Toon posts:

versterker subwoofer esp

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hallo iedereen

om mijn subwoofer aan te sturen was ik eerst van plan om 4 opa's 549 te gebruiken(in brug, 2 per kannaal).(2x175Wrms)

ik zou ook deze schakeling gebruiken voor school, voor de ontwerpweek.
Maar omdat ze te eenvouding is, mag het niet :?

dus zat ik te denken aan het schema van esp: http://sound.westhost.com/project68.htm
maar zo zou ik er dus 2 moeten hebben omdat ik een sub heb met 2 spoelen van 4Ohm.
het parallel schakelen van de spoelen zou ik liefst vermijden omdat de driver dan trager wordt.
(inductiviteit zal verdubbelen en hierdoor vertraagt de weergave)

Het lieft zou ik men spoelen parallel zetten, maar dit geeft 2Ohm.
zo kan ik wsl men trafo ook gebruiken.

ik heb trouwens de trafo al: 2x18V (omdat vorig schakeling in brug stond).

1) is dit te doen mits enkele extra eindtransistoren
2) heeft iemand dit pcb en wil je dit dan posten? (zo heb ik lekker minder werk)

mvg
frisse

• Caveman
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-02 21:25

Caveman

whahoehaha

Verwijderd schreef op maandag 18 april 2005 @ 20:17:
het parallel schakelen van de spoelen zou ik liefst vermijden omdat de driver dan trager wordt.
Waar heb je het over :? Driver? bedoel je daar de eindtrap mee? Spoelen ? welke spoelen, in dat schema zit geen enkele spoel, of bedoel je soms je speaker...
Inductiviteit verdubbelen bij het parallel schakelen en dan het geluid vetragen ?? waar heb je dat vandaan.
Kennelijk bedoel je toch je speakers....wat heeft dat te maken met je trafo ?
ik heb trouwens de trafo al: 2x18V (omdat vorig schakeling in brug stond).
Das mooi maar dat is te weinig..in het schema staat 2x40V
1) is dit te doen mits enkele extra eindtransistoren
2) heeft iemand dit pcb en wil je dit dan posten? (zo heb ik lekker minder werk)
Wat wil je doen met die extra eindtors ? en wat is een pcb ?

Ik wil niet lullig doen maar volgens mij moet je nog wel het een en ander uitzoeken voordat je hieraan begint. In ieder geval blijkt dat niet uit je post, ik vind het er nogal chaotisch uitzien.
Er staat trouwens bij dat schema: DO NOT ATTEMPT THIS AMPLIFIER AS YOUR FIRST PROJECT Die neem ik terug, kennelijk heb je wel verstand van electronica, maar je post komt nogal warrig over bij me.

[ Voor 5% gewijzigd door Caveman op 18-04-2005 21:01 ]

I don't need to "Get a Life." I'm a Gamer. I 've lots of Lives !

Verwijderd

pcb is printplaat

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 18 april 2005 @ 20:17:

dus zat ik te denken aan het schema van esp: http://sound.westhost.com/project68.htm
maar zo zou ik er dus 2 moeten hebben omdat ik een sub heb met 2 spoelen van 4Ohm.

ik heb dus een luidspreker met 2 spoelen 2x 4Ohm
en als je die in serie zet, zal inductiviteit verhogen ==> hierdoor kan de stroom minder snel toenemen waardoor de weergave wordt vertraagd(staat op een pfd op site van adire audio)

en van die 40V in het schema ==> dat is natuurlijk bij 4Ohm, ik zal dus 2Ohm hebben waardoor natuurlijk die spanning moet zakken

en die extra transistoren dienen omdat er bij 2Ohm meer stroom vloeit dan bij 4Ohm(het dubbel)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 19-04-2005 16:24 ]

• Caveman

Caveman

whahoehaha

Verwijderd schreef op dinsdag 19 april 2005 @ 16:07:
[...]

en als je die in serie zet, zal inductiviteit verhogen ==> hierdoor kan de stroom minder snel toenemen waardoor de weergave wordt vertraagd(staat op een pfd op site van adire audio)
Ok, ik heb al heel wat versterkers gebouwd, maar dit is de eerste keer dat ik hoor dat geluid vertraagd wordt door in serie geschakelde speakers....maar goed, ik zal het eens proberen op te zoeken. Het is wel zo dat in serie schakelen van speakers niet graag gedaan wordt omdat de "eerste" speaker meer zijn donder krijgt dan de tweede. Ik zou zelf altijd voor parallel gaan.
en van die 40V in het schema ==> dat is natuurlijk bij 4Ohm, ik zal dus 2Ohm hebben waardoor natuurlijk die spanning moet zakken
Dat is onzin, het schema is gemaakt voor 40 V als je de spanning te laag maakt klopt het schema gewoon niet meer, en heb je kans dat de versterker gewoon niet meer goed werkt. Er is wel wat variatie mogelijk in de voedingsspanning, maar niet de helft zoals jij voorsteld.
en die extra transistoren dienen omdat er bij 2Ohm meer stroom vloeit dan bij 4Ohm(het dubbel)
Ook weer onzin.....het vermogen door de speakers wordt niet bepaald door hun inpedantie, maar door de versterker. (mja, niet helemaal waar, maar het is geen liniar gebeuren) Het is niet zo dat bij 2 ohm speakers ineens het dubbel vermogen beschikbaar wordt. Je kunt rustig 2 ohms boxen op een versterker aansluiten, als je maar een beetje op het volume let, want je kunt door de lagere inpedantie wel meer stroom door je eindtrap sturen.
En zomaar een paar extra eindtorren in die schakeling plakken werkt echt niet hoor....

