Toon posts:

memorystick of compactflash

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
In mijn SONY DSC F828 kan ik een memorystick plaatsen of een compactflash kaartje.
Nu vraag ik mij af wat beter is.
Aangezien er behoorlijke prijsverschillen zijn verwacht ik dat de kwaliteit ook verschild.
Is er iemand die hier ervaring mee heeft, want ik kan op internet niets vinden over het verschil.

Bedankt

• ikbenwouter
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 02-02 23:41

ikbenwouter

! w t R

Die Memorysticks zijn zo duur omdat het Sony's eigen standaard is. Als je dus met je camera opgescheept zit waar alleen een Memorystick in kan koop je het toch wel dus kunnen ze er net zo goed lekker veel geld voor vragen.

Ik zou gewoon voor de CF gaan als ik jou was!

........................................................................................................................................................

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Lekker compact flash nemen :)
Daar heb je echt hele snelle (80x) kaartjes van.
Die Memory sticks zijn zo duur vanwege Sony zelf. Die hebben er een soort van monopoly-recht op :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 02-02 21:38

DarkSide

theres no place like ::1

Idd zoals al is aangegeven. Lekker CF kopen. Scheelt je een hoop geld. En mocht je later een nieuwe camera kopen heb je een grotere kans dat de kaartjes nog steeds gebruikt kunnen worden.
Of je moet een sony kopen natuurlijk.
Ik had ook een sony F505v en een F707 en had daar 3x 128 en 2x 64 en 1x 16.
Allemaal nutteloos op mijn D70. Ze maken mooie camera's die gasten bij sony. Maar het is uiterst verstandig van ze om CF te ondersteunen in de F828.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

Remy

I usually get 100% accuracy

Die Memory sticks zijn zo duur vanwege Sony zelf. Die hebben er een soort van monopoly-recht op :)
Klopt niet, verschillende fabrikanten mogen ze maken, en doen dat vaak (een stuk) goedkoper ook nog :) Zowel Sandisk als Lexar en nog een aantal behoorlijk grote producenten mogen gewoon Memory stick geheugen produceren van verschillende grootte's.

Waar het meer om gaat is volume. Er zijn vele miljoenen camera's ter wereld die met CF werken, en daardoor wordt er ook veel CF-geheugen geproduceerd, ook van grote formaten van 1GB en meer. Memory stick past alleen in de Sony hardware (digicams, pda's, notebooks (Vaio)) etcetera. Een veel kleinere afzetmarkt dus, en daardoor minder volume. Prijs per unit moet dus hoger liggen in zo'n geval, om er wat aan te verdienen.

Vandaar dat CF van hetzelfde formaat vaak goedkoper is dan Memory stick. Maar overigens wel van zelfde kwaliteit, dus daar zit geen verschil in the faas ;)

LinkedIn
Instagram

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Ik ken eigenlijk geen enkel geval waarin bij gelijke geschiktheid de Memory-stick de voorkeur geniet.

Verwijderd

Remy schreef op maandag 18 april 2005 @ 13:32:
[...]
Klopt niet, verschillende fabrikanten mogen ze maken, en doen dat vaak (een stuk) goedkoper ook nog :) Zowel Sandisk als Lexar en nog een aantal behoorlijk grote producenten mogen gewoon Memory stick geheugen produceren van verschillende grootte's.
...
Die fabrikanten mogen alleen in licentie Memory Sticks maken. Dus niet zomaar, en wellicht komt o.a. ook daar de meerprijs t.o.v. CF vandaan.

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Nu online

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Het enige voordeel van Memory Sticks t.o.v. CF kaarten zijn imho het kleinere formaat en een geringer stroomverbruik, zij het zeer gering.
Twee kleine tegenargumenten die je er absoluut niet van moeten weerhouden om CF te kopen ;)

Mijn muziekcollectie op Discogs

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Ja, CF is goedkoper, sneller, beter verkrijgbaar en dus uitwisselbaar en last but not least steviger (als in, zet je voet er maar eens op).
En qua klein en compact is de SD-kaart helemaal de bom. Het is dat Sony aan z'n eigen standaard vasthoudt en daarom de Memory-stick nog bestaat, maar IMHO is dat ook de reden dat geen enkel Sony-product de spotlight weet te pakken. Zelfs op het gebied van portable audio denkt men direct aan Apple.

• Katsunami
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
De MemoryStick Pro is echter al tijden lang niet meer zo duur als vroeger.

Tevens kun je de snelheid van een Pro vergelijken met een Sandisk Ultra II CF. Ja, er is ook een Ultra II MemoryStick, maar het snelheidsverschil is misschien 1% met de Pro versie heb ik gemerkt, en is zijn meerprijs niet waard.

