[testcase] Stadsfotografie Rotterdam

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-10 19:43

Dido

heforshe

Topicstarter
Hoewel in mijn ogen niet showcasewaardig, ben ik niet geheel ontevreden met de plaatjes die ik afgelopen zondag in hartje Rotterdam geschoten heb.
Omdat ik na zelf aanmodderen eindelijk maar eens wat moet gaan doen met kritiek van mensen die er ongetwijfeld meer van weten dan ik zou ik zeggen: shoot!

Alles is genomen met een KM Z1, detail info staat in de exif.

(1) Shopping is fun!
Heb dit meisje even lopen volgen, dit leek me het mooiste moment.
Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Dido/Testcase01/tmb/PICT0031.jpg
(2) Baasje heeft haast
En dan heb je als hond weinig keus dan meer te volgen.
Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Dido/Testcase01/tmb/PICT0035.jpg
(3) Luisteren naar je zusjes!
Ook al heb je zelf andere plannen
Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Dido/Testcase01/tmb/PICT0059.jpg
(4) Koopzondag
Gewoon een overzicht
Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Dido/Testcase01/tmb/PICT0061.jpg
(5) Playground
Niet iedereen heeft oog voor de winkels
Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Dido/Testcase01/tmb/PICT0064.jpg
(6) Terrasje
Na een vermoeiende dag winkelen
(Genomen achteruit het tegenovergelegen cafe :X )
Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Dido/Testcase01/tmb/PICT0070.jpg

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zAo
  • Laatst online: 09-10 19:36

zAo

GPLv2 Fanboy

In mijn ogen zijn het leuke snapshots. Als advies zou ik je mee willen geven:
- zak eens door je knieen
- probeer onderwerpen uit een 'niet-standaard'-hoek te bekijken
- Let wat meer op schaduwen bij het maken van je foto.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-10 13:26

Pelle

🚴‍♂️

Whehe, ik ken die kerel links op foto 6 :D

Op zich weet je de momenten wel te pakken; het is nu zaak om het de volgende keer wat spannender te maken, door vooral op je compositie te gaan letten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuddyMagical
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:40
zAo schreef op dinsdag 19 april 2005 @ 08:03:

Succes!
Helemaal mee eens.

Ik denk zeker dat je met deze onderwerpen en andere hoeken hele leuke foto's had kunnen maken. Als je bijvoorbeeld een foto van het meisje uit foto 1 vanaf de voorkant had genomen terwijl je op je knieen zat. Dan lijkt het een kind dat ' On top of the world' staat.

Maar ga zeker zo door.

* MuddyMagical laat dit weekend even een "paar" rolletjes ontwikkelen, dan kan ik ook eens showen O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Topicstarter
zAo schreef op dinsdag 19 april 2005 @ 08:03:
Ga ik proberen :)
Pelle schreef op dinsdag 19 april 2005 @ 08:34:
Op zich weet je de momenten wel te pakken; het is nu zaak om het de volgende keer wat spannender te maken, door vooral op je compositie te gaan letten. :)
Ik moet er in ieder geval wat meer tijd voor nemen. Deze foto's (en zo'n 80 anderen) heb ik (te) gehaast gemaakt.
MuddyMagical schreef op dinsdag 19 april 2005 @ 09:58:
Ik denk zeker dat je met deze onderwerpen en andere hoeken hele leuke foto's had kunnen maken. Als je bijvoorbeeld een foto van het meisje uit foto 1 vanaf de voorkant had genomen terwijl je op je knieen zat. Dan lijkt het een kind dat ' On top of the world' staat.
Had ik graag gedaan, maar ik liep er achter.
Met een camera zo'n 20 meter naar voren "rennen" door een mensenmassa, omdraaien, door de knieen gaan en hopen dat dat meisje toevallig zo poseert komt me voorlopig nog iets iets te dicht in de buurt van oorlogsfotografie :P Misschien en keer als het geen (koop)zondag is de stad in gaan, dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als belangrijkste commentaar zou ik willen geven let op je compositie. Ik zie nu bij heel veel foto's ruimte in de foto waar die ruimte er niet had hoeven zijn. VB foto 1 heeft veel ruimte aan de bovenkant, als het onderwerp het gezin is, foto 3 heeft veel ruimte aan de bovenkant en aan de linkerkant (die kinderen gaan naar rechts toe, daarom is het niet interessant om te zien dat er links een fiets staat; wat je dan beter kunt doen is deze ruimte aan de rechterkant houden om te "zien" waar ze naartoe gaan), foto 4, 5 & 6 aan de bovenkant. Bedenk goed wat je wilt uitbeelden en besef dat plaatjes van mensen an sich niet interessant hoeven te zijn. Interessante foto's zijn foto's van mensen die iets interessants doen of interessant zijn.

