Toon posts:

[XP] Schijf controleren met een 98 Acer recovery-cd*

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn ACER Travelmate 654 stopt in zijn bootproces in een blauw scherm: STOP 0x0000007B / Inaccesable boot device. Het advies is een CHKDSK /F te draaien om de harde schijf te controleren en te corrigeren.

ACER heeft een recovery CD bijgeleverd waarmee vanaf CD wordt gestart. Dit is echter Windows 98, terwijl op mijn HDD een XP Pro versie is geinstalleerd. Deze recovery CD heeft een aantal opties waaronder de DOS prompt en het terug gaan naar de fabrieksinstellingen (XP Pro terug plaatsen op de HDD). De DOS Prompt heeft echter geen mogelijkheid om CHKDSK te draaien, ‘Bad command or file name’. Ik kan wel de bestandsnamen zien op de C:schijf en zoeken met het commando DIR.

Het meeleveren van Recovery CD met Windows 98 ( voor machines met XP) komt vaker voor hoorde ik bij de retailer, het start zo lekker snel op!

Ik heb ook PE Builder geprobeerd om een Recovery CD met XP te maken. Dit werkt wel op de machine waarop de CD is aangemaakt. Echter op mijn machine eindigt dit in een wit scherm. Theoretisch zou een gebruiker met een gelijksoortige configuratie ACER Travelmate 654 een Recovery CD kunnen maken met PE Builder, die ik zou kunnen gebruiken. Dit is echter wel een gedoe voor velen, toch ?

Is er geen andere methode om de harde schijf te controleren, of ben ik overgeleverd aan opnieuw terug naar af (de fabrieksinstellingen) en alle updates en software opnieuw te installeren. Zucht. Ook is mijn Back Up niet geheel up to date (21-3-2005).

Wie kan me helpen met een suggestie om mijn HDD eens te controleren (zonder de beschikking te hebben van XP, want die wil niet starten …..

[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 18-04-2005 23:01 . Reden: taalfoutje ]

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Wat wil je precies controleren dan aan die disk? De inhoud? Of wil je de fysieke schijf op fouten testen?

Een tool van acer zou er wel bij moeten helpen, al meen ik me te herinneren dat de harddisks meestal van een ander merk zijn. Dan zou je van die fabrikant eens een tool kunnen downloaden.

Om over de schijf te bladeren zal je met een bootdiskje met mtfs ondersteuning aan de slag moeten, tenzij je FAT32 draait, waar het gezien het checkdiskverhaal wel op lijkt. Dan kan je met een gewone disk volstaan.

In recovery mode vanaf de Windows XP cd kan je meen ik ook wel checkdisken :)

Ik zet even je primaire OS, [XP] vooraan in de titel, zodat deze voldoet aan de Windows Operating Systems - Policy. Ook verduidelijk ik het een en ander even :)
ACER met XP Pro en recovery CD met W98 > [XP] Schijf controleren met een 98 Acer recovery-cd*

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• sus
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:47

sus

is druk :+

Ik lees dat je je schijf wel gewoon kan gebruiken (je ziet de data). Haal je schijf eruit, koop bij de lokale computerboer een 2.5" -> 3.5" converter, sluit je HD aan op een standaard IDE in een normale computer en kopieer je zooi er vanaf.

Dan kan je veilig je laptop recoveren en heb je al je data. Kosten van zo'n verloopje schat ik rond een tientje~twaalf euro.

Verwijderd

Topicstarter
Beste Suspicious, dank voor je tip. Ik denk echter dat het probleem toch groter is. Ik kan via WIN98, vanuit de recovery CD, een dir /p uitvoeren op de directories op de C-schijf. De bestanden en directories worden dan keurig getoond. Ook gaat het lampje direct na de dir /p weer uit !!!

Als ik een bestand kopieer van de C:schijf naar mijn freecom harde-schijf (USB), krijg ik de melding dat de file gekopieerd is. Echter het hardeschijf lampje blijft branden en in hoor dat de schijf herhaalde pogingen onderneemt om iets te lezen (zacht tikkend geluid: 7 tikken en dan een korte rustpause van een fractie van een seconde, wat zich blijvend herhaald).

Kopieren gaat wel maar steeds één file tegelijk en dan opnieuw opstarten vanuit de recovery CD. Een omslachtige werkje.

Ik ben ook bij MyCom geweest waar ze de harde schijf eruit hebben gehaald en via een aparte connector en USB hebben aan gesloten. Dit werkte niet, de schijf was niet benaderbaar bij MyCom.

