De betrouwbaarheid van een externe HD

Pagina: 1
Acties:

• Coldcat
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:28
Ik zal met de deur in huis vallen: )Gebruik de zoek-functie eens. Ik vind wel wat topics maar de meesten heb ik niets aan of ze zijn te oud voor deze tijd)

Mijn vraag is als volgt: Hoe zit het met de betrouwbaarheid van een externe HD. Ik ben van plan hem zelf te gaan inbouwen in een behuizing. Het word een Maxtor 40GB 5400rpm.

Hoe ga ik hem gebruiken:

*hij ligt de meeste tijd gewoon naast mijn monitor op het bureau om zo nu en dan te worden gebruikt
*ongeveer 5 keer per jaar neem ik hem mee naar school voor een werkstuk of zo
*voor de rest gebruik ik hem wat in mijn huis tussen verschillende pc's

Hoe lang gaat de HD ongeveer mee. Is hij na een half jaar al kapot of gaat hij lang mee (ik doe er natuurlijk voorzichtig mee). Want het is en blijft een HD en mijn ervaringen ermee zijn dat ze snel stuk zijn.

Benzinebarrel (1:15) - 0 zonnepanelen - 10 aaa batterijen opslag (2019 model)

• vingerfrits
  • Laatst online: 06-01-2022

vingerfrits

A.K.A. Badmuts

Maxtor is een zeer betrouwbaar merk, en het is ook niet de eerste externe harddisk die ze maken, dus denk dat ze de 'bugs'' die ze vroeger maybe hadden wel opgelost hebben, verder met de dingen wat jij ermee doet, moet hij zeker lang mee gaan plus dat je nog eens garantie hebt op dat ding. Maar je kan ook een USB-stick kopen, van 1 gig ofzo, maar weet niet of je daar genoeg aan hebt :)

Asus P5PL2, Intel Pentium D 945, 2GB DDR2, GeForce 7900 GT

• jozy
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 30-01 09:19
nou ik vind maxtor dus echt niet betrouwbaar, alleen maar slechte ervaringen mee gehad. Daarom kan je beter kijken naar wat een goede hdd is en die dan vervolgens in een externe behuizing bouwen. Als je denkt dat je er veel mee gaat gooien, kan je beter een laptop hdd nemen, kunnen tegenwoordig een paar G aan en daarnaast worden ze minder warm. Die van mij heeft niet eens een externe voeding nodig...

• drienties
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:08
het is misschien een kromme vergelijking maar,
ik gebruik al ruim een jaar een externe 2,5" HD van 40GB 7200rpm(Hitachi).
Draait nog altijd even perfect en wordt vaker gebruikt op diverse plaatsen, laptop-hardeschijven schijnen ook wel iets betrouwbaarder te zijn dan gewone HD`s.

nog een voordeel van een laptopHD in een bracket ipv een gewone HD:
geen externe stroom nodig naast USB voeding.

edit: spuit 11, ik moet sneller typen

[ Voor 6% gewijzigd door drienties op 18-04-2005 22:24 ]

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Maxtor meer stuk dan heel. Sorry maar ik heb hier een doos vol kapot en Samsung? 2 stuks voor RMA. Externe HD is vrij betrouwbaar maar neem een 2,5 inch en klaar.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

• Ceaser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-02 11:53
ik heb zelf een externe hd van western digital(80gig).

ga er nou niet bepaald voorzichtig mee om maar ook niet echt ruig, heb hem gemiddeld 4x per week in me schooltas en ben er dus aardig mee heen en weer.

nog nooit geen problemen mee gehad, vereist wel een adapter op het lichtnet mja dat was mijn keus want ik wou nou eenmaal een wat rappere hd ipv het gemak om hem ook ff in de trein ofzo aan te sluiten waar ik geen beschikking over stroom heb. gaat nu al bijna anderhalf jaar mee.