Kijk voor de basisbeginselen anders eens op Photozone

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:30

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Ik vind ze allemaal teveel op afstand. Bij straatfotografie moet je imho lekker dichtbij gaan staan, contact hebben met je modellen.

Sinds wanneer geven hoofddoekjes trouwens licht? :P
Dat je CA ziet bij takken van een boom tegen een lichte lucht is tot daar aan toe, maar op kleding is het wel heel extreem. Met welk objectief is die foto gemaakt?

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Topicstarter
Gizz schreef op dinsdag 19 april 2005 @ 13:01:
Ik vind ze allemaal teveel op afstand. Bij straatfotografie moet je imho lekker dichtbij gaan staan, contact hebben met je modellen.

Sinds wanneer geven hoofddoekjes trouwens licht? :P
Dat je CA ziet bij takken van een boom tegen een lichte lucht is tot daar aan toe, maar op kleding is het wel heel extreem. Met welk objectief is die foto gemaakt?
Bij die foto stond ik inderdaad erg ver weg (achterin de tegenovergelegen kroeg), dus is de kwaliteit niet optimaal (to say the least :P )

Het objectief is de standaard lens op de KM Z1 (die zit vast :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ursamajor
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 07-10 10:02

Ursamajor

Astrofotograaf

Graag had ik in je post willen weten waarom je je foto's goed gelukt vind.

Het zijn typische beginnersfoto's met het onderwerp in het midden, voeten dr af, teveel lucht, halve mensen op de zijkant enz.

Leer jezelf f te vragen wat je met de foto wil vertellen. Een goede foto zegt meer dan 1000 woorden. In het begin zal het wel even duren voordat je een goede compositie hebt gevonden en er ook nog een foto van kan maken, maar met oefenen gaat het straks veel sneller en worden je foto's ook voor anderen boeiend.

Verder advies is hier al gegeven, dus succes ermee en post over een tijdje nog eens iets. Altijd leuk om te zien hoe mensen vorderen!

Gadgets FTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heiyu
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23:09
Ik vind het jammer dat er door de compositie en de afstand van het onderwerp geen interactie maakt met de kijker. Probeer meer contact te maken met je onderwerp.
Wel vind ik goed dat je een oog voor detail hebt en dat je een duidelijk onderwerp kiest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 23:56

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Sorry, maar ik kan prima internetten, maar crew.tweakers.net is onbereikbaar voor mij. Enig idee waar dat aan kan liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koraks243
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online

koraks243

Last quoth the raven...

Q schreef op dinsdag 19 april 2005 @ 20:49:
Sorry, maar ik kan prima internetten, maar crew.tweakers.net is onbereikbaar voor mij. Enig idee waar dat aan kan liggen?
Raar, hier werkt het gewoon :?

This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper. -T.S. Eliot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

Ik heb dit met alle bestanden die vanaf het crew domein worden gehost.

Dat het bij jou wel werkt kan wel kloppen, ik zie via een andere machine op het internet dat die de crewmachine gewoon kan bereiken. Ik ga wel ergens anders een topic hier over openen, zal dit topic niet verder vervuilen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ursamajor

Ursamajor

Astrofotograaf

Idd niet echt een plek om deze vraag te stellen.

Heb je dan geen mening over de foto's die de TS heeft gepost?

Gadgets FTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Ursamajor schreef op dinsdag 19 april 2005 @ 23:40:

Eh, hoe kan hij een mening hebben als zijn probleem juist is dat hij de foto's niet ziet? :P

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yotta
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08-10 12:54

Yotta

0110101001111010

Dido, krijg je geen vervelende reacties van mensen als ze zien dat je een foto van ze maakt?
Ik zou het bijvoorbeeld niet echt op prijs stellen.

0110101001111010

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ursamajor

Ursamajor

Astrofotograaf

Gizz schreef op woensdag 20 april 2005 @ 00:15:
[...]

