cursus communicatieve vaardigheden

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 460 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• irrelevant
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
(overleden)
Voor zowel gewone bezoekers als adjes. Bepaal zelf maar wat voor jou van toepassing is. Deze richtlijnen gaan wel uit van mensen met een normale intelligentie en redelijkheid. Een enkeling is echt niet voor rede vatbaar helaas.

(Ik hou me er zelf ook niet altijd aan hoor, maar het zou goed zijn als je het wel altijd deed)

Verdiep je in een onderwerp voordat je je erin mengt.

Vermijdt uitspraken in generaliserende termen. Wees specifiek. Dat kan je als je aan het eerste punt voldaan hebt.

Leg mensen uit waarom je doet wat je doet (vb: reden van plaatsen slotje, bannen user). Mensen kunnen dan ofwel er begrip voor opbrengen ofwel aan jou uitleggen dat je beslissing niet terecht was. Er zijn vaak twee kanten aan een zaak en vaak zie je die niet direct. Hou je je hier niet aan dan onstaat er zeer vaak onvrede omdat iedereen alleen zijn eigen kant van de zaak ziet en niet begrijpt waar de ander mee bezig is.

Leg het ook uit als je iets niet doet. Anders voelt de ander zich genegeerd en denkt hij dat je hem niet serieus neemt.

Ga er zo lang mogelijk van uit dat de ander voor rede vatbaar is. Heb geduld.

Zie je iets wat je kwaad maakt, vraag dan of het inderdaad zo bedoeld is. Vaak raakt iemand kwaad door iets wat iemand anders helemaal niet zo bedoelde. Als je iemand aanspreekt kan de ander dat uitleggen en inzien waarom je er kwaad om werd.

Verwoord kritiek niet te persoonlijk. Als iemand zich aangevallen voelt zal hij eerder in de verdediging gaan dan zich afvragen of de kritiek terecht is.

Neem kritiek niet persoonlijk op. Ook al houdt een ander zich niet aan het vorige punt, dan nog moet je proberen te begrijpen waarom hij zijn kritiek/boosheid uit en daarop serieus ingaan. Ga niet mee in een flamewar. Leg de ander ook rustig uit dat hij niet zo tekeer moet gaan, omdat dat contraproductief is.

Ga ervan uit dat iedereen zijn best doet voor t.net en heb daar waardering voor. Toon die waardering ook. Vaak denken mensen onterecht doordat er kritiek is dat ze niet gewaardeerd worden. Maar het is juist vaak zo dat er wel degelijk veel waardering is, op een paar puntjes na. Die waardering wordt dan niet genoemd, maar die paar puntjes wel, waardoor een vertekend beeld ontstaat.

Ga ervan uit dat je wel gewaardeerd wordt, ook al is er kritiek.

Tot slot (of totdat ik nog meer bedenk) een voorbeeld:

HlpDsk is vreselijk over de zeik omdat hij genomineerd wordt als irritante user.

Fout van de "nominator": praten in generaliserende termen ("HlpDsk" is irritant) en gebrek aan openheid (lever die kritiek aan HlpDsk zelf).

Fout van HlpDsk: neemt kritiek persoonlijk op. Gaat ervan uit dat hij niet gewaardeerd wordt. En vraagt niet hoe de kritiek bedoeld is.

Als HlpDsk goed gelezen had had hij gezien dat een punt van kritiek was dat hij veel posts met alleen "inderdaad" of " :) " plaatste. Dat is dus geen persoonlijke aanval. Als dit punt van kritiek openlijk aan HlpDsk was verteld had hij kunnen reageren met: "Nou en? Dat is mijn stijl nou eenmaal" of met "Oh, dat viel mezelf niet eens op, ik zal het wat minder gaan doen" en in beide gevallen was er niets aan de hand geweest.

• irrelevant
  • Niet online
(overleden)
Om een fout van mezelf goed te maken: ik heb grote waardering voor alle adjes :* (ja, ook voor Femme!)

Verwijderd

Irrelevant is vroeg wakker vandaag :)

Maar, je hebt wel gelijk!

• irrelevant
  • Niet online
(overleden)
En nog een voorbeeld van hoe het wel moet: ook al was de kritiek op mij generaliserend en niet openlijk, ik ging er maar vanuit dat het was vanwege mierenneuken en zeuren en niet omdat ze mij echt liever kwijt dan rijk waren.

Voordat je dat laatste gaat denken moet je nl. vragen of het idd zo is.

(Nu hou ik voorlopig op met dit moralistische gedoe. Hehe, nog een tip: lever zelfkritiek.)

• Jaymz
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:56

Jaymz

Keep on moving !

Tja, hier heb ik maar 1 reaktie op: Amen.

• Snuffel
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17:43

Snuffel

Vroem!

Dus in het kort:

Lever kritiek op gedrag, niet op de persoon...

You have to be careful if you don't know where you are going because you might not get there...

• Jaymz

Jaymz

Keep on moving !

Vaak gehoorde uitspraak: Speel de bal, niet de man!

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

Probleem was misschien dat Femme dus persoonlijk betrokken wil zijn bij deze site, maar dus vrij afstandelijk overkwam. Als je dan opeens alleen het negatieve van iemand ziet dan krijg je natuurlijk een beerput over je heen.
Het advies dat je dan ook gewoon meedoet met de rest v/h forum in positieve small-chat hoef ik niet eens meer te geven. Femme is bv al in het modforum opgedoken.

• GaMeOvEr
  • Laatst online: 23:03

GaMeOvEr

Is een hork.

Goed verwoord irrelevant.

Laten we ook met zijn allen proberen ons hier aan te houden.

Ik weet dat de meeste die tot nu toe een reactie gepost hebben dit ook proberen (including me) en ik zal de laatste zijn die beweert dat dit altijd even makkelijk is, maar het is wel de beste methode, waarmee je toch veel misverstanden uit de wereld _kunt_ helpen, mits je aartoe bereid bent, en je tolerantie even naar boven schroeft, zodat je inzicht krijgt in wat de ander precies bedoelt, ook al komt het in eerste instantie erg beledigend over.

Aannames zijn fataal.

Verwijderd

GaMeOvEr:
Laten we ook met zijn allen proberen ons hier aan te houden.
Utopie, maar wel een goed streven, het is alleen "jammer" dat we dit moeten opschrijven, want hetgeen irrelevant schrijft is IMHO de "normale" omgangsvorm.

Daarbij doel ik in mindere mate op de opmerkingen naar de Adjes toe (die zie ik meer als opbouwende kritiek), maar meer naar de bezoeker alhier. Het is moeilijk om een discussie te voeren als de toon is "ja, maar jij dit en hij dat".

Kwestie van jezelf proberen te verplaatsen in de ander en wederzijds respect.

• irrelevant
  • Niet online
(overleden)
hetgeen irrelevant schrijft is IMHO de "normale" omgangsvorm
LOL! :+

Dat is juist het leuke aan dit soort dingen. Je krijgt op de TU Eindhoven ook les in communicatieve vaardigheden en management en veel van die vakken zijn vrij makkelijk omdat het allemaal nogal logisch is. "Dat had ik zelf ook kunnen bedenken!"

