OK, ben een echte leek, maar deze post is zowat m'n laatste hoop:
Hoe krijg ik m'n CPU temp zo'n 10°C lager?
Ik heb een probleem met EverQuest2 omdat dat spel nog veeleisdend is van m'n systeem.
Na een tijd gaat m'n performance serieus achteruit en crash ik naar de desktop of een blauw scherm.
Ik heb ontdekt dat m'n CPU rond de 65°C zit waneer de performance dropped en rond 70°C heb ik een crash. (bij geen enkel prog gaat de temp zo hoog en in de BIOS staat de limit op 85°C).
Als ik de temp op 55-56°C kan houden (met lage kamer temp, open case en ventilator erop) dan heb ik nooit een crash.
Nu mijn vraag, wat kan ik doen om zo'n 10°C lager te liggen?
- Helpt een nieuwe case?
(want ik heb nog een gewone (AudiXP) met één fan vanachter.)
- Maakt de voltage iéts uit?
(Ik heb default settings in BIOS, maar kan me inbeelden dat een 3.2 Prescott andere voltages heeft dan een 2.4.)
PS: m'n idle temp onder windows is 45°C wat me normaal lijkt.
Het is enkel dat EQ2 m'n systeem zo stressed dat ie het niet gekoeld krijgt.
En dan zitten we we nog niet eens in de zomer
Alle suggesties zijn welkom!
Hoe krijg ik m'n CPU temp zo'n 10°C lager?
Ik heb een probleem met EverQuest2 omdat dat spel nog veeleisdend is van m'n systeem.
Na een tijd gaat m'n performance serieus achteruit en crash ik naar de desktop of een blauw scherm.
Ik heb ontdekt dat m'n CPU rond de 65°C zit waneer de performance dropped en rond 70°C heb ik een crash. (bij geen enkel prog gaat de temp zo hoog en in de BIOS staat de limit op 85°C).
Als ik de temp op 55-56°C kan houden (met lage kamer temp, open case en ventilator erop) dan heb ik nooit een crash.
Nu mijn vraag, wat kan ik doen om zo'n 10°C lager te liggen?
- Helpt een nieuwe case?
(want ik heb nog een gewone (AudiXP) met één fan vanachter.)
- Maakt de voltage iéts uit?
(Ik heb default settings in BIOS, maar kan me inbeelden dat een 3.2 Prescott andere voltages heeft dan een 2.4.)
PS: m'n idle temp onder windows is 45°C wat me normaal lijkt.
Het is enkel dat EQ2 m'n systeem zo stressed dat ie het niet gekoeld krijgt.
En dan zitten we we nog niet eens in de zomer
Alle suggesties zijn welkom!