Vergroten NTFS partitie ten koste van FAT32 partitie

Pagina: 1
Acties:
  • 85 views sinds 30-01-2008

• Millennyum
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-05-2023
Misschien een stomme vraag, maar ik kan nergens vinden of het een probleem is om je ntfs partitie (bv. C, waar Windows XP op staat), te vergroten door er ruimte van de D-partitie, die FAT32 is, bij te doen.
Ik wil hiervoor Partition Magic 7 gebruiken.

Moet ik eerst de ntfs partitie omzetten naar FAT32 of andersom, of levert dit geen probleem op? Of kan dit alleen met PM 8?

De GoT search geeft geen antwoord en de Symantec site (die Power Quest blijkbaar heeft overgenomen) zegt hier ook niets over.

• MaikelG
  • Laatst online: 21-08-2024

MaikelG

^^

In de handleiding die je bij het programma hebt gekregen zou het toch duidelijk uitgelegd moeten staan denk ik.

Hoe dan ook is het geen enkel probleem, maak de Fat32 partitie wat kleiner, waardoor je ervóór de extra ruimte maakt, dan in een tweede stap maak je je NTFS partitie groter.

Geen Fat32 - NTFS omzettingen nodig verder...

p.s. denk aan backuppen van essentiële gegevens, het zal wel goed gaan maar je weet nooit zeker

^^ 4 mega pixels - BF1 / Discord: bierrrrrtje

• Millennyum
In de handleiding ging het alleen over hoe je de grootte van partities wijzigt in het algemeen, of over hoe je NTFS partities omzet naar FAT32. Niets over mijn specifieke situatie.
Op GoT las ik ergens dat je PM 8 nodig had om het te kunnen doen, daardoor ging ik twijfelen. Mijn gegevens zijn dan wel gebackupped enzo, maar ik zie het toch liever niet fout gaan. :)
Misschien is het gewoon zo logisch dat het kan, dat het nergens vermeld wordt.

[ Voor 33% gewijzigd door Millennyum op 18-04-2005 11:49 ]

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:43
Zorg er wel voor dat je een versie van PM gebruikt die compatibel is met de versie van NTFS die XP gebruikt, weet niet zeker of dat met PM7 wel het geval is.

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 03-04 14:23
heb je PM 7.0 of PM 7.01?
de update doet meer met ntfs en grotere partities geloof ik...
Maar met PM verklein je eerst D:, de vrije ruimte ervóór zettend, daarna C: vergroten.
PM verzorgt het.
wel eerst back-uppen wat je waardevol vindt.
je C: partitie is geen oudere NT of W2000 ntfs-partitie?dan moet het simpel zijn.

gewaarwordingshorizon

• Millennyum
Nielson schreef op maandag 18 april 2005 @ 12:45:
Zorg er wel voor dat je een versie van PM gebruikt die compatibel is met de versie van NTFS die XP gebruikt, weet niet zeker of dat met PM7 wel het geval is.
Dit is nieuw voor me... Hoe zie ik dat? Ik heb wel gekeken naar de features die bij 8 stonden, vergeleken met 7, maar daar kwam ik ook niets tegen dat hier mee te maken had.

Verder heb ik geen update van 7 geloof ik, maar het gaat ook niet om een grote partitie.

Ik weet overigens wel hoe ik partities vergroot en dat ik mijn data moet backuppen :)

[ Voor 3% gewijzigd door Millennyum op 18-04-2005 13:32 ]

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-04 21:42

DarkSide

theres no place like ::1

Millennyum schreef op maandag 18 april 2005 @ 13:31:
[...]
Dit is nieuw voor me... Hoe zie ik dat? Ik heb wel gekeken naar de features die bij 8 stonden, vergeleken met 7, maar daar kwam ik ook niets tegen dat hier mee te maken had.

Verder heb ik geen update van 7 geloof ik, maar het gaat ook niet om een grote partitie.

Ik weet overigens wel hoe ik partities vergroot en dat ik mijn data moet backuppen :)
Weet niet wat die update doet. Maar dacht dat versie 7 overweg kon met NTFS 5 (dus win2000)
En PM8 overweg met NTFS 5.1 (dus XP). Volgens mij heb je echt versie 8 nodig onder XP.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• Bart©
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 31-03 08:24
Millennyum schreef op zondag 17 april 2005 @ 17:27:
Misschien een stomme vraag, maar ik kan nergens vinden of het een probleem is om je ntfs partitie (bv. C, waar Windows XP op staat), te vergroten door er ruimte van de D-partitie, die FAT32 is, bij te doen.
Ik wil hiervoor Partition Magic 7 gebruiken.
Helaas, wat jij hierboven beschrijft lukt niet. Je kunt D: wel kleiner maken (als er nog ruimte vrij is) en vervolgens C: vergroten, maar C (NTFS) èn D (FAT32) samenvoegen mèt behoud van data gaat niet. Ook niet als je D: eerst zou converteren naar NTFS dan kun je nog niet samenvoegen.

