Toon posts:

[XP/98] Netwerkprinten vanaf XP naar 98*

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Al enige tijd heb ik thuis een netwerkje met een win98-bak en een winXP'tje. Aan de 98 hing een Canon BJC-3000 printer, en dat ging altijd goed, ook het netwerkprinten vanaf XP. Totdat de BJC-3000 kapot ging.Omdat ik toch alleen z-w print heb ik een tweedehands laserprinter aangeschaft, een Canon LBP-660. Geïnstaleerd in win98, alles okay. Maar nu het probleem: als ik de printer wil instaleren in win XP krijg ik deze foutmelding: "unexpected error while setting up the printer. Setup failed. (Errorcode S5,5L)"
Dus heb ik geprobeerd of de printer wel werkt als ik hem aan de parallele poort van de XP hang, en dat gaat goed. Maar omdat ik "koelkast LBP-660" eigenlijk niet in de huiskamer wil hebben zou ik dat ding toch het liefst naar boven verhuizen.

'k heb al gezocht in het netwerktroubble forum, en de tips die daar staan geprobeerd. Ook heb ik gegoogled, maar dat geeft heel veel Japans en weinig bruikbaars. Nieuwe drivers van driverguide.com gehaald en nog steeds UNEXPECTED ERROR. Nou dat had ik ook niet verwacht toen ik deze printer kocht.

Het begint er nu op te lijken dat het vooral een probleem is dat winXP niet overweg kan met WindowsPrintingSysteem van win98. Weet iemand daar misschien een oplossing voor?

• apyss
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 02-12-2024
Heb je al geprobeerd om via de command-prompt verbinding te maken? Heeft bij mij in t verleden al heel wat vage netwerkproblemen omzeild.
net use \\computer\printer /persistent:NO

Verwijderd

Topicstarter
dat had ik al geprobeerd ja, en dan kan ik wel vanuit een dosbox de printer benaderen. Door bijvoorbeeld in te tikken
copy test.txt lpt1

komt test.txt netjes uit de printer rollen, maar vanuit Office printen lukt niet. Ook bij het printen vanuit kladblok krijg ik de melding: "printer not responding, check cable"

• Spacecowboy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-04 20:08

Spacecowboy

XBL: Biggmans

Hoe heb je de drivers voor die windows XP machine geinstalleerd??

Laat je die automatisch van de andere machine afhalen (zoals tussen 2 XP machines), of heb je op de XP pak specifieke XP drivers geinstalleerd??

HENG HENG

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb win2k-drivers geïnstaleerd, daarmee gaat printen prima als ik de printer aan de parallele poort hang.

En als ik dan met eigenschappen de poort wil wijziging krijg ik die gekke foutmelding.

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 19-04-2005 22:26 ]

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Probeer het eens met een
net use lpt1: \\printserver\sharedprinter

Dan op de dan lokaal geinstalleerde printerpoort (lpt1) handmatig de juiste driver installeren.

dus niet de wizard laten zoeken, maar zelf aangeven dat ie op lpt1 zit en de voor XP bedoelde driver installeren.

[ Voor 32% gewijzigd door alt-92 op 19-04-2005 22:38 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
Dat had ik al geprobeerd, maar dan kan ik alleen tekst printen vanuit DOS, en niks uit windows.

Verwijderd

Topicstarter
Ha, eidelijk heb ik een oplossing gevonden.

Misschien hebben meer mensen hier wat aan:

Als je een een wat oudere Canon printer wilt bedienen over een netwerk
(van winXP-cliënt naar win98-server)
  1. installeer standaard Canon-driver op win98-bak.
  2. share printer
  3. installeer HP-driver op winXP-bak op LPT1 (in mijn geval HP Laserjet series II, even zoeken in manual naar DOS of PCL emulatie)
  4. wijzig poort naar \\server\printer
bedankt voor jullie reacties.

Dat de Canon programmeurs niks beter weten te verzinnen dan een DOS-emulatie????????

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 20-04-2005 16:08 ]

Pagina: 1