Garyu schreef op dinsdag 19 april 2005 @ 16:45:
Offtopic: die survey was niet van mij hoor, ik wilde het alleen melden; misschien zie ik daarom geen mailtje?
http://www.tweakers.net/productsurvey/110258 ~ Van een product waarvan nog geen surveys zijn ingevuld, is het misschien handig om toch wel een link naar de pricewatch te maken. Er wordt immers vrij vaak gelinked naar productsurveys waar nog niets staat (vanuit de 'gebruikt in combinatie met [vul in]' bijvoorbeeld).
Dit zou inderdaad even aangepast kunnen worden. Ik overigens wel betere ideeën over de integratie en koppeling van alle site-onderdelen die gebruikmaken van de productdatabase, maar daar zal in de huidige layout nog niet helemaal ten uitvoering gebracht kunnen worden. Het is de bedoeling dat het in de toekomst een stuk makkelijker om tussen van de Pricewatch naar Vraag & Aanbod, Productsurvey, BenchDB, afbeeldingarchief en meuktracker heen en weer te hoppen

..
http://www.tweakers.net/productsurvey/103603 ~ (meest belangrijke verbetering zou ik zo zeggen) Wanneer meerdere gebruikers een survey van een product invullen, krijg je zo'n mooie overzichtspagina met alle surveys van het product te zien. Deze pagina is echter weinig overzichtelijk voor een overzichtspagina, zeker als er straks veel surveys van zo'n product staan. Dit komt door de vrij uitgebreide informatie die er per survey te lezen is samen met de opmaak. Waarom wordt de "gebruikt in combinatie met" informatie bijvoorbeeld standaard weergegeven hier? Dit is vrij detailistische informatie, die op een overzicht weinig toegevoegde waarde heeft.
Het is te overwegen om die informatie in een uitklapbare dingetje te stoppen zodat het snel bij de hand is (binnen dezelfde pagina) maar minder ruimte inneemt.
http://www.tweakers.net/productsurvey ~ Tenslotte zou ik het heeeeeel erg op prijs stellen om ook binnen bepaalde features te kunnen zoeken. Wanneer ik bijvoorbeeld op zoek ben naar een stille harde schijf, dan kan ik daar niet op zoeken, maar moet ik de afzonderlijke overzichtspagina's van alle harde schijven gaan bekijken. De huidige zoekfunctie zoekt wel, maar alleen op totaalbeoordeling.
Ik was al van plan om zoiets dergelijks toe te gaan voegen. Ik wil dit doen door een uitklapding boven de titel van de beoordelingskolom. In die uitklapperrr kun je dan kiezen voor het criterium waarop je wilt sorteren. Dit zal dan alleen werken als er gezocht wordt binnen een bepaalde productcategorie, waar alle producten dezelfde set van beoordelingscriteria hebben.
H_Indewarrie schreef op woensdag 20 april 2005 @ 00:19:
Bedankt voor een zeer interessante toevoeging aan tweakers.net!
Is het ook mogelijk om alleen betrouwbaarheidsgegevens in te vullen zonder survey te maken? Dit is me tot nu toe alleen gelukt bij producten waarvan iemand anders al een survey heeft gemaakt.
Het benodigde linkje ontbreekt nu inderdaad. Dit kan opgelost worden. De andere omweg op dit moment is om het betrouwbaarheids-enquete formulier te gebruiken onderaan de pagina waar je de survey kunt invullen. Als je de survey leeg laat maar wel de betrouwbaarheidsgegevens invult worden die laatste wel meegenomen in de berekening van de statistieken.
Hoe wordt de betrouwbaarheidindex berekend? ofwel hoe komen jullie tot een getal/ranking?
Hoe wordt er rekening gehouden met niet meer in gebruik zijnde producten? Wat is het minimum aantal benodigde samples dat gehanteerd wordt? (helaas nog geen index kunnen vinden)
Er worden op dit moment nog geen indexen weergegeven. Eerst moet er voldoende data in de database komen. De mooiste manier om de betrouwbaarheid te bereken is de gemiddelde levensduur van een product. Dit werkt echter alleen als alle producten even oud zijn (op als ze allemaal defect zijn). De index gaat berekent worden uit het gemiddelde van het uitvalspercentage, de absolute gemiddelde levensduur van het product (in maanden) en de relatieve levensduur van het product ten opzichte van de optimale levensduur (moment van ingebruikname tot heden).
Bij het uitvalspercentage zijn nieuwe producten in het voordeel omdat bij nieuwe producten de kans lager is dat er al defecten zijn opgetreden. Bij de absolute gemiddelde levensduur zijn oude producten in het voordeel omdat zij al langer in gebruik zijn (als een bepaald model harde schijf na drie jaar abrupt en massal stuk gaat is de bewezen betrouwbaarheid hoger dan van een nieuw model harde schijf die nog nooit is stuk gegaan maar door niemand langer dan drie maanden in gebruik is).
Is het mogelijk om ook de historische pricewatch te gebruiken? Ik heb best veel producten die niet meer in de pricewatch staan, maar zeker niet hoog bejaard zijn en er in hebben gestaan.
Wij verwijderen geen producten uit de database (tenzij het dubbele of ongewenste vermeldingen zijn). Alle producten die ooit in de Pricewatch hebben gestaan, kun je terugvinden in de Productsurvey mits de betreffende productcategorie in de Productsurvey aanwezig is.