Gentoo 2005.0+software raid: hda1 has different UUID to hdc1

Pagina: 1
Acties:

• redguy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

redguy

Can Cow come out to to play ?

Topicstarter
Ik probeer mijn PC te voorzien van de nieuwe Gentoo 2005.0 met software raid.
De bedoeling is om 2 schijven (hda en hdc) te voorzien van 2 raid-1 setups

/dev/md0 bestaat uit /dev/hda1 en /dev/hdc1 en wordt de /boot drive
/dev/md1 bestaat uit /dev/hda3 en /dev/hdc3 en wordt /

Ik draaide dit eerst op gentoo 2004 en dat werkte na wat sleutelen prima, nbu ik echter een verse install doe met gentoo 2005.0 met kernel 2.6.11 krijg ik problemen bij het opstarten van mijn systeem.

Het installeren werkt prima, ik maak de raidsets aan, installeer de hele boel enz.
Bij het rebooten worden de raidsets gedetecteerd, daarna gaat het echter fout :

md: AUtodetecting RAID arrays
md: autorun ....
md: considering hdc3 ...
md: adding hdc3 ...
md: hdc1 has different UUID to hdc3
md: adding hda3 ...
md: hda1 has different UUID to hdc3
md:created md1
md: bind <hda3>
md: bind <hdc3>
md: running: <hdc3><hda3>
raid1: raid set md1 active with 2 out of 2 mirrors

ditzelfde verhaal volgt nogmaals voor md0

de machine boot verder, voegt de swap parities toe enz. :

* Checking root filesystem...
Failed to open the device '/dev/md1' :no such file or directory

*file system couldn't be fixed :(

En vervolgens schakeld gentoo over naar maintenance mode en kan ik verder niets.

HELP..

IP Rocks

Verwijderd

redguy schreef op zondag 17 april 2005 @ 17:21:
Ik probeer mijn PC te voorzien van de nieuwe Gentoo 2005.0 met software raid.
De bedoeling is om 2 schijven (hda en hdc) te voorzien van 2 raid-1 setups

/dev/md0 bestaat uit /dev/hda1 en /dev/hdc1 en wordt de /boot drive
/dev/md1 bestaat uit /dev/hda3 en /dev/hdc3 en wordt /

Ik draaide dit eerst op gentoo 2004 en dat werkte na wat sleutelen prima, nbu ik echter een verse install doe met gentoo 2005.0 met kernel 2.6.11 krijg ik problemen bij het opstarten van mijn systeem.

Het installeren werkt prima, ik maak de raidsets aan, installeer de hele boel enz.
Bij het rebooten worden de raidsets gedetecteerd, daarna gaat het echter fout :

md: AUtodetecting RAID arrays
md: autorun ....
md: considering hdc3 ...
md: adding hdc3 ...
md: hdc1 has different UUID to hdc3
md: adding hda3 ...
md: hda1 has different UUID to hdc3
md:created md1
md: bind <hda3>
md: bind <hdc3>
md: running: <hdc3><hda3>
raid1: raid set md1 active with 2 out of 2 mirrors

ditzelfde verhaal volgt nogmaals voor md0

de machine boot verder, voegt de swap parities toe enz. :

* Checking root filesystem...
Failed to open the device '/dev/md1' :no such file or directory

*file system couldn't be fixed :(

En vervolgens schakeld gentoo over naar maintenance mode en kan ik verder niets.

HELP..
Ten eerste snap je geen kont van Gentoo als je denkt dat 2005.0 verschilt van 2004.3.
Dat is namelijk niet zo.

2005.0 is gewoon een profiel met daarin bepaalde versie nummers voor applicaties.
Met een emerge -upvD world update je alle software op je systeem naar de laatste stable versies en ben je helemaal up to date. Het enige wat je nog zou kunnen doen is het profiel waaraan emerge gelinked is wijzigen naar 2005.0. Maar dat doet emerge over een tijdje vanzelf ook.
Verder zijn ze van devfs overgegaan op udev, een aanpassing van 2 minuten op een 2004.3 systeem.

Volgens mij zijn die meldingen over UUID's niet zo erg, maar dat laatste wel.
Heeft je kernel wel de juiste opties voor RAID ed meegecompiled gekregen?

