OK, samengevat van de bovenstaande posts is dus de algemene mening:
- Het product kan er qua samenwerking alleen maar beter op worden
- De kwaliteit van 'het geheel' kan er onder te lijden krijgen daar er minder drang tot innovatie is om de concurrenten voor te zijn
- De prijs van het geheel kan ook opgedreven woorden waardoor prijs/kwaliteit daalt
- Open standaarden kunnen verdwijnen als men ervoor kiest eigen producten op de 1e rij te zetten (SVG versus SWF bijvoorbeeld)
Er wordt gehoopt dat producten beter gaan samenwerken en de 'beste trucjes' samengevoegd worden, zonder oude functionaliteit en gebruiksgemak teniet te doen.
Ik vraag me af hoe je zoiets goed zou moeten bereiken. 1 programma(-engine) met meerdere UI's? Zodat je intern tussen de applicaties nooit problemen hebt? Bijv. een illustrator-engine die gekieteld is met freehand-trucjes en de mogelijkheid heeft om er een Freehand-jasje overheen te leggen? Het is al eens gedaan, zelfs door Microsoft, door de oude progman.exe (jawel, die van windows 3.1, ok ok, eigenlijk die van NT

) zelfs tot op heden in Windows XP mee te leveren. En toch werkt er niemand onder een 2000/XP met die interface. Komt dat door een enorme verbetering in interface? Kan Adobe ook zoiets neerzetten als ze de pakketten laat samensmelten?
ik ben erg benieuwd wat ze hier van kunnen maken. Volgens mij vooral erg veel moois. Zolang ze de dollartekens een beetje uit de ogen kunnen houden that is.