Toon posts:

Meerdere adsl splitters

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Uit mijn isra kastje komen 2 kabels. Ik heb een telefoonaansluiting in de woonkamer en eentje op de slaapkamer. Dus ik vermoed dat ze daar voor zijn. Ze zijn aangesloten op 1A 1B van de ISRA

van kabel 1 gaat er een rood draadje naar aansluiting 1A en een blauw draadje naar 1B
van kabel 2 gaat er een rood draadje naar aansluiting 1A en een blauw draadje naar 1 B

Volgens de handleiding moet ik de adsl splitter gelijk naar het isra doosje plaatsen maar dan moet ik weer een lange kabel leggen vanaf splitter naar de modem (in de woonkamer).
Is het nu ook mogelijk om de adsl splitter in de woonkamer te plaatsen voor de telefoon en een andere adsl splitter voor de telefoon op de slaapkamer ?

Wat is de maximale lengte van kabels die kunnen gebruikt worden tussen:

- isra <> adsl splitter
- splitter <> modem
- modem <> pc

wat voor een soort kabels worden dan aangeraden.
Ala ik een 2e splitter wil gebruiken, kan ik die dan overal kopen ?

Peter

• Ithaca81
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 04-01 18:15
Ik begrijp het niet helemaal, maar ik had ook wat problemen. Ik hoop dat je hier iets aan hebt

Bij mij thuis ligt de hoofdaansluiting beneden en de PC staat boven. Er bestond geen mogelijkheid om de extra telefoonkabel weg te werken in de PTT buis in de muur en dus hebben we de splitter op de telefoonlijn boven aangesloten.
Resultaat? iedere keer als de telefoon beneden werd opgenomen werd de verbinding verbroken. Dat gaat na een paar dagen behoorlijk irriteren, geloof me. ;)

We hebben toen kleine splitters bij de primafoon gekocht en die op de lijn benenden geplaatst. Het zijn gewone telefoonstekkers met een mogelijkheid om er nog een telefoonstekker op te plaatsen. het enige dat die spitter doet is het telefoonverkeer apart houden. de tweede aansluiting (voor adsl) op die spitter wordt niet gebruikt.

[ Voor 7% gewijzigd door Ithaca81 op 18-04-2005 11:48 ]

• E-Vix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19-02 10:11

E-Vix

Nu met sneeuw!

Nee. Je kan niet met 2 splitters werken. Je zult de splitter echt vlak achter je ISRA punt moeten plaatsen en vervolgens beide telefoons op je splitter aansluiten. Als je het op een andere manier gaat doen dan kan dat storing op je telefoonlijn (denk aan ruis/kraken) of storing op je ADSL verbinding (wegvallen, langzaam, etc) geven.
Maximale lengtes ligt volgens mij rond de 25 meter, maar ik zou proberen om de totale lengte tussen ISRA, en je ADSL modem onder de 10 meter te houden (met de splitter er tussen).
Maximale afstand modem naar pc moet je even in de handleiding van je modem kijken. Is het een ethernet modem dan zit theoretisch de maximale afstand op 100 meter, en is het een USB modem dan zit de maximale afstand op 5 meter. De fabrikant is echter vrij om hier van af te wijken (in het geval van Ethernet tenminste. USB is altijd maximaal 5 meter voordat je een repeater moet gaan gebruiken)

Failed opening '/home/users/7942/signature.inc' for inclusion (include_path='.:') in /home/www/got/userstats.php on line 25

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:23

mjl

Ugh

Verwijderd schreef op maandag 18 april 2005 @ 11:41:
Uit mijn isra kastje komen 2 kabels. Ik heb een telefoonaansluiting in de woonkamer en eentje op de slaapkamer. Dus ik vermoed dat ze daar voor zijn. Ze zijn aangesloten op 1A 1B van de ISRA

van kabel 1 gaat er een rood draadje naar aansluiting 1A en een blauw draadje naar 1B
van kabel 2 gaat er een rood draadje naar aansluiting 1A en een blauw draadje naar 1 B

Volgens de handleiding moet ik de adsl splitter gelijk naar het isra doosje plaatsen maar dan moet ik weer een lange kabel leggen vanaf splitter naar de modem (in de woonkamer).
Is het nu ook mogelijk om de adsl splitter in de woonkamer te plaatsen voor de telefoon en een andere adsl splitter voor de telefoon op de slaapkamer ?