Het mooie is om goed te analyseren wat er in de praktijk toch vaak fout gaat en mensen daar bewust van te maken.

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

Misschien een hint, maar ik delete elke avond iedere vorm van wrok/afgunst/haat/irritatie jegens wie dan ook. Slaapt dan ook een stuk rustiger.

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

TgF,

Daarom zei ik ook :
Laten we ook met zijn allen _proberen_ ons hier aan te houden.
Ik weet dat het een Utopie is dit altijd vol te houden, maar het is wel een "nobel" streven, als je bij voorbaat al zoiets hebt van "Ik probeer het af en toe" dan zullen de resultaten beduidend minder zijn dan wanneer je er naar streeft het altijd te doen.

irrelevant,

Het zijn ook de normale omgangsvormen, maar in de praktijk heb je in een community zoals deze dagelijks met veel mensen te maken, en dus ook meerdere vormen van communicatie waarmee je moet proberen om te gaan, want iedereen brengt zijn boodschap anders. Door al die factoren is de kans op frustratie/irritatie in zo'n community groter dan in het dagelijkse leven van de gemiddelde mens. Zeker voor een Adje.

Want immers : Des te meer mensen, des te meer kans op frustratie.

* GaMeOvEr slaapt altijd als een blok, maar dat opstaan he... [img]"i/s/puh2.gif\\"[/img]

edit:

Dankzij TgF domme teipvaut weggehaald... ;)

PS TgF, het is "net als jij" niet "net als jou" :P

Aannames zijn fataal.

• TheBrain
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Dus voor het geven van feedback (een mooi woord voor opbouwende kritiek):

- Vertel de ontvangende persoon wat jou is opgevallen;
- Vertel hoe dit op jou is overgekomen (kritiek zegt ook vaak iets over de zender);
- Geef voorbeelden;
- Vertel hoe het anders zou kunnen;
- Geef aan in welke FAQ dit staat uitgelegd (speciale t.net toevoeging :))

Vertrouw erop dat de ontvanger deze feedback zal toetsen aan zijn eigen ideeen, normen etc.

Blijft desbetreffende persoon toch op de oude wijze communiceren negeer of ban hem/haar dan.

Suc6 allemaal

Verwijderd

GaMeOvEr: "zij" is met ei, tenzij je het over een vrouwspersoon hebt, maar dat terzijde en volledig Off Topic ;)

Het was niet zozeer om jou aan te vallen, maar net als jou loop ik hier ook al weer een tijdje met mijn ziel onder de arm doelloos rond te zwalken en het zal jou ook niet ontgaan zijn dat niet iedereen weet wat een normale vorm van communicatie en discussie is.

Dat was eigenlijk wat ik bedoelde met die utopie kreet. Er lopen nu eenmaal hordes met mensen rond die alleen maar behoefte hebben aan ongenuanceerd van zich af te blaten en die zal het aan hun reet roesten wat een ander vind, bij die lieden hoef je niet met dit verhaal aan te komen.

Soms lijkt het wel of dat juidt die groep in de meerderheid is, dus utopie.

Kijk maar naar het recente verleden, toen hadden we in ons midden één zo'n figuur, daar hoefde je echt niet aan te komen met de normale gedragsregels, die ging volledig zijn eigen gang.

Maar, het kan natuurlijk nooit kwaad om daar met ons allen (die daar interesse in hebben en het op de juiste waarde weten te schatten) nog eens een keer bij stil te staan, jezelf van tijd tot tijd de spiegel voorhouden kan geen kwaad en we zijn allemaal nog jong genoeg om bij te leren.

/me snapt zichzelf soms niet meer [img]"i/s/smile.gif\"[/img]

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-02 22:18

Floor-is

5.2

Jullie hebben allemaal helemaal gelijk, daar kan ik vrij weinig aan veranderen, wat misschien wel makkelijk is, is als iemand een plaatje van het communicatie proces kan neerzetten.

Dan kan je zien dat er ook nog allerlei externe factoren zijn die van invloed zijn en dat met name de interpretatie en decodatie bepaald hoe je respons geeft. Als dit op een goede manier verloopt, zal de persoon waarmee je communiceert veranderen. De boodschap word op een andere manier gecodeerd, zodat het decoderen makkelijker word.

Grote probleem is hier dat je niet met 1 persoon communiceert, dat je niet aan massacommunicatie doet, maar aan interactie met heel veel verschillende persoonlijkheden, die elk heel verschillende manieren van coderen en decoderen hebben.

Het is niet makkelijk ;(

[Edit]Eén van mijn grootste fouten is dat ik wel nadenk, maar niet over hoe de andere persoon het zal decoderen. Ik gooi het er dus meestal maar uit zoals het in mijn hoofd zit. Niet altijd even vriendelijk en netjes, gelukkig weet men dan wel waaraan men toe is :o. Maarja of dat op deze manier helemaal de bedoeling is... Dat niet nee, ik ben ook niet perfect he?

Bericht hierboven

• YoNiE
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-01 20:06

YoNiE

prei

probleeem bij dit soort communicatie is dat je gemakkelijk anders geintepreteerd kan worden als dat je bedoelt, en hierdoor kunnen mods bijvoorbeeld weer een slotje plaatsen zonder dat het echt nodig is.. emoticons helpen :) ;)

Verwijderd

Ik zal wel een zeikert zijn, maar het moet me wel van het hart dat het kwaliteitsbesef hoe iemand communiceert ligt voor een deel aan de ontvangende kant. Dit verhaal legt dat naast zich neer en gaat er vanuit dat indien er slechte communicatie is dat altijd de schuld is van de verzender.

Neen.

Ik begrijp best wat Irrelevant wil vertellen, echter er spelen nog andere dingen mee, o.a. het feit dat, ondanks zorgvuldige formuleringen, men als 'irritant' en 'zeikerig' of zelfs 'zeurderig' wordt gebrandmerkt, terwijl dat puur komt doordat men meer betrokken is bij het onderwerp in kwestie of een formulering kiest die de ander niet aanstaat dan de ontvanger terwijl een 3e daar anders over zou denken dan die ontvanger.

Dit is een van de redenen geweest waarom bv ik bijna als meest werd genoemd onder de adjes in die zeikaward thread. Ook in de threads die daaruit volgden hier wisten verschillende mensen beter hoe ik me voelde of zou moeten voelen en DUS hetgeen ik wilde verduidelijken moest formuleren dan ikzelf.

De oorzaak ligt dan ook vaak niet zozeer bij de kwaliteit van de communicatie, maar bij de motivatie van de communicatie en de motivatie van de ontvanger om zich in te leven in de motivatie van de verzender. voorbeeld: er waren in de threads die voortvloeiden uit de gewraakte scheitaward thread onverlaten die meenden te moeten ventileren dat ze het niet begrepen, zonder zelf betrokken te zijn bij het geheel. Als er dan 1001 metaforen worden geformuleerd zonder enig effect anders dan dat de fomulator van de metafoor als "irritant" wordt afgeschilderd door bovengenoemde onverlaten, aan wie ligt dat dan: de verzender, die volgens irrelevant maar communicatieve vaardigheden moet leren, of de ontvanger die wegens gebrek aan enige motivatie te verzender te begrijpen zodoende de verzender in kwaad daglicht stelt?

