Computer boot niet, cpu kapot?

Pagina: 1
Acties:
  • 71 views sinds 30-01-2008

• Basti504
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 09:53

Basti504

Niet de enige, wel de echte.

Topicstarter
Ik heb laatst een PC gekregen van mijn pa omdat ie het niet meer deed. Dus ik dacht die krijg ik nog wel aan de praat :P . Maar nu ben ik ook ten einde raad.

Voordat het grote probleem kwam

Mijn pa kwam nar mij toe en zij: "Mijn computer doet loopt gewoon vast en boot soms gewoon niet, wat kan dat zijn?". Toen zei ik dat je de computer maar eens uit moet spuiten, omdat de computer in een stoffig kantoor staan, en dat werkte de computer deed het weer.

Probleem

3 weken laten zei, mijn vader: "Nu doet ie helemaal niets meer, boot niet, er gaat iets draaien (ventialors, hardeschijf) en ik heb hem weer uitgespoten en hij doet het nog steeds niet."
Dus de computer doet gewoon niets.

Thuis verder getest en de voeding deed niets nu heb ik een andere eraan hangen. Maar de processorventilator gaat niet draaien, die zat zo vast als iets, druppel olie erop en die draait weer. Alles gaat weer draaien en gelijk bij het opstarten geeft hij eindeloos piepen. Er zit een Award bios in en op deze site heb ik gevonden wat ze betekenen. Maar het geheugen heb ik al vervagen dus dat snap ik niet helemaal. Ik denk dat het de processor is die getoast is doordat de ventilator voor hoe weet niet lang niet gedraait heeft.

Wat heb ik gedaan

Op volgorde:
-Geheugen er uitgahaalt, gebeurt niets.
-Ander geheugen, ook niets
-Andere voeding, computer gaat eindeloos piepen en de ventilator gaat draaien en hardeschijf ook.
-Weer geheugen er uitgehaalt , gebeurt niets.
-Weer ander geheugen, ook niets.
-De Hangen en opstartproblemen troubleshooter doorgelezen.
-Batterei eruit gehaalt voor 5 min, geen resultaat.
-Processor koeler erafgehaalt en naar de processor gekeken: die ziet vreemd uit en zit lang de core een druppel (of zo iets) hard grijs spul. Hoort dat?
-Alle kaarten eruit gehaalt, ook videokaart, niets blijft gewoon piepen.

Specs

-Intel Celeron 700
-Moederbord staat geen merk op allen Rev5.0 en wat ander nummers maar daar kon ik niet op vinden. Ik zal er nog een foto van maken.
-128MB ram Kingstan Value 133
-Maxtor D540-4K, 40gig, 5400RPM
-SiS 6326 AGP 2.0 8MB
-52X cd-rom speler.
-3COM netwerkkaart
-ISDN modem
-Creative CT4810 geluidskaart

...

Verwijderd

en zit lang de core een druppel (of zo iets) hard grijs spul. Hoort dat?
Waarschijnlijk koelpasta wat niet erg netjes is aangebracht (t zit langs de core?), en is uitgehard.

De enige manier waarop je erachter kunt komen of het mobo of de proc. dood is, is door ze te testen in een andere pc, of het mobo vervangen. Ik heb hetzelfde probleem gehad, (alles draait (fans, hdd's), maar geen beeld, dus je ken er niks mee, en dat bleek een kapot mobo te zijn. De locale pc-handel heeft dit gratis voor mij getest, anagezien ik zelf niet ff ergens een nieuw mobo vandaan kon ritselen, om te testen of dat t was.

[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 17-04-2005 15:52 ]

Verwijderd

Heb net ook zo iets voor. Een vriend van mij bracht gisteren zijn PC binnen om de windows opnieuw te installeren (koopt hij de CD-rom, maar leent hem uit en die persoon heeft hem geactiveerd 8)7 ). Windows zonder al te veel problemen kunnen erop zetten, maar de post begon te melden dat de CPU fan te traag draaide. Die even met de stofzuiger al een beetje opgekuist (kon nog maar amper draaien van het stof). Maar de CPU-fan aansluiting werkt niet meer. op de powerfan geen probleem (zat ergens rond de 3000rpm). Maar na een mislukte biosupdate doet hij niets meer. Zelfs geen biepjes als het RAM er is uitgehaald.

Heb de CMOS al gecleared en de batterij eruit gehaald

Specs

P4 2.6
256Mb RAM
Asus P4s533
80 GB HD
en nog wat gerief.

De fans draaien normaal. Maar ik geraak niet meer tot aan het BIOS. Zou de CPU overhit kunnen zijn?

Verwijderd

als het een mislukte bios update is is je bios gewoon fucked, asus heeft crashfree bios, en dan kun je de originele bios van de cd die bij het mobo zit, updaten. (handig is asus he ;P) moet je ff handleiding doorlezen

Verwijderd

In theorie ja. In praktijk werkt die CrashFree BIOS amper, iig niet bij mij toen ik het nodig had ><.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 17 april 2005 @ 17:31:
als het een mislukte bios update is is je bios gewoon fucked, asus heeft crashfree bios, en dan kun je de originele bios van de cd die bij het mobo zit, updaten. (handig is asus he ;P) moet je ff handleiding doorlezen
Ik heb wel het kleine detail probleem dat er niets verschijnt. Geen biep, geen post laat staan dat er van een CD'tje een bios kan teruggezet worden.
Verwijderd schreef op zondag 17 april 2005 @ 18:14:
In theorie ja. In praktijk werkt die CrashFree BIOS amper, iig niet bij mij toen ik het nodig had ><.
Ik heb net de handleiding gedownload, maar er staat niets in over een CrashFree Bios.

Het zou toch grof zijn dat als je een update doet via HUN programma, en door HUN aangeraade bios upgrade een PC om zeep is.

Zal normaal deze week proberen te weten te komen of de CPU kapot is (lijkt me vrij sterk). Als er nog personen zijn die tips hebben om de BIOS terug te krijgen. Laat het maar weten 8)

Verwijderd

Hallo,

Ik heb bijna zelfde probleem. Ik krijg mijn PC niet voorbij de BIOS (POST). Dit gebeurd meestal als ik mijn pc opnieuw opstart vanuit Windows XP, dus ik kan hem wel opstarten als ik hem een tijd niet hebt gebruikt. Hebben jullie enig idee wat dit kan zijn.

Ik kan geen koelpasta vinden. Ik heb ook al het geheugen eruit gehaald en dat haalde ook niks uit.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

ranskerk, start eens een nieuw topic :) Maar werk dan wel aan de inhoud van je post, want de post zoals je hierboven post kan echt niet door als een goede topicstart. Begin hier: PMG Beleid ;)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.