Prescott koelt niet voldoende tijdens gamen.

Pagina: 1
Acties:

• MrSnake
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 27-01-2009
OK, ben een echte leek, maar deze post is zowat m'n laatste hoop:

Hoe krijg ik m'n CPU temp zo'n 10°C lager?

Ik heb een probleem met EverQuest2 omdat dat spel nog veeleisdend is van m'n systeem.
Na een tijd gaat m'n performance serieus achteruit en crash ik naar de desktop of een blauw scherm.
Ik heb ontdekt dat m'n CPU rond de 65°C zit waneer de performance dropped en rond 70°C heb ik een crash. (bij geen enkel prog gaat de temp zo hoog en in de BIOS staat de limit op 85°C).

Als ik de temp op 55-56°C kan houden (met lage kamer temp, open case en ventilator erop) dan heb ik nooit een crash.

Nu mijn vraag, wat kan ik doen om zo'n 10°C lager te liggen?
- Helpt een nieuwe case?
(want ik heb nog een gewone (AudiXP) met één fan vanachter.)
- Maakt de voltage iéts uit?
(Ik heb default settings in BIOS, maar kan me inbeelden dat een 3.2 Prescott andere voltages heeft dan een 2.4.)

PS: m'n idle temp onder windows is 45°C wat me normaal lijkt.
Het is enkel dat EQ2 m'n systeem zo stressed dat ie het niet gekoeld krijgt.
En dan zitten we we nog niet eens in de zomer :(

Alle suggesties zijn welkom!

• Dentheman
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06-02 20:55

Dentheman

Zie signature

stop er eens één intake en één outtake fan bij. Dat scheelt al stukken. Desnoods nog een andere cpu-fan erop, en hij is wel meer dan 10 graden gezakt :)

Zie ondertitel

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-01 19:27

leuk_he

1. Controleer de kabel!

echte tweakers gaan gewoon meer ventilators inbouwen.

ken je ook slot coolers? op de plek van een insteekkaart een ventilator. Te koop bij elke goede computer shop.

Afbeeldingslocatie: http://www.xlr8yourmac.com/systems/MDD_slot_cooler/MDD_slot_cooler.jpg
Denman89 schreef op maandag 18 april 2005 @ 14:52:
Desnoods nog een andere cpu-fan erop, en hij is wel meer dan 10 graden gezakt :)
waarschijnlijk wordt het IN zijn kast te warm. (CPU + video kaart). Helaas gaat de faq van dit forum meteen te diep.

[ Voor 39% gewijzigd door leuk_he op 18-04-2005 15:01 ]

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• HeepH
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 30-01 14:19

HeepH

Dope Rapper

of op internet.

Maar met 2 coolermaster fans van 5 euro per stuk, als ze nog passen in je kast that is, kom je ook een heel stuk verder...probeer ook de dradenrommel eens op te ruimen in de buurt van je cooler zodat de warme lucht beter weg kan, en probeer eens de koeler opnieuwe te monteren (als je dat durft).
offtopic:
Wil trouwens even melden dat je topicstart iig goed is ;) Een duidelijk oorzaak/gevolg verhaaltje met een conclusie....

[ Voor 15% gewijzigd door HeepH op 18-04-2005 15:03 ]

http://specs.tweak.to/16495

• eR1k
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 01-02 01:08
Zijkant van de kast eraf en er een zo'n grote huis- thuin en keuken ventilator op zetten dat werkt nog altijd het beste :)

Verwijderd

Ik denk dat de TS een meer permanente oplossing zoekt :P

Een paar casefans doen wonderen, zoals eerder gezegd.. Maar ik zou ook ff gaan nadenken over alternatieve CPU koeling ;)

Of watercooling (8>

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10-12-2025

frankknopers

Goud is geen geld

Een prescott hoort zowieso al niet zo heet te zijn. Hier heb ik een aantal tips:

1.) Kijk eens in de bios of je processor niet een te hoog voltage krijgt. De standaardwaarde voor prescott's is dacht ik 1.5 Volt. (Zet je het voltage hoger, dan genereert de processor aanzienlijk meer wamte.)
2.) Kijk of de fan van de CPU koeler wel goed draait.
3.) Welke koeler heb je eigenlijk? Misschien moet je de koeler eens opnieuw monteren of anders op zoek gaan naar een alternatieve koeler.
4.) Ik raad voor jouw PC toch wel minimaal 2 casefans aan. Je zou kunnen overwegen om er een koeler bij te plaatsen in je kast.

Edit: Je mag ook wel iets meer specs geven. Bijvoorbeeld welk moederbord, welke CPU snelheid, geheugen enz.

[ Voor 9% gewijzigd door frankknopers op 18-04-2005 16:53 ]

Goud is geen geld

• ReallyStupidGuy
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-02 11:39
leuk_he schreef op maandag 18 april 2005 @ 14:56:
echte tweakers gaan gewoon meer ventilators inbouwen.
Een echte tweaker gaat gewoon phase change inbouwen :)

Je bent zelf iig al een heel eind op weg naar de oplossing! Je weet al dat het de temperatuur is.

Een extra casefan is altijd een goed idee als je temperatuur iets lager moet blijven, maar een temperatuurstijging van 25c bij stressen van de CPU vindt ik wel erg veel. Of de prescott moet iets van powersave hebben.

Wat je verder nog kunt doen is controlleren of je huidige koeling wel goed werk, en dan bedoel ik de fan van de voeding en het koelblok. Je kunt ook controleren of het koelblok goed gemonteerd is en of er koelprut tussen zit.