Mocht je van deze tekst geen fuck begrijpen en daardoor vinden dat ik zeur: dat bedoelde ik.

• Jaymz

Jaymz

Keep on moving !

Communicatie is eigenlijk een vak apart.
Eigenlijk zou hier op de basisschool mee begonnen moeten worden.

Jong geleerd is oud gedaan. (wat heb ik eigenlijk met spreekwoorden :?)

Verwijderd

Op woensdag 10 januari 2001 12:07 schreef YoNiE het volgende:
probleeem bij dit soort communicatie is dat je gemakkelijk anders geintepreteerd kan worden als dat je bedoelt, en hierdoor kunnen mods bijvoorbeeld weer een slotje plaatsen zonder dat het echt nodig is.. emoticons helpen :) ;)
Zeer goed, als voorbeeld:

eikel :(

of

eikel ;)

Zelfde woorden, andere uitwerking op de ontvanger :)

• Floor-is

Floor-is

5.2

Otis: +4 "Mee Eens"

Ik moet toegeven dat ik ook pas sinds gisteren een beetje jou denkgedrag door begin te krijgen en ja ik moet zeggen, het werkt verhelderend. Ik kan het dus echt helemaal met je eens zijn. Het ligt niet alleen aan de zender, maar ook aan de ontvanger. Het is niet altijd de manier waarop de boodschap wordt gecodeerd, maar de manier waarop deze word gedecodeerd.

Het probleem is dat bij communicatie met zo'n grote groep je niet met de manier van decoderen van elk individu rekening kunt houden. Probleem is ook dat de mensen waarop jij doelt, helemaal niet lijken te decoderen, ze ontvangen de boodschap dus niet. Daarom blijf je maar tegen elkaar aanlullen zonder dat je een stap verder komt.

Omdat "wij" als boosdoeners ons willen verdedigen, blijven we maar doorgaan ook al heeft het helemaal geen zin meer. (Zie bijvoorbeeld mijn reacites op Gargamel32, dan snap je wel wat ik precies bedoel.)

Nahja dat wilde ik dus ff melden :P

P.S. Geweldige zin aan het einde:
Mocht je van deze tekst geen fuck begrijpen en daardoor vinden dat ik zeur: dat bedoelde ik.
P.P.S. Jah Jaymz, WO Communicatiewetenschappen bestaat niet voor niets :P

Bericht hierboven

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Het is natuurlijk altijd tweezijdig....

Het is een zender <-> ontvanger verhaal.

Ook al formuleert de partij die zend het nog zo goed, als de ontvanger er niet voor open staat, (door wat voor reden dan ook, onbegrip, irritatie, whatever) heb je nog geen fatsoenlijke communicatie.

Dit is de beknopte variant van Otis zijn verhaal, hoewel Otis naar mijn idee het grootste gedeelte van de verantwoordig bij de ontvanger plaatst.

Ik denk dat het een mooie 50% - 50% verhouding is.

PS, wel een grappige discussie overigens. :)

Aannames zijn fataal.

Verwijderd

Ach, iedereen snapt dat hoe meer mensen je moet aanspreken, hoe groter de kans is dat iemand de boodschap verkeerd interpreteert. Maar tis dan ook aan diegenen die em verkeerd interpreteren om er achter te komen of hun interpretatie wel klopt... voor de rest is dit een beetje uitgemolken topic nu... lijkt me dat er genoeg over gezegd is toch?

• Floor-is

Floor-is

5.2

TGF: -1 Dubbelpost ;)

Dat probeerde ik dus ook duidelijk te maken :)

Cyberjunk: Nee joh, communicatie is mega interessant.

Ik wil een cursus NLP gaan doen, iemand ervaring mee? (Nero Linguistisch Programmeren)

Bericht hierboven

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

CyberJunk86,

Het gaat eigenlijk helemaal niet meer over de bewuste thread(s) waar jij aan refereert, het is meer een discussie over communicatie algemeen aan het worden, dus niet het heen en weer schuiven van schuld.

Zeg maar "Communicatie maatstaven Algemeen FAQ" ;)

Aannames zijn fataal.

Verwijderd

Floris_Diemel: Ik wil een cursus NLP gaan doen, iemand ervaring mee? (Nero Linguistisch Programmeren)

Wasda? :?

(En ja, ik quote nog steeds zo brak :P)

• DSmarty
  • Niet online
Ik ben gisteren ook op cursus gestuurd om mijn telefonische contacten met klanten wat beter te laten verlopen.
Klanten vinden vaak dat wij, techneuten, snel praten en ze overspoelen met vaktermen.
Gisteren was de laatste dag van 3, ik moet eerlijk toegeven, ik heb nog wel wat verbeterpunten opgedaan. Vooral om kwade klanten toch weer op een normaal niveau te krijgen en dergelijke.

Verwijderd

Toevoeging:
Gebrekkige communicatie komt ook veelal voort uit het feit dat men niet snapt wat men aan het doen is: is het een discussie? is het een melding? is het een vraag-antwoord spel?

Als je discussie voert en je DUS van mening verschilt van je discussiepartner (anders is er geen discussie) dan moet je je meningsverschil en je kwaliteitsbesef van de mening van de ander niet koppelen aan de persoon waarmee je de discussie voert. En _DAT_ gebeurt vaak.

Als je een melding doet van een 'feit' en er is een mogelijkheid (bv op een forum/reactie system) dat anderen reageren op jouw melding, wees dan beducht op meldingen dat jouw 'feit' niet waar is. Daaruit voortkomend volgt automatisch een discussie, die al dan niet gevoerd wordt.

Als je een vraag-antwoord spel bezigt, ben je niet aan het discussieren.

Als je een bug/flaw/onvolkomendheid/tip/aanvulling meldt, ben je dat ook niet. Maak er dan dus ook geen discussie van, want er is geen meningsverschil, dat KAN wel ontstaan indien de ontvanger het 'feit' dat in de melding is verwoord niet ziet als feit. Op welke grond dan ook.

Indien er een meningsverschil blijft bestaan moet men conclusies trekken of dat meningsverschil doorslaggevend is voor bepaalde zaken, of dat het genegeerd kan worden. Een meningsverschil over wel/niet sex voor het huwelijk met je vriendin lijkt me behoorlijk belangrijk ;) maar een meningsverschil over wat had kunnen gebeuren als... niet.

Buiten beschouwing laat ik mensen die opzettelijk lopen te brullen om provocatie uit te lokken en daaraan gelieerde leeghoofden. Het is lekker anoniem, zo'n forum, niemand komt ineens aan je bureau staan met een honkbal knuppel omdat je die persoon tot krankzinnigheid hebt gedreven met beledigend gedrein.

