Gezocht: kleine subwoofer voor bij de PC

Pagina: 1
Acties:
  • 176 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 14829

Topicstarter
Situatie:
M'n "computerhok" is een nis van 2 bij 2 meter. Klein dus.
Voor het audio-deel gebruik ik nu een 2.0 opstelling met Kef Q8s speakers (eigenlijk surround speakers, maar m.i. klinken ze beter dan welke Klipsch, Logitech of Cambridge Soundworks PC-set dan ook) aangesloten op een Aura VA100 Evolution versterker (was een submerk van B&W, een echte puriteinse 'engelse' versterker).

Alleen gaan die Kefjes maar tot 120Hz, dus mis ik bij muziek een stuk laag.
Dus zoek ik hier een leuk subwoofertje bij die dat stuk tot zo'n 50Hz aan kan vullen, en die zo goed mogelijk in het klankbeeld van die Kefjes past. Een REL is een beetje overkill in die kleine ruimte, en zelfbouw is geen optie (ik heb 2 rechterhanden, en ben links... :))

Het gaat overigens om weergave van muziek en van het geluid van de TV-kaart, niet om spellen of DVD's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Double J
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13-01 09:20
Ik weet niet wat je budget is, maar ga bijvoorbeeld voor de kleinste yamaha subwoofer

[ Voor 5% gewijzigd door Double J op 17-04-2005 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Budget is zo rond de 200 euro, maar dat is rekbaar. Die Yamaha valt daar wel prima binnen.
Maar over het algemeen ben ik nooit zo kapot geweest van het geluid van Yamaha speakers. Net even te nadrukkelijk aanwezig imho.
Die Kefjes in combinatie met de Aura versterker klinken vooral 'engels': warm maar toch erg gedetailleerd. Yamaha is dan niet het eerste merk wat ik daarmee zou combineren. Maar aan de andere kant is 't "maar" een subwoofer die tot max. 150Hz mag gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-06 19:25

voodooless

Sound is no voodoo!

Waarom niet zo'n klein Rel'etje? 2e hands zijn die wel voor 200 euro te krijgen, en ze zijn echt geen overkill hoor. Omdat ze klein zijn, zijn ze doorgaans toch niet geschikt voor grote ruimten.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Tja, als ik voor die prijs tegen een 2e-hands REL Q100 aan zou lopen, zou ik geen moment twijfelen. Dan zet ik 'm wel ietsje zachter... :)
Maar voor zover ik kan zien (ebay, marktplaats) is 't aanbod van REL subwoofers nogal beperkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12:09

sphere

Debian abuser

Heb je al bedacht hoe je die sub gaat integregen in stereo?

Waarschijnlijk zul je moeten gaan filteren met je sub.

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Gewoon aansluiten op de tape out van de versterker, en dan met de cutoff frequency van de sub spelen tot 'ie lekker klinkt, lijkt me.
De Kefjes zijn van nature al 'gefilterd'. Die gaan gewoon niet lager dan 120Hz. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BèR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-11-2022
En volumeregeling is geen issue? Tape out is nl. altijd op lijnniveau. Je amp heeft geen pre-outs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Volume regel je toch op de sub? Misschien niet zo handig dat je 't op 2 plekken aan moet passen, maar zo vaak verander ik het volume toch niet.
En nee, die Aura heeft geen pre-out. 't Is een hele puristische versterker: 4x line in, 1x phono mm, tape in en tape out, that's it. En 4 speakeraansluitingen (niet via een A/B schakelaar, maar uitsluitend bedoeld voor bi-wiring).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 50944

Volume regeling kan natuurlijk ook via je computer. De Tape-out gaat op die manier wel mee met de volume verhoging. Of is dat niet audiofiel genoeg? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

En anders heb je een high-level in zo gemaakt :)
4 weerstandjes, wat soldeerwerk en klaar :)

