Mijn eerste testcase, m'n pa en ik waren net naar de autowasserette geweest en de velgen van zijn auto zagen er erg mooi uit (al zeg ik het zelf) en aangezien ik met zijn camera aan het experimenteren was bracht het mij op ideeën. Ik ben verder een totale n00b op fotografie gebied, dus alle (opbouwende) kritiek is welkom
Ik heb één foto in RAW gemaakt van een van de achtervelgen met een Minolta DiMage A1 (f11, 28mm (sluitertijd weet ik niet meer; het lukt me niet om de Exif van de RAW te lezen
) ) Het gaat niet zozeer om de foto's, maar meer om het commentaar op de nabewerking. Ik vroeg me namelijk af hoe ik het mooiste resultaat uit deze foto kan halen:
All is clickable voor grote versie

De foto hierboven is een jpg gemaakt van de RAW mbv Irfanview. Ik ben in PS gaan zitten spelen met de exposure en het contrast, en daarbij ben ik tot de volgende resultaten gekomen:
De nu volgende foto's zijn jpg's gemaakt van de bewerkte RAW, beide via PS
1. Het contrast vooral hoger gezet, maar dat leidt imho tot een foto die overbelicht is:

2. Het contrast heel hoog gezet en de exposure heel erg laag. Dit geeft wel een mooi effect vind ik, maar toch ben ik niet helemaal tevreden (kijk maar naar die roze vlekken):

3. Een cut van de foto hierboven; het rare aan deze foto (en wat mij overigens ook al opviel aan de originele foto) is de rare roze kleuren op de velg en op de straat. Deze zijn op deze foto erg duidelijk te zien, maar hoe krijg ik dat weg?

4. Een greyscale van de cut hierboven. Het roze is dan weliswaar weg, maar ik vind toch dat deze toch iets mist wat de kleurversie wel heeft:

5. De originele foto, maar dan goed belicht en goed contrast: (toch?)

Wat ik dus graag wil weten is:
- Wat jullie van deze foto's vinden plus argumentatie
- Hoe ik die roze "zweem" weg kan krijgen van het origineel (en van de rest)
- Hoe ik algeheel de resultaten kan verbeteren dmv anders fotograferen/anders nabewerken.
Bij voorbaat dank
Voldoet aan de testcase regels?
Ik heb één foto in RAW gemaakt van een van de achtervelgen met een Minolta DiMage A1 (f11, 28mm (sluitertijd weet ik niet meer; het lukt me niet om de Exif van de RAW te lezen

All is clickable voor grote versie

De foto hierboven is een jpg gemaakt van de RAW mbv Irfanview. Ik ben in PS gaan zitten spelen met de exposure en het contrast, en daarbij ben ik tot de volgende resultaten gekomen:
De nu volgende foto's zijn jpg's gemaakt van de bewerkte RAW, beide via PS
1. Het contrast vooral hoger gezet, maar dat leidt imho tot een foto die overbelicht is:

2. Het contrast heel hoog gezet en de exposure heel erg laag. Dit geeft wel een mooi effect vind ik, maar toch ben ik niet helemaal tevreden (kijk maar naar die roze vlekken):

3. Een cut van de foto hierboven; het rare aan deze foto (en wat mij overigens ook al opviel aan de originele foto) is de rare roze kleuren op de velg en op de straat. Deze zijn op deze foto erg duidelijk te zien, maar hoe krijg ik dat weg?

4. Een greyscale van de cut hierboven. Het roze is dan weliswaar weg, maar ik vind toch dat deze toch iets mist wat de kleurversie wel heeft:

5. De originele foto, maar dan goed belicht en goed contrast: (toch?)

Wat ik dus graag wil weten is:
- Wat jullie van deze foto's vinden plus argumentatie
- Hoe ik die roze "zweem" weg kan krijgen van het origineel (en van de rest)
- Hoe ik algeheel de resultaten kan verbeteren dmv anders fotograferen/anders nabewerken.
Bij voorbaat dank
Voldoet aan de testcase regels?
[ Voor 4% gewijzigd door oli4100 op 18-04-2005 00:44 . Reden: All is clickable voor grote versie ]