Eh, hoe kan hij een mening hebben als zijn probleem juist is dat hij de foto's niet ziet? :P
Dan zal het wel aan mij liggen dat als je niet op crew.tweakers.net komt, je geen foto's te zien krijgt. Schrijft ie er niet bij, dus ik nie weet nie 8)7

Gadgets FTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Dido, krijg je geen vervelende reacties van mensen als ze zien dat je een foto van ze maakt?
Ik zou het bijvoorbeeld niet echt op prijs stellen.
Denk dat Dido meestal sneaky ver af stond en dat mensen het niet echt doorhadden.
Mensen reageren over het algemeen erg verschillend. Sommige vinden het leuk, anderen zeggen dat ze het liever niet hebbe.
Het vervelendst zijn de mensen die je meteen lopen te bedreigen en je bv. verbieden een foto te maken van hun marktkraam (marktkooplui schijnen fotofoob te zijn).
Maar goed, ze kunnen je zoveel verbieden, je hebt gewoon het recht om een foto van hun marktkraam te maken en als ze agressief worden negeer ik ze lekker.
Ursamajor schreef op woensdag 20 april 2005 @ 10:04:
[...]

Dan zal het wel aan mij liggen dat als je niet op crew.tweakers.net komt, je geen foto's te zien krijgt. Schrijft ie er niet bij, dus ik nie weet nie 8)7
De foto's zijn van een crewlid die zijn foto's host op crew.tweakers.net :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op zich wel aardige foto's, maar misschien was het iets leuker geweest als je wat meer had uitgezoomd of wat meer had ingezoomd, nu krijg ik het idee dat het er net iets tussenin zit :P :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:48
Pelle schreef op dinsdag 19 april 2005 @ 08:34:
Whehe, ik ken die kerel links op foto 6 :D

Daar ben ik het mee eens.
Ik denk dat je wat meer contact met je onderwerp moet zoeken.
Foto 1 bv zou veel leuker zijn als je dat meisje frontaal gefotografeerd zou hebben ipv op de rug. Zo vind ik het geen leuke foto.

Ik vind de meeste foto's nogal 'bespied' achtig overkomen omdat je niet echt contact met de personen hebt. (Daarmee wil ik niet zeggen dat ze recht in je lens moeten kijken ofzo, maar gewoon.... probeer 'dichterbij' te komen).

/edit: hmm.. m'n opmerkingen zijn dus al gezegd. Voortaan eerst de draad lezen dus. :+

Foto 2 vind ik dan trouwens de beste; gewoon omdat je 'dichtbij' bent, je ziet dat die hond z'n baas moet bijbenen (en ik vind het goed dat z'n benen er gedeeltelijk op staqn), en dan die voet op de achtergrond is een leuk detail.

Foto 1: niet vanop de rug fotograferen, en ook meer inzoomen of dichterbij komen. Er staat nu veel te veel op die foto.

Foto 3: van te ver, en die 'gedeeltelijke' mens aan de linkerkant is storend.

Foto 4 en 5 vind ik niet interessant

[ Voor 43% gewijzigd door whoami op 20-04-2005 22:21 ]

https://fgheysels.github.io/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat dat Rotterdam centrum alleen maar leuk is om te fotograveren vanuit een perspectief dat je normaal gezien niet zou zien. Van boven of juist van onderen.

Misschien is het een leuker idee om juist de minder mainstream plekken (Rotterdam Zuid als je durft) op de foto te zetten en contrasten te zoeken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het zou verder nog mooi zijn als je foto's leuk zijn en iets 'zeggen' ....zonder dat je er eerst een stukje tekst aan vooraf laat gaan dus. Ik zie in die hond bijv niet echt een hond die verveeld achter zijn baasje aan loopt maar gewoon een puppy...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

Ursamajor schreef op dinsdag 19 april 2005 @ 23:40:

Zie uitleg van Gizz.

Inmiddels na wat gekloot de netwerkkaart van mijn router vervangen (gloeiende gloeiende). Nu heb ik ze gezien en heb ik wel een mening.

Als eerste wil ik opmerken dat ik zelf nogal schroom heb om mensen, zeker onbekenden, op de foto te zetten, behalve, zoals laatst in een kroeg, als ze er zelf om vragen.

Die stap heeft de TS in ieder geval wel 'durven' nemen, alleen ben ik het (sorry, niet origineel) eens met de opmerkingen die hier al zijn geplaatst.

Veel foto's hebben niet iets wat 'eruit springt' en wat 'de aandacht vast houdt'. Dat maakt het tot platte foto's waar ik weinig mee kan.

De laatste foto is duidelijk van een afstandje genomen, maar het zou veel leuker zijn als je er dicht bovenop zou staan, wat al eerder is geroepen. Misschien zou het wel leuk zijn, iets waar ik overigens schroom voor heb, om met een portretlens mensen echt uit het publiek 'pikken'. Eventueel na toestemming.
Pagina: 1