Qua normaal gebruik kan ik dit programma aanraden:
http://www.antp.be/software/moviecatalog/
Het werkt zeer goed en simpel en kan semi-automatisch informatie van IMDB (en nog tientalle andere websites!) halen over je dvd/film. Wel zal ik je er direct bijzeggen dat eenmaal geïnstalleerd en werkend, je niet al te veel moet gaan prullen en op twee computers dit programma met dezelfde instellingen werkend krijgen is zeker niet simpel.
Ik heb Ant Movie Catalog vele maanden lang gebruikt, tot ik inderdaad de database wou delen en op meerdere pc's begon te werken; en daar proberen om alles naar wens in te delen. Dat liep niet goed af (de gegevens waren niet corrupt, dat is al een plus, hoor) maar blijkbaar heeft het programma enkele bugs op gebied van opslaan van instellingen. Zelf heb ik toen niet de moeite gedaan om heel de broncode te gaan doorspitten (hoewel Object Pascal (Delphi) mijn primaire taal is) want de structuur van de broncode was nogal moeilijk om door te geraken, vond ik.
Sinds kort heb ik hier weer een database lopen met al mijn dvd's en video's in en ik vind hem echt zalig om mee te werken. Nu is het geen gewone database omdat je eigenlijk een webserver met MySQL en PHP ervoor nodig hebt. Niet iedereen heeft dat zomaar en krijgt dat zomaar werkend op één-twee-drie. Op
http://sourceforge.net/projects/videodb/ en
http://videodb.sourceforge.net kun je hem bewonderen. Zelf heb ik wel enkele aanpassingen gemaakt om hem aan mijn wensen te laten voldoen, het zijn echter heel kleine dingetjes (stukjes aan het uiterlijk, zodat ik snel op een diskid kan zoeken vanuit de overzichtslijst; verplichte wachtwoorden weggehaald omdat ze bij ons thuis daar niet zo voor zijn (maar wachtwoordcontrole is nog steeds verplicht; het automatisch nummeren via diskid liep niet volgens mijn wens [ik heb er bij mij voor gezorgd dat hij voor gewone dvd's dat hij automatisch een 4-cijferig nummer geeft; voor dvd-boxen heb ik een manuele nummering (Set-xxx) zodat ik ze in het overzicht makkelijk kan terugvinden], dan nog een vlagje toegevoegd voor het Nederlands, ...]
Als je niet op de demo-pagina geraakt, wil ik je best een link naar de mijne geven (maar dat doe ik liever niet zo openlijk omdat ik maar een héél beperkte bandbreedte heb).
Met Excel is er verder veel mis, maar een database in een spreadsheet is verre van een mooie oplossing. Laat staan dat je relaties kunt weergeven tussen verschillende kenmerken van dvd's zonder daarvoor lelijke werkbladen te krijgen. Excel is helemaal niet bedoeld om gegevens in te steken, maar om berekeningen te maken. Het als database gebruiken is not done, al helemaal voor tweakers niet
Wat versta je overigens onder 'professioneel'? Die Collectorz-serie is zeer bekend, maar dat wilt natuurlijk niet zeggen dat open-source of freeware zou moeten onderdoen. Hier liep Ant Movie Catalog goed (toen had ik nog zo'n dikke 100 dvd's geloof ik); videoDB loopt hier nog steeds goed (en ik verwacht dat dat ook zo zal blijven als je ziet dat het stoelt op een échte database) met mijn 215 entries op het moment. Eventueel zou je voor videodb een oude pc met netwerkkaart aan je netwerk hangen en daarvan een webservertje maken. Ik wil VideoDB voor geen geld in de wereld missen, eigenlijk.
Voila, ik hoop dat je aan één van de twee toch plezier zult beleven

Zelf heb ik ook heel lang gezocht naar een goed programma, Ant Movie Catalog was echt wel goed als je niet van de meest geavanceerde functies gebruik maakte (want ik vind het nog steeds een van de besten op de markt, ook al zitten er redelijk wat bugs in) maar sinds ik hier Apache + PHP + MySQL draai, was de keuze niet moeilijk; eventjes gezocht op SourceForge en VideoDB kwam boven water. De kans dat ik een beter (gratis) systeem vind, is nogal klein, ik denk er trouwens over om de nieuwe versie te downloaden (ik gebruik 2.0.2, de laatste is 2.0.4) en dan mijn changes door te sturen naar de makers.