en verbruikt waarschijnlijk ongeveer evenveel stroom.

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mud.Starrr

Mud.Starrr

I shoot people for money

Hoedje schreef op donderdag 21 april 2005 @ 15:26:
[...]

Ja, ik snap niet waarom je niet serieus de mogelijkheid van een tweedehands laptop met kapot scherm overwogen hebt. Dat is namelijk goedkoper in aanschaf en verbruikt waarschijnlijk ongeveer evenveel stroom.
+ hogere prestaties.

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Wat kost een tweedehands laptop met kapot scherm over het algemeen. Ik kan er overigens niet echt veel vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Laptop is inderdaad ideaal (wel zorgen dat je em regelmatig backupped, laptopschijfjes kunnen ook kapot ;)), ik heb er thuis ook een draaien. Wat met name erg prettig is, op het moment DAT ik er een keer niet bij kan komen ik alleen het ding maar even open hoef te klappen en kan zien wat er aan de hand is omdat het scherm, toetsenbord en muis er toch al op zit :) Daarbij kan je em ook prima ergens "verstoppen" mocht moeders lastig zijn :P En ook ERG prettig in een huis met (electronica) hobbyisten: door de accu heb je er ook nog een soort UPS in zitten. Dus mocht er een weer eens een de aardlek er uit laten knallen... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mud.Starrr

Mud.Starrr

I shoot people for money

Pixal schreef op donderdag 21 april 2005 @ 16:05:
Wat kost een tweedehands laptop met kapot scherm over het algemeen. Ik kan er overigens niet echt veel vinden.
Ik heb er een paar maanden terug nog een gratis op kunnen halen, scherm gerepareerd, verkocht voor 200 euro.

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dailyleaf
Mud starrr schreef op donderdag 21 april 2005 @ 16:13:
[...]

Ik heb er een paar maanden terug nog een gratis op kunnen halen, scherm gerepareerd, verkocht voor 200 euro.
Ik heb al lopen zoeken op speurders en marktplaats. Maar het lukt me niet om ze er uit te laten rollen (laptops met defect beeldscherm).
En om ze nou allemaal te gaan bekijken zijn het er mij een beetje veel voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dailyleaf
kick

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mud.Starrr

Mud.Starrr

I shoot people for money

dailyleaf schreef op donderdag 21 april 2005 @ 23:41:
[...]

Ik heb al lopen zoeken op speurders en marktplaats. Maar het lukt me niet om ze er uit te laten rollen (laptops met defect beeldscherm).
En om ze nou allemaal te gaan bekijken zijn het er mij een beetje veel voor.
Een beetje goed zoekwerk doet wonderen.

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dailyleaf
Mud starrr schreef op maandag 25 april 2005 @ 09:27:
[...]

Een beetje goed zoekwerk doet wonderen.
Zoals?
Niet om het een of het ander. Maar aan een post als deze heb ik niet erg veel, wel?

Veelal wat ik trouwens op speurders en marktplaats vind zijn p2's voor 250 euri's oid. Niet erg veel power voor dat geld. Of is dat een goede prijs ervoor?

Dan nog prefereer ik een nieuw systeem boven een gebruikte laptop.
Daarvan weet ik dan tenminste dat alleen ik met die spullen geknutseld heb, en er ook garantie op zit.
Is dat zo raar dat ik er zo over denk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

't Is jammer dat Asus' CT-479 nog niet leverbaar lijkt in Nederland. Daarmee kan je een Pentium M of Celeron M op een normaal (asus) socket 478 moederbord draaien. En zo'n moederbord is weer aanzienlijk goedkoper dan socket 479 moederborden...
Zelf aas ik een beetje op een asus mobo + CT-479 + Celeron M 350 (1.3Ghz, 1MB cache, voor ~ 90 euro).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik wacht zelf op de Via Esther, zeer zuinig (3,5 watt) en naar ik aanneem redelijk snel met z'n maximaal 2 Ghz. Je zult alleen nog even geduld moeten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dailyleaf
ACM schreef op maandag 25 april 2005 @ 10:00:
't Is jammer dat Asus' CT-479 nog niet leverbaar lijkt in Nederland. Daarmee kan je een Pentium M of Celeron M op een normaal (asus) socket 478 moederbord draaien. En zo'n moederbord is weer aanzienlijk goedkoper dan socket 479 moederborden...
Zelf aas ik een beetje op een asus mobo + CT-479 + Celeron M 350 (1.3Ghz, 1MB cache, voor ~ 90 euro).
Is die ook speciaal voor een laag stroomverbuik?
Of juist veel kracht voor een relatief lage prijs?
Verwijderd schreef op maandag 25 april 2005 @ 10:05:
Ik wacht zelf op de Via Esther, zeer zuinig (3,5 watt) en naar ik aanneem redelijk snel met z'n maximaal 2 Ghz. Je zult alleen nog even geduld moeten hebben.
Dat is het vaak denk ik.
Het ene is net uit en het volgende is al in de maak.
Zo kan je eeuwig blijven wachten en geduld hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-10 20:52
dailyleaf schreef op maandag 25 april 2005 @ 10:14:
[...]
Is die ook speciaal voor een laag stroomverbuik?
Of juist veel kracht voor een relatief lage prijs?
Een celeron M cpu is zuinig (25watt max) en nog aardig snel, vergelijkbaar met een p4 2,2/2,4ghz (ja de nieuwe celeron M met 1mb cache zijn niet verkeerd).

Daarnaast kost een asus mobo + CT-479 nog geen 150 euro, en een socket 479 mobo kost al gauw 200 euro.

Tevens is de CT-479 in belgie te koop voor 35 euro (weet alleen zoff de winkel niet meer).

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dailyleaf
PASware schreef op maandag 25 april 2005 @ 11:32:
[...]

Een celeron M cpu is zuinig (25watt max) en nog aardig snel, vergelijkbaar met een p4 2,2/2,4ghz (ja de nieuwe celeron M met 1mb cache zijn niet verkeerd).

Daarnaast kost een asus mobo + CT-479 nog geen 150 euro, en een socket 479 mobo kost al gauw 200 euro.

Tevens is de CT-479 in belgie te koop voor 35 euro (weet alleen zoff de winkel niet meer).
Nu praat je over een cpu die alleen al 25 Watt opeist. Dat vind ik in verhouding tot de Epia bordjes redelijk veel. Epia komt met een mobo+cpu tot 25-40 Watt.
Correct me if I'm wrong
dailyleaf schreef op maandag 25 april 2005 @ 09:47:
Dan nog prefereer ik een nieuw systeem boven een gebruikte laptop.
Daarvan weet ik dan tenminste dat alleen ik met die spullen geknutseld heb, en er ook garantie op zit.
Is dat zo raar dat ik er zo over denk?
Zijn er mensen die dit standpunt van mij onlogisch vinden? Of mij op andere gedachten kunnen brengen?
Of natuurlijk juist mee eens zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Een XScale is er nu al en best zuinig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
dailyleaf schreef op maandag 25 april 2005 @ 16:59:
[...]
[...]
Zijn er mensen die dit standpunt van mij onlogisch vinden? Of mij op andere gedachten kunnen brengen?
Of natuurlijk juist mee eens zijn?
Ik snap het wel, alleen het is ook enigszins onlogisch om veel geld uit te geven om minder geld te besparen. Aangezien het ging om geld besparen...

Ik zou eerst eens gaan uitrekenen hoeveel die besparing je oplevert. Dan weet je hoeveel geld je hebt om iets nieuws/gebruikts te kopen.

Pagina: 1