[WinXP SP2] Harddisk copy

Pagina: 1
Acties:
  • 1.960 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• huijaa
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20-05-2024
Ik probeer een upgrade/diskcopy te doen van harddisk van 120 GB naar 160 GB, waarin de systeembestanden van Windows XP Pro SP2 in zitten. Ik probeerde al vele malen met DiskImage en Norton Ghost 9, maar helaas lukt het niet. Direct aangesloten met gekopieerde harddisk, zie ik altijd een blauwe scherm met windows-logo erop, in plaats van een inlogscherm. Reeds heb ik een upgrade gedaan in Norton Ghost. Bij originele harddisk ging het heel prima.

Wat zal ik moeten doen? Eerst een schone installatie Windows XP en dan iets uit oude harddisk kopieren? :|

Voorbaat dank! ;)

since 21aug'04: Asus K8VSE Deluxe, AMD Athlon 64 3400+, Twimos 1 GB PC3200, Maxtor U133/7200 160GB+120GB, Asus V9999GE and SunBeam Aryclic Case

• huijaa
Blijkelijk is er nog NIEMAND, dat ook zulk probleem heeft.
Ik probeer het nog steeds iets om DISKCOPY te doen, zoals Norton Ghost, Disk Image en Maxtor MaxBlast...Mijn alle harddisken zijn van het merk Maxtor.

Hopelijk ben ik niet de enige en ook er een oplossing zou komen (BEHALVE dat ik moet installeren). :r

:'(

since 21aug'04: Asus K8VSE Deluxe, AMD Athlon 64 3400+, Twimos 1 GB PC3200, Maxtor U133/7200 160GB+120GB, Asus V9999GE and SunBeam Aryclic Case

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Ik denk dat het probleem erin schuilt dat je een (geactiveerde) Windows aan het kopiëren bent naar een nieuwe disk. Windows 'ziet' dit tijdens de eerstvolgende boot en zal het systeem blokkeren, aangezien je activatie (immers gedaan op een andere hdd) verlopen is. Ik ken hier geen workaround voor, behalve dan de schijf imagen vóórdat je de Windows activeert.

• twiekert
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 04-03 11:51
Heeft de nieuwe hdd een andere aansluiting (IDE of SATA)?

Heb je het zo geprobeerd?:

Beide schijven aansluiten en ghosten met norton ghost.
De oude schijf disconnecten en opstarten van de nieuwe.

Als dit niet werkt dan heb je

a) de nieuwe schijf naast oude schijf aangesloten hebt gehad en er partities opgemaakt (waardoor je drive letters in de war zijn, en windows niet op kan starten)
b) je mist een driver omdat de nieuwe schijf een ander type aansluiting heeft

• huijaa
koraks schreef op dinsdag 19 april 2005 @ 17:33:
Ik denk dat het probleem erin schuilt dat je een (geactiveerde) Windows aan het kopiëren bent naar een nieuwe disk. Windows 'ziet' dit tijdens de eerstvolgende boot en zal het systeem blokkeren, aangezien je activatie (immers gedaan op een andere hdd) verlopen is. Ik ken hier geen workaround voor, behalve dan de schijf imagen vóórdat je de Windows activeert.
Zelfs ook als ik eerst Windows even afsluit en naar MS-DOS mode met Norton Ghost of MaxBlast.

• huijaa
twiekert schreef op dinsdag 19 april 2005 @ 18:32:
Heeft de nieuwe hdd een andere aansluiting (IDE of SATA)?

Heb je het zo geprobeerd?:

Beide schijven aansluiten en ghosten met norton ghost.
De oude schijf disconnecten en opstarten van de nieuwe.

Als dit niet werkt dan heb je

a) de nieuwe schijf naast oude schijf aangesloten hebt gehad en er partities opgemaakt (waardoor je drive letters in de war zijn, en windows niet op kan starten)
b) je mist een driver omdat de nieuwe schijf een ander type aansluiting heeft
Beide HDD hebben een IDE-aansluiting.
Na het harddiskcopy heb ik de oude gedisconnected, en alleen nieuw blijft aangesloten.

a) beide harddisk hebben èèn partitie. van volle 120 naar volle 160...
b) over driver kan ik niet zeggen... het gaat om precieze copy (SmartSector-mode) ...

