Hallo mensen,
ik heb al wat kleine testjes gedaan met een 3COM kaart vs de SOHO kaart met Realtek chipset!
Geteste kaarten:
Realtek RTL8029(AS)-based SOHO kaart 10/10 PCI
3COM 3C595 Fast Etherlink PCI TX 10/100
Testsysteem:
AMD 700@700
64MB ram
Win 2K Pro
Testmethode:
Met het programma LanMark FileCopy heb ik de snelheid van het netwerk gemeten en op de achtergrond heb ik met systeemmonitor de CPU belasting bijgehouden!
Resultaat:
gem. bandbreedte versturen(mb/s):
3COM = 2,75 Realtek = 2,69
gem. bandbreedte ontvangen(mb/s):
3COM = 5,46 Realtek = 5,18
gem. processor gebruik tijdens test:
3COM = 9,217% Realtek = 14,351
De Realtek vraagt 55% meer van de CPU als de 3COM!
conclusie:
Zoals verwacht, de 3COM heeft een iets hogere perfomance tegenover een veel lagere CPU belasting! Even ter verduidelijking! Het 3COM kaartje kost rond de 150 gulden en het SOHO 15 gulden.
ps: de processor belasting is niet alleen van de netwerkkaart. Maar ook van de test programma's! Sysmon en LanMark FileCopy! Maar omdat deze programma's bij beide testen op de achtergrond draaiden kun je ze verwaarlozen!
ps: wanneer iemand betere testsoftware heeft dan hoor ik het graag!
Groeten Mark,
ik heb al wat kleine testjes gedaan met een 3COM kaart vs de SOHO kaart met Realtek chipset!
Geteste kaarten:
Realtek RTL8029(AS)-based SOHO kaart 10/10 PCI
3COM 3C595 Fast Etherlink PCI TX 10/100
Testsysteem:
AMD 700@700
64MB ram
Win 2K Pro
Testmethode:
Met het programma LanMark FileCopy heb ik de snelheid van het netwerk gemeten en op de achtergrond heb ik met systeemmonitor de CPU belasting bijgehouden!
Resultaat:
gem. bandbreedte versturen(mb/s):
3COM = 2,75 Realtek = 2,69
gem. bandbreedte ontvangen(mb/s):
3COM = 5,46 Realtek = 5,18
gem. processor gebruik tijdens test:
3COM = 9,217% Realtek = 14,351
De Realtek vraagt 55% meer van de CPU als de 3COM!
conclusie:
Zoals verwacht, de 3COM heeft een iets hogere perfomance tegenover een veel lagere CPU belasting! Even ter verduidelijking! Het 3COM kaartje kost rond de 150 gulden en het SOHO 15 gulden.
ps: de processor belasting is niet alleen van de netwerkkaart. Maar ook van de test programma's! Sysmon en LanMark FileCopy! Maar omdat deze programma's bij beide testen op de achtergrond draaiden kun je ze verwaarlozen!
ps: wanneer iemand betere testsoftware heeft dan hoor ik het graag!
Groeten Mark,
Familieman, nerd, mooi weer fietser, buitenmens en levensgenieter...