Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

hulp bij schakelingetje gevraagd

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Wie kan de volgende schakeling voor mij realiseren?
Volgens mij is ie niet vreselijk moeilijk, maar ik heb gewoon geen verstand van electronica.

De schakeling moet in werking treden als ie een massa krijgt. Verder is er 12V aanwezig en massa aanwezig.

(Excuus voor m'n gebrekkige electronica vocabulaire)
De schakeling moet het volgende doen:
Er moeten 4 draden uit komen, namelijk A, B, C en D.

Als de schakeling getriggerd wordt (een massa krijgt dus), dan moet ie eenmalig het volgende doen, totdat de massa wegvalt (en als er dan weer een massa komt, wederom de volgende cyclus):
1) A en B +/- 1 seconde (komt niet zo nauw) met elkaar verbonden worden/sluiting maken
2) +/- 1 seconde wachten
3) C en D +/- 2 seconden met elkaar verbinden/sluiting laten maken.

Thats it!

• E-razor1984
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:50
2 relais met afvalvertraging.
als deze dan een keer ingeschakeld zijn geweest vallen ze na een bepaalde tijd weer uit

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

e_razor_2: Je vergeet de inschakelvertraging. Bovendien hangt het maar net van het type vertraging af wat de schakeling doet als het ingangssignaal langer dan 'even' is.

Cusem:
Ten eerste: Waar is het voor? Als we dat weten kunnen we ook nog suggesties voor andere manieren maken.

Ten tweede: Ik zit nu op mijn laptop en ga dus geen schakeling tekenen, maar ik kan je wel een recept geven:

• Maak rond een NE555 een schakeling die een blokgolfsignaal van 1Hz uitspuugt. Zie de NE555 datasheet voor meer info.
• Pak een 4017, knoop daarvan CP0 (pin 14) aan dit blokgolfsignaal.
• Knoop /CP1 (pin 13) aan O5.
• Knoop een pull-up-weerstand van 10K van de MR-ingang (pin 15) naar de +12V. Je MR-ingang is nu de ingang waarmee je de hele schakeling triggert.
• Pak O1 en leidt die naar een standaard transistor-relais-schakelingetje toe: (copypeest uit een ander topic:)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
                             Vcc
                              |
                              +------+
                              |    __|__
                            Relay   /^\  Diode 1N4002
                             Coil  /---\
                              |      |
                              +------+
                              |
                           | / 
                 4.7K    B |/  C
 input        >-\/\/\/\/---|      NPN Transistor: BC547A/2N2222A
                           |\  E
                           | V
                             |
              >--------------+
                            |
                          Ground

• Pak 2 diodes, knoop die met de 2 anodes aan O3 en O4 vast, knoop de 2 kathodes aan elkaar en gebruik ze als input voor een 2e transistorschakeling.

Uitleg: Het 1Hz-signaal uit de NE555 wordt als kloksignaal gebruikt voor de 4017. Als de ingang hoog is wordt de 4017 continue gereset, zodra 'ie laag word gaat de 4017 echter tellen: eerst word O1 een seconde hoog (en gaat je eerste relais een seconde lang dicht) daarna O2, daarna O3 en O4 (waardoor het 2e relais 2 seconden lang dichtgaat), daarna O5. O5 disablet het clocksignaal, zodra de 4017 niet meer verder telt en in die staat blijft hangen, totdat 'ie weer gereset word door het wegvallen van de massa aan je ingang.

Anyway, ik zou zeggen: pluis wat datasheets door, dan zou je het verder met dit verhaal moeten kunnen redden.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Verwijderd

Topicstarter
bedankt!

helaas is mijn electronica kennis absoluut niet toereikend om te begrijpen wat hier staat :/

Is het mogelijk dat ik een electronisch schema krijg met de benodigde componenten? Schema in elkaar solderen lukt nog wel namelijk.

Het systeem is voor in de auto.
De massa komt van een extra uitgang van het alarm voor een extra de sirene.
Ik wil met het schakelingetje bereiken dat enkele functies van de boordcomputer geactiveerd worden (gecodeerde startblokkering die op een andere manier werkt dan die van het alarm) als het alarm af gaat.

Als het alarm af gaat, krijgt wordt de draad voor de extra sirene een massa, wat dus de trigger moet worden.

Het komt er dus op neer dat als de uit te vogelen schakeling een massa krijgt, dat ie eerst 2 draden 1 seconde met elkaar verbind, een seconde wacht, en dan 2 andere draden 2 seconden met elkaar verbind.

De auto bevriest dan namelijk helemaal totdat de juiste pincode ingevoerd wordt.

Alvast bedankt!

Verwijderd

Is het sowieso verstandig dat jij, met je gebrekkige kennis van elektronica (NOFI) uberhaupt aan de elektronica van je auto gaat frotten? Kun je niet beter eerst een goed boek lezen en wat basis dingen gaan uitproberen op een probeerbordje?

Verwijderd

Topicstarter
nahja, als een knopje werkt door sluiting te maken en ik weet dat het signaal een massa is en in staat ben een electronisch schema'tje in elkaar te solderen, waarom zou ik dan een electronica boek doornemen als ik het hierna waarschijnlijk toch niet meer gebruik en het voor iemand die d'r wel verstand van heeft een kleine moeite is om de schakeling even voor me uit te tekenen?

Zo vreselijk moeilijk is ie volges mij niet.

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Ten eerste is dat 'even een schema tekenen' inclusief datasheets uitzoeken meestal iets wat langer duurt dan je denkt. Ten tweede verwachten we hier een zekere hoeveelheid zelfredzaamheid: met de info die ik je gegeven heb kan je als je maar even de moeite neemt om de datasheets door te lezen, zelf een schemaatje inelkaar zetten. Als je niet zeker bent over of het wel goed is kan je dan altijd nog aan mensen vragen of ze het even willen controleren.

Ik heb er toen ik dit topic zag even over gedacht om 'm dicht te gooien, om dezelfde reden dat scriptrequests in P&W niet toegestaan zijn. Ik kan me voorstellen dat electronica ontwerpen een stuk lastiger is, daarom heb ik 'm opengehouden en je alvast een idee voor een ontwerp gegeven. Als je daar niet op in wilt gaan en blijft zeuren om een hapklare oplossing, denk ik dat ik het topic alsnog dichtgooi.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Verwijderd

Topicstarter
ok, bedankt voor info.

Ik probeer d'r even uit te komen en post het eindresultaat hier even ter controle.
Pagina: 1