Toon posts:

AMD XP 3200+ Afklokken?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ja je leest het goed, afklokken. Ik heb namelijk een grote fout gemaakt bij het samenstellen van mijn pc, een beginnersfoutje :P

Ik heb namelijk een AMD XP 3200+ processor aangeschaft, in combinatie met het moederbord Asus A7V8X-X. Mijn processor loopt op FSB 400mhz, terwijl het moederbord maar tot 333mhz aankan 8)7 |:( .

Daarom ben ik gedwongen om in mijn bios het systeem af te clocken naar ongeveer 1500mhz, wil mijn systeem stabiel lopen. Eerst gaf windows bij een vastloper (wat alleen gebeurde bij games, in windows niet) mijn videokaart de schuld. Nu weet ik dat het hier aan ligt.

Nou is mijn vraag, kan ik het FSB gebruik van de processor afklokken naar 333 i.p.v. 400, en dan wel de processor verder op normale snelheid laten lopen (2200 i.p.v. de 1500 nu)

In de toekomst koop ik dan wel een moederbord waarop de processor tot zijn recht komt, maar dat is nu nog niet echt nodig, alles wat ik wil draaien draait zo namelijk ook wel.

Alvast bedankt voor je hulp _/-\o_

Verwijderd

Nee dat kan niet. De proc is locked dus je kan de multiplier niet aanpassen.

• Exphy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20-01 11:51
Dat kan als je je multiplier kan aanpassen, dat kann alleen als je een cpu van voor een bepaalde week hebt, zoek maar naar amd unlocken o.i.d. Als je je cpu tot zijn volle recht wilt laten komen is het het verstandingst om een goede mobo te halen, 2e hands zijn ze er al vanaf een euro of 30

"If I drive fast enough at the red light, it'll appear green."

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
't Is trouwen onderklokken. Tegenovergestelde van over is onder ;)

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10:33
Heb je het geheel via internet besteld? Anders zou je het moederboard nog kunnen terugsturen binnen 7 dagen en een andere bestellen.

Als je het in de computerzaak heb gehaald willen ze je misschien uit service ook wel helpen.

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 06:41
Yeah, ruil je bord om voor één met de nf2 chipset, zoals bv de asus a7N8x(-x)

• SH4D3H
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 04-10-2025
Je zal met 166MHz fsb ( 333 MHz effectief ) max 1.8 GHz halen, helaas.
Misschien kun je je fsb nog wel 'n beetje opkrikken, elk mobo gaat we een beetje harder dan z'n 'maximum' ;)

• DJKroon
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07-12-2024

DJKroon

Fikkiestoker

Ik heb zelfd dat MoBo-tje ook en ik heb er een Athlon XP 2400+ erin.

Ik heb m zelf (over)geclockt naar 149 * 15 =2235 Mhz.

Bij mij draait ie stabiel, maar of dat ook bij je 3200+ is weet ik niet.

(owja, ik heb mn geheugen op 446 Mhz :) )

1530 wp SF @ SE2200 ZO en 765 wp @ Soladin 600 ZW PVOutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=52736&sid=47955

• HStyles
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23-04-2025
Waarom gooi je niet wat meer volts op de cpu en de NB B)

• Solomon
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07-02 11:00
Ricardo87 schreef op zondag 17 april 2005 @ 20:44:
Heb je het geheel via internet besteld? Anders zou je het moederboard nog kunnen terugsturen binnen 7 dagen en een andere bestellen.

Als je het in de computerzaak heb gehaald willen ze je misschien uit service ook wel helpen.
Die wet is ervoor als je spijt hebt van je aankoop ofzo. Niet als je het product al hebt gebruikt ;)

V&A aangeboden: LSI 9207-8i (IBM M5110) geflashed naar IT MODE

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:47

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
Solomon schreef op zondag 17 april 2005 @ 22:09:
[...]

Die wet is ervoor als je spijt hebt van je aankoop ofzo. Niet als je het product al hebt gebruikt ;)
er was toch zo'n niet-goed-geld-terug-garantie? iig bij Mycom wel... bij hun heb je 8 dagen ruilgarantie...