• MaikelG

MaikelG

^^

DarkSide schreef op maandag 18 april 2005 @ 13:34:
[...]
Weet niet wat die update doet. Maar dacht dat versie 7 overweg kon met NTFS 5 (dus win2000)
En PM8 overweg met NTFS 5.1 (dus XP). Volgens mij heb je echt versie 8 nodig onder XP.
Zoals hier staat:
http://www.pugh.co.uk/Pro...c/partitionmagicpro-7.htm
zou PQmagic 7 gewoon met XP moeten werken.
Sierra-NL schreef op maandag 18 april 2005 @ 13:40:
[...]
Helaas, wat jij hierboven beschrijft lukt niet. Je kunt D: wel kleiner maken (als er nog ruimte vrij is) en vervolgens C: vergroten, maar C (NTFS) èn D (FAT32) samenvoegen mèt behoud van data gaat niet. Ook niet als je D: eerst zou converteren naar NTFS dan kun je nog niet samenvoegen.
Volgens mij wil de TS helemaal niet C en D helemaal samenvoegen.

Trouwens is samenvoegen toch al geen optie. Het zou wel moeten kunnen, maar in de praktijk komen mensen vaak bedrogen uit en blijken de samengevoegde bestanden en directories slechts een reeks lege directories te zijn (Zo geen voorbleed bij de hand, maar zijn genoeg verhalen op internet over te vinden, etc.).

Als alternatief kan je dan beter je data vanaf de ene partitie eraf halen of weg-verhuizen, dan de samen te voegen partitie weggooien, dan de uit te breiden partitie groter maken. Dit gaat in mijn ervaring altijd goed.

• Millennyum
Ik wil niks samenvoegen, ik wil d verkleinen en het stuk wat vrijkomt toevoegen aan c.

Al deze antwoorden geven weer wat ik al vond: onduidelijkheid, niemand kan blijkbaar met zekerheid zeggen of het nou wel of niet kan?? :'(

• Bart©
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 31-03 08:24
Volgens MaikelG hierboven zou het gewoon moeten werken.. Lees de info op de site zou ik zeggen.

Hetgeen dat je wil kan wel, het gaat er nu alleen even om of de PM-versie van jouw ook de nieuwste NTFS-indeling (die van WinXP) ondersteund..

Dit staat op de site: :)
PartitionMagic Pro 7.0 supports all major operating system platforms including: Windows XP, Windows 95/98, Windows Me,Windows 2000 Professional, NT 4.0 workstation, DOS....
Dit maakt het alleen weer onduidelijk: :/
Convert between File Systems without losing data - With PartitionMagic, convert file systems without losing data. Conversions include FAT to FAT32 and NTFS; FAT32 to FAT; NTFS to FAT and FAT32; Primary to Logical and vice versa; and FAT32 to NTFS under Windows 2000 Professional.
Als je de mogelijkheid hebt om te upgraden naar een nieuwere versie zoals 8 dan weet ik zeker dat het gewoon gaat werken. :*)

[ Voor 67% gewijzigd door Bart© op 18-04-2005 14:01 ]

• MaikelG

MaikelG

^^

Millennyum schreef op maandag 18 april 2005 @ 13:53:
Ik wil niks samenvoegen, ik wil d verkleinen en het stuk wat vrijkomt toevoegen aan c.

Al deze antwoorden geven weer wat ik al vond: onduidelijkheid, niemand kan blijkbaar met zekerheid zeggen of het nou wel of niet kan?? :'(
Ik heb je als eerste antwoord gegeven, zonder onduidelijkheden geloof ik, en er staat gewoon dat het gaat werken.

(Waarom sommigen dan exact dat antwoord gaan herhalen en eromheen onduidelijkheden scheppen is mij ook niet helemaal duidelijk)

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Dit had je dus makkelijk zelf kunnen vinden, er zijn heel veel topics over geweest op GoT. Via google is een berg te vinden, en ook op www.symantec.com staat letterlijk in de handleiding of dit mogelijk is.

Je topicstart getuigt dan ook niet echt van veel inzet, en daarom zal ik dit topic sluiten. Doe zelf wat onderzoek, probeer het uit (de beste manier om er achter te komen), een echte tweakers heeft immers altijd backups voor als er iets goed fout gaat...

Met zoiets als het veranderen van de partitieindeling zal je zoiezo filesystem-conflicten niet mogen krijgen. Een partitie wordt verkleind, het deel wat resteert wordt vrije ruimte. De vrije ruimte appendeer je weer aan de andere partitie.

Lees Algemene gedragsregels (Netiquette) eens goed door :)

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.