Bron: Maxtor 6Y120L0 - Y352CDJE - 120 GB - 16 sector/blok
Doel: Maxtor 4G160J8 - G807YE3E - 160 GB - 16 sector/blok

• Kuhlie
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Het zit hem in het feit dat Windows stiekem ergens in een gereserveerd deel van de partitiedefinities een paar bytes stopt waarmee hij de partitie kan identificeren. De meeste software (o.a. PartitionMagic) kopieren deze bytes niet mee, maar zetten ze op 0. Windows herkent de partitie niet en geeft hem tijdens het booten een nieuwe schijfletter (bijv. E:). Vervolgens kan hij zijn eigen bestanden niet vinden.

De oplossing komt straks met een Edit, ik moet even zoeken ;)

Edit: gevonden:

http://www.diydatarecovery.nl/MBRtool_manual.htm#volbytes

ik heb er een WindowsXP-partitie werkend mee kunnen kopieren naar een nieuwe IDE-schijf. Volgorde:
- maak backup van volume bytes met MBRTool
- kopieer de harde schijf met bijv. PartitionMagic
- schrijf backup van volume bytes terug naar nieuwe schijf
- systeem starten
- klaar!

[ Voor 28% gewijzigd door Kuhlie op 19-04-2005 19:29 ]

• constructor
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
Je kunt met norton ghost ook de boot sectoren mee klonen naar de andere schijf, weet zo snel ff niet welke instelling dit is maar is te vinden onder opties, dit heeft bij mij tot op heden nog steeds gefunctioneerd. misschien een idee om te proberen.
succes. ;)

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Ik heb zoiets ooit succesvol uitgevoerd van een IDE schijf naar een SCSI schijf, omdat de 2K setup de drivers van de SCSI controller niet pakte. Hiervoor heb ik gewoon PartitionMagic geinstalleerd, de juiste drivers geinstalleerd voor de SCSI controller, een primaire partitie (zonder schijfletter!) aangemaakt op de SCSI schijf, de Copy optie van PartitionMagic gebruikt om de OS-partitie uit IDE naar SCSI te kopieren. Na de kopieeractie had ik de IDE schijf gedeactiveerd en de SCSI schijf geactiveerd. Vervolgens had ik de server afgesloten en de IDE schijf simpelweg losgekoppeld. Daarna was het gaan met de banaan op de SCSI schijf :Y)

En huijaa: binnen 24 uur achter elkaar posten is hier niet de bedoeling. Gebruik het edit-knopje ;)

[ Voor 10% gewijzigd door BalusC op 19-04-2005 19:35 ]

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-02 11:33
Kan je bios deze grote schijf wel aan?

Er zijn BIOS'en die maar tot max 120/160 gig gaan is je schijf net ietsjes groter dan zul je in dat geval moeten flashen.... of nieuw mobo kopen.

Wat ook kan is dat ghost de 1e partitie niet activeert, dit kun je met een win98 bootflop, dan in dos fdisk starten, controleren (dacht optie 2, eerst ff optie 4 om de status te bekijen)

• JF_
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-03 21:02

JF_

Klinkt alsof XP z'n login-executable niet meer kan vinden doordat de driveletter veranderd is.
Opstarten fix je (hopelijk) door met regedit in 't register te spitten naar HKLM/Software/Microsoft/windows nt/currentversion/winlogon, en verwijder het pad van de key userinit (C:\WINDOWS\system32\userinit.exe, wordt dus 'userinit.exe,').
Als je 't register remote kunt editen heb je mazzel, zo niet zul je moeten booten met de oude schijf, 't register aanpassen, en opnieuw naar je nieuwe schijf kopieren. Daarna zou je in ieder geval moeten kunnen inloggen, waarschijnlijk krijg je een shitload aan foutmeldingen door je gewijzigde schijfletter, gewoon negeren, dat komt als volgende.
Zodra je binnen bent, kijk onder welke driveletter je data is terechtgekomen, en pas dit vervolgens hard in het register aan (regedit, HKLM/System/Mounteddevices, vervang de letters achter \dosdevices\:). Daarna gelijk uitloggen en rebooten, en als alles goed gaat ben je up-and-running.