- isra <> adsl splitter
- splitter <> modem
- modem <> pc

wat voor een soort kabels worden dan aangeraden.
Ala ik een 2e splitter wil gebruiken, kan ik die dan overal kopen ?

Peter
Als volgt:

1 kabelpaar van de ISRA (rood + blauw) naar de splitter (middelste 2 kabeltjes van een modulair stekker)

1 kabelpaar van de splitter naar je ADSL modem

2 kabelparen vand de splitter naar de telefoons (zolder en woonkamer)

Als het goed is zitten er meer dan 2 (wel 4) draden in je kabeltjes, 2 daarvan kun je dus voor je modem gebruiken, de andere 2 voor je telefoon.

[ Voor 7% gewijzigd door mjl op 18-04-2005 11:56 ]

-------

• samo
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19-02 14:43

samo

yo/wassup

In Belgie werkt het alsvolgt (en dat werkt ook in Nederland):
Je sluit een splitterkastje (zoals beschreven door Ithaca81) op ieder telefoonwandcontact waar een telefoon, fax of modem op staat aangesloten. Hoe je het modem met het wandcontact verbind doet er niet toe.
Dus wat jij wilt kan wel en makkelijk. Gewoon zorgen dat alle toestellen via een splitter in de muur zitten.
E-Vix schreef op maandag 18 april 2005 @ 11:51:
Nee. Je kan niet met 2 splitters werken. Je zult de splitter echt vlak achter je ISRA punt moeten plaatsen en vervolgens beide telefoons op je splitter aansluiten. Als je het op een andere manier gaat doen dan kan dat storing op je telefoonlijn (denk aan ruis/kraken) of storing op je ADSL verbinding (wegvallen, langzaam, etc) geven.
Maximale lengtes ligt volgens mij rond de 25 meter, maar ik zou proberen om de totale lengte tussen ISRA, en je ADSL modem onder de 10 meter te houden (met de splitter er tussen).
Maximale afstand modem naar pc moet je even in de handleiding van je modem kijken. Is het een ethernet modem dan zit theoretisch de maximale afstand op 100 meter, en is het een USB modem dan zit de maximale afstand op 5 meter. De fabrikant is echter vrij om hier van af te wijken (in het geval van Ethernet tenminste. USB is altijd maximaal 5 meter voordat je een repeater moet gaan gebruiken)
De storingen treden pas op als er een telefoon (oid) toestel op de lijn zit aangesloten zonder splitter. Waar die aansluiting zit, er van uit gaand dat de binnenhuisbekabeling van redelijke kwaliteit is, maakt niet veel uit.

[ Voor 63% gewijzigd door samo op 18-04-2005 11:57 ]

Bekend van cmns.nl | ArneCoomans.nl | Het kindertehuis van mijn pa in Ghana

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:23

mjl

Ugh

samo-arne schreef op maandag 18 april 2005 @ 11:56:
In Belgie werkt het alsvolgt (en dat werkt ook in Nederland):
Je sluit een splitterkastje (zoals beschreven door Ithaca81) op ieder telefoonwandcontact waar een telefoon, fax of modem op staat aangesloten. Hoe je het modem met het wandcontact verbind doet er niet toe.
Dus wat jij wilt kan wel en makkelijk. Gewoon zorgen dat alle toestellen via een splitter in de muur zitten.
Ja dat kan ook ! Zolang je signaal maar gesplitst wordt voordat je een telefoon of modem aansluit. Maar let op voor ruis zie ok relpy E-VIX

