Toon posts:

P4P800 Deluxe, P4 3,0@800: system failed CPU test?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een pc van mijn neef gekregen om te repareren. Zijn probleem met zijn pc is dat ie niet meer boot en geen beeld meer geeft wel komt er een typische ASUS waarschuwing dat bestaat uit een vrouwenstem die een waarschuwing geeft van System failed CPU test ik kan het laatste woorden niet duidelijk horen van de vrouwtje zegt maar volgens mij zegt ze cpu test.
Maar voordat ik mijn verrichtte activitetien ga vertellen wil ik eerst de hardware configuratie vermelden.

Computer bestaat uit:

Processor: P4 3.0GHZ 512kb 800mhz FSB met een orginele boxed koeler.
Geheugen: Twinmos 2*256 DC pc3200
Moederbord: Asus P4P800 deluxe (geen se of p versie)
Videokaart: Club 3D ATI radeon 9800pro
Hardeschijf: Maxtor 120GB 7200rpm SATA
Samsung DVD speler
Lite-On Cd rw

Verrichtte activiteiten:

CMOS gereset met behulp van een jumper.
Batterij eruit gehaald.
VGA verwisseld.
CPU verwisseld met een P4 1.6 533 FSB.
Precies hetzelfde geheugen geprobeerd.
Andere voeding geprobeerd.
Andere hardeschijf geprobeerd.

De dvd speler en de brander heb ik niet verwisseld omdat ik ze gedurende de reparatie niet heb gebruikt. Al deze activiteiten hebben niks uitgemaakt. Voordat ik met de reparatie begon heb ik eerst goed naar de hardware geken of alles op zijn plaats zat en dat was ook zo alles hoorde zoals het moet horen.

Vergeten te vermelden is dat ik voordat ik de bovenstaande activiteiten had verricht heb ik als eerst de koelpasta verniewd omdat me neef tegen mij zei dat ie met de cpu koeler had gerommeld het bleek dat de orignele past helemaal was opgedroogd dus ik denk dat de mobo hierdoor misschien is beschadigd. Ik neem aan dat de CPU gewoon moet doen want als het goed is zit er een thermische beveiliging tegen overhitting dus het lijkt me sterk dat de CPU dood is. Maar nadat hij met de boxed koeler had gerommeld om de fan schoon te maken heeft de pc volgens hem weer gewoon gedraaid en sinds eergisteren begon de ellende toen hij de pc wou aanzetten.

Als koelpasta heb ik een as5 gebruikt, deze heb ik ook gebruikt toen ik de P4 1.6 erin had geprikt, maar het ligt nei tan de CPU denk ik want de 1.6 draait gewoon weer, dus ik denk dat het puur de mobo is maar voordat ik een nieuwe mobo ga bestellen wil graag jullie steun om zeker te bevestigen dat het aan de mobo ligt.

Ik weet verder geen raad meer waar het aan ligt dus als jullie me zouden helpen zal ik dat zeer op prijs stellen en waarderen. _/-\o_

Verwijderd

Als je er een andere CPU in hebt gehad (1,6 P4) en die doet het wel, wat is dan de conclusie :p

De cpu is defect !!

Of doet die 1,6P4 het ook niet ?, kan het niet helemaal opmaken uit je rare zinsbouw.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 17-04-2005 17:33 ]

• ScooBY_DoO
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07-08 21:22
Heb soortgelijke ellende gehad en dat was destijds idd het mobo dat naar de tief was.
CPU-fan slaat wel een bij de poging tot aanzetten?

• ScooBY_DoO
Verwijderd schreef op zondag 17 april 2005 @ 17:30:
Als je er een andere CPU in hebt gehad (1,6 P4) en die doet het wel, wat is dan de conclusie :p

De cpu is defect !!
Ik neem aan dat ie bedoeld dat die 1,6 ''in een ander systeem'' weer draait..... en het in het mobo waar ie um in wilde gebruiken niet wilde doen....

• mach2
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06-08 12:04
Die draait gewoon weer in de pc waar die uit kwam bedoeld hij denk ik. (meest logisch). Maar het lijkt inderdaad een kapot mobo, je hebt al het mogelijke geprobeerd lijkt mij.

Hallo

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 17 april 2005 @ 17:30:

De cpu is defect !!

Of doet die 1,6P4 het ook niet ?, kan het niet helemaal opmaken uit je rare zinsbouw.
De 1.6 GHZ cpu heb ik uit de pc van mijn broertje gehaald om te proberen of het daadwerkelijk aan de CPU lag maar de cpu maakte niks uit de waarschuwing bleef maar hetzelfde. De 1.6 GHZ heb ik inmiddels weer teruggezet in de systeem van mijn broertje dus hier ligt het niet aan.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Titelfix: aantal vraagtekentjes gereduceerd tot één en relevante specs toegevoegd.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 17 april 2005 @ 17:37:
[...]

De 1.6 GHZ cpu heb ik uit de pc van mijn broertje gehaald om te proberen of het daadwerkelijk aan de CPU lag maar de cpu maakte niks uit de waarschuwing bleef maar hetzelfde. De 1.6 GHZ heb ik inmiddels weer teruggezet in de systeem van mijn broertje dus hier ligt het niet aan.
Oke, nu is het me duidelijk ! Dan denk ik idd ook aan het mobo... :/

• DSK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-08 23:09

DSK

boeiend...

Bij mijn Asus A8V Deluxe krijg je die melding ook als je het geheugen in de misse sockets zet (één latje moet in dimm3 bijvoorbeeld)

Blog (Linux-related)

• Harmen1975
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-11-2025
Is een bekend probleem bij de ASUS P4-Cxxx en P4-Pxxx serie moederborden.