[edit]De problemen ontstaan btw doordat WindowsXP alle harde schijven een uid toekent zodra 'ie de schijf ziet. Die uid wordt vervolgens gebruikt om de driveletters permanent te koppelen, zodat schijven omdraaien tussen controllers altijd goed gaat, de driveletters blijven kloppen.
Je kunt de uid ook resetten, dan worden de driveletters opnieuw toegekend, maar bovenstaand trucje heeft bij mij altijd gewerkt, alhoewel ik moet toegeven dat 'ie onder de categorie 'dirty tricks' valt :-)

[ Voor 22% gewijzigd door JF_ op 19-04-2005 19:49 ]

• Smultie
  • Niet online
Zit met exact hetzelfde probleem.
Heb een Maxtor 80Gig harddisk die bad sectors begon aan te geven. Heb toen bij Maxtor een RMA aangevraagd en dus een nieuwe harde schijf opgestuurd gekregen.
Heb al veel gezocht op het forum, maar nog steeds geen full-proof manier gezien waarmee ik gewoon een nieuwe harde schijf aan kan maken die EXACT hetzelfde is als degene die ik al had.

Waar ik dus naar op zoek ben is een manier om de harde schijf te kopiëren, waarna ik vervolgens de oude kan ontkoppelen, en dat windows vanaf de nieuwe (die er dus nog wel aanhangt) opstart en ik met een exacte kopie van m'n voorgaande installatie verderga.

Verwijderd

Afgelopen weekend heb ik wel succesvol mijn Windows-partitie gekopieerd naar mijn 2de harde schijf. Ik gebruikte hiervoor Norton Partitionmagic 8.0. Vlak voor (of na) het kopiëren kwam er nog wel de melding dat er waarschijnlijk niet van de gekopieerde partitie geboot kon worden, maar dit bleek na verwijdering van mijn Hitachi toch echt wel het geval.

Je moet wel je drive letters daarna weer goed zetten...

• Smultie
  • Niet online
Als ik alles heb gekopieerd met Northon Ghost (Diskcopy alle 3) dan start ik vervolgens met de nieuwe harde schijf windows op, en blijft ie halverwege het opstarten van Windows hangen. Ik zie al wel wat zaken die met windows te maken hebben (windows schermpje enzo) maar hij start niet door.

• Kuhlie
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
JF_ schreef op dinsdag 19 april 2005 @ 19:44:
Klinkt alsof XP z'n login-executable niet meer kan vinden doordat de driveletter veranderd is.
(...)

[edit]De problemen ontstaan btw doordat WindowsXP alle harde schijven een uid toekent zodra 'ie de schijf ziet. Die uid wordt vervolgens gebruikt om de driveletters permanent te koppelen(...)
Precies. Lees mijn post hierboven voor de nettere en makkelijkere fix...

• huijaa
SMulTiE schreef op dinsdag 19 april 2005 @ 19:54:
Als ik alles heb gekopieerd met Northon Ghost (Diskcopy alle 3) dan start ik vervolgens met de nieuwe harde schijf windows op, en blijft ie halverwege het opstarten van Windows hangen. Ik zie al wel wat zaken die met windows te maken hebben (windows schermpje enzo) maar hij start niet door.
Precies hetzelfde probleem.... ik kreeg al veel reacties hierboven en zal wat uitproberen. Ik laat jullie weten, zodra het lukt met dat operatie, en wel zeggen hoe ik gedaan had.

