Toon posts:

Ik kost de gemeenschap geld want ik rook

Pagina: 1
Acties:
  • 56 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik rook
soms veel soms weinig.
Nou wil zijne excellentie Hoogervorst dat ik dan maar meer moet gaan betalen mocht ik onverhoopt in het ziekenhuis terechtkomen.
Maar kost ik nou zoveel meer voor de maatschappij?
Ik vraag het me af.
Mijn stelling luidt:
Ik vind dat de accijns die verdiend wordt met de verkoop van rookwaar besteed moet
worden aan de gezondheidszorg

• SmoothVision
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-03-2025
Dus eigenlijk zeg je:

Wij rokers worden sneller 'ziek' dus moet het geld wat wij aan sigaretten uitgeven besteed worden aan onze gezondheid :)

Mwa.. 'k ben het er niet mee eens ;):P

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 31-12-2025

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik denk dat de interessante vraag is: hoeveel accijns loopt de staat mis als er niemand meer rookt, hoeveel kost de gezondheidszorg van de rokers nu en de verouderende maatschappij als er niet gerookt wordt en is dat verschil positief (kost minder) of negatief (kost meer)?
Daar heeft volgens mij nog nooit iemand antwoord op kunnen geven.

[ Voor 3% gewijzigd door Maasluip op 18-04-2005 08:11 ]

Signatures zijn voor boomers.

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:43

Dido

heforshe

SmoothVision schreef op maandag 18 april 2005 @ 08:04:
Dus eigenlijk zeg je:

Wij rokers worden sneller 'ziek' dus moet het geld wat wij aan sigaretten uitgeven besteed worden aan onze gezondheid :)

En waarom niet... dat geld zou niet binnenkomen als er niet gerookt werd. Enige onderbouwing zou leuk zijn ;)

Wat betreft de kosten van het roken, ik heb nog nooit een sluitende berekening gezien dat een roker duurder is dan een niet-roker.

Rokers krijgen inderdaad vaak "dure" ziekten waaraan ze doodgaan, maar niet-rokers doen er ook vaak jaren over om dood te gaan.
Rokers doen daarentegen wel jaren minder beroep op oudedagsvoorzieningen: hoewel hun levensverwachting lager ligt, ligt die nog steeds boven de pensioengerechigde leeftijd, dus zijn rokers in verhouding een groter deel van hun leven productief.

Wat betekent mijn avatar?

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 25-12-2025

TrailBlazer

Karnemelk FTW

ik dacht dat een roker meer geld betaalde aan accijns dat dat hij gemiiddeld aan ziektekosten als gevolg van het roken consumeert. Dit is absoluut al een keer uitgezocht. De vraag is alleen of dit onderzoek door de rooklobby gedaan is of door de staat

Verwijderd

Topicstarter
SmoothVision schreef op maandag 18 april 2005 @ 08:04:
Dus eigenlijk zeg je:

Nee hoor ik word helemaal niet sneller ziek
Ik ben minder vaak ziek dan anderen, ook al loop ik misschien meer risico's

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 31-12-2025

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

TrailBlazer schreef op maandag 18 april 2005 @ 08:12:
ik dacht dat een roker meer geld betaalde aan accijns dat dat hij gemiiddeld aan ziektekosten als gevolg van het roken consumeert. Dit is absoluut al een keer uitgezocht. De vraag is alleen of dit onderzoek door de rooklobby gedaan is of door de staat
Dat is een factor, maar je moet er dan ook bij meenemen hoeveel mensen die ouder worden door het niet-roken de gemeenschap geld kosten. Pas dan kun je een redelijke schatting maken.

Signatures zijn voor boomers.

Verwijderd

rokes zijn heel goed voor de economie.. betalen heel veel accijnzen en overlijden redelijk snel aan de gevolgen als deze zich voordoen.

• Dabien
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 03-11-2025
Ik denk niet dat jij met je dagelijkse peukjes de staat genoeg geld opbrengt om ook maar één operatie te kunnen betalen. Ga maar eens navragen wat het kost om een long te laten verwijderen, daarna bestraald te worden en vervolgens nog een tijdje aan een fijne chemokuur te hangen. Om nog maar te zwijgen van de nazorg. Dan heb je het niet over vrolijke bedragen hoor.

Ik moet ook zeggen dat ik het een beetje ver vind gaan om rokers (en mensen die er andere ongezonde hobbies op nahouden) te straffen voor hun slechte gedrag. Uiteindelijk is iedereen toch verantwoordelijk voor zichzelf. Gezonde mensen belonen in de vorm van korting op hun ziektekostenverzekering vind ik een ander verhaal, op die manier geef je mensen toch gewoon zelf de keuze.

• crazyx
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-12-2025
idd, ik hoop dat er nog veel rokers bijkomen, dan kunnen de belastingen naar beneden ;)

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Verwijderd schreef op maandag 18 april 2005 @ 07:48:
Ik vind dat de accijns die verdiend wordt met de verkoop van rookwaar besteed moet
worden aan de gezondheidszorg
Wat je vind moet je naar de politie brengen. Wat je uit wilt dragen moet je beargumenteren.

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.