[ Voor 12% gewijzigd door mjl op 18-04-2005 11:58 ]

-------

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19-02 20:42

JvS

Ik heb hem zelf ook

E-Vix schreef op maandag 18 april 2005 @ 11:51:
Daar is helemaal niets van waar. KPN beweert dat het alleen zo kan werken, omdat dat de enige configuratie is die zij ondersteunen via de helpdesk. Het enige dat een adsl splitter doet, is het signaal wat naar de telefoon gaat door een laag-doorlaat filter halen, zodat de telefoon geen hoogfrequente tonen (zeg >4khz) van de modem krijgt (gekrijs/ruis) en zodat de telefoon niet via hoge tonen van meer dan 4Khz het adsl signaal kan verstoren ;). Het adsl modem zelf hoeft helemaal niet gefilterd te worden :).
JA :). Zolang je er maar voor zorgt dat elke telefoon achter een adsl-splitter zit, heb je geen enkel probleem.
Dit is niet te zeggen. KPN hanteert voor platte kabels geloof ik max 4 meter en voor ronde kabels max 25 meter, maar hier geldt het zogenaamde "Boem is Ho" principe :P. Dat houdt in: Je mag zoveel kabels gebruiken als je wil, maar als je verbinding trager wordt of wegvalt, is het teveel kabel ;).

De lengtes naar je telefoontoestellen doen er niet toe. De lengte van de kable vanaf de ISRA naar je modem moet je gewoon zo kort mogelijk houden (modem naast isra zegmaar :)).

[ Voor 12% gewijzigd door JvS op 18-04-2005 12:45 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• samo
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19-02 14:43

samo

yo/wassup

JvS schreef op maandag 18 april 2005 @ 12:43:
[...]
De lengtes naar je telefoontoestellen doen er niet toe. De lengte van de kable vanaf de ISRA naar je modem moet je gewoon zo kort mogelijk houden (modem naast isra zegmaar :)).
Wij hielden toch een maximum van kortste bnnenbekabeling + 10 meter aan, dat goed overbrugbaar is, maar wanneer mogelijk is het aan te raden het modem zo kort mogelijk bij het wantcontact te plaatsen (inclusief korte kabel natuurlijk).
Sommige ISP's kunnen je lijn testen bij aansluiting, en kunnen aan de hand daarvan zeggen of je een stabiele verbinding zal hebben of niet. Misschien is het handig dat even na te kijken.

Bekend van cmns.nl | ArneCoomans.nl | Het kindertehuis van mijn pa in Ghana

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03-01 20:09
JvS schreef op maandag 18 april 2005 @ 12:43:
[...]
Daar is helemaal niets van waar. KPN beweert dat het alleen zo kan werken, omdat dat de enige configuratie is die zij ondersteunen via de helpdesk. Het enige dat een adsl splitter doet, is het signaal wat naar de telefoon gaat door een laag-doorlaat filter halen, zodat de telefoon geen hoogfrequente tonen (zeg >4khz) van de modem krijgt (gekrijs/ruis) en zodat de telefoon niet via hoge tonen van meer dan 4Khz het adsl signaal kan verstoren ;). Het adsl modem zelf hoeft helemaal niet gefilterd te worden :).

[...]
JA :). Zolang je er maar voor zorgt dat elke telefoon achter een adsl-splitter zit, heb je geen enkel probleem.

[...]
Dit is niet te zeggen. KPN hanteert voor platte kabels geloof ik max 4 meter en voor ronde kabels max 25 meter, maar hier geldt het zogenaamde "Boem is Ho" principe :P. Dat houdt in: Je mag zoveel kabels gebruiken als je wil, maar als je verbinding trager wordt of wegvalt, is het teveel kabel ;).

Vergeet sluiting niet op een uiteinde ergens naar een telefoontoestel toe. Je zoekt je wezenloos maar niet netjes afwerken ergens kan ook erg vervelend zijn ;)

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

Pagina: 1