;)

• max
  • Niet online

max

a.k.a. Bezwaarbaard

- Maak op de nieuwe schijf een partitie van 120GB.
- Ghost 8.0 gebruiken om de schijf te clonen.
- Daarna met PartitionMagic de schijf vergroten van 120GB naar 160GB.
- Windows XP cd erin en booten naar repairmode
- FIXBOOT en FIXMBR draaien.
- Klaar.

:)

Bald by design, beard by choice.

Inzien dat je iets niet weet, is belangrijker dan alles weten.

• huijaa
Fire_escape schreef op dinsdag 19 april 2005 @ 22:41:
- Klaar.

Zitten FIXBOOT en FIXMBR al in CDROM van Windows XP ?
Repairmode zul je bedoelen dat men naar console-mode gaat, zodat men gewoon deze programma's oproept alsof het MSDOS-mode is? Eerst FIXBOOT dan FIXMBR in volgorde?

• max
  • Niet online

max

a.k.a. Bezwaarbaard

huijaa schreef op dinsdag 19 april 2005 @ 22:47:
[...]

Zitten FIXBOOT en FIXMBR al in CDROM van Windows XP ?
Repairmode zul je bedoelen dat men naar console-mode gaat, zodat men gewoon deze programma's oproept alsof het MSDOS-mode is? Eerst FIXBOOT dan FIXMBR in volgorde?
Volgorde boeit volgens mij niet zo heel erg, ik zie ze alleen altijd in deze volgorde staan.

Bald by design, beard by choice.

Inzien dat je iets niet weet, is belangrijker dan alles weten.

• LeNNy
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-03 22:14
Het probleem zit hem idd. in het feit dat Windows XP de (nieuwe) "destination" schijf als nieuwe schijf ziet en er een andere schijfletter aan koppeld. Je kunt het volgens mij verhelpen door voor het ghosten de "destination" disk in je systeem te hangen en deze te booten.

Verander daarna in je register bij: "HKLM\System\MountedDevices" de drive letter toekenning.Reboot daarna je pc met de ghost tool en maak een disk copy. Nu moet het volgens mij wel werken.

• huijaa
Kuhlie schreef op dinsdag 19 april 2005 @ 19:23:
Het zit hem in het feit dat Windows stiekem ergens in een gereserveerd deel van de partitiedefinities een paar bytes stopt waarmee hij de partitie kan identificeren. De meeste software (o.a. PartitionMagic) kopieren deze bytes niet mee, maar zetten ze op 0. Windows herkent de partitie niet en geeft hem tijdens het booten een nieuwe schijfletter (bijv. E:). Vervolgens kan hij zijn eigen bestanden niet vinden.

De oplossing komt straks met een Edit, ik moet even zoeken ;)

Edit: gevonden:

http://www.diydatarecovery.nl/MBRtool_manual.htm#volbytes

ik heb er een WindowsXP-partitie werkend mee kunnen kopieren naar een nieuwe IDE-schijf. Volgorde:
- maak backup van volume bytes met MBRTool
- kopieer de harde schijf met bijv. PartitionMagic
- schrijf backup van volume bytes terug naar nieuwe schijf
- systeem starten
- klaar!
MBRtool.exe /BCK /DSK:0 /FIL:backup
eerste HD uit-, en tweede HD in-nemen
MBRtool.exe /RST /DSK:0 /FIL:backup

Helaas lukt het niet. :r
Want het geeft NO TYPE aan voor partitie (geen NTFS, FAT etc..)
Het boottrap werkt niet meer. En als oude harddisk terugzet tesamen met dat gekopieerde harddisk, werkt windows xp erg slecht en geeft veel reboots aan, maar als ik via FDISK de tweede harddisk even uitschakelt, werkt windows xp weer optimaal. Het heeft dus geen zin aan MBRtool.

[quote]Fire_escape schreef op dinsdag 19 april 2005 @ 22:41:
- Klaar.

