Toon posts:

Ervaringen met hoge HD-temperaturen op lange termijn

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik draai mijn PC al enkele jaren met een PATA Maxtor 80 GB en twee SATA Maxtors 120 GB met drie casefans waardoor ze rond 40-45 graden blijven, maar nu heb ik toch even genoeg van het lawaai van de fans waardoor ik ze zou willen uitschalelen. Ik ben nu aan het testen en de GPU en CPU (2.8 @ 3.2) doen het uitstekend zonder casefans in een relatief goed geïsoleerde Lian-Li PC6070A.

Nu is mijn vraag of jullie systemen hebben met 7200rpm-schijven die al jaren zonder casefans draaien aan pakweg 55-60 graden en of je dan soms corrupte data hebt. Het is sowieso niet de bedoeling dat mijn schijven 5 jaar of langer meegaan aangezien ik regelmatig upgrade en mijn belangrijke data zitten in een RAID1-array dus daarvoor hoef ik niets te vrezen. (De kans dat ze allebei stukgaan op enkele dagen tijd is nagenoeg onbestaande). Ik weet ook dat Maxtors ivm andere harde schijven nogal heethoofden zijn, qua betrouwbaarheid heb ik daarentegen nog nooit problemen gehad met Maxtors.

Systeem:
Primaire HD is een Hitachi 120 GB - 7200 rpm - 8 MB Cache - PATA 133
Data HD's zijn twee Maxtors 120 GB - 7200 rpm - 8 MB Cache - SATA 150 in RAID1
Download en extra-backup HD is een Maxtor 120 GB - 7200 rpm - 2 MB Cache - PATA 133

De twee PATA HD's zijn nu ongeveer 55° maar de kamertemperatuur kan in de zomer tien graden hoger zijn, van de twee SATA HD's kan ik spijtig genoeg geen temperaturen uitlezen aangezien ze in een array zitten (mobo-monitor kan het alvast niet).

• -krekel-
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-11-2025
hitachi en maxtor hdd's worden goed warm, dus als je data je lief is zou ik het echt niet doen!

Koop anders een fancontroller, zodat je de fans langzamer (-> dus zachter) kunt laten draaien. Of vervang de fans door stillere. Misschien heb je er ook geen drie nodig, maar kun je met 1 of 2 ook wel volstaan.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Veel harddiskfabrikanten geven 55°C als maximum werktemperatuur op in de datasheets :) Je mag er wel gerust vanuit gaan dat de harddiskfabrikanten wel weten waar ze het over hebben ;)

Ik zou je eerder aanraden de casefans te vervangen door stillere exemplaren. Bijvoorbeeld door 60/80mm 16dBA fans.

Verwijderd

Topicstarter
-krekel- schreef op maandag 18 april 2005 @ 14:46:
hitachi en maxtor hdd's worden goed warm, dus als je data je lief is zou ik het echt niet doen!
Dat hoor ik dus vaak, maar tot nu toe hebben weinig mensen me kunnen aantonen dat ongekoelde harde schijven significant minder lang meegaan dan gekoelde, is hier ooit onderzoek naar gedaan?

Volgende de fabrikanten worden de schijven best niet warmer dan 50°, maar dat is dus waarschijnlijk als ze 5 of 10 jaar moeten meegaan wat voor mij niet hoeft. Verder zijn harde schijven ook niet voorzien van een eigen koeling en zouden ze moeten kunnen functioneren in gesloten behuizingen zonder casefans in delen van de wereld waar het voortdurend 35-40 graden is.

Enkele jaren geleden waren trouwens bijna alle behuizingen zonder fans en mijn inziens is het de verantwoordelijkheid van de schijvenproducent om zijn producten voldoende te koelen door aluminium omhulsels, eigen fans,... net zoals bij CPU's en GPU's het geval is. Aangezien dit nu niet zo is lijkt me de noodzakelijkheid om zelf koeling aan te brengen niet zo groot en wordt dat alleen gezegd omdat harde schijven sowieso onvoorspelbaar zijn en onderdelen rapper slijten bij hogere temperaturen.

Nu ben ik trouwens aan het archiveren op die tweede pata-schijf en is ze 60°, toch wel rekening mee houden dat het hier in de zomer tien graden warmer kan zijn en dat sata-schijven sowieso nog warmer worden.