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-02 23:56

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Ik zou van die kleine 2.5" laptop schijfjes inbouwen zoals hierboven ook al genoemd is. Mede vanwege dat ze betrouwbaarder zijn omdat ze gaamkt zijn om mee genomen te worden en ook nog eens kleiner kwa formaat zijn.
Alleen wordt zo'n 7200rpm model niet warm in een krappe externe behuizing? Hoe koeler hoe beter natuurlijk. Ik weet niet waar je de behuizing van gaat maken maar met de koeling rekening houden kan zeker geen kwaad.

Ceasar. HDD's kunnen ook prima vervoerd worden en kunnen als ze stilstaan en hun koppen naast de schijfjes geparkeerd hebben ook vanalles hebben. Moet alleen niet een hd eens 45 - 90 graden met redelijke snelheid draaien, vinden ze niet leuk :P

Grappig dat veel mensen hier slechte ervaringen hebben met Maxtor. Dit is bij mij juist het enige merk waarvan ik pas 1x een schijf RMA heb gestuurd, en die was toen pas 1 maand oud. Heb al 2x een kapotte WD gehad en op het moment een kapotte Seagate.

offtopic:
lol drientjes, die avatar had ik vroeger ook. Google hit en rip =P Blijft dat een mooie foto vinden (het origineel he ;) )

[ Voor 37% gewijzigd door Ultraman op 18-04-2005 22:34 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• vingerfrits
  • Laatst online: 06-01-2022

vingerfrits

A.K.A. Badmuts

heb hier ook paar maxtortjes nooit geen problems mee gehad, wel met Seagate :'(

Asus P5PL2, Intel Pentium D 945, 2GB DDR2, GeForce 7900 GT

• NBK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-02 12:45

NBK

Weercam-Avatar

Hier ruim 15 maxtor's draaien van verschillende leeftijden en stress-levels, niks geen problemen. Wel slechte ervaring met WD maargoed... daar gaat het hier niet om.
Als je HDD's heen en weer gaat slepen kun je het beste laptop hdd's gebruiken. Deze zijn een stuk lichter en kunnen veel hardere schokken hebben. 3,5" schijven hebben veel dikkere en zwaardere platters. Een schok zal daarom een veel groter effect hebben op de lagers van de motor. Ook zijn de leeskoppen zwaarder. Bovendien heb je een externe adapter nodig dus veel meer geklooi om mee te slepen. Wel is het zo dat laptop schijven echt niet gemaakt zijn om 24/7 te draaien terwijl desktop HDD's daar tegenwoordig wel goed tegen kunnen.
Neem een aliminium behuizing, warmte is DE HDD killer bij uitstek.

[ Voor 3% gewijzigd door NBK op 18-04-2005 22:45 ]

PC's; Home; Met 8619 units als 72e geëindigd bij DPC @ SETI-classic

Verwijderd

Toch altijd leuke om te lezen wat mensen van een bepaalde HDD fabrikant vinden ;)
Misschien eens tijd voor een "uitval" poll?

Misschien dat er ook een externe behuizing bestaat met een kleine fan er in om een 7200 rmp koel te houden?

• jozy
Verwijderd schreef op maandag 18 april 2005 @ 22:53:
Toch altijd leuke om te lezen wat mensen van een bepaalde HDD fabrikant vinden ;)
Goed idee!! Wie neemt het intiatief??? :P

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
het gaat niet om het merk.. maar om de koeling.
als de harddisk in de externe case warmer als 50 graden wordt bijvoorbeeld door te weinig koeling zal dit de levensduur aardig verkorten.

• Ceaser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-02 11:53

Misschien dat er ook een externe behuizing bestaat met een kleine fan er in om een 7200 rmp koel te houden?
offtopic:
ik heb bergen maxtors, ibm en western digital versleten en ze hadden allemaal hun mankementen, vind er persoonlijk weinig verschil in zitten in de levensduur
Ceasar. HDD's kunnen ook prima vervoerd worden en kunnen als ze stilstaan en hun koppen naast de schijfjes geparkeerd hebben ook vanalles hebben. Moet alleen niet een hd eens 45 - 90 graden met redelijke snelheid draaien, vinden ze niet leuk
in gebruik ben ik er uiteraard wel wat voorzichtiger mee maar tis een behoorlijk robuust pakketje.
vind hem daarbij persoonlijk ook nog een mooie behuizing hebben is erg stil word niet echt warm

