In deze reactie beweert iemand dat licht massa heeft, en wordt voor die onzin beloond met een +4 interessant.
Daar mag wel wat vanaf dunkt me
Daar mag wel wat vanaf dunkt me

'people say I'm a drinker, but I'm sober half the time' - Mick Jagger | mail: freddifish_AT_gmx.net
Dus Schnappi, kom naar W&L en overtuig onsHeeft licht massa?
PhysicsRules schreef hierover het volgende:
quote:
Het foton is een massaloos deeltje. Anders gezegd, het is pure energie. Licht heeft dus geen massa. De massa is niet stiekum groter dan nul maar wel onmeetbaar klein, als dat het geval zou zijn zou licht niet met de lichtsnelheid kunnen bewegen. Zie verder uitleg over de relativeitstheorie
In a sense, any light travelling through a medium other than a vacuum travels below c as a result of refraction. However, certain materials have an exceptionally high refractive index: in particular, the optical density of a Bose-Einstein condensate can be very high. In 1999, a team of scientists led by Lene Hau were able to slow the speed of a light beam to about 17 metres per second, and, in 2001, they were able to momentarily stop a beam.
In 2003, Mikhail Lukin, with scientists at Harvard University and the Lebedev Institute in Moscow, succeeded in completely halting light by directing it into a mass of hot rubidium gas, the atoms of which, in Lukin's words, behaved "like tiny mirrors", due to an interference pattern in two "control" beams.
[ Voor 83% gewijzigd door Verwijderd op 18-04-2005 17:56 ]
Licht heeft geen massa: zonnezeilen doet niemand. Dat is dan ook een proces van geladen deeltjes die door de zon het helaal worden ingeschoten, niet door het licht zelf.freddifish schreef op zondag 17 april 2005 @ 22:58:
het hele principe van interstellaire zonnezeilen etc is hierop gebaseerd.
Mopreme - lvl 80 Warrior @ Hellscream (Symbiosis)
[ Voor 21% gewijzigd door Delerium op 18-04-2005 19:56 ]
FXDLS 'S&S edition'
💀 memento mori 💀
Nee, en jij zoekt over 3 jaar info over quantumcomputers, je komt op Tnet terecht en je kijkt het archief na. Je weet dat de +4 opmerkingen de opmerkingen zijn die je niet mag missen om het nieuws goed te begrijpen.... en je ziet de one-liner reply staan: Licht heeft massa.sampoo schreef op dinsdag 19 april 2005 @ 16:57:
Als de bezoekers het op +4 modereren en de reactie wordt niet als ongewenst gezien dan moet er gewoon vanaf gebleven worden. Een reactie met +4 powermoderen dat onwenselijk blijkt modereer je naar -1, -2 en maar van +4 naar +1 is powerzwetserij.
[ Voor 3% gewijzigd door Delerium op 19-04-2005 17:10 ]
Nou, hier maak ik me geheel geen zorgen om. Zelfs een nieuwe paus zal dat niet veranderen.sampoo schreef op dinsdag 19 april 2005 @ 17:25:
Als over 3 jaar toch blijkt dat licht massa heeft dan zit je in hetzelfde schuitje.
Nee hoor, dat zijn de admintaken. Een PM heeft als taak om het maaiveld uit te zoeken en de enorme opvallende fouten eruit te halen. Dat is dus +4 naar -1 maar dus ook -1 naar +4 of een overgewaardeerde +4 naar 1 zetten.Ik vind powermodden zeer zeker nuttig maar dan om zaken weg te modden die er gewoon niet horen. Dus de scores -2 en -1. De bezoekers bepalen verder of de andere reacties op 0, +1, +2 of +4 horen.
[ Voor 8% gewijzigd door Delerium op 19-04-2005 18:01 ]
Je bekijkt het verkeerd, het gaat er niet om wat een powermoderator zelf van een bepaalde post vind, het gaat er om dat je van een powermodder mag verwachten dat hij de waarde van een post objectief kan beoordelen. Het heeft dus niets te maken met de persoonlijke mening van een powermoderator.sampoo schreef op dinsdag 19 april 2005 @ 17:25:
. . . Ik vind echter niet dat een reactie dat een ander minder populaire invalshoek heeft zo nodig naar +1 moet omdat de powermod een andere mening over de waarde heeft.
De bezoekers bepalen idd hoe een post gewaardeerd word, maar helaas word er heel vaak gemodereerd op eens+/oneens- en als de grote groep dat niet kan corrigeren dan grijpt de powermod naar z'n toolbox. Vandaar dat we meestal pas na 24 uur ingrijpen, dan word de invloed van de gewone moderatie steeds zwakker.Ik vind powermodden zeer zeker nuttig maar dan om zaken weg te modden die er gewoon niet horen. Dus de scores -2 en -1. De bezoekers bepalen verder of de andere reacties op 0, +1, +2 of +4 horen.
FXDLS 'S&S edition'
💀 memento mori 💀
pepernooot
Verwijderd
Die is er dus niet! Sla een willekeurig elementair natuurkundeboek open en je zult zien dat het echt onzin is. Een foton heeft geen massa, dus de post is onzinMaar bij deze post is die twijfel er wel degelijk.
[ Voor 19% gewijzigd door under-world op 26-04-2005 12:57 ]
Kijk aan... da';s pas woordspelen
"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan
Als het elementair wordt veranderen dit soort vraagstukken altijd in definitie kwesties. De quotes in het door jou aangehaalde stukje zeggen wat dat betreft genoeg. Als je uitgaat van het in de normale mensen wereld gangbare begrip van massa, de rustmassa dus, weegt een foton niets.
RLTEn idd, men kan licht op een andere snelheid krijgen. Maar dat is exotische quantummechanica.
[ Voor 70% gewijzigd door under-world op 26-04-2005 14:06 ]
Enige nuance is gewenst. Een foute insteek die een correctie discussie initieert zie ik niet graag onder het maaiveld omdat 'ie daarmee voor veel bezoekers de resulterende discussie buiten het zicht plaatst.Toff schreef op dinsdag 26 april 2005 @ 22:55:
Mogen we concluderen, dat zelfs foute meningen waarde hebben, als ze leuke discussies uitlokken?
FXDLS 'S&S edition'
💀 memento mori 💀
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq