[Config.sys en Autoexec.bat] toevoegen van .sys en .com:

Pagina: 1
Acties:
  • 65 views sinds 30-01-2008

• TheLastOttoman
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 05-08 22:13
Ik heb via het 'edit' programma van DOS (lees opstartdiskette Win98) geprobeerd om bepaalde .sys en .com bestanden te laden, maar het wilt niet lukken. De bestanden zitten op de cd (D:) maar DOS wilt ze alsmaar niet pakken. Ik heb de volgende gedaan en ze werken niet:

1: device=naam.sys / D:\directory
2: device=D:\directory\naam.sys

Bij .com bestanden:

1: device=naam.com / D:\directory
2: device=D:\directory\naam.com

Geen van deze werkten. De .sys heb ik in config.sys gedaan en de .com in autoexec.bat gedaan.

Steam ID: TheLastOttoman

• Kuhlie
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
De com-bestanden moet je starten zonder device= ervoor. Het zijn gewoon programma's die je vanuit een batchprogramma start.
Over die sys-bestanden: device=bla.sys argumenten is in principe goed, maar het hangt van het bestand zelf af wat voor argumenten je erachter moet zetten. Bekijk de eventuele help die erbij zit ofzo.
Verder: 'ze werken niet' is vaag: krijg je foutmeldingen?

Edit: je zegt: de bestanden zitten op de CD. Heb je wel drivers geladen voor je cd-rom-speler dan?

[ Voor 17% gewijzigd door Kuhlie op 17-04-2005 16:24 ]

Verwijderd

leuke poging.
Download een willekeurige bootdisk van www.bootdisk.com en zie hoe het daar gaat:
1) laad cdrom-driver in config.sys
2) laad mscdex in autoexec.bat

Nu pas is de cdromdrive toegankelijk via een driveletter (automatisch de volgende driveletter, of zelf aan te duiden via de /L: optie)
Dus nu pas kun je bij de bestanden die op cdrom staan.

voorbeeldje:

device=a:\msdos710\himem.sys
device=a:\driver\cdromdrv.sys /D:MSCD0001

@echo off
mscdex /D:MSCD0001 /L:X
X:\data\msdos\test.com

• TheLastOttoman
Yep, DOS zegt dat hij de .sys bestanden niet kan vinden (klopt, ze zitten op D: niet op A:)

Wat betreft de .com bestanden....moet ik ze gewoon helemaal onderin in autoexec.bat stoppen???

edit: najah, die .com bestand werkt ineens!!!! dus hij ziet de cd wel, best logiesch, autoexec wordt als laatste geladen, nu ff die .sys fixen.

[ Voor 28% gewijzigd door TheLastOttoman op 17-04-2005 16:29 ]

Verwijderd

Zet je .sys bestanden dan op A: (diskette) of C: (ik weet niet vanaf welk device je opstart..)
.com bestanden (en .exe) mag je overal opnemen in autoexec.bat, maar als ze op cdrom staan is het wel zo handig om eerst de drivers voor cdrom te laden natuurlijk

• TheLastOttoman
Kan niet, de diskette is al vol, er kan geen .sys erbij.

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.