Toon posts:

Bestanden bewaren voor langere tijd

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hoe kan ik bestanden als films langdurig het best bewaren?

eerder zette ik altijd films op cd's maar die kan ik nu na een paar jaar vrijwel allemaal wel weggooien :(

ik ben een tijd terug dus overgegaan naar films bewaren op hardeschijven. aangezien de grote toename van hardeschijf volumes is dat geen probleem. nu vroeg ik mij echter af, krijg ik hier nou ook last van data corruptie ofzo na een lange tijd? ik heb met mp3 files namenlijk wel eens gemerkt dat hele oude mptjes soms "flikjes" in het geluid krijgen, is dit te wijten aan het verslechteren van de data ofzo?

dat data niet eeuwig te bewaren is lijkt me wel duidelijk na lezen van dit of soortgelijke topics Bestaat er een opslagmedium dat eeuwig meegaat?

mijn vraag is dus of er een soort programmatje is wat schijven met grote hoeveelheden muziek en films in de gaten kan houden zodat de data niet verandert en de muziek en de films goed bewaard blijven.

er even van uit gaande dat de schijf het niet begeeft natuurlijk.

met vriendelijke groet, han

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

mijn vraag is dus of er een soort programmatje is wat schijven met grote hoeveelheden muziek en films in de gaten kan houden
Ik begrijp wat je bedoelt, maar deze bestaat niet. Een programma kan niet beoordelen of de rijen nullen en enen met de jaren correct zijn/blijven opgesteld. Een programma kan niet controleren of films nog goed eruitzien als ze zijn gekopieerd/gedownload :) Theoretisch gezien zou zo'n programmaatje een database moeten bijhouden met de juiste volgorde van enen en nullen, waarmee deze kan vergelijken. Hetgeen in theorie dus al bestaat in vorm van RAID1 B)

[ Voor 6% gewijzigd door BalusC op 18-04-2005 13:53 ]

• Rac-On
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
tuurlijk kan dat wel een beetje BalusC. Makkelijke manier:
files op een disk, md5 hash op een andere disk. Om de zoveel tijd hash opnieuw berekenen en kijken of het nog overeenkomt...

Dan constateer je uiteraard alleen dat het fout is, maar is nog geen manier om je data terug te halen..

[ Voor 23% gewijzigd door Rac-On op 18-04-2005 13:54 ]

doet niet aan icons, usertitels of signatures

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Dat kun je niet op een omgekeerde manier doen: oftewel je kunt de data niet herstellen bij een ontdekte fout :)

edit:
Ben je onderhand ook al achter dus :+

[ Voor 19% gewijzigd door BalusC op 18-04-2005 13:55 ]

• Night89
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 04-03 22:46

Night89

Als je alles op een rijtje heb

BalusC schreef op maandag 18 april 2005 @ 13:55:
Dat kun je niet op een omgekeerde manier doen: oftewel je kunt de data niet herstellen bij een ontdekte fout :)

edit:
Ben je onderhand ook al achter dus :+
dat kan wel wel PAR2 :-)

genoeg Parity blokken maken, en al komen er kleine foutjes in repareert hij die, en kan je de gerepareerde weer wegschrijven

word ook vaak op Usenet gebruikt i.c.m. binaries :)

Par2 INFO

[ Voor 6% gewijzigd door Night89 op 18-04-2005 14:00 ]

Met Vriendelijke Groet,

• j-w
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

j-w

zijn er geen utils die voor RAID1 vergelijken of de twee disks nog consistent zijn?

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

NightRaider schreef op maandag 18 april 2005 @ 13:59:
dat kan wel wel PAR2 :-)

genoeg Parity blokken maken, en al komen er kleine foutjes in repareert hij die, en kan je de gerepareerde weer wegschrijven

word ook vaak op Usenet gebruikt i.c.m. binaries :)

Par2 INFO
Hm, dat is vergelijkbaar met RAID5. Maar PAR2 beschermt nog altijd niet tegen het falen van één harddisk.
j-w schreef op maandag 18 april 2005 @ 14:00:
zijn er geen utils die voor RAID1 vergelijken of de twee disks nog consistent zijn?
Jahoor :) De RAID-controller itself :Y)

• TrailBlazer
  • Laatst online: 07-02 09:48

TrailBlazer

Karnemelk FTW

ik denk dat je inderdaad het beste je films kan opslaan in bijvoorbeeld rar bestanden en daar weer wat par files van nemen. Vervolgens elke week even kijken of je files nog in orde zijn. Het beste kan je dit doen door van elk rar bestand een md5 te nemen. Mocht het niet in orde zijn dan kan je met behulp van de par bestande het orgineel herstellen. In het ideale geval zet je dit natuurlijk wel op raid 1

• Daos
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Tapes zijn wel goed als backup-medium. Ze zijn in iedergeval betrouwbaarder dan CD en Hardeschijf. Hardeschijf kan niet echt tegen schokken. CD en DVD verouderen erg snel.

• Rac-On
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
ik vind Trailblazer oplossing wel ok:
md5 voor het detecteren van corrupt raken
pas2 voor het fixen van corrupt raken
raid1 voor bescherming tegen harddisk failure

dan ben je een heel eind geloof ik...

Tapes zijn overigens, zoals Daos zegt, erg geschikt voor lange termij opslag, _maar_
a) DLT tape drives zijn niet bepaald goedkoop
b) DLT tapes ook niet
c) als je ze lang wil bewaren (lees, langer dan een jaartje of wat) moet je moeilijk gaan doen met luchtvochtigheid, licht en dat soort gezeik...

doet niet aan icons, usertitels of signatures

Pagina: 1