Home Assistant Configuratie V&A

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb over internet bestelt, en er zijn al 7 dagen voorbij sinds ik er achter kwam, want windows gaf mijn video kaart de schult, toen ging ik me erin verdiepen om tot deze conclusie te komen. en hierendaar iets opvoeren is toch zinloos, want mijn processor kan zelf op 2200mhz draaien, zonder er meer volts door te jagen. het probleem is het verschil in FSB :S

• TrasherXL
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-11-2025

TrasherXL

Bicky burger for life

Ja duh, daar gaat het toch niet om. Je moederbord is het probleem en wil je dat ding boven spec draaien dan zal je er wellicht niet aan ontkomen om de northbridge wat meer prik te geven om zo toch 400 MHz FSB te draaien. Anders koop je toch lekker een nieuw Asrock boardje die kosten geen knoop en zijn prima voor het geld.

ASUS Commando | Core2Duo E6600 @ 3Ghz air-cooled | Geforce 8800GTX | Raid-0 | 4 GB DDR2-800

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-02 16:55
Ik zou zeggen als je zo'n cpu hebt zou ik dit mobo verkopen en een NF7-S2 kopen of zo zat zijn en blijven de meest relaxe mobo's voor Socket A. Liefste nog een NF7-S die heeft nog soundstorm.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Waarom underclocken? Het bord ondersteunt dan wel officieel een FSB van maximaal 166MHz (DDR333). Maar het bord/BIOS ondersteunt vast en zeker het overclocken tot ver boven een FSB van 166MHz. Gewoon de CPU manueel instellen en dan de FSB zover mogelijk aanpassen dat het mobo nog stabiel blijft :) Moet je geheugen het wel bij kunnen houden.

Iets anders: als je het systeem nog geen week geleden hebt binnengekregen, dan heb je alle recht om deze om te ruilen voor iets anders. Bij een zichzelf respecterende PC-boer zelfs wat langer, gewoon even bellen/mailen en het probleem toelichten. Voor een paar euro's erbij kun je wat leukers krijgen :Y)

[ Voor 6% gewijzigd door BalusC op 18-04-2005 11:20 ]

• ReallyStupidGuy
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-02 11:39
Dat je videokaart de schuld krijgt als je je mobo op 200 ipv 166 fsb draait is niet zo gek. Je AGP gaat met de zelfde verhouding omhoog wat je videokaart niet altijd fijn vindt. (PCI geld hetzefde voor) Dat komt omdat je mobo de pci bridge minimaal op je FSB/5 kan laten draaien (agp = pci*2)

Andere onderdelen die kunnen gaan zeuren bij een FSB overclock:
-geheugen
-PCI devices
-Northbridge

Wat je kunt proberen is onderdelen die moeilijk doen een hoger voltage geven en kijken hoe ver je kunt komen, gebruik je toch nog zoveel mogelijk van je processor!

Duizend wijzen kunnen meer vragen stellen dan één idioot kan beantwoorden.

Verwijderd

Als jij je geheugen op 400 MHz laat gieren, dan haal je ook wel zon beetje het fabrieks-maximum uit je MoBo...je kunt ook n beetje gaan knoeien met voltjes enzow...maja de consequenties zullen bij ons allen wel bekend zijn :D

kep namelijk precies tzelfde mobotje als jou...Asus A7V8X-X...met 33MHz geheugen...en hij klokt 2,08 GHz..dus :Y)

Verwijderd

:w

[ Voor 100% gewijzigd door BalusC op 18-04-2005 11:59 ]

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:08

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Of ruil anders die processor met iemand die bijvoorbeeld een 2400+ heeft... Hinthint...

• Emielio
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 01-02 17:40
Ja * Emielio heeft ook een 2400, wil hem ook wel ruilen, dan ga je qua snelheid er op vooruit, deze draait 2000 mhz

Opleiding Brandveiligheid

Pagina: 1