:)[/quote] en ik heb FIXBOOT & FIXMBR netjes gegeven en het geeft nog steeds hetzelfde resultaat :r

JF_ schreef op dinsdag 19 april 2005 @ 19:44:
Opstarten fix je (hopelijk) door met regedit in 't register te spitten naar HKLM/Software/Microsoft/windows nt/currentversion/winlogon, en verwijder het pad van de key userinit (C:\WINDOWS\system32\userinit.exe, wordt dus 'userinit.exe,').
als ik dat wijzig en regedit afsluit, en weer opnieuw laat oproepen zie ik C:\WINDOWS\system32\userinit.exe weer terug. Hoe zit dat?

Vergeet niet dat ik Windows XP SP2 heb, en iemand anders zegt mij dat diskcopy helemaal geen nut heeft, dus herinstalleren zegt hij. :? Ik probeer jullie (die reacties in dit topic) te geloven. :P

[ Voor 59% gewijzigd door huijaa op 20-04-2005 10:00 ]

• twiekert
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 04-03 11:51
Het moet werken maar het probleem is dus nu dat je de schijfletters door de war zijn doordat je de schijf aangesloten hebt. Wat je nog kan proberen is in je oude installatie de nieuwe schijf te verwijderen uit disk management, NIET JE SCHIJF AANSLUITEN.

ga naar schijfbeheer, verwijder de partitie van de oude schijf, de schijf zou er in moeten staan als 'missing'. verwijder nu ook de schijf.

reboot, ghost en koppelde de oude hdd los :)

Zo heb ik het altijd gedaan en werkte prima.

• huijaa
Hierbij doe ik de laatste reactie in dit topic, want een operatie van een tip van hieronder quote is GESLAAGD! :+ :D
- Klaar.

Vergroten 120GB naar 160GB via partitionMagic hoeft later. Ik gebruikte PartitionMagic om een partitie van oude naar nieuwe schijf te kopieren in de MS-DOS-mode, daarna naar repair-mode van Windows XP om FIXBOOT en FIXMBR laten draaien. En daarna even rebooten.... met positief rapport. ;)

Bedankt ALLEMAAL! ;)

Verwijderd

huijaa schreef op dinsdag 19 april 2005 @ 16:45:
Blijkelijk is er nog NIEMAND, dat ook zulk probleem heeft.
Ik probeer het nog steeds iets om DISKCOPY te doen, zoals Norton Ghost, Disk Image en Maxtor MaxBlast...Mijn alle harddisken zijn van het merk Maxtor.

Hopelijk ben ik niet de enige en ook er een oplossing zou komen (BEHALVE dat ik moet installeren). :r

:'(
Ik heb hetzelfde probleem...

Met Maxtor en MaxBlast "Drive to Drive Copy" gaat het kopieren en opstarten van de nieuwe harddisk zonder enig probleem - werkt verbazingwekkend goed en ook Sata↔ATA -....al vele keren gedaan.

Echter MaxBlast werkt alleen met Maxtor harde schijven.

Maxtor maakt geen harde schijven voor laptops...dus op mijn laptop geen Maxtor...lol

Dus met Ghost 9.0 en ook met R-Drive image geprobeerd "Copy drive to drive"...maar ook met een "image" naar een usb (zelfde merk) schijf in een case.

Daarna schijf in de laptop gestopt ...als enige...er kan er maar een in.

En bij mij ook steeds dat blauwe scherm met logo...het heeft met de rechten van de accounts te maken volgens mij...

Ik weet de oplossing nog niet...al gedacht om er een Maxtor disk (via usb in een disk case) aan te hangen om MaxBlast te kunnen gebruiken.

Hier zie je hetzelfde probleem: http://www.ntcompatible.com/thread30931-1.html

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 21-04-2005 22:40 ]

Verwijderd

- Klaar.

Ik geef het op...dit kost me teveel tijd.

Ik maakte gebruikt van twee dezelfde Samsung harddisks (80GB) en ook bovenstaand recept werkte niet.

Het te dure (70 euro=155 gulden!!!) Norton Ghost 9.0 belooft "harddisk kopieën met gouden hoorns", echter de praktijk is zelfs geen roestig ijzer...