• -krekel-
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-11-2025
Opzich is warmteproductie nog maar 1 factor die de betrouwbaarheid van hdd's negatief beinvloed. Maar zeker als je Hitachi schijven combineert met een relatief hoge omgevingstemperatuur, dan zul je toch binnen afzienbare tijd tegen problemen aanlopen.
Maar ik zou sowieso niet zo graag willen (persoonlijk dan) dat de binnenkant van mijn pc een grote broeikast is. Het is namelijk niet alleen voor je hdd schadelijk...

• satcp
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 18 april 2005 @ 15:02:
Dat hoor ik dus vaak, maar tot nu toe hebben weinig mensen me kunnen aantonen dat ongekoelde harde schijven significant minder lang meegaan dan gekoelde, is hier ooit onderzoek naar gedaan?
Ik kan je alleszins wel verzekeren dat de harddisks in mijn RAID-set vrij frequent uitvallers lieten optekenen toen ik er geen koeling voor had voorzien. Eerlijk gezegd heb ik nooit de temperaturen ervan gemeten, maar ze werden bloedheet. Daar hield je echt je hand niet op.

Na zo enkele uitvallers heb ik een stille traagdraaiende fan voor de disks geplaatst. De luchtverplaatsing is nauwelijks een briesje te noemen, maar het koelend vermogen is spectaculair. De schijven voelen koel tot lauw aan. Sindsdien heb ik geen uitvallers meer gehad in die RAID-set. Nu kan dat natuurlijk puur toeval zijn, maar voor er is wel een zeer duidelijk verband tussen temperatuur en levensduur.

Verwijderd

Topicstarter
De ingebouwde casefans kan ik moeilijk door stillere vervangen aangezien ze stevig bevestigd zijn:
http://reviews.pimprig.co...url=6070plus-frntoff1.jpg
http://reviews.pimprig.co...?url=6070plus-backfan.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 19-04-2005 16:40 ]

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 18 april 2005 @ 14:40:
Nu is mijn vraag of jullie systemen hebben met 7200rpm-schijven die al jaren zonder casefans draaien aan pakweg 55-60 graden en of je dan soms corrupte data hebt.
Geen corrupte data. Wel schijven die beginnen te tikken en kort daarna volledig overlijden.
Het is sowieso niet de bedoeling dat mijn schijven 5 jaar of langer meegaan aangezien ik regelmatig upgrade en mijn belangrijke data zitten in een RAID1-array dus daarvoor hoef ik niets te vrezen. (De kans dat ze allebei stukgaan op enkele dagen tijd is nagenoeg onbestaande). Ik weet ook dat Maxtors ivm andere harde schijven nogal heethoofden zijn, qua betrouwbaarheid heb ik daarentegen nog nooit problemen gehad met Maxtors.
Als je dat laatste zo wil houden, raad ik je aan het boeltje goed te koelen. Temperaturen hoger dan ca. 47 graden leiden in mijn ervaring tot relatief veel defecten (binnen 3 jaar na aanschaf.)
De twee PATA HD's zijn nu ongeveer 55° maar de kamertemperatuur kan in de zomer tien graden hoger zijn, van de twee SATA HD's kan ik spijtig genoeg geen temperaturen uitlezen aangezien ze in een array zitten (mobo-monitor kan het alvast niet).
Dit is echt veel te heet. Ik zou er echt wat aan doen, want dit kan je duur komen te staan.
Enkele jaren geleden waren trouwens bijna alle behuizingen zonder fans
Ah...de tijd dat een zware voeding 145Watt was enzo ;)
en mijn inziens is het de verantwoordelijkheid van de schijvenproducent om zijn producten voldoende te koelen door aluminium omhulsels, eigen fans,... net zoals bij CPU's en GPU's het geval is.
Dat is een beetje een raar standpunt. Hoe moet een HDD-fabrikant er in 's helemsnaam voor zorgen dat de hitte van een schijf uit de kast verdwijnt?? Intel geeft toch ook geen gratis airduct of heatpipe-constructie bij z'n CPU's zodat de warmte van de proc de systeemkast kan verlaten?

In mijn ogen is degene die de complete configuratie samenstelt, er ook verantwoordelijk voor dat de configuratie in zijn geheel afdoende gekoeld wordt. Lijkt me ook wel een beetje logisch, aangezien een component-fabrikant onmogelijk kan weten of je straks onboard video gaat gebruiken of juist de snelste (en heetste) GeForce die je kunt vinden, en of je het systeem in een ruim bemeten bigtower gaat bouwen of juist in een micro-ATX desktopje.
Aangezien dit nu niet zo is lijkt me de noodzakelijkheid om zelf koeling aan te brengen niet zo groot en wordt dat alleen gezegd omdat harde schijven sowieso onvoorspelbaar zijn en onderdelen rapper slijten bij hogere temperaturen.
Wat er in het algemeen gezegd wordt, daar kan ik uiteraard geen oordeel over vellen. Maar als ík zeg dat oververhitte schijven vaak kapotgaan, dan is dat omdat ik het zelf regelmatig meemaak. En inderdaad, wat je zegt is zeker waar; mechanische componenten die bloot staan aan hoge temperaturen overlijden eerder dan 'koelere' componenten. Dus het is ook nog eens heel logisch dat veel mensen beweren dat hete schijven sneller kapotgaan.