De CPU koeler kan teveel kracht zetten op de socket en trekt daardoor de socket los van het bord.
Mijn P4C800 is onder garantie vervangen !

Succes !

If you don't succeed at first, redefine succes.

Verwijderd

Topicstarter
DSK schreef op zondag 17 april 2005 @ 17:43:
Bij mijn Asus A8V Deluxe krijg je die melding ook als je het geheugen in de misse sockets zet (één latje moet in dimm3 bijvoorbeeld)
Maar dat snap ik niet hij heeft het altijd gedaan op de manier zoals ie draaide omdat ie zo een melding geeft moet ik de dimms verplaatsen.Het lijkt me sterk dat de probleem hier aan ligt.
Maar toch bedankt voor je medewerking en zal het voor zekerheid proberen.

Verwijderd

Topicstarter
Harmen1975 schreef op zondag 17 april 2005 @ 17:44:
Is een bekend probleem bij de ASUS P4-Cxxx en P4-Pxxx serie moederborden.

De CPU koeler kan teveel kracht zetten op de socket en trekt daardoor de socket los van het bord.
Mijn P4C800 is onder garantie vervangen !

Succes !
Kun je het wat duidelijk uitleggen als de socket van het bord is losgetrokken door de koeler neem ik aan dat de probleem niet meer kan worden verholpen en dus een nieuwe mobo moet kopen? En wat voor actie kan ik odnernemen om dit soort ellende te voorkomen een ander ekoeler kopen en wat raad je me hiervoor aan.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 17-04-2005 17:56 ]

• ScooBY_DoO
Dit was dus ook exact mijn probleem maar dan met Asus P4S-8X.
Dit is niet zozeer cooler gerelateerd maar eerder mobo gerelateerd.
Ik gok op een zwak puntje van Asus! (Terwijl dit doorgaans toch wel een prima merk is).
Het is echt een kwestie van HEEL VOORZICHTIG de cooler er zegmaar af proberen te ''glijden'' dan blijft de cpu meestal wel in de socket zitten.
Misschien kan je het nog als garagntie claimen? weet niet hoe oud je mobo is.

• Jorn1986
  • Registratie: Mei 2004
  • Nu online
@ Tweak Turk: mocht je hem weg doen, wil je dan a.u.b. even aandacht besteden aan dit topic? Ik kan die backplate goed gebruiken...

Verwijderd

Topicstarter
ScooBY_DoO schreef op zondag 17 april 2005 @ 21:36:
Dit was dus ook exact mijn probleem maar dan met Asus P4S-8X.
Dit is niet zozeer cooler gerelateerd maar eerder mobo gerelateerd.
Ik gok op een zwak puntje van Asus! (Terwijl dit doorgaans toch wel een prima merk is).
Het is echt een kwestie van HEEL VOORZICHTIG de cooler er zegmaar af proberen te ''glijden'' dan blijft de cpu meestal wel in de socket zitten.
Misschien kan je het nog als garagntie claimen? weet niet hoe oud je mobo is.
Moederbord is al ouder dan een jaar en de systeemgarantie is helaas verlopen :| .
Maar wat bedoel je dan met HEEL VOORZICHTIG de koeler eraf glijden. Houdt dit in dat ik ff met de koeler moet gaan spelen of is de moederbord dood, en houdt dit dus in dat ik een nieuwe moet gaan bestellen.

En kun je niet ff je e-mail geven zodat ik wat beter contact met je kan opnemen.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 18-04-2005 08:46 ]

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Check ook even het overvolt jumpertje... Heeft mij een XP1800+ en een hoop gezeik met een sempron 2200+ gekost... Ook zelfde soort mededelingen, wel ander mobo uiteraard :P

• ScooBY_DoO
Verwijderd schreef op maandag 18 april 2005 @ 08:44:
[...]

Moederbord is al ouder dan een jaar en de systeemgarantie is helaas verlopen :| .
Maar wat bedoel je dan met HEEL VOORZICHTIG de koeler eraf glijden. Houdt dit in dat ik ff met de koeler moet gaan spelen of is de moederbord dood, en houdt dit dus in dat ik een nieuwe moet gaan bestellen.

En kun je niet ff je e-mail geven zodat ik wat beter contact met je kan opnemen.
Als je je cooler er ineens recht omhoog vanaf trekt zegmaar dan wil het dus nog wel eens voorkomen dat je de cpu zo uit z'n socket trekt.
Je kan meestal wel ff de cooler een beetje heen en weer schuiven (heel voorzichtig dus) zodat de pasta een beetje los laat.
Sommige pasta's zijn wat dat betreft net lijm, schnappie?

• Metalrick
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08-08 20:37

Metalrick

tcpdump ninja

ik heb het hier met mijn systeem ook (gehad), als ik gewoon normaal opnieuw wilde opstarten dan deed ie na het afsluiten van windows niets meer, dan zette ik hem uit en starte hem weer op en dan kreeg ik "system failed cpu test", dan deed ik de kast open, zat ik even aan de voedingslijn voor de cpu (2 gele en 2 zwarte draden) en dan deed hij het weer,

nu ben ik ineens op een of andere wazige manier van het probleem af :/

[edit]
het gaat over het zelfde moederbord p4p800 deluxe met een p4 2,6 ghz ht

[ Voor 11% gewijzigd door Metalrick op 18-04-2005 15:00 ]

Verwijderd

Topicstarter
Het probleem is deuidelijk 100% moederbord heb de mobo naar computerland gegeven en die hebben mij een nieuwe gegeven wel wouden ze een opsturings bedrag van mij dat heb ik betaald nou draait de systeem gelukkig weer en mijn neef kan weer achter zijn pc zijn werkzaamheden uitvoeren. :*)
Pagina: 1