Toon posts:

'Disk boot failure' in Win Xp, start niet zonder cd

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Heb sinds gister zelf een systeempje in elkaar geflatst, veel van geleerd, ook dat domme dingen doen soms helpt, en dat ik zelf heel dom kan zijn, maar sinds ik Xp Pro dr op heb gezet, wil xp niet meer booten zonder de xp cd.

Dwz, elke keer dat ik mijn pc aanzet, vind de POST plaats, word de raid0 array gechecked en is hij healthy, en daarna netjes lijstje met alle devices etc, maar dan krijg ik de melding: disk boot failure, insert system disk and press enter. Daarna doe ik er een win xp pro cdtje in en gaat ie weer vrolijk verder.
Ik moet er dus altijd een cd van Win Xp Pro indoen anders blijft ie hangen bij de mededeling dat er een system disk in moet. Ik gebruik een originele versievan het OS.

De boot sequence in de bios is als volgt, 1 Cd-rom, 2 removable (floppy), 3 hard disk (deze staan weer in een volgorde dat eerst de raid0 (aangeduid met SCSI-0 in bios) word gebruikt, daarna de maxtor) 4 disabled. Heb zelf ook al geprobeerd om de volgorde te veranderen of alleen harddisk als boot device op te geven en de rest te disablen, maar ook dan start hij xp pro niet zonder cd. Heb ook de hele installatie weer overnieuw gedaan maar nog steeds hetzelfde irritante probleem. Heb ook net weer alle kabels gechecked en helaas geen verandering.

Ik weet uit ervaing dat ik soms hele domme dingen doe en het meestal aan een simpel dingetje ligt maar deze keer heb ik echt alles geprobeert wat in kan met mijn kennis. Ook een search op GoT gedaan en wel paar dingen gevonden die helaas niet nuttig waren in mijn geval.

• GeniusJennis
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 26-02 00:14
Installeer je win xp wel op de hd waar de pc het eerst van boot ?

Specs: http://specs.tweak.to/14067

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10:29

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

En staat daar wel een goede boot-sector op?

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• lordsnow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-03 09:13

lordsnow

I know nothing

"Disk Boot Failure" -> er wordt tijdens opstarten een schijf/diskette gevonden zonder systeem/opstart bestanden.

1. Zit er nog een floppy in het diskette station?
2. Heeft de Raid0 speciale drivers nodig? BIOS settings?
3. Je zou eventueel met de XP CD kunnen gaan naar de Recovery Console (R) en daar het commando FDISK /MBR uitvoeren.

[ Voor 64% gewijzigd door lordsnow op 17-04-2005 18:24 ]

Verwijderd

Topicstarter
Uiteraard, Xp installeerde ik op de Raid0 vd twee raptors, en bij de boot sequence staat er het volgende: 1 cd rom, 2 removable (floppy), 3 harddisk, 4 disabled waarbij bij 3 de onderlinge volgorde weer is: 1 SCSI-0, 2 Maxtor

Het is me wel opgevallen dat na het vormen vd RAID0 in mijn bios het volgende is veranderd wat naar mijn weten normaal was: Eerst stond er op het main screen nog first en second sata master de twee WD Rators die nu in Raid0 staan, en als third sata master stond er de Maxtor. Nu staan de twee Rators en helemaal niet meer bij. Bestaat er alleen nog een first en second sata master veldje waar de Maxtor als first sata master staat.

• Daantje20
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 02-03 07:44

Daantje20

Je moet leven om te leren.

En als FDISK /MBR niet helpt, probeer eens FIXBOOT in de Recovery Console.

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 10:53
Zet die 'disabled' eens op enabled?

Verwijderd

Topicstarter
Ok gedaan allemaal geen fouten ontdekt, niks geholpen, zelf wel nog ff volgorde in bios verandert, alsmaar andere volgordes en settingen geprobeert maar mocht ook niet baten. Er moet gewoon een winxp cd in de gleuf vd bander anders doet ie het niet.

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 10:53
Op welke schijf staat je boot.ini?
(ik heb wel eens een systeem in handen gehad met vergelijkbaar probleem. toen bleek dat het OS op een raid-array stond, maar de opstartbestanden stonden op de losse oude schijf)

• lordsnow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-03 09:13

lordsnow

I know nothing

Ik weet niet of het nodig is voor je mobo (welke chipset gebruik je?), maar heb je tijdens de installatie van XP ook drivers geinstalleerd voor je Raid Controller? Waneer je XP installeerd, heb je gelijk bij het begin de mogelijkheid om op F6 te drukken om je drivers vanaf flop te installeren.

Verwijderd

Topicstarter
Yepp drivers voor raid netjes geinstalleerd tijdens installatie van XP dmv F6, en ook boot.ini staat gewoon op dezelfde schijf etc.

Nu flash ik net mn bios, en boot ie gewoon without a damn cd. Maar na het flashen was wel ff de raid array weg in de bios, die zette ik toen zelf weer terug op de instellingen die ervoor al stonden en toen deed alles het weer netjes.

Op dit moment gaat alles weer goed. Geeft ie de eerste keer na bios geflashed te hebben dus weer geen gil om een cd, tweede keer wel, daarna weer niets van gehoord. Ik snap er op dit moment de ballen niet meer van. Blijkbaar ga ik nog heel vaak dit doort ziektes tegenkomen.
Pagina: 1