Het is te gek voor woorden dat je allerlei trucks en "Norton Ghost geouwehoer" moet uithalen die meer tijd kosten dan een nieuwe installatie van WinXP om de beloofde kopie met Norton Ghost te maken....155 gulden!!!

Ik stop met Symantec programma's...ook het te dure Norton Internet Security geeft teveel problemen en de anti spam werkt niet zoals verwacht en beloofd.

Als je de helpdesk belt krijg je weltfremd te horen: "hou je creditkaart maar klaar"....

MacBlast krijg je gratis bij Maxtor drives, zoiets heeft Western Digital ook... en via mijn provider XS4All is McAffee av en firewall gratis te downloaden.

MacBlast werkt probleemloos en zonder "Norton Ghost geouwehoer"...met MacBlast hoef je geen nieuwe partitie-constructies toe te passen...verschil in harddisks is geen enkel probleem.

Symantec heeft zich voor mij uit de markt geprijsd.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 22-04-2005 01:34 ]

Verwijderd

error

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 23-04-2005 10:35 ]

Verwijderd

De oplossing om een harddisk zonder probleem te kopieren is Casper XP

Dit programma is te downloaden op: http://www.download.com/Casper-XP/3000-2248_4-10381801.html

Het is een trial versie die 14 dagen werkt....kopieren gaat goed.

Na uren gezeur met Norton Ghost (De Vergeler) kopieerde ik in een keer mijn harddisk met Casper en het werkt 100%

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 23-04-2005 10:40 ]

• TiMMieJ
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:34

TiMMieJ

PSN: Orixez

Volgens mij werkt Ghost 8 nog het beste !!!
Ik heb de Ghost 8 exe gewoon lekker in een BartPE zitten wat er dus voor zorgt dat ik altijd externe controller drivers kan laden! Dit werkte echt perfect met het ghosten van mijn 160 Gig PATA naar mijn 200 Gig SATA schijf. Gewoon ghosten en daarna de oude schijf eruit trekken....

Dus dat kan men ook nog proberen met een BartPE bootcd!

Verwijderd

TuRk schreef op zaterdag 23 april 2005 @ 10:46:
Ik heb de Ghost 8 exe gewoon lekker in een BartPE zitten wat er dus voor zorgt dat ik altijd externe controller drivers kan laden! Dit werkte echt perfect met het ghosten van mijn 160 Gig PATA naar mijn 200 Gig SATA schijf. Gewoon ghosten en daarna de oude schijf eruit trekken....

Ik kan de naam Norton Ghost niet meer horen...lol

Voor mij is Norton... "De Vergeler"

In Casper hoef je alleen maar "copy disk" te klikken en de boel gaat zonder enig probleem draaien...
Geen Norton gezeur met allerlei toestanden en instellingen...

En Casper koop je voor bijna de helft van de Norton prijs...

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 23-04-2005 11:16 ]

Verwijderd

TuRk schreef op zaterdag 23 april 2005 @ 10:46:

Ik heb ongeveer hetzelfde systeem..160 ata/200 sata en nog een paar andere disks...

Ik kende BartPE niet...ziet er interessant uit..., echter met MaxBlast (van Maxtor) gaat het kopieren van Maxtor ATA naar Maxtor SATA zonder enig probleem....of van en naar een ander merk...echter er moet minstens 1 Maxtor harddisk in het systeem aanwezig zijn.
Installatie van een SATA harddisk in WinXP gaat met MaxBlast zonder opstart diskette gedoe ...gewoon de nieuwe SATA schijf erin hangen en de oude ATA schijf kopieren naar de nieuwe.
Kopieren van ATA naar de SATA dat wordt herkend en aangepast door MaxBlast of naar een externe harddisk via USB.

• Gem1e
  • Laatst online: 25-02-2025
Helemaal geen probleem, start met een bootdiskette, ME of zo, dan met een aparte diskette Norton Ghost 7.0 starten en copy disk to disk, na alles klaar te hebben disk afkoppelen en klaar.
Ook van partitie naar partitie werk perfetct zo.
Pagina: 1