Toon posts:

Beter boxen+subwoofer, of versterker+monitors?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey tweakers,

Sorry voor de wazige topic titel, maar ik wist zogauw niet hoe ik het volgende kort kon samenvatten:

Ik maak mbv mijn laptop muziek in soft-ware sequencers etc.. Tot nu toe heb ik dat gedaan op een gewone PC met 2.1 setje, nu op mn laptop met koptelefoon (boxjes is uiteraard crap).

Nu wilde ik dus een Audigy ZX Notebook geluidskaart kopen, incl 7.1 speakerset. Maar ik zit te twijfelen of ik niet beter een basis-model versterker aan kan schaffen, incl een paar speakers?

Wat is volgens jullie een betere combinate om mbv computer-programmas muziek te produceren?

Bvd,
Syn.

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
Wat is het budget? En mag het ook 2e hands of zelfbouw zijn?

Als het echt om Hifi gaat, kan je beter een losse versterker kopen, met een stel goede luidsprekers. Met goede luidsprekers bedoel ik B&W, Tannoy, Infinity (oude reeks), en alles daarboven (mits het in je budget past).

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

Verwijderd

Voor muziek is bijna elke fatsoenlijke versterker met speakers beter dan een pc-surroundsetje.
Vanaf pak em beet 100 euro per speaker en een versterker van 200 euro klinkt het al beter.
Denk dan aan bijvoorbeeld een nieuwe Denon PMA-495R voor 200 euro of een 2e hands NAD of Marantz of iets dergelijks met als speakers de bovengenoemde merken of als je een beperkt budget hebt bijv. de Dali Concept 2 voor 150,- per stuk.
Voor 500 euro heb je dan een set die met muziek beter klinkt dan elke Creative/Logitech 7.1 THX set van 500 euro.

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 17-04-2005 18:13 ]

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
Verwijderd schreef op zondag 17 april 2005 @ 18:10:
Voor muziek is bijna elke fatsoenlijke versterker met speakers beter dan een pc-surroundsetje.
Vanaf pak em beet 100 euro per speaker en een versterker van 200 euro klinkt het al beter.
Dus de versterker moet minimaal 200 Euro kosten, wil het goed klinken?

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

Verwijderd

Absoluut niet, maar vanaf 200 euro heb je wel een degelijke nieuwe versterker.
Voor 50 euro minder heb je wel een Philips of Sony ofzo, hetgeen absoluut goed klinkt.
Maar als je een goede 7.1 set neemt ben je rond de 500 euro kwijt en dan lijkt me die 50 euro meer voor een instapmodel Denon/Marantz/NAD een goede keus omdat je dan op ongeveer hetzelfde bedrag uitkomt.

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17:03

Indoubt

Always be indoubt until sure

Ben je handig?

Laptop? dus waarschijnlijk wil je niet al te grote spullen?

Kijk of je een externe (usb aansluiting) audiokaart van M-audio kunt krijgen. Deze zijn vaak beter dan de audigy's Bovendien is M-audio ook veel gebruikt in de professionele markt en kun je waarschijnlijk makkelijker vinden wat je nodig hebt. Er zijn hier wel mede gotters die je daarin kunnen adviseren. Ik heb er zelf niet zoveel ervaring mee.

Als je near field luistert heb je waarschijnlijk niet veel vermogen nodig. Belangrijkste is dat het zuiver klinkt. Je kunt overwegen om een Sonic Impact 5066 te kopen. Ik denk dat je ze op Amazon.com voor minder dan 50$ kunt krijgen. Deze zijn welliswaar slechts 15W RMS aan 4ohm luidsprekers maar de geluidskwaliteit schijnt zo fenomenaal goed te zijn dat er audiofielen deze mini versterkertjes in grote getale kopen en voorzien van beter volumeregelaars etc.

Blijft (relatief) kleine luidsprekers over. Het hangt hier echt af van wat je ondergrens in basrepresentatie is. Als je niet te diep hoeft kun je met monitoren uit de voeten die relatief klein zijn. Afhankelijk van je budget natuurlijk. Kopen kan, zelfbouwen ook. Er zijn hier veel mede gotters die je daarin kunnen adviseren en als je zelf wilt bouwen en het moet compact blijven heb ik ook nog wel wat ideetjes
Pagina: 1