Toon posts:

Autoradio, vreemde tekst in gebruiksaanwijzing

Pagina: 1
Acties:
  • 1.127 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik las in de gebruiksaanwijzing van mijn Pioneer autoradio dat ik met een bepaalde toetsen combinatie de AUX functie kon aanschakelen.

Nu dacht ik, dat is handig dan kan ik mijn PDA met een audio kabeltje aansluiten op de radio en zo MP3's en navigatie gebruiken in de auto.
De instructie uitgevoerd en inderdaad nu kan ik met de source knop de functie AUX kiezen, dus snel even de radio eruit gehaald en het kabeltje aansluiten.

Tenminste dat was de bedoeling........
De radio eruit en ik zie 4 cinch aansluitingen zitten, echter alle 4 zijn uitgangen voor een versterker, nergens op de hele radio is een ingang te ontdekken.
Helaas staat in de gebruiks aanwijzing die ik heb geen aansluit schema, het is puur een bedienings aanwijzing (geen schema's en de radio is al paar jaar oud en zat bij de auto)

Nu vraag me ik dus af hoe Pioneer dit bedoeld heeft, waar sluit ik in godsnaam nu die AUX aan?
De enige aansluiting die ik kan ontdekken is en heel vreemde vierkante stekker achter op de radio waarop normaal de wisselaar wordt aangesloten. een wisselaar heb ik niet omdat dit een autoradio is met radio en cd.

Type: Pioneer DEH-P725R

Iemand een idee?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 18-04-2005 18:33 ]

• CM5
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

CM5

Je hebt dan een extra kastje nodig, de je aansluit op de ip-bus, op die bus kun je cd wisselaars enzo aansluiten

zie: http://www.pioneer.nl/nl/...id=4010&taxonomy_id=25-38

• johnwoo
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 14-02 23:28

johnwoo

3S-GTE

Met die CD-RB20 kan je, naast de aux-ingang die je erbij krijgt, ook je IP bus nog gebruiken (dus een CD changer kan er ook nog gewoon op aangesloten worden).
Als je die IP bus verder toch niet gebruikt, kan je ook met een CD-RB10 toe; die biedt alleen de aux-ingang, zonder de IP-bus te verlengen. Hij staat alleen niet op de Nederlandse Pioneer site, en ik weet niet of Pioneer hem uberhaupt verkoopt hier, maar bv in de US hebben ze hem wel. 31 dollar = 25 euro. Met verzendkosten misschien 35, maar nog steeds goedkoper dan dat de CD-RB20 hier kost :)

4200Wp ZO + 840Wp ZW + 1680Wp NW | 14xIQ7+ + 1xDS3-L | MTVenusE | HWP1

Verwijderd

Topicstarter
Vraag me af of het niet gewoon een kwestie is van stekkers monteren....
Ik heb namelijk nog zo'n kabel met zo'n stekker liggen, die heb ik eens over gehouden bij een auto ongeluk (oa wisselaar totall loss).
Kijk als jet dus puur de stekkers zijn hoef ik alleen nog maar te solderen en natuurlijk te weten welke stekkertjes het precies zijn........

• haggard
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Vraag me af of het niet gewoon een kwestie is van stekkers monteren....
Volgens mij gaat dat niet werken...
This unit serves 2 functions. With the digital chip, it can give you an AUX port IN with your PIONEER radio with AUX option or give you a regular RCA OUTPUT from a Pioneer XM903 XM TUNER (PBUSOUT)
Voor zover ik bovenstaande begrijp zit er waarschijnlijk een D/A convertertje in die het analoge signaal omzet naar digitaal en dit dan doorgeeft naar de P-BUS. Op zich is dit goed bedacht door Pioneer... meestal liggen de CD-wisselaars achter in de auto en als het een analoog kabeltje zou zijn zou je eventueel veel ruis/storing via die kabel kunnen oppikken. Laat je het signaal digitaal dan heb je daar in ieder geval geen last van...

GEVONDEN!!!! PIONEER IP-BUS HACK

[ Voor 7% gewijzigd door haggard op 19-04-2005 10:00 ]

I'm not paid by performance, So I perform by payment!!! If you pay peanuts... you'll get monkeys!