Dat soort uitschot (goed voorbeeld zijn de zieligerts die bv de (nu terecht ter ziele zijnde) Zeurdoos bij J. Spijkerman beldden) moet worden genegeerd. Dat is het allerbeste.

Verwijderd

Otis, jij zou je ook moeten bedenken dat je voor groot publiek spreekt, en dus niet telkens van die mega lange verhalen ophangen. Niet iedereen is even gemotiveerd om alles te lezen en de kans is dan juist groter dat er foutieve interpretatie optreedt. Terwijl jij waarschijnlijk met zo'n verhaal het extra duidelijk probeert te houden.
Houd het bij kernzinnen en korte verhaaltjes...

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Op woensdag 10 januari 2001 12:24 schreef Floris_Diemel het volgende:
TGF: -1 Dubbelpost ;)

Dat probeerde ik dus ook duidelijk te maken :)

[knip]
Ik zou het +2 extra verduidelijkend willen noemen... ;)

Is namelijk op de methode die TgF gebruikt, voor veel meer mensen op eens een veel makkelijker te begrijpen boodschap !

Da's nou communicatie ! :P

Aannames zijn fataal.

• Jaymz

Jaymz

Keep on moving !

Wat ik ook nog wel mis is dat als je iemand probeert te helpen, er 'altijd' een wizzo is die jou uitmaakt voor [whatever] omdat je het verkeerd ziet (terwijl je 'probeert' te helpen)

Als het dan opgelost is hoor je nooit wat er nou was, wat de oplossing was en een dankjewel (nou ja nooit, IIG weinig)

• Floor-is

Floor-is

5.2

Tsjongejonge, wat een inzicht allemaal, ik vind dit een van de leukste threads tot nu toe.`

Arien: Euh ja jezus, hoe leg je dat uit? NLP is een cursus waardoor je sneller en beter leert inzien hoe de ontvanger zal reageren op jouw boodschap. Heel interessant allemaal, helaas met name interessant als je in een 1-op-1 situatie met de ontvanger verkeert. Maar ook in dit soort situaties kan het heel interessant zijn hoor :)

DSmarty: Juistem en daarom zijn dit soort discussies vaak heel interessant en in mijn geval ook heel verhelderend (iig jegens Otis). :)

Cyberjunk: De manier van comminuceren van Otis is proberen door zo veel mogelijk oneffenheden weg te werken. Hierdoor krijg je wel langere lappen tekst, als je geïnteresseerd bent in het onderwerp zeker niet verkeerd en zelfs vaak leuk om te lezen.

GaMeOvEr: Okee, omdat jij het bent, +2 Extra Behulpzaam. ;)

Jaymz: Dat is feeback of terugkoppeling, dat is inderdaad iets wat je helaas maar al te vaak mist, met name bij techies het geval overigens. Op de een of andere vage manier hebben die zo iets van: "Opgelost, niet meer over lullen". :)

Bericht hierboven

Verwijderd

[b]Op woensdag 10 januari 2001 12:35
Cyberjunk: De manier van comminuceren van Otis is proberen door zo veel mogelijk oneffenheden weg te werken. Hierdoor krijg je wel langere lappen tekst, als je geïnteresseerd bent in het onderwerp zeker niet verkeerd en zelfs vaak leuk om te lezen.
O, dat ontken ik ook niet, maar ik kan me aan de andere kant dus ook voorstellen dat mensen die gewoon snel willen weten waar het om gaat hier dus geïrriteerd van raken. Ik zelf vind overigens de stukjes van Otis meestal wel +1 informatief.
Trouwens, Floris, nog bedankt! ;) (zie met 30sec. mijn andere topic over t.net)

Verwijderd

GaMeOvEr: Okee, omdat jij het bent, +2 Extra Behulpzaam.
Maar die zijn dan toch wel voor mij dan?

Ik zal nog wel een schema posten (boek ligt thuis), maar dit is ongeveer het basismodel:

ZENDER -> boodschap -> medium -> ONTVANGER ->

ONTVANGER -> vertaling -> feedback -> ZENDER

en weer terug bij af...

Ik zal jullie de details besparen over ruis, non verbaal gedrag en dat soort begrippen, maar op verzoek van Floris (bedankt voor de punten) komt het schema vanavond wel.

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

Kom een keer langs op mijn labje. Om een of andere reden krijgen chemici heel veel cursussen zodat ze hun verhaal ook tot leken-taal kunnen ombouwen.

Communiceren lukt vaak een stuk beter als je op iemand anders niveau kan praten (of je dat niveau kan voorstellen).

Vooral chemici hebben daar last van, want hun baas is bijna altijd slechter opgeleidt (economie of zo) (maar verdient meer :()

Verwijderd

In ieder geval is bij communicatie altijd feedback en terugkoppeling zeer belangrijk.

Ik: eikel :) (=boodschap)
Jij: dus jij vind mij een eikel (=feedback)
Ik: nee, want er staat een knipoog achter, het was een grapje (=terugkoppeling)
Jij: ok, bedankt, hahaha

:)

Verwijderd

ecteiascidin: werken op een beetje goeie helpdesk (like me) werkt ook wel, daar wordt heel veel aandacht besteed (is mijn motto) om jezelf te kunnen verplaatsen in de gebruiker aan de andere kant van de lijn.

Op die manier ga je openstaan voor hetgeen de ander denkt en zegt en dat praat ineens een stuk makkelijker dan voorheen.

• irrelevant
  • Niet online
(overleden)
Tsjongejonge, wat een inzicht allemaal, ik vind dit een van de leukste threads tot nu toe.
Iedereen in deze thread voelt zich weer enorm gewaardeerd :)

Ik twijfelde of het een mosterd na de maaltijd-thread zou worden na de talloze threads van gisteren, waarin ook al goede opmerkingen gemaakt zijn, maar hij is idd goed :)

• Jaymz

Jaymz

Keep on moving !

'T probleem hiero is dus dat je je niet moet verplaatsen in 1 persoon, maar in iederen tegelijkertijd.

Ik ga me maar eens verdiepen in schizofrenie 8-)

Verwijderd

TgF: Ik zal nog wel een schema posten (boek ligt thuis), maar dit is ongeveer het basismodel:

en weer terug bij af...

Ik zal jullie de details besparen over ruis, non verbaal gedrag en dat soort begrippen...

En error detectie en correctie en compressie.... oh nee. :P
Hoeveel psychologie kan je halen uit boeken over computernetwerken? Aan een van die boeken zat ik net te denken toen Floris om dat schema vroeg...

• Jaymz

Jaymz

Keep on moving !

Op woensdag 10 januari 2001 12:53 schreef irrelevant het volgende:

[..]
Iedereen in deze thread voelt zich weer enorm gewaardeerd :)

Ik twijfelde of het een mosterd na de maaltijd-thread zou worden na de talloze threads van gisteren, waarin ook al goede opmerkingen gemaakt zijn, maar hij is idd goed :)
Kijk eens naar de namen van de posters (de meeste dan), valt je dan niet wat op ?

ps. zonder mensen af te kraken, of op een voetstuk te plaatsen.

