Toon posts:

Advies gevraagd: hoe deel ik een directory met een vriend?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ten eerste mijn excuses als dit een vraag is die al duizend keer beantwoord is. Ik weet zo drastisch geen klap van netwerken, dat ik niet eens weet waar ik op moet zoeken.

De kwestie is deze:

Ik wil een directory (of partitie mocht dat gemakkelijker zijn) delen met een vriend. Hij zou via het internet verbinding met mijn machine moeten maken. Idealiter zou hij, vanuit zijn eigen huis, met explorer, in die map moeten kunnen kijken en de bestanden openen alsof die op zijn eigen pc stonden.

we draaien allebei XP Pro SP2, en zitten beiden op een ADSL verbinding. Hij zit op een LAN met een gedeelde internetverbinding.

Wat is de gemakkelijkste en veiligste manier om dit, zo uberhaupt mogelijk, voor elkaar te krijgen?

Ieder tip is welkom: lectuur, links naar (liefst gpl) software, een aantal zoektermen, een algemene schets van hoe de zaak in elkaar moet zitten, een link naar een draad, etc. Als je trouwens denkt dat het plan van lotje getikt is, hoor ik dat ook graag.

Op het moment maken we gebruik van een externe FTP server waar we de bestanden die we nodig hebben naar en van up- en downloaden. Dit is minder dan ideaal.

Ik ben ook aan het stoeien met OpenVPN, maar ik voel me net de tovenaarsleerling: ik heb werkelijk geen idee met welke duistere krachten ik aan het rommelen ben. Ik weet niet eens hoe wat ik wil *heet*.

kortom: help?

[ Voor 2% gewijzigd door Verwijderd op 19-04-2005 05:08 . Reden: stylistisch ]

• DutchTSE
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
ik zou idd zeggen kijk toch naar een VPN verbinding, dan kun je de gedeelde map als een netwerkmap behandelen, en anders een ftp server zoals jullie nu gebruiken.

moet eerlijk zegge hoor, vpn verbinding is moeilijk goed aan de praat te krijgen (met firewalls/routers/modems die blocken ed.)

Verwijderd

Kijk eens naar http://www.hamachi.cc/. Dit programma'tje heb ik bij iemand gebruikt om een soort van VPN verbinding op te zetten en je hoeft vrijwel niets te configureren.

Verwijderd

Het gaat vrij simpel met GMail Drive.
Google daar maar op, ik weet namelijk niet of ik er meer over mag zeggen.
Afbeeldingslocatie: http://img193.exs.cx/img193/7342/05040920641gmaildisk1qb.jpg

Verwijderd

Draai gewoon beide een ftp server, zit je niet met het probleem dat je de bestanden eerst moet uploaden.
Ook kan je deze mounten in windows XP zodat het een gewone dir lijkt.

Verwijderd

Geeft voorkeur aan Sensei.Zeon zijn tipo....

Mag geen reclame maken, maar dit kan (in trail periode) misschien een oplossing voor je zijn

x-drive

Er zijn overigens tig van dit soort sites..... dussuh

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 19-04-2005 08:40 ]

Verwijderd

Bulletproof FTP server ook zeer makkelijk te gebruiken / configureren.

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 19 april 2005 @ 07:26:
Het gaat vrij simpel met GMail Drive.
Google daar maar op, ik weet namelijk niet of ik er meer over mag zeggen.
[afbeelding]
met gmail drive sla je alles op een gmail account op, je hebt tevens een max van 10mb per file en je upload is nou ook niet zo snel.

kortom een vpn verbinding is beter, maar duurt iets langer om op te zetten dan een gmail drive, een gmail drive is een leuke oplossing als je ff iets wil verzenden tussen 2 pc`s maar dan kan je net zo goed msn gebruiken ofzo, je hebt alleen met gmail een online storage punt en dat is wel handing, ik gebruik het zelf ook maar alleen voor backup van mijn eigen zooi.

• Gerco
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-05 22:29

Gerco

Professional Newbie

Gebruik een WebDAV share op een externe server (of lokaal bij 1 van jullie). Die kun je gewoon gebruiken als een netwerkdrive en ondersteund gewoon authenticatie. Encryptie is waarschijnlijk ook nog wel mogelijk.

WebDAV shares kun je iig maken met mod_dav van apache, ik neem aan dat IIS het ook wel kan als je die graag wilt gebruiken.

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:23

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Die FTP-server zal qua snelheid niet veel uitmaken met bijvoorbeeld een VPN-verbinding. De laatste moet je ook nog eens wat extra trucs uithalen met je router etc.
Ik zou er voor kiezen om die FTP-site als netwerkmap toe te voegen aan je verkenner, en te herstellen bij het aanmelden. Dan heb je hem altijd en kun je hem gewoon als drive benaderen vanuit je verkenner. Ook via Internet Exporer kun je dit doen (kijk maar onder de internet-opties), maar ik denk dat in jullie geval de gewone verkenner makkelijker is :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

Topicstarter
Zeer bedankt voor alle tips.

Ik ga mij even inlezen en kom later waarschijnlijk terug met wat gedetailleerdere vragen.

Groeten

DFB

Verwijderd

Topicstarter
Nogmaals dank voor alle adviezen.

Ik heb uiteindelijk de VPN-route bewandeld, met behulp van OpenVPN (gpl). Het wonder geschiedde en de verbinding doet het. :*)

Nu verder met het delen van een partitie. ...

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 20 april 2005 @ 14:04:
Nogmaals dank voor alle adviezen.

Ik heb uiteindelijk de VPN-route bewandeld, met behulp van OpenVPN (gpl). Het wonder geschiedde en de verbinding doet het. :*)

Nu verder met het delen van een partitie. ...
cewl, een vpn verbinding is echt het beste, als het eenmaal werkt dan is het echt perfect en makkelijk
Pagina: 1