Verwijderd

Topicstarter
Kijk dit zijn nou de oplossingen!
Zoals ik al verwachte een kwestie van solderen, dit ga ik proberen!

Thx voor deze geweldige link !!

• johnwoo
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 14-02 23:28

johnwoo

3S-GTE

Hee, nice find :)
Ziet er best simpel uit, die ga ik ook eens proberen :)

4200Wp ZO + 840Wp ZW + 1680Wp NW | 14xIQ7+ + 1xDS3-L | MTVenusE | HWP1

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de kabel gemaakt en getest, werkt perfect!
Echter het plaatje wat je ziet is van de stekker zelf, niet de connector op de radio zelf, een klein beetje verwarrend. Je moet het dus in het spiegelbeeld aansluiten.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:02

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

crap! die had ik eerder moeten zien, ik heb net een IP-RCA kabel gekocht 8)7
http://www.rondevries.nl/...0c24ff731f71e676e1159dd52

[ Voor 45% gewijzigd door teacher op 19-04-2005 17:51 ]

Wise enough to play the fool

Verwijderd

Topicstarter
Dat is erg jammer voor je.
Het is namelijk maar een paar minuutjes solderen, krimpkousje erover om het fijn af te werken en klaar.
Alles bij elkaar nog geen 5 euro aan onderdelen.....

• haggard
  • Niet online
B3rt,

Is het niet toevallig zo dat je voor de audio massa de LG en RG moet gebruiken?! Ik neem namelijk aan dat ze met LG Left Ground en met RG Right Ground bedoelen. Wat ze met L+ L- en R+ R- bedoelen snap ik niet helemaal... Het zou misschien een ingang van een differentiator zijn om ervoor te zorgen dat een eventueel storingsignaal wat op de (meestal) lange IP-BUS kabel zou kunnen komen eruit te halen... Een beetje het idee zoals UTP bekabeling...

I'm not paid by performance, So I perform by payment!!! If you pay peanuts... you'll get monkeys!

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-02 11:54

Sick Nick

Drop the top!

Met L- en L+ bedoelen ze dus de plus en min van het linker (en ook rechter kanaal voor de R dus). Dit komt precies overeen met de plus en min van de RCA kabel.

• haggard
  • Niet online
Maar volgens mij wordt en in de audiowereld niet over + en - gesproken, maar over signaaldrager en massa... Audio is volgens mij nog steeds wisselspanning (AC) en dus is er geen sprake van + en -.

Verwijderd

Topicstarter
het is echt + en -
+ is de signaal toevoer en - de retour, er wordt geen massa gemaakt met de radio zelf!

+ is dus het "pinnetje" van de cinch stekker of als je een jack gebruikt 1 van de 2 bovenste stukjes(de bovenste is links en middelste rechts, onderste is de retour), de - is bij de cinch stekker de buitenste huls of bij de stereo jack het onderstestukje

[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 20-04-2005 18:24 ]

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:37

GaMeOvEr

Is een hork.

haggard schreef op woensdag 20 april 2005 @ 09:34:
Maar volgens mij wordt en in de audiowereld niet over + en - gesproken, maar over signaaldrager en massa... Audio is volgens mij nog steeds wisselspanning (AC) en dus is er geen sprake van + en -.
Nee, klopt, maar de gemiddelde leek snapt dat toch niet, en om verkeerde fases te voorkomen hebben ze toch maar bedacht om het een + en een - te noemen. ;)

Aannames zijn fataal.

Verwijderd

Ik heb sinds gisteren een Pioneer DEH-P77MP en was in de veronderstelling dat een AUX in dus gewoon twee tulpstekkers zouden zijn :/
Nu wil ik zelf ook zo'n convertor in elkaar knutselen maar de IP Hack Site werkt bij mij niet :?
Wie kan mij het schema even mailen?
Mijn emailadres staat in mijn profiel.
Dankjewel.

