Toon posts:

Welke koeler?

Pagina: 1
Acties:
  • 40 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Waar ligt het nu precies aan welke koeler je moet hebben en waarom is het zo belangrijk? Want ik wil misschien het BBG-systeem van nu kopen, die koeler zal ook wel goed zijn, maar waarom juist die? Waar ligt het aan enzo?

Zou iemand dit uit kunnen leggen. Bedankt.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Wat voor socket heb je?
Wat is je budget?
Wat wil je met de koeler bereiken (stilte? OCen ?) ?

eerst wat mer info geven he ;)

• GGS_206
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

GGS_206

Oranje!

Welke had je gezien dan? Er staan 5 systemen, dus welke had je in gedachten?

T.net ID. Bekijk het maar es eem..
‹(◕‿◕)›

• Luxx
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-05-2025

Luxx

Hijs nu het zeil gezwind...

Welke koeler je 'moet' kopen hangt helemaal van een aantal persoonlijke wensen af. Het komt er kortgezegd op neer dat je een afweging moet maken tussen 3 hoofdpunten: koelprestaties (normale koeling, of wil je ook kunnen overklokken enzo), geluid ( mag je PC zoomen, of wil je er naast kunnen slapen. (met of zonder vriendin:P )) en prijs (hoeveel wil je uitgeven voor je koeling.).
Deze afweging kan je alleen zelf maken. Via diverse searches kanje wel veel reviews vinden van koelingen. Vaak is de boxed koeler van een processor voldoende, wil je echter een extremere koeler, of een stillere koeling, zal je een ander exemplaar moeten kiezen.

Bedenk je wel dat de koeler van je CPU niet de enige is in je kast, een hele dure stille koeler op je CPU terwijl je wel een aantal lawaaiige casefans/GPUkoeling hebt, is natuurlijk zonde van je geld..

HYEHEHEHEEHHEEHee, hier had iets zinnigs kunnen staan, maar dat is niet.

Verwijderd

Topicstarter
Ik vraag niet welke ik moet pakken, ik vraag waar het precies voor is. Boudewijn dus enige goede antwoord :P .

Dus hij zorgt gewoon dat de zaak 'stil' gehouden wordt en zorgt dat de computer niet oververhit raakt?

En het gaat om het High-end gamesysteem.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

waarom heet een koeler een koeler ???

juist ja, om te voorkomen dat je processor een toasti achtig geval wordt.... als je geen cooler erop hebt is je cpu met een paar seconden dood (een pentium2 is het laatste dat ik passief gekoeld heb gedraaid).

En ja : je kunt een afweging maken tussen stil en minder goede koeling (Zalman) , en lawaaierig en erg goede koeling (Delta???) .
Ook kun je wat exotischere koeling nemen, maar kijk daarvoor eens in de DOC FAQ.

• Luxx
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-05-2025

Luxx

Hijs nu het zeil gezwind...

Verwijderd schreef op maandag 18 april 2005 @ 15:11:
Ik vraag niet welke ik moet pakken, ik vraag waar het precies voor is. Boudewijn dus enige goede antwoord :P .
Zo, erg tof om alle goed bedoelde antwoorden even af te zeiken, terwijl je eigen vraag zo onduidelijk is...
Dus hij zorgt gewoon dat de zaak 'stil' gehouden wordt en zorgt dat de computer niet oververhit raakt?En het gaat om het High-end gamesysteem.
Een koeler zorgt er inderdaad voor dat er 'iets' gekoeld wordt. Normaal gesproken worden alle delen met koeler geleverd, een (boxed) processor heeft standaard een koeler, en op een videokaart/moederbord zit er ook al een. Al deze koelers zijn (in princiepe) voldoende om een PC te koelen. Het nadeel van deze koelers is dat ze dus niet altijd aan je persoonlijke wensen voldoen, sommige mensen vinden dat ze te veel lawaai maken, terwijl andere vinden dat ze onvoldoende koelen. Een high end game systeem, wordt vaak langdurig zwaar belast, hiervoor is goede koeling wel nodig.Op een site als tweakerswordt vaak alternatieve koeling gebruikt omdat er natuurlijk overgeklokt en getweaked dient te worden, hett standaard game systeem wordt uitgerust met een boxed koelers (die je dus 'gratis' bij je boxed processor krijgt) welke voldoende zijn om te gamen enzo. Als je óók wilt overklokken, zul je andere koeling moeten overwegen.

HYEHEHEHEEHHEEHee, hier had iets zinnigs kunnen staan, maar dat is niet.

• ReallyStupidGuy
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-02 16:34
Ik weet eigenlijk nog steeds niet welke koeler je bedoeld....

Als je niet van plan bent om te gaan overclocken en een standaard systeem hebt is de boxed cooler vaak al voldoende, tenzij je graag een stille pc wilt. Als je een vette videokaart gebruikt is een extra casefan ook aan te raden.

Voor de rest is het een afweging van prestatie/geluid en geld.

en reviews natuurlijk :)

[ Voor 6% gewijzigd door ReallyStupidGuy op 18-04-2005 18:27 ]

Duizend wijzen kunnen meer vragen stellen dan één idioot kan beantwoorden.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Als je vragen hebt over koelers en koeling kan het wel eens helpen om in een relevante subforum zoals Die-hard Overclocking & Cooling te kijken:

Frequently Asked Questions DOC ver. 2.0

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.