[edit:disclaimertje ofzo]

Verwijderd

Arien: ik doel meer aan een boek wat ik aan het bestuderen ben over de menselijke variant van communicatie, de elektronische variant wordt wat moeilijker te vertalen naar de menselijke (hoewel er natuurlijk overeenkomsten zijn).

Dat schema lijkt veel op de tekst die jij zojuist gequote hebt, maar er komt nog veel meer bij kijken en het lijkt me nogal overbodig om alle 9 hoofdstukken in te scannen (wordt de draad nogal lang).

Verwijderd

Jaymz: mag ik dan de voorzichtige conclusie trekken dat dat de mensen zijn die over het algemeen wel weten hoe ze moeten communiceren.

Overigens lezen meer mensen deze draad, dus heeft het wellicht een lerend effect.

Disclaimer: ik wil zeker NIET beweren dat de niet deelnemers ook NIET kunnen communiceren!

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Werelddraad dit.:) Irrelevant = right.

Wat me nog wel ff van het hart moet; de gewraakte draad heeft geen argumenten.
Waarom niet? Omdat het een (fun)draadje was van adjes onder elkaar, en we weten precies van elkaar wat we bedoelen: aka aan een half woord genoeg hebben.
Dat ik mijn kritiek op Onno nuanceerde, had te maken met het feit dat RubZie het niet begreep omdat hij niet zoveel op GoT rondhing in die tijd.

Maar goed, all water under the bridge now...

Ik zal eraan proberen te denken om een reden bij een slot te planten, al zal dat er met een mass-lock-aktie bij inschieten, vrees ik.:)

En dan heb ik ook een tip: let op smilies!!!! I know, het is geen vrijbrief om dan ongestraft iemand verrot te schelden, maar hou er rekening mee dat hier text-based discussies gevoerd worden, en dat je alleen via die smilies het bericht een toon kan geven. Als de lezer van het bericht vervolgens klakkeloos die toon negeert en ervan maakt wat hijzelf denkt, is het einde zoek.

• Floor-is

Floor-is

5.2

Ik heb hier NIMA-A boekjes liggen, maar geen scanner enzo, dus wat lastig.

TgF: Ik zie geen knipoog :P

irrelevant: Ja leuke thread.

Jaymz: Er valt me zeker iets op, maarja, dat was ook wel te verwachten niet? :P En inderdaad het verplaatsen in tientallen individuen is erg lasitg, ik was gisteren avond dan ook echt helemaal op.

Arien: Euh weinig. :)
Nahja de basisopzet is zegmaar wel hetzelfde, maar je kunt niet zomaar iemand even een nieuwe versie van TCP/IP pasen zodat je elkaar begrijpt. En ja ik zie mezelf niet echt als een DHCP server, dus dan word het al snel lastig, al die IPnummers uitdelen enzow. :P

Bericht hierboven

Verwijderd

TgF: Dat schema lijkt veel op de tekst die jij zojuist gequote hebt, maar er komt nog veel meer bij kijken en het lijkt me nogal overbodig om alle 9 hoofdstukken in te scannen (wordt de draad nogal lang).

De basis is exact dezelfde (als computers met elkaar moeten gaan "praten", dan gaan we dat vermenselijken zoals mensen dat nou eenmaal met alles doen - zie vorige gedeelte van de zin en dan niet alleen het woord praten), maar je hebt gelijk: menselijke interactie is veel complexer want vrijer.

Verwijderd

Floris:

>:) :) :( :'( :P :o :D :r :9~ :9 ;) :7 :+ O+ :* }:O |:( 8-) :? (8> :Y) :Z ;( B-) *D :z

(in case I missed one) ;)

Arien:eens en daarbij heb je over het algemeen bij de menselijke communicatie ook nog eens zoiets als (non-) verbaal gedrag, machines hebben daar weinig last van.

Verwijderd

Floris_Diemel: Je kunt niet zomaar iemand even een nieuwe versie van TCP/IP pasen zodat je elkaar begrijpt.

Terwijl je hier bezig bent om TCP opnieuw te definieren: Tweaker Communication Protocol... :P

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

TgF,

Non-verbaal gedrag heeft op een forum weinig waarde, we hebben niet allemaal een webcam.

De vervangers van Non-verbaal gedrag zijn dan ook de emoticons.

Emoticons = Nonverbaal gedrag in text-based.

Wat wil jij met al die emoticons nu zeggen ?

Dat je nogal heen en weer geslingerd wordt door diverse Emoties ?

En zo ja, wie wekt dit dan bij je op ? ;)

Aannames zijn fataal.

• Floor-is

Floor-is

5.2

:D Lol, heju TgF: Je kan overdrijven he? Die :r was nergens voor nodig en die O+ ja dat mag wel, maar heb je zo weinig aan net als :*
:D

Bericht hierboven

Verwijderd

Op woensdag 10 januari 2001 12:54 schreef Arien het volgende:TgF: Ik zal nog wel een schema posten (boek ligt thuis), maar dit is ongeveer het basismodel:

en weer terug bij af...

Ik zal jullie de details besparen over ruis, non verbaal gedrag en dat soort begrippen...
Je vergeet er alleen het belangrijkste bij te vertellen: Binnen die communicatielijn zijn meerdere 'persoonlijkheden' aanwezig, te weten kind, volwassen en ouder. die drie verschillende persoonlijkheden moet je als het ware boven elkaar zien staan, en zowel de onvanger als de verzender hebben een van die drie persoonlijkheden. Zolang de verzender en ontvanger naar elkaars juiste persoonlijkheid communiceren is er niets aan de hand. Dat kan van kind tot kind zijn, maar ook van kind tot volwassen en vice versa. Het wordt echter problematisch als iemand bijvoorbeeld iets vraagt aan de volwassen persoonlijkheid van de ontvanger, en die ontvanger reageert op de 'ouder' persoonlijkheid. vb:

persoon 1: weet jij misschien waar ik info over dit of dat kan vinden? (volwassen persoonlijkheid naar volwassen persoonlijkheid)
persoon 2: Leer eerst maar eens zoeken (want de vraag is al te vaak voorgekomen) (ouder persoonlijkheid naar kinder persoonlijkheid)
op dat moment krijg je wrijving.

• Jaymz

Jaymz

Keep on moving !

Misschien is onderstaande met niet zoveel woorden al gezegt:

Niets zeggen is OOK Iets zeggen. (oftwel, weet ook wanneer je NIET reageert)

Ik wil nog wel eens op het laatste moment van een post afzien.

Verwijderd

GaMeOvEr:

Non-verbaal gedrag heeft op een forum weinig waarde, we hebben niet allemaal een webcam.

-- Ik heb ook niet gezegd dat dat zo is, ik heb het begrip slecht in de vingers genomen omdat dat ter sprake komt bij de basisbeginselen van communicatie, maar je hebt gelijk, jij kunt niet zien hoe ik nu kijk of er bij zit

De vervangers van Non-verbaal gedrag zijn dan ook de emoticons.