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Verwijderd schreef op donderdag 21 april 2005 @ 22:25:
Ik heb sinds gisteren een Pioneer DEH-P77MP en was in de veronderstelling dat een AUX in dus gewoon twee tulpstekkers zouden zijn :/
Nu wil ik zelf ook zo'n convertor in elkaar knutselen maar de IP Hack Site werkt bij mij niet :?
Dankjewel.
Mja, was dat maar zo die aux-in. Daar baalde ik destijds ook van, dat je daar weer een IP bus kastje voor nodig had. Maar goed, ondertussen is er dus een oplossing voor. ;)

Check je mail. :P

Aannames zijn fataal.

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:02

BCC

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

mr.loepie schreef op vrijdag 22 april 2005 @ 09:43:
het werkt idd zo zie je maar weer het hoeft niet altijd zoals er gezegt word.
maar heeft iemand die plaatjes ook opgeslaan die met die nummer ? beide dus. want ik kom niet meer op de site is ie weg? kan iemand die plaatjes dan ff naar me toe mailen? of hier posten kan ook . astraracer@home.nl

thanks
Mailtje is onderweg. :)

Aannames zijn fataal.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 21 april 2005 @ 22:25:
Dankjewel.
Als je het nog nodig hebt hoor ik het wel van je.
Ik heb die pagina toevallig uitgeprint voordat ik ging solderen, heb hier nog liggen, als het nodig is kan ik hem inscannen.

Je moet ook niet vergeten in de radio de AUX aanschakelen, standaard staat die uit.

Bij mij radio ging dat als volgt:
Contact uit, druk toets 7 in en houd vast.
Vervolgens schakel contact in.
(ik en ook pioneer gaat ervan uit dat de radio via het contact slot is aangesloten via de zgn ACC stand)

Nu kan je via de source knop de optie AUX pas kiezen, nu zal pas dat kabeltje werken.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 22-04-2005 14:39 ]

Verwijderd

Bedankt voor de mail GaMeOvEr! en bedankt B3rt voor de tip, maar ik had het al gevonden in mijn manual.:*)

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-02 12:59
dopey1 schreef op woensdag 27 april 2005 @ 11:47:
Hoi Allemaal,

Ik ben ik het bezit van een ipod mini die ik heel graag wil aansluiten op mijn pioneer deh-p4500r autoradio. Helaas kom ik er net achter dat ik dan kan kiezen uit de dure cd-ib100 (€ 100) of de iets minder dure cd-rb20 (€ 80). Nu zie ik hier een heel mooi abracadabra-schema voorbij komen met de goedkope oplossing. Helaas ben ik technisch zwaar onderlegd en snap ik dus niets van het schema.

Wie kan en wil voor mij zo'n kabeltje maken? Ik ben natuurlijk bereid om er voor te betalen.

Mail me op flupkedopey@hotmail.com

Alvast bedankt!
Tessa
Bij de Halfords is ook een kabel te koop (gewoon van pioneer) die je op je pioneer aansluit en dan op een andere geluidsbron....23 euro ongeveer..is dus precies dezelfde kabel zoals hierboven maar dan gewoon bij de halfords te koop...

ehhhh..HOI

Verwijderd

Topicstarter
Er valt weinig abracadabra aan te solderen.

Het is zelfs een heel eenvoudig kabeltje om te maken.
Als je een soldeer apparaat hebt ben je al bijna klaar!

Enige wat je moet hebben is een oude PC, hiervan knip je de stekkertjes van je ledjes eraf die je op het moederbord aansluit.
tip: laat de kabel zo lang mogelijk en knip 1 dubbele en 1 drievoudige eraf (laat de kabel zo lang mogelijk dus)

Vervolgens hoef je nog maar 2 contra cinch stekkers te gaan halen bij de RTV shop.
Deze soldeer je dan aan de uit einde van de kabels en klaar is je kabelje!

De buitenste mantel van de cinch soldeer je aan de middelste en 1 van de buitenste kabels van de drievoudige stekker. De middenste pin van de cinch soldeer je er 1 aan de 2voudige stekker en de andere aan de resteren van de 3 voudige stekker.
Dat is alles...

Vervolgens stop je dat volgens het schema achter op je radio en schakeld de AUX functie aan in de radio. Je kan ook met het schematje naar je RTV shop gaan en vragen of zei het even solderen.