Is er echt geen mogelijkheid om mijn HDD te onderzoeken met een speciaal programmatje. Bijvoorbeeld via floppy of mijn freecom hardeschijf. Ik zit wel met de beperking van WIN98 op mijn recovery CD. Of kan ik CHKDSK ook onder WIN98 draaien? Mij is verteld dat niet niet mogelijk was.

Graag je (jullie) suggesties om mijn HDD weer tot leven te brengen of een methode waarmee ik mijn data kan recoveren!

Martin

• sus

sus

Ik zou nogmaal adviseren om hem aan te sluiten op de IDE van een computer, en niet via USB. Een tikkende HD kan wijzen op een kapotten schijf, probeer zsm je data er af te halen.

Wat ook kan is een cd van knoppix downloaden en deze gebruiken op je laptop. Via netwerk moet je dan je belangrijke gegevens kunnen kopieren naar een andere computer. Zorg er wel voor dat je geen schrijfbewerkingen uitvoert op je schijf. (url naar de .iso: ftp://ftp.quicknet.nl/pub..._V3.8.1-2005-04-08-EN.iso , ftp: ftp://ftp.quicknet.nl/pub/Linux/ftp.knoppix.org/).

En kijk eens rond naar een nieuwe 2.5" schijf.

De tooltjes die je bedoelt kan je 9-van-de-10-keer vinden op de website van de fabrikant van je schijf.

[offtopic]
Je hoeft hier op GoT niet steeds je naam onder je post te zetten, we gaan er hier vanuit dat we elkaar met elke post de groeten doen

Verwijderd

Topicstarter
Bij de helpdesk van ACER zijn geen tooltjes beschikbaar voor de recovery van data (hebben we niet!). De happerende HDD is nog niet aan een IDE van een andere computer gekoppeld. Ik zou niet weten hoe dit moet, of wie ik hiervoor kan benaderen.

Kunnen jullie helpen met suggesties?

P.s Ik heb xxcopy16 uitgeprobeerd, echter deze stagneert bij de derde file. De HDD blijft dan hangen. Ik blijf het raar vinden dat je wel één bestand kan kopieeren en dat de HDD dan zijn controle niet meer afgeeft en blijft hangen. Is dit hardwarde of software of een combinatie van beide, die dit probleem veroorzaakt?

• sus

sus

Verwijderd schreef op donderdag 28 april 2005 @ 19:27:
Bij de helpdesk van ACER zijn geen tooltjes beschikbaar voor de recovery van data (hebben we niet!). De happerende HDD is nog niet aan een IDE van een andere computer gekoppeld. Ik zou niet weten hoe dit moet, of wie ik hiervoor kan benaderen.

Kunnen jullie helpen met suggesties?
Om mezelf maar even te quoten:
SuspiciouS schreef op dinsdag 19 april 2005 @ 15:04:
Ik lees dat je je schijf wel gewoon kan gebruiken (je ziet de data). Haal je schijf eruit, koop bij de lokale computerboer een 2.5" -> 3.5" converter, sluit je HD aan op een standaard IDE in een normale computer en kopieer je zooi er vanaf.

Dan kan je veilig je laptop recoveren en heb je al je data. Kosten van zo'n verloopje schat ik rond een tientje~twaalf euro.
Ik bedoel dus een verloopje om jouw 2.5" schijfje aan te sluiten met de kabels die je normaal op een 3,5" schijf aansluit. Die kosten iets van een tientje, misschien 15 euro. Te koop bij de meeste computerwinkels die losse onderdelen verkopen (en dan geen Vobis, Dynabyte o.i.d., maar meer de lokale computerboer)
P.s Ik heb xxcopy16 uitgeprobeerd, echter deze stagneert bij de derde file. De HDD blijft dan hangen. Ik blijf het raar vinden dat je wel één bestand kan kopieeren en dat de HDD dan zijn controle niet meer afgeeft en blijft hangen. Is dit hardwarde of software of een combinatie van beide, die dit probleem veroorzaakt?
Dat kan gewoon een rote HD zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Heb het advies met de aansluiting op de IDE uitgeprobeerd via MyCom (service desk). Echter hier geen resultaat. Mijn HDD werd via een IDE kastje aangesloten op de computer van MyCom.

Na deze ervaring heb ik het DOS-based programma ARJ (Archive) gedownload. Hiermee heb ik de bestanden (incl. de bestanden in sub-directories) kunnen archiveren. Wel steeds per letter (dus A*.doc), bij meerdere selecties OF een grovere selectie (bijv. *.doc) liep ARJ vast.

Het valt wel op daat het HDD lampje gaat branden op het moment dat de ARJ functie klaar is. Dus na het lezen van de bestanden op de C: raakt de HDD zijn controle kwijt.
Pagina: 1