Een 256 MB MSPro is op de juiste plaatsen al sub-50 euro te krijgen, en via eBay zelfs al rond de 30. Ik heb er nooit problemen mee gehad met mijn F717, al gebruik ik in mijn 10D nu wel CF natuurlijk. De MSPro heb ik gewoon meeverkocht.

Het zal me ook geen *** boeien of mijn volgende camera wel of niet CF heeft; als hij SD heeft (wat dus zwaar in prijs is gezakt en zeer in snelheid is gestegen), dan verkoop ik mijn 2 CF kaartjes wel met de 10D mee.

Dus, het 'meenemen naar de volgende camera' zou ik ook al buiten beschouwing laten.

Dus: Neem een Memory Stick Pro, of een Sandisk Ultra II, en dan de goedkoopste van de twee.

[ Voor 7% gewijzigd door Katsunami op 18-04-2005 20:54 ]

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Wat mooi is in deze camera je kan beide gebruiken hou rekening met 1 ding je kan alleen hoge resolutie hoge framerate filmen op memory stick pro. Daarom heb ik een stick van 256 MB erin zitten en een CF van 1GB Heb je lekker veel space goedkoop en effectief.
Zeker als je in RAW formaat gaat schieten is 1GB wel fijn, je zet namelijk 19 MB per foto weg.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Verwijderd

Topicstarter
OK, bedankt voor jullie reacties.
Ik ga nu dus toch maar een CF kaartje halen ;)
Welke snelheid raden jullie dan aan, aangezien ik net las dat ultra en pro maar 1% scheeld bij Sony?

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 19-04-2005 21:10 ]

• Katsunami
  • Niet online
CF Ultra II is ongeveer even snel als een Sony MSPro stick. De Pro is snel 'van zichzelf. De Ultra II CF is misschien een paar procent sneller. De MSPro Ultra II zit tussen beiden in, maar het prijsverschil is zoveel hoger, dat het niet gerechtvaardigd is. Hij is sneller dan de MSPro, maar langzamer dan de CF Ultra II, maar de prijs is veel hoger.

Snappie? Dan is dus de CF Ultra II de beste koop.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb deze in gedachte, daar staat pro II bij

http://213.206.102.189/My...uctID=68857&productType=1

Maar kan dus beter ultra II?

• Katsunami
  • Niet online
Die link is dood.

De Pro II ken ik zo niet uit het hoofd; er is wel een nieuwe MSPro, in het rood, van Sony zelf; die is iets sneller dan hun blauwe Pro, maar ook véél duurder.

Verwijderd

Das een Mycom link.
Het snelste CF kaartje ter wereld met een ongelooflijke 100x leessnelheid. De snelle responstijd, grote opslagcapaciteit en uitzonderlijke kwaliteit maken dit het ideale kaartje voor de professionele fotograaf.

Merk Apacer
Type PhotoSteno Pro II
Capaciteit 1 GB
Schrijfsnelheid 13 MB/s
Leessnelheid 15 MB/s
Geen memstick dus :P

En snelheid van het kaartje is niet interessant (niet al té iig) belangrijkste om te weten is hoe de camera er mee omgaat, d.w.z. wat is de maximum schrijfsnelheid van de camera?

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 20-04-2005 00:07 ]

Verwijderd

Topicstarter
dat is het probleem, ik kan de snelheid van de camera niet vinden.
Daarom hoopte ik dat er iemand op tweakers was die er ervaring mee heeft.

(sorry voor de dode link, maar op mijn pc deed ie het wel, waarschijnlijk door de geschiedenis)

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 20 april 2005 @ 00:34:
dat is het probleem, ik kan de snelheid van de camera niet vinden.
Daarom hoopte ik dat er iemand op tweakers was die er ervaring mee heeft.

...
Van dpreview.com:

* 512 MB Lexar Pro 24x: 2.1 MB/sec
* 1 GB SanDisk Ultra II: 2.3 MB/sec
* 1 GB Memory Stick Pro: 3.2 MB/sec

Het verschil tussen de schrijfsnelheid van een CF en een Memory Stick Pro is dus niet enkele procenten, maar dik 30% op deze camera.

Of je dat belangrijk vind moet je uiteraard zelf bedenken.

• Katsunami
  • Niet online
In een cardreader (mijn cardreader in elk geval) is het verschil tussen een Pro en een CF Ultra II veel kleiner. Misschien gebruikt Sony moedwillig niet de volledige snelheid van de CF kaart, om zijn MSPro te promoten.

Verwijderd

Tja, metingen moet je ook baseren op de camera en niet op een cardreader. Tenslotte moet de camera de data wegschrijven en niet de cardreader ;)
Daarom heb ik destijds gekozen voor een langzamere (goedkoper) CF kaartje voor m'n D70, aangezien deze toch aan een maximum troughput zit. Zonde om dan extra te betalen voor snelheid die je toch niet gebruiken kunt IMHO.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 20-04-2005 02:26 ]

Pagina: 1