Succes

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-02 08:35

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Zou dit kabeltje Pioneer specifiek zijn of ook wat meer universeel toepasbaar zijn?

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:34

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Dit kabeltje is alleen voor pioneer... Hoewel ik wel weet dat er bijvoorbeeld voor sony en kenwood radio's ook van deze "hacks" beschikbaar zijn...

• jorisdekloris
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10-02 09:40
Ik ga er vanmiddag eentje proberen te maken. Alleen wil ik er een minijakc aanzetten ipv tulpstekkers. Mijn laptop moet er namelijk aankomen, iemand nog tips?

Update:

Ben het nu al kwijt :)

Een tulpstekker heeft toch maar één draadje, of twee? En hoeveel een minijack? Ik heb er hier net eentje uit elkaar gehaald en zie maar 3 draadjes.

[ Voor 38% gewijzigd door jorisdekloris op 04-05-2005 09:18 ]

Tierelier

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Tulpstekker heeft twee draadjes (pin en mantel) en een jack moet dus op een gegeven moment uitkomen op vier draadjes (1x pin links, 1x pin rechts, 2x massa), maar dat laatste zit vaak in één kabeltje gefrommeld, om op een later moment gesplitst te worden...

Afbeeldingslocatie: http://pinouts.ru/connectors/teleph35sm.gif

Afbeeldingslocatie: http://pinouts.ru/connectors/rca.gif

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

overigens denk ik dat je van het merk "connects2" wel een aux adapter kunt krijgen voor weinig...

[ Voor 7% gewijzigd door MikeyMan op 04-05-2005 09:24 . Reden: sorry, had edit moeten zijn :X ]

• jorisdekloris
Moet ik dan de min als ground nemen?

[ Voor 3% gewijzigd door jorisdekloris op 04-05-2005 09:46 . Reden: typo ]

Tierelier

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Jah... Hoewel in een auto geen ground bestaat en we dat dus massa noemen ;)

• jorisdekloris
Ik laat wel weten of het gelukt is.

Het is gelukt! Was inderdaad heel simpel, de 'aarde' in de minijack gesplitst in twee afzonderlijke draadjes. Nu nog testen.

[ Voor 65% gewijzigd door jorisdekloris op 04-05-2005 13:10 ]

Tierelier

• jorisdekloris
MikeyMan schreef op dinsdag 03 mei 2005 @ 08:47:
Dit kabeltje is alleen voor pioneer... Hoewel ik wel weet dat er bijvoorbeeld voor sony en kenwood radio's ook van deze "hacks" beschikbaar zijn...
offtopic:
Heb je voor mij de sony hack? ik kan hem niet vinden op internet, ik krijg alleen maar Playstation hacks

Tierelier

Verwijderd

Ik heb alle posts met e-mail adressen verwijderd. Je wilt echt niet weten hoeveel spam je daarmee kan ontvangen. Daarnaast is het hier geen V&A rubriek dus wanneer iemand zich geroepen vind kabeltjes te maken mag hij het hier neer zetten. Verzoeken daarvoor worden niet gewaardeerd.

• jorisdekloris
Mijn kabel doet het! Het is inderdaad erg simpel. Ik heb het idee dat die minijakc in iedergevalniet veel aan de klank van het geluid inlevert, prima dus.

Tierelier

Verwijderd

Heeft iemand nog dat schema voor mij
de rest van alle links op deze topic zijn plat!

Greetz

Tony

• jorisdekloris
Ik heb het document op mijn werk. Stuur mij ff een mailtje ter herrinering ;)

Tierelier

• ione
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Dit is een reactie op een oud bericht, maar voor mij nu actueel.

Ik heb dit kabeltje gisteren ook gemaakt. Volgens de handleiding moet er in het menu onder de knop F een optie zitten om AUX aan te zetten, maar deze kom ik dus niet tegen. Google geeft ook niet echt resultaat.
Ik heb een Pioneer DEH-545R.
Weet iemand hoe ik de AUX aangezet krijg om 'm te selecteren met de Source-knop?

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Radio uitzetten en de F toets ingedrukt houden...

• ione
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
thanks! gelukt! Het werkt als een trein.
Pagina: 1