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 17-04-2005 18:09 ]

• redguy
  • Niet online

redguy

Topicstarter
Dank voor je vriendelijke commentaar o wijze goeroe.. mijn kont snapt inderdaad niet veel van gentoo, de rest hopelijk wat meer.

Dat van die profielen snap ik.. mijn systeem was gewoon een zooitje, het werd tijd om over te stappen naar 2.6 ipv 2.4 en ik moest die profile updates doen en het e.e.a aan hardware omzetten dus dan maar alles in 1 keer.

De raid opties zijn wel degelijk meegecompileerd, dat kan ook niet anders anders zouden de beschreven MD detecties niet eens gebeuren..

aanmaken op de oude manier (raidtab maken en raidstart etc gebruiken) geeft meldingen dat 2.6 dat niet meer gaat snappen. aanmaken met mdadm en een mdadm.conf geeft hetzelfde effect.

vreemde is dat het setje wel boot, grub komt op, de kernel wordt geboot en daar gaat het bijna aan het einde pas mis. Ik heb wel vaker problemen gehad maar dan wilde grub/lilo het niet snappen om vanaf een raidset te booten.

IP Rocks

Verwijderd

redguy schreef op zondag 17 april 2005 @ 20:18:
Dank voor je vriendelijke commentaar o wijze goeroe.. mijn kont snapt inderdaad niet veel van gentoo, de rest hopelijk wat meer.

Dat van die profielen snap ik.. mijn systeem was gewoon een zooitje, het werd tijd om over te stappen naar 2.6 ipv 2.4 en ik moest die profile updates doen en het e.e.a aan hardware omzetten dus dan maar alles in 1 keer.

De raid opties zijn wel degelijk meegecompileerd, dat kan ook niet anders anders zouden de beschreven MD detecties niet eens gebeuren..

aanmaken op de oude manier (raidtab maken en raidstart etc gebruiken) geeft meldingen dat 2.6 dat niet meer gaat snappen. aanmaken met mdadm en een mdadm.conf geeft hetzelfde effect.

vreemde is dat het setje wel boot, grub komt op, de kernel wordt geboot en daar gaat het bijna aan het einde pas mis. Ik heb wel vaker problemen gehad maar dan wilde grub/lilo het niet snappen om vanaf een raidset te booten.
Okee, okee, ik neem terug wat ik zei, wellicht iets te hatelijk. ;)
Ik wordt alleen gek van al die mensen die willen "upgraden" naar 2005.0.

Ik blijf er wel bij dat het iets met de kernel te doen heeft.
Toevallig iets van udev vergeten? Ik heb een keer iets vergelijkbaars gehad en toen was ik hotplug vergeten. Sinds 2005.0 gebruiken ze udev, en daarvoor heb je hotplug in je kernel nodig.
Zonder hotplug start udevd niet en zonder udevd wordt je /dev niet goed opgezet.

Cat je kernelconfigfile eens, voor udev heb je CONFIG_HOTPLUG=y nodig.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 17-04-2005 20:47 ]

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:30
Lijkt me een misverstandje met udev rules of devfs. Zowel onder udev als devfs komen je raid devices onder /dev/md/0 en /dev/md/1 te staan, en komen er wel of geen symlinks genaamd /dev/md0 en /dev/md1 tevoorschijn. Pas je fstab eens aan naar /dev/md/0 en /dev/md/1 ipv /dev/md0 en /dev/md1.

• redguy
  • Niet online

redguy

Topicstarter
kijk daar heb ik iets aan.. het verbaast me overigens dat in de installatie manual niets staat hierover..
Ik ga vanavond eens sleutellen aan hotplug en udev.. U hoort nog van mij.. Thanx.

IP Rocks

Verwijderd

Check even de mdadm config in /etc/mdadm/mdadm.conf (ofzo, ik weet niet hoe Gentoo dat precies regelt, dit is in ieder geval de Debian-plek) en voeg achter de regel met /dev/md1
code:
1
auto=yes

toe, dan zorgt mdadm ervoor dat een device aangemaakt wordt als het nog niet bestaat. Dit heeft te maken met een verschil tussen udev en devfs...

• redguy
  • Niet online

redguy

Topicstarter
zucht.. helaas mag dit alles niet helpen, het werkt nogsteeds niet.

IP Rocks

Pagina: 1