[ Voor 43% gewijzigd door koraks op 19-04-2005 17:30 ]

• The mindkiller
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 04-01 22:03
Die achterste kun je er gewoon uit schroeven... .....met jawel ...een kruiskop schroevendraaier. :+

• immetjes
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13-02 14:33

immetjes

HIER is BERN-E

Die voorste kunnen er ook makkelijk uit. Die zwarte dingetjes zijn namelijk een soort drukknopen. Even pielen en je hebt ze los. Zet je nieuwe fans daarna met met schroeven vast, en dan een rubbere pakking monteren tussen je kast en de fan tegen het trillen.

Heb zelf op die manier m'n "vaste" fans in m'n Lian-Li kast vervangen door stillere regelbare.

Verwijderd

Topicstarter
ruward schreef op donderdag 28 april 2005 @ 21:48:
Die voorste kunnen er ook makkelijk uit. Die zwarte dingetjes zijn namelijk een soort drukknopen. Even pielen en je hebt ze los. Zet je nieuwe fans daarna met met schroeven vast, en dan een rubbere pakking monteren tussen je kast en de fan tegen het trillen.

Heb zelf op die manier m'n "vaste" fans in m'n Lian-Li kast vervangen door stillere regelbare.
Welk merk heb je gekozen? (Dan weet ik zeker dat ze passen)

• immetjes
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13-02 14:33

immetjes

HIER is BERN-E

SHARKOON
SL2 SILENT Met Controller
Beschrijving: max. airflow 32.3 CFM
noise level 15.1-22 dB(A)
fan speed 1100-2500 RPM
size 80x80x25 mm
Prijs ongeveer: € 11,00

en

Naam: Sharkoon 80mm Vibration Dampener Kit
Beschrijving: Rubberen rand, tussen je fan & case..

verminderd trillingen -> minder luid
Beschermt de fan ook.

includes: pad, washer, screws
Prijs: € 2,95

Verwijderd

probeer in je kast 1 fan op 7 Volt of nog lager te laaten draaien en als het even kan moet deze dan over alle 3 je schijven blaazen. Meer heb je echt niet nodig (mits je geen overclocker bent).
Maar dit heeft wel nadelen:
1 je kast kan te warm worden en onderdelen kunnen te warm worden (niet alleen je HD of CPU maar andere onderdelen ook)
2 als je meer fans hebt die je kast inblazen is je kast natuurlijk koeler dan als je meer fans hebt die naar buiten blazen, maar je kast trekt wel meer stof aan.

Het mooiste is een potmeter van ongeveer 100 Ohm te kopen bij een electrowinkel en die tussen de 12 Volt draadjes van een verleng molux stekker te solderen. Dan kan je net zolang draaien tot je tevreden bent met de herrie die je fan maakt. Dan ben je voor een Euro of 3 a 4 klaar (misschien wel minder).

Je kan ook mooie dure fannetjes kopen a 15-25 Euro of een controlleding a 30-60 Euro.

• Centaur
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02-01 16:22

Centaur

Lieg niet,Verdraai de waarheid

Misschien heb je aan mijn reactie niet zo heel veel, maar harddisks die met zoveel casefans nog zo heet zijn....dat is niet best.
Ik heb 1 Enermax fannetje (met instelbare weerstand) voor m'n Maxtor DiamondMax 9ens die op elkaar gepropt zitten en die zijn 25-30 graden.

Nu weet ik niet hoe jouw kast in elkaar zit, maar als je zulke temps hebt is er iets niet helemaal snor.

Ik ga zelf over een tijdje (ivm stilte) overstappen op een enkele hdd die ik in een SilentMaxx HDD-cooler ga zetten. Misschien dat je daar eens naar kan kijken ook :
http://www.silentmaxx.de/pics/sm-hddaemmung_gross.jpg

Canon EOS 30d & 50d - Canon 10-22, 17-85IS, 70-200L f4 IS, 580ex2, 430ex

Pagina: 1