Emoticons = Nonverbaal gedrag in text-based.

-- zou kunnen, maar heeft één mogelijke valkuil, ik kan heel kwaad op je zijn en afsluiten met een :) om er maar makkelijk vanaf te zijn, ook op dit punt ben ik het met je eens, door een emoticon te gebruiken kun je inderdaad een bepaalde stemming aan je bericht meegegeven

Wat wil jij met al die emoticons nu zeggen ?

Dat je nogal heen en weer geslingerd wordt door diverse Emoties ?

-- nee, Floris wilde een ;) en ik besloot om hem alle emoticons te geven, dan weet ik zeker dat de juiste erbij zit :D

En zo ja, wie wekt dit dan bij je op ?

-- niet van toepassing dus

OK, speciaal voor GaMeOvEr en Floris:

;) en :*, jullie zijn koele gasten en dat is niet :9~ bedoeld of zo.

/me kan wel [img=15,15]i&#047;s&#047;pukey.gif[/img] om zichzelf en [img=30,15]i&#047;s&#047;frusty.gif[/img] vanwege de disclaimer en onnodige uitleg [img=19,15]i&#047;s&#047;confused.gif[/img]

• irrelevant
  • Niet online
(overleden)
Jaymz: Dat deed ik net nog toen het ging over wie er in deze thread reageren

>:) (binnenpretje)

• Floor-is

Floor-is

5.2

Hehe, * Floor-is heeft een hoop lol

En ja Florio is expres zo geschreven, weet ook niet waarom, maar ja zulke dingen gebeuren...

Bij de weg: Wat komt er nu? Gaan we met zijn allen een virtuele group-hug doen?

Bericht hierboven

Verwijderd

Paz:

VB:
persoon 1: weet jij misschien waar ik info over dit of dat kan vinden? (volwassen persoonlijkheid naar volwassen persoonlijkheid)
persoon 2: Leer eerst maar eens zoeken (want de vraag is al te vaak voorgekomen) (ouder persoonlijkheid naar kinder persoonlijkheid)
op dat moment krijg je wrijving.

Strategisch gekozen voorbeeld? >:)

(Ik heb me daar namelijk wel eens schuldig aan gemaakt voor degenen die dat ontgaan was. Zie de DevSchuur...)

• Jaymz

Jaymz

Keep on moving !

Op woensdag 10 januari 2001 13:19 schreef irrelevant het volgende:
Jaymz: Dat deed ik net nog toen het ging over wie er in deze thread reageren

>:) (binnenpretje)
Die opmerking wilde ik in een eerder stadium al plaatsen (maar de draad was daar nog niet rijp voor ;))
Na jou post gelezen te hebben moest ik er weer aan denken.

[edit: referral quote geplaatst]

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Het niet doen van een post is een hele goede optie op het moment dat je jezelf niet helemaal "in de hand" hebt.

Hetgene wat je dan zou posten, zorgt waarschijnlijk alleen maar voor veel meer frictie.

Het beste is dan om maar ff niets te doen, en er later op terug te komen.

Ik denk dat het geen goede optie is om er helemaal niet meer op in te gaan, omdat op dat moment diegene die jou frustreert, en waar jij niet op ingaat het als een "overwinning" (gechargeerd) beschouwt.

FF pauze nemen en weer tot jezelf komen, met de middelen die voor jou van toepassing zijn.

Voor mij is dat een bakkie koffie, een peuk, en een half uurtje.

En als het erg slecht is, misschien een oude terminal door de kelder smijten... ;)

Daarna alsnog een reaktie geven.

Blijkt na meervoudig "goed opstellen" dat het geen uitwerking op de ander heeft, lekker laten gaan.

Maar geef het niet te snel op !

Aannames zijn fataal.

Verwijderd

Paz:

en dan dus ook

Aanklager <-> Bemiddelaar <-> Vedediger

Oftewel, wanneer een onafhankelijk iemand een discussie tussen twee partijen ziet verzanden in het bovenstaande, de één klaagt aan, waardoor de ander vaak in de verdediging gaat, dan kan die onafhankelijke in het midden gaan staan en een poging doen om beide partijen tot elkander te brengen danwel duidelijkheid te geven in beide motivaties (een rol die ik nog wel eens wil innemen, soms tegen beter weten in).

Het wordt steeds spannender hier :)

• witchdoc
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16-02 12:15
Vaak denken mensen onterecht doordat er kritiek is dat ze niet gewaardeerd worden. Maar het is juist vaak zo dat er wel degelijk veel waardering is, op een paar puntjes na. Die waardering wordt dan niet genoemd, maar die paar puntjes wel, waardoor een vertekend beeld ontstaat.
EHT iets dat elk adje/modje/whatever hier zou moeten lezen

Verwijderd

GaMeOvEr: doe mij ook eens een stapel terminals :D

Maar: frustratie ligt niet per definitie aan de ander, eigenlijk helemaal niet, JIJ bent degene die je LAAT frustreren.

Je geeft zelf al de oplossing, denk er nog eens over na voordat je uit je dak gaat, probeer door de tekst heen te lezen en de boodschap te vinden die er inzit en reageer rustig, gemotiveerd.

Dat verhaal van aanvallen en verdedigen gaat heel snel op, maar dat hoef ik je waarschijnlijk niet te vertellen?

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 15-02 05:08

Daniel

Kapitein NCC-1701
Op woensdag 10 januari 2001 13:16 schreef Jaymz het volgende:

Niets zeggen is OOK Iets zeggen. (oftwel, weet ook wanneer je NIET reageert)

Ik wil nog wel eens op het laatste moment van een post afzien.
Ik ook, maar voor deze keer post ik wel een reactie terwijl ik eigenlijk niets toe te voegen heb aan dit verhaal :)

Just to show i agree :)

Verwijderd

TGF: Inderdaad, daar ligt een taak voor de adjes, maar tegelijkertijd is dat ook behoorlijk moeilijk omdat zij vaak veel meer macht hebben en daardoor absoluut neutraal moeten lijken voor beide partijen (en niet te vergeten iedereen die de topic leest en zich aan zal sluiten bij een van beide partijen - zie gisteren)

en Arien: ach... het kwam wel in me op toen ik een voorbeeld zocht :)

En Floris: /me geeft alle blondjes een dikke groepshug.... [img=15,15]i&#047;s&#047;kwijl.gif[/img]

• irrelevant
  • Niet online
(overleden)
Wat een sfeer is er opeens weer op LA! Iedereen die is weggerend kan weer terugkomen voor een dosis peace, love and understanding O+

Wat lucht ruzies bijleggen toch op!