Duizend wijzen kunnen meer vragen stellen dan één idioot kan beantwoorden.

Verwijderd

Heb je trouwens wel een airguide boven je cpu vanuit je side-panel? Is bijna wel een vereiste als je geen extra case-fans hebt/wil. Scheelt aardig wat. Je kan er ook zelf een maken met een dremel en die afvoer buizen die ze ook gebruiken bij drogers.

• Dentheman

Dentheman

Zie signature

leuk_he schreef op maandag 18 april 2005 @ 14:56:

waarschijnlijk wordt het IN zijn kast te warm. (CPU + video kaart). Helaas gaat de faq van dit forum meteen te diep.
Het was een opsomming hea, ik bedoelde alle dingetjes bij elkaar :)

Zie ondertitel

• Pakjebakmeel
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-01 04:06
Als ik de temp op 55-56°C kan houden (met lage kamer temp, open case en ventilator erop) dan heb ik nooit een crash.
Ik denk dat zij casetemp vrij hoog is.. Hij zou de kabels op kunnen ruimen/bundelen. Meer casefans inbouwen . Ik weet niet zo snel wat een normale temp is voor een prescott maar 56 lijkt mij toch wel een beetje hoog... Je zou de cooler opnieuw kunnen monteren en schoonmaken volgens de faq. Een andere cooler is ook een deeloplossing..

[ Voor 4% gewijzigd door Pakjebakmeel op 19-04-2005 09:11 ]

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-02 12:18
hoe warm wordt het in je kast? anders zou je ook kunnen denken aan een andere cpu-koeler, al zijn de prescott's wel bekend als goede kacheltjes :P

PSN: djmurcielago

• PassieWassie
  • Laatst online: 30-03-2025
45 graden idle vind ik niet erg warm voor een prescott met standaard koeler.
Mijn overbuurjongen heeft dezelfde CPU, en die zit ook al een tijdje met precies hetzelfde probleem..

De computer is al 2x terug gestuurd naar de computerzaak, met het idee dat de koeler niet goed gemonteerd zou zijn of iets dergelijks.
Na veel heen en weer gestuur van de kast heb ik in de computer 2 casefans geinstalleerd in de achterzijde van de kast, wat al meteen een graadje of 5 scheelde!

Dus als je er de ruimte voor hebt, lijkt me dit wel een goede optie..
Wat natuurlijk ook zo is, is dat de stock koeler van intel niet echt geweldig is!

Misschien kun je eens gaan kijken naar een koelertje van arctic of iets van zalman.
Dit zal zeker weten de temperatuur omlaag brengen..

Succes! :)

Specs: http://specs.tweak.to/14936= Nieuwe Spekjes mensen !

• Kuhlie
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Weet je zeker dat het niet je videokaart is die te warm wordt?

• MrSnake
Well, ik ga ervan uit dat CPU temp de CPU temp is en niet GFX temp natuurlijk :)

- OK, veel gepost hier, maar een Prescott wordt wel degelijk warmer dan een andere Intel CPU, dus ik verwacht niet dat die temp dezelde wordt als bij mijn 2.4Ghz.

- Er staat namelijk reeds een koperen Zalman koeler met Arctic Silver erop.

- Die 55°C is not m'n case temp, maar m'n CPU temp. De case temp ligt op 30°C

- De kabels heb ik al van in het begin gebundeld en liggen mooi aan de kant.

Ik denk dat een nieuwe case ga proberen, een Aopen 600H ofzo denk ik dat het beste is wat ik ben tegengekomen. (Het moet ook op iets trekken hé ;)

• Dentheman

Dentheman

Zie signature

Stop er eerst maar 's één in- en één outtake fan bij, zal stukken schelen :) En dan je out-take ter hoogte van je zalman cpu-cooler

Zie ondertitel

• MrSnake
Vraagje, ik heb aan Abit IC-7 mobo en in het midden staat zo'n kleine fan op het moederbord.

Wanneer ik m'ne CPU swap (van 2.4 naar 3.2) hebben laten doen (in de winkel) heb ik gemerkt dat die fan niet meer werkte or sporadish.
Ik ben 3x teruggeweest omdat de CPU koeler er niet goed opzat (liep op tot 85°C e.d.) en samen met de Zalman CPU koeler, hebben ze toen ook die kleine fan op het mobo gefixed.

Die kleine fan is zeker de "NB fan" met de "NB temp"? (ben niet zeker).

Maar die fan maakt soms wel lawaai, alsof ie niet gecentreerd is, en na een tijd gaat da weg... nu vraag ik me af of die wel op voldoende rpm draait.
Op hoeveel rpm moet dat eigenlijk draaien?

De NB temp loopt ook op van 30°C naar 35°C, en als ik probs heb zit dus ook die NB temp constant op 35°C.
Is 35 °C teveel voor NB temp?

Verwijderd

nee das normale temp, je kan van zalman ook een passieve NB-cooler kopen. Kost 5/6 euro en je bent van je herrie af.

• MrSnake
ahja, soms (niet altijd) hoor ik een hele kleine biep als ik de PC aan zet.
Ik bedoel -NIET- de BIOS check-beep bij het opstarten.
Het gebeurd meestal direct als ik de powerknop inschakel.

Ik hoor die biep (maar luider) ook als ik m'n Abit temp tool opstart, kweeni of dat normaal is?

Is dit een vals contact van iets of wat?
Ik hoor het ook niet altijd...

[ Voor 16% gewijzigd door MrSnake op 20-04-2005 13:35 ]

Pagina: 1