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Play, volumeregeling via het line-in sgnaal vanuit de PC kan natuurlijk ook prima. Had er alleen niet aan gedacht omdat ik 't nu altijd op de versterker regel.
En audiofiel is niet echt en issue, anders had ik geen surround speakertjes als main speakers gebruikt. ;) 't Belangrijkste was dat 't in die 2-bij-2 ruimte gewoon lekker moet klinken, en er ook nog in moet passen.
Die versterker en die Kefjes had ik nog liggen: de Aura is een paar jaar geleden vervangen door een leuke multimedia versterker (Marantz AV9000/MM9000 combinatie), en de Kefjes door Infinity Reference 1i speakertjes (goedkoop te pakken gekregen, en ze passen beter bij het klankbeeld van m'n T+A fronts en BNS center).
Maar dan nog is dit setje "audiofieler" dan alle PC speakersetjes die ik gehoord heb.

Atgast, zou je (een link naar) zo'n schemaatje kunnen geven? Ik heb dan wel 2 rechterhanden (ben links), maar een beetje soldeerwerk lukt me nog wel. En nog netjes ook. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08-06 08:34

Jag

Ik snap het probleem niet helemaal. Heel veel subs hebben van zichzelf al high level inputs, dus dan kan je het gewoon op die manier aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
't Moet een klein subje zijn (REL Q100-formaat of kleiner), en ook nog betaalbaar, en die hebben meestal geen high level inputs. 't Probleem is ook helemaal niet of er gefilterd moet worden of hoe je de volumeregeling doet, maar: wat is een leuke kleine subwoofer die 't laag van m'n Kefjes kan aanvullen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
deepspace schreef op zondag 17 april 2005 @ 19:01:
Waarom niet zo'n klein Rel'etje? 2e hands zijn die wel voor 200 euro te krijgen
't Is nu toch een 2e-handsje geworden. Geen REL, maar een JBL Sub138. Een tikkie groter dan ik zocht, maar voor 139 Euro kon ik 'm niet laten staan. :)
Leuk ding, en hij vult goed het gebied onder die 120 Hz aan, en tot nu toe (ik heb 'm pas sinds vandaag) klinkt de aansluiting tussen de Kefjes en de subwoofer vrijwel naadloos.

Ik kan alleen op het internet geen enkele link naar de specificaties van dat ding vinden. Op www.jbl.com is 'ie niet te vinden, en zoeken via Google op 'jbl sub 138' of 'jbl scs 138' geeft vooral oude prijslijsten ('t ding is blijkbaar een jaar of 5 oud).

't Is een downfiring basreflex ding, met een 8 inch woofer, en een versterker van waarschijnlijk ergens tussen de 70 en 100 Watt. Op die versterker zit een 0/180 fase schakelaar, een high-input aansluiting (met van die klem-aansluitingen waar je nooit een 2,5 mm kabeltje in kunt frotten), een LFE-aansluiting, en een line-in aansluiting (2x cinch, die gebruik ik nu).

Mocht iemand iets meer info over deze subwoofer hebben, dan houd ik me aanbevolen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 111211

139euro voor een 2e hands jbl 138 sub vind ik nou niet echt een superprijs als ik zeggen mag :X
Op marktplaats heb je de gehele scs138 set voor minder geld..

Maar ik heb 'm wel eens gehoord, en hij klinkt idd helemaal niet slecht :)
Dat vinden ze hier ook ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Die 139 Euro is incl. een jaar garantie, en bij m'n plaatselijke hifi-boer. En als er iets mis mee is, weet ik ze te vinden... ;)

Uit jouw link blijkt dat 't een 50W versterker betreft, ik had 't ietsje hoger ingeschat. Maar ja, ik heb z'n volume nu op zo'n 20% staan, dus voor mijn toepassing is 't ruim voldoende.
En hij klinkt idd best lekker. :)

edit:
't Staat er wat vaag, maar die 50W RMS geldt blijkbaar alleen voor de satellietjes (die ik niet heb), en zit er in de subwoofer een 100W versterker.

[ Voor 23% gewijzigd door Anoniem: 14829 op 23-04-2005 19:16 ]

Pagina: 1