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:30
Coldcat schreef op maandag 18 april 2005 @ 20:41:
Ik zal met de deur in huis vallen: )Gebruik de zoek-functie eens. Ik vind wel wat topics maar de meesten heb ik niets aan of ze zijn te oud voor deze tijd)

Mijn vraag is als volgt: Hoe zit het met de betrouwbaarheid van een externe HD. Ik ben van plan hem zelf te gaan inbouwen in een behuizing. Het word een Maxtor 40GB 5400rpm.

Hoe ga ik hem gebruiken:

*hij ligt de meeste tijd gewoon naast mijn monitor op het bureau om zo nu en dan te worden gebruikt
*ongeveer 5 keer per jaar neem ik hem mee naar school voor een werkstuk of zo
*voor de rest gebruik ik hem wat in mijn huis tussen verschillende pc's

Hoe lang gaat de HD ongeveer mee. Is hij na een half jaar al kapot of gaat hij lang mee (ik doe er natuurlijk voorzichtig mee). Want het is en blijft een HD en mijn ervaringen ermee zijn dat ze snel stuk zijn.
als je hem mee naar school wil nemen voor een werkstuk, kan je dan niet beter een memstickie er bij kopen? Dingen kosten nog maar 30 euro voor 256mb ofzo en zijn toch wel beter bestand tegen vervoer..

• VROEM!
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-05-2025

VROEM!

broembroem!

Ik zie overal externe harddisks langzaam maar zeker falen. Gemiddeld krijgen ze binnen een paar maandjes problemen. Hier zaten ook harddisks tussen die gewoon netjes stilgelegen hebben tijdens hun hele levensduur. Als de schijf het zelf niet begaf ging de behuizing wel problemen maken...
Voor mij geen externe harddisks meer dus :) USB sticks zijn da bom, dus investeer liever in een grote stick.

ieeeepppppp :P

• jozy
418O2 schreef op maandag 18 april 2005 @ 23:26:
[...]

als je hem mee naar school wil nemen voor een werkstuk, kan je dan niet beter een memstickie er bij kopen? Dingen kosten nog maar 30 euro voor 256mb ofzo en zijn toch wel beter bestand tegen vervoer..
Hij wil thuis ook onderling met pc's verrichten(waarschijnlijk grote bestanden), maar daar zou hij ook netwerk voor kunnen gebruiken.
Grootste nadeel van memstickjes vind ik nog wel dat ze snel zoek raken en snel stuk gaan. Ik probeerde er eentje te benchmarken en vervolgens was hij naar de eeuwige jachtvelden.... En gaan ze niet 100.000 keer schrijven kapoet???

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Zo;n uitval poll zal uiteindelijk een zeer eenzijdig beeld geven denk ik.
Je zult het namelijk toch af moeten zetten tegen het aantal verkochte harde schijven en daarnaast ook onderscheid maken tussen de verschillende series.

Even offtopic, ik heb hier meerdere schijven extern in gebruik en tenzij je ze al draaiende laat vallen is het geen enkel probleem, die dingen kunnen best wel wat hebben.

• Coldcat
  • Laatst online: 20:28
Bedankt voor jullie sugesties. De HD die er in komt staat al vast. (een Maxtor 40GB 5400rpm). Die zit momenteel in mijn desktop pc. Maar ja 40GB is te weinig voor deze tijd dus wil ik een nieuwe van 200-250GB kopen en de oude gaan inbouwen in een externe behuizing. Hij heeft het nu ruim 1,5 jaar goed gedaan dus dat is geen probleem (bij mij begeven ze het altijd binnen een paar maanden of na een aantal jaar (dat natuurlijk vanwege slijtage)).

Dus de optie voor een laptop schijf is niet aan de orde

[ Voor 7% gewijzigd door Coldcat op 19-04-2005 14:14 ]

Benzinebarrel (1:15) - 0 zonnepanelen - 10 aaa batterijen opslag (2019 model)

Pagina: 1