Verwijderd

Hey Irrelevant, geef me even die joint door wil je... :9

Verwijderd

yeah PEACE! ... is er ook een hippie-smiley? ;) :o ... nahja, dit lijjkt er op: :7

Trouwens, kritiek is LEUK! Kritiek is feedback in negatieve zin, je hebt ook positieve feedback, dat zijn complimentjes. Feedback is een kadootje! Want als iemand het niet had gezegd, was je er misschien wel nooit achter gekomen... met die informatie kun jij jezelf weer verbeteren! En als je er niets mee kunt, nah, dan niet. Maar onthoud, met feedback moet je blij zijn! :)

• irrelevant
  • Niet online
(overleden)
Paz: asjeblieft :7

• Floor-is

Floor-is

5.2

Even keihard in de no offence mode:

Poohbeer: Nu je aangeeft dit allemaal gelezen te hebben, zou je voortaan iets minder volhardend willen zijn, het is namelijk best wel moeilijk om sommige dingen voor elkaar te krijgen en euh ja dan is jouw volhardendheid niet echt euh... (hoe zeg je dat netjes?) prettig.

No offence weer over:

Daniel: Ik wist wel dat je nog zou reageren. :P Ik wist ook wel dat je dezelfde ideeën zou hebben als de meesten hier (in grote lijnen dan). Sjah misschien is het daarom wel dat we het samen zo goed kunnen vinden en blahblahblah ik raak offtopic, vertel het je binnenkort persoonlijk wel. :)
(Is niet dat ik euh gevoelens heb voor Daniel ofzo, maar wel fijn om soms ff te melden dat je het prettig vind om met iemand samen te werken zegmaar...)

Paz: Potjandosie: Het is hier geen coffeeshop ;)

Cyberjunk: Kritiek is lang niet altijd leuk, in de meeste gevallen komt het namelijk helemaal niet op een goed moment, wat dus meteen weer een puntje in het communicatie-schema naar boven brengt: Timing.

{admin break - tievaut verbeterd}

Bericht hierboven

Verwijderd

Op woensdag 10 januari 2001 13:36 schreef Floris_Diemel het volgende:
Cyberjunk: Kritiek is lang niet altijd leuk, in de meeste gevallen komt het namelijk helemaal niet op een goed moment, wat dus meteen weer een puntje in het communicatie-schema naar boven brengt: Timing.
Das natuurlijk waar, maar tis natuurlijk ook beter om niet pre-occupied al er vanuit te gaan dat kritiek slecht is... kritiek is wat verbetering tot gevolg heeft... soms is het idd niet leuk om te horen dat je het slecht op school doet b.v. als je net je rapport hebt laten zien.... :+ maarja, in zo'n geval treed er ook wel een zekere vorm van redundantie op.

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Sjezus, het staat hier blauw joh... :7

Ook al zo'n erg wegende factor die Floris aandraagt is je omgeving. Floris vindt het prettig om met Daniel samen te werken (virtueel dan nu ff) wat hem een mate van plezier verschaft.

Dit zorgt ervoor dat hij veel rustiger op postings reageert, omdat hij op dat moment "lekker in zijn vel" zit. (wij heeft die uitdrukking bedacht ? Ik zit altijd lekker in mijn vel, het klemt niet of zo :? )

Je eigen gemoedstoestand is natuurlijk nogal zwaarwegend voor je eigen opstelling, en ook die opstelling is weer van diversen afhankelijk.

Ben je wakker ? Heb je honger ? Moet je naar de plee ? komt die irritante collega weer binnenlopen ?

er zijn _zoveel_ factoren die invloed op je gemoedstoestand hebben, en dus ook op je mate van "verdraagzaamheid".

Ik denk dat veel mensen niet beseffen hoeveel factoren dat wel niet zijn, of het uberhaupt doorhebben dat ze op een bepaald moment door een van die factoren beinvloed worden.

Aannames zijn fataal.

Verwijderd

GaMeOvEr: het klopt inderdaad dat er veel, heel veel factoren zijn die meespelen bij de dagelijkse gang van zaken. Dat is echter nog geen excuus om reacties te plaatsen die buiten proporties zijn. Het is vooral een kenmerk van zelfbewustheid om dingen te kunnen relativeren en jezelf te controleren.
Wat dat betreft vind ik dat floris dat heel goed doet, evenals femme. (wat femme betreft vind ik het zelfs nog beter, omdat tweakers voor hem gewoon alles is, en als iemand terecht of onterecht kwetsende dingen zegt over iets wat je heel erg na ligt, dan moet je heel zelfbewust en regulerend zijn...) en dat is tegelijkertijd mijn enige punt van kritiek op Otis, namelijk dat hij nog wel eens iets te snel uit zijn slof schiet. (maar otis, dat is mijn persoonlijke mening :7

• Floor-is

Floor-is

5.2

:7 Pass it around :7

Maar euh Paz: Wat jij niet weet en ik wel is dat t.net voor mij ook mijn inkomsten zijn, ik ben misschien niet zo deep into alles als Femme, maar ben zeker afhankelijk van alles wat er gebeurt. Het is niet alleen meer Femme die alles doet, het is inmiddels een beetje uitgebreid, niet erg op zich, maar ook niet altijd even fijn. (Niet voor mijn iig, als je ziet dat bijvoorbeeld de inkomsten nogal tegenzitten zoals de afgelopen maanden, maareuh dat is a little more info then you need ;))

GaMeOvEr: Damn wat zijn wij het eens vandaag

Bericht hierboven

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Yeah pass that joint baby :7:7:7

Floris is goed bezig te laatste tijd. Af en toe moet ik hem welwat afremmen of bijsturen maar dat moet andersom ook...en juist omdat we dat van elkaar kunnen accepteren kunnen we het zo goed vinden (of omgekeerd: omdat we het goed kunnen vinden kunnen we ook veel van elkaar hebben)

En ik heb verder geen speciale gevoelens voor Floris ofzo...'t is m'n beste vriend, that's all :)

*Katsjing* * Daniel .

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Paz,

Tuurlijk. Ik zeg ook niet dat die factoren het rechtvaardigen dat je mensen voor crap gaat uitmaken. Alleen als je er niet bewust van bent dat je beinvloed wordt door die factoren, zal iemand anders je er op aan moeten spreken, zodat je wat zelfbewuster wordt.

Ik weet van mezelf bijvoorbeeld, dat als ik heel nodig naar de plee moet, niet meer lekker helder denk (Ja, ranzig voorbeeld, maar het is wel een goeie ;) ) en dus een posting zou afraffelen. Als ik ergens naar mijn eigen idee niet uitkom, ben ik nogal kortaf, en kan ik soms voor bepaalde zaken te weinig begrip opbrengen.

Dat soort situaties moet iedereen voor zichzelf duidelijk hebben, zelfkennis/zelfbewustzijn, daardoor wordt je een beter en begripvoller mens. Je moet er alleen wel aan (willen) werken.

Want het kost gewoon tijd jezelf te doorgronden. (Psychologie op jezelf reflecteren)

Floris,

Na onze strubbelingen in het begin kunnen we het nu toch vinden. :*

Ik denk dat een thread als deze de onderlinge verstandshoudingen sterkt, wat alleen maar goed is.

Daniel,

Blij dat jij dit ook een top-thread vind !

:7

edit:

teipvauten

Aannames zijn fataal.

