Toon posts:

Waneer breekt/barst plexiglas/plastic?

Pagina: 1
Acties:
  • 341 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Aangezien ik binnenkort een waterchiller krijg die ongeveer -21 doet vraag ik mij vantevoren af of mn cpu blokje/pompje het wel houden ivm barsten. Mijn cpu blokje is een Asetek antartica 10 mm en mijn pomp is een hydor L20. Is mijn blokje/pompje bestand tegen deze kou of moet ik een koperen topje op mn waterblokje monteren? pompje zou dan een groter probleem worden.

Verwijderd

Dabit had een pomp die bij -30 brak door de kou.. -30 dus ongeveer :)

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:34

_Ernst_

Mark It Zero!

Blok durf ik niet te zeggen, maar ik denk dat plexiglas niet blij is met zulke lage temperaturen.

Pomp is idd een groter probleem. Wat voor vloeistof ga je rond pompen? Als het een koelvloeistof mengsel is dan word dat dikker bij lage temperaturen en daar kan je pomp moeite mee hebben. Ook vind plastic dat soort temperaturen dacht ik niet zo lekker.
Ik meen me te herinneren dat Dabit hier ooit mee heeft geexperimenteerd en die ondervond nogal wat problemen met standaart pompen die het niet lekker meer deden bij temps onder 0.

zoals fewture dus zegt

[ Voor 3% gewijzigd door _Ernst_ op 18-04-2005 19:36 ]

Last.fm

Verwijderd

Topicstarter
ik ga waarschijnlijk water + antivries gebruiken, dat schijnt stroperig te worden. is alleen water met ethanol beter?

Verwijderd

water met (m)ethanol is een stuk beter ja. het pompje houdt het wel alleen je rubber ringen kunnen er niet zo goed tegen en die wil je dus dichtlijmen met pvc lijm. persoonlijk zou ik op het waterblok een koperdeksel solderen, puur omdat het plexi toch geen zin heeft aangezien je het moet isoleren en het toch wel een klein risico met zich mee brengt. Maar waarschijnlijk houdt het plexi het wel mits je het niet onder flinke stress zet. draai het gewoon een tijdje in een proefopstelling en je komt er vanzelf achter ;)

Verwijderd

http://www.icecoldcomputing.com/

Daar staat zat info over vloeistoffen.. Staat ook een pic van die pomp die kapot ging (-42 was het btw). Let op dat je met een plexitop blok meer kans hebt op lekage omdat je 2 verschillende materialen hebt (koper en plexi).

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:42

Exigence

dnkroz

Ik kan je in ieder geval vertellen dat mijn Hydor L20 het wel hield bij -30 (ingang vastgelijmd dat wel) :)
Ik zou de gok met de plexi top eerlijk gezegd niet aandurven. Ik zou het eerst even een tijdje los laten draaien om te kijken hoe het gaat :)

Verwijderd

Topicstarter
@ Fewture; ik use dit blokje al een paar maanden met een standaard waterkoeling, van lekkages zal ik dus niet zoveel last hebben lijkt me.

wat bedoelt unknown_read eigenlijk met ''flinke stress? :o

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-02 15:10

DaWaN

'r you wicked ??

Verwijderd schreef op maandag 18 april 2005 @ 20:12:
...
Hard aandraaien, zodat er veel kracht op komt te staan..

If you do not change direction, you may end up where you are heading

• Exigence

Exigence

dnkroz

Verwijderd schreef op maandag 18 april 2005 @ 20:12:
@ Fewture; ik use dit blokje al een paar maanden met een standaard waterkoeling, van lekkages zal ik dus niet zoveel last hebben lijkt me.

Fewture bedoelt waarschijnlijk de thermische uitzettingscoëfficienten :P

Verwijderd

Water zet uit als het onder 0 komt hé...
Plastic is normaal gesproken 'soepel', je kunt het niet rond buigen maar het kan klappen e.d. opvangen. Als plastic in de buurt van 0 graden of lager komt wordt het hard... Gevolg is dat het geen klappen meet opvangt.

Combineer die 2 met elkaar, en je hebt een pompje wat zwak is...

• Exphy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20-01 11:51
Verwijderd schreef op maandag 18 april 2005 @ 22:10:
Water zet uit als het onder 0 komt hé...
Plastic is normaal gesproken 'soepel', je kunt het niet rond buigen maar het kan klappen e.d. opvangen. Als plastic in de buurt van 0 graden of lager komt wordt het hard... Gevolg is dat het geen klappen meet opvangt.

Combineer die 2 met elkaar, en je hebt een pompje wat zwak is...
water zet toch niet uit als t kouder wordt dan 0 graden het zet pas uit als het ijs wordt

"If I drive fast enough at the red light, it'll appear green."

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:51
onzin

de atoomafstand binnen de watermolecuul neemt AF naarmate de temperatuur afneemt

water in dampvorm neemt meer ruimte in dan water in vaste vorm (kan je het je even visualiseren)

• Exigence

Exigence

dnkroz

418O2 schreef op dinsdag 19 april 2005 @ 08:08:
onzin

de atoomafstand binnen de watermolecuul neemt AF naarmate de temperatuur afneemt

water in dampvorm neemt meer ruimte in dan water in vaste vorm (kan je het je even visualiseren)
Ja, maar onder een bepaalde temperatuur (uit m'n hoofd zo'n 3-4 graden celcius) zet water wel degelijk uit. Water is de enige uitzondering op de regel dat iets krimpt qua volume wanneer de temperatuur daalt (bij gelijkblijvende druk). Ooit eens een uiteengespatte fles water in de vriezer gezien :? Juist.... en dat komt door kristalvorming.

Maar dit is eigenlijk totaal offtopic :P

[ Voor 4% gewijzigd door Exigence op 19-04-2005 08:35 ]

• Vandread
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04-02 11:46
Waus draaide volgens mij ook met een L20 maar had wel een blokje zonder plexi (dtek ww).
Koude plastics reageren altijd anders dan onder kamertempratuur.
Door de druk van de schroeven die je blok vast houden kan het theoretisch al knappen.

Verwijderd

Topicstarter
Weet iemand ook waar ze ergens neopreen hebben? iig iets in die richting? om op de achterkant van mn mobo te plakken.

• Syzzer
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-01 16:25

Syzzer

Prutser

Plexi kan best tegen lage temps, alleen moet je dan niet proberen om er druk op te zetten. Haeg had ooit een DD Maze3 als verdamper aan een phase-change systeempje geklust. Draaide perfect, je kon ook heel leuk het koelmiddel zien verdampen.

Alleen, zodra hij probeerde het blokje op een proc te zetten, brak het plexi door de druk die de schroeven erop uitoefenden. Conclusie: regel een koperen top.

Pompje kan het waarschijnlijk wel hebben, mijn Sicce Idra had ook nergens problemen mee ;) .

Verwijderd

Exigence schreef op maandag 18 april 2005 @ 20:30:
[...]

Fewture bedoelt waarschijnlijk de thermische uitzettingscoëfficienten :P
Idd :)
Pagina: 1