Verwijderd

Topicstarter
*zo staat het op de site van adire audio dus het is zo. geen komentaar(of je het hoort is iets anders)

* tuurlijk moet je dan ook nog wat weerstandswaarden veranderen

*versterker is een spanningsbron, als je dus 2Ohm aansluit trek je dubbel zoveel stroom als bij 4Ohm
(als versterker dit toelaat natuurlijk)

wat jij doet met "op het volume letten" is ervoor zorgen dat de uitgangsspanning niet te hoog wordt,
het is dus beter om dan de voedingsspanning te verlagen omdat je anders een grotere spanning over de eindtrap krijgt(bij dezelfde stroom zal het vermogen dus stijgen en eindttrap mss verbranden).

de basisstroom van een(zelfs een vermogen) transistor stelt toch niets voor, voor zo'n stuurtrap

maar ach
laat het maar zitten
ik zoek het zelf wel uit

haha hier de elektronica kenner zegt:
Het is wel zo dat in serie schakelen van speakers niet graag gedaan wordt omdat de "eerste" speaker meer zijn donder krijgt dan de tweede.

toch wel straf ze maarja (mss dat de stroom verdapt is ofzo :P )

edit, ik zal het schema van de opa549's wel wat aanpassen en linkwitz enzo erbij plaatsen dan zal het wel genoeg zijn

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 19-04-2005 21:06 ]

• Tazzy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:44
Kijk even op www.diyaudio.com, daar staat al meer over deze en andere versterkers. Denk zelf dat 2x18v een beetje weinig is? misschien dat het meer wat voor een mini aleph is

Verwijderd

Topicstarter
te weinig?
+-18V ac geeft +-23V dc
Als je ervan uitgaat dat je deze volledig kan uitsturen(en je verwaarloost de spanning over die serie weerstandjes) dan kom je toch tot bijna 200Wrms(20V bij 2Ohm)

voor de zekerheid zal ik het opamp schema wel gebruiken
toch bedankt voor de link ik zal er is gaan neuzen

wat is een mini aleph?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 19-04-2005 21:10 ]

• Caveman

Caveman

whahoehaha

Jij behandeld speakers als weerstanden en een versterker als een soort gelijkspanningsbron, dat zijn het dus echt niet. Maar goed als je alles zo goed weet is dit topic dus overbodig, en heb je dus eigenlijk helemaal geen probleem. Succes met bouwen.

• Tazzy
Te weinig inderdaad, de P68 gaat uit van ik dacht 2x 55v na gelijkrichting. Elliot zegt op de site wel dat ie het op de testbank aan 12v al aardig deed. Ik denk echter dat ie met de belasting die jij voor ogen hebt niet echt stabiel zal zijn?

Over de mini aleph is hier meer te lezen:
http://www.diyaudio.com/f...ead.php?s=&threadid=52188

Dit is een kleine versie van een Pass Labs Aleph 3 versterker, kijk even op http://www.passlabs.com of http://www.passdiy.com voor meer info.

• Tazzy
Geschrokken?

Verwijderd

Topicstarter
van?

ach ja, ik ben er toch redelijk zeker van dat je het schema met de nodige aanpassingen werkend kan krijven op +-23V en met belasting van 2Ohm hoor.

maar ik heb het pcb van de opamp schakeling al klaar. kheb linkwitz toegevoegd en nu zal het wel goed zijn.

ik heb de vermogen banen breedt genoeg gemaakt(250mil) dusja, kben benieuwd naar het resultaat

Verwijderd

Topicstarter
sphere schreef op donderdag 21 april 2005 @ 10:38:
NOFI, maar ik ook, gezien je vorige project :+
nofi?
wat bedoel je daarmee?

Verwijderd

Topicstarter
ahzo kijk we(ik) leer weeral wat bij :*)

maar wat is er dan mis met men vorige project?
(sub doet het goed)
(en versterker mocht niet omdat het te gemakkelijk is)...

nuja maakt niet uit

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:06
Verwijderd schreef op dinsdag 19 april 2005 @ 16:07:
[...]

Maar als je 2 spoelen in serie zet, heb je ook dubbel zoveel spanning nodig om hetzelfde resultaat te bereiken. Het effect van de verdubbelde inductie wordt zo lekker teniet gedaan.

Trouwens, "traagheid" van een sub komt helemaal niet door de inductie oid. Een sub hoort niet boven de 100Hz te spelen, en wordt daar dan ook afgefilterd, z'n "snelheid" wordt dus door het laagdoorlaatfilter begrensd.

"Traagheid" bij een sub komt doorgaans door resonanties (slecht ontworpen basreflex, kamerresonanties, gesloten sub met te hoge Q).
Pagina: 1