• OldButNotSoWise
  • Laatst online: 09-02 01:07

OldButNotSoWise

TUFKAHBM

Had graag wat eerder deze hollands nuchterheid teruggezien op het forum. :)
Maar ben blij dat het alsnog gebeurd.
(Kan deze thread niet opgenomen worden in de FAQ als verplicht leesvoer ;))

• Jaymz

Jaymz

Keep on moving !

Of als gesloten topic op SG en/of OTF plaatsen, en "verplicht" laten lezen.

• Floor-is

Floor-is

5.2

Kunnen we dit stukkie niet opsturen naar euh www.uittreksel.nl ofzo? Dan hebben we een mooie verkorte versie die ik wel in een faq kan zetten. Deze enorme berg tekst kan ik niet echt maken denk ik ;)

Edit: Damn die url werkt ook nog, het is werkelijk ongeloveloos. ;)

Bericht hierboven

Verwijderd

Floris, lijkt me niet verstandig: wordt dat ding ingekort door oversexte pubertjes die in dit verhaal een massale incest situatie zien :)

• Floor-is

Floor-is

5.2

Ohw mijn God waar gaat dit heen, ik kom niet meer bij van het lachen. (Zie ook dit hier)

Bericht hierboven

• OldButNotSoWise

OldButNotSoWise

TUFKAHBM

Op woensdag 10 januari 2001 14:15 schreef Jaymz het volgende:
Of als gesloten topic op SG en/of OTF plaatsen, en "verplicht" laten lezen.
Over communicatie gesproken ;)
Waarom specifiek SG en/of OTF , het is dat ik beter weet, maar anders zou ik zeggen dat je iets tegen deze fora hebt >:)
Voor meerder fora zou dit van toepassing kunnen zijn imho. :)

• Jaymz

Jaymz

Keep on moving !

Dit bijhouden is bijkans zwaarder dan die topics van gister, hoewel het nu minder snel gaat (zou er nog eens bij moeten komen)

De "sfeer" komt mij IIG bekend voor (ander forum bijvoorbeeld)

• Jaymz

Jaymz

Keep on moving !

Op woensdag 10 januari 2001 14:27 schreef HBM het volgende:

[..]
Over communicatie gesproken ;)
Waarom specifiek SG en/of OTF , het is dat ik beter weet, maar anders zou ik zeggen dat je iets tegen deze fora hebt >:)
Voor meerder fora zou dit van toepassing kunnen zijn imho. :)
Eh, de 'reden' is meer dat ik zelf verwacht dat je dan de grootste groep mensen pakt, het ging MIJ niet om fora's specifiek.

Want dan zou 'ie inderdaad bij meerdere fora's passen.

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Hmmmm....

De "Randvoorwaarden Voor Prettige Communicatie FAQ" zeg maar.

Kun je tegen iemand zeggen als hij/zij zich niet prettig gedraagt : RTFRVPCF !

Of zoiets dan. ;)

Aannames zijn fataal.

Verwijderd

Op woensdag 10 januari 2001 14:51 schreef GaMeOvEr het volgende:
Hmmmm....

De "Randvoorwaarden Voor Prettige Communicatie FAQ" zeg maar.

Kun je tegen iemand zeggen als hij/zij zich niet prettig gedraagt : RTFRVPCF !

Of zoiets dan. ;)
:D

Jammer dat ik een vergadering had, heb ik alle fun weer gemist en die joint is zeker ook al op ;(

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Nou TgF,

Dan steken we er toch gewoon nog een op ?

Dat mag wel met al deze eensgezindheid, dat dient gevierd te worden

Here, have one ! :7

Smoke 'em if you got 'em !

Aannames zijn fataal.

Verwijderd

:7 pfffffffff

Tjeemig, ik zie ineens allemaal roze twiekerz

• Jaymz

Jaymz

Keep on moving !

:7 Wouwie; weeweeweepuntTwiekerspuntnet rolt

• Floor-is

Floor-is

5.2

Ik ben lekker UT aan het spelen, dus ben ook niet echt van de aanwezigheidscommissie, even lekker afreageren, heerlijk. >:)

Allemaal vreemde wezentjes op mijn scherm heej whoehie! :7

Bericht hierboven

• Roel
  • Laatst online: 12-02 17:32

Roel

screen -x addict

Met skins van users toevallig ? >:)

Resistance is futile (If < 1 Ohm)

• saviour
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Floris' UT -->

Bang Bang!! * saviour has just been shot 4 the 934249230423th time! >:) :P

• Roel
  • Laatst online: 12-02 17:32

Roel

screen -x addict

Superkill,

GodLike

(klopt ergens ook nog) :)

Resistance is futile (If < 1 Ohm)

• OldButNotSoWise

OldButNotSoWise

TUFKAHBM

Kan dit draadje ondertussen naar OTF gemoved worden, kan ik er een slotje opgooien :(
Het was zo'n mooie Topic :), maar zo als ie er nu uitziet laat ik hem niet meer zien aan OTF bezoekers >:)

(Floris idd NIET ind FAQ deze ;))

Verwijderd

Dam Floris, welke server? Ik dacht al dat ik iemand enigszins stoned tegen een muur op zag staan lopen, maar realiseerde me niet dat jij dat was..... :7

• Floor-is

Floor-is

5.2

1. Modjes en adjes zijn ook maar mensen, we doen dit ook voor de lol en ik moet toegeven ik kan er flink om lachen op het moment.

2. Ik heb casema, dan speel je niet op een server, dan oefen je thuis tegen botjes. De ping is walgelijk slecht en je hebt ook nog een hele berg packet-loss. Ik ben dus lekker tegen botjes aan het knallen. Helaas heb ik geen user-skins. >:) (Hmm zou eigenlijk ook zo 1-2-3 niet weten welke users dan maar okee)

Bericht hierboven

• OldButNotSoWise

OldButNotSoWise

TUFKAHBM

Op woensdag 10 januari 2001 16:11 schreef Floris_Diemel het volgende:
Helaas heb ik geen user-skins. >:) (Hmm zou eigenlijk ook zo 1-2-3 niet weten welke users dan maar okee)
On the edge :D >:)

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Wel goed oefenen he Floris, wordt je bij de volgende LAN-party tenminste niet steeds laatste >:)>:)

En pass that joint again, please :7:7

Verwijderd

sluiperdesluip

peng

headshot :)

• Jaymz

Jaymz

Keep on moving !

Komen we toch weer uit op dat indianen gedoe (opperhoofd)

Want we roken nou weer de vredespijp :P

Verwijderd

en de cirkel is weer rond, hetgeen bijzonder knap is!

• Floor-is

Floor-is

5.2

Sjah ik ben best wel blij met hoe het vandaag gaat eigenlijk, ik krijg wel allerlei complimenten over gisteren, maar ik had toch wat moeite met slapen hoor vannacht.

Wat UT betreft: Gaat best goed nu, die botjes maak ik wel in, maarja die zijn redelijk voorspelbaar... (Ik speel dan ook op een laag leven, toch maar eens een stapje omhoog, kijken of het dan moeilijker wordt)

Bericht hierboven

Pagina: 1 2 Laatste