Toon posts:

USB Muis maakt Pentium-M 5 graden warmer ?!

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb recentelijk een notebook aangeschaft (Acer Aspire 1681WLMi). Hierbij heb ik een USB muis gekocht (Logitech MX310).
Dit werkt allemaal prima, echter heb ik een vreemd nevenprobleem. Zonder muis is de CPU temp. 50-53 graden, maar als de muis wordt aangesloten stijgt deze tot 56 en blijft hierop (CPU belasting blijft gelijk). Als de muis er weer uitgehaalt wordt gaat de temp. weer naar beneden. Downclocken heeft geen zin. Nou denk je wellicht wat boeit die 5 graden nou, maar boven de 55 graden slaat de fan aan, welke herrie maakt. :|

Iemand enig idee hoe ik dit vreemde probleem kan verhelpen of welke muis hier geen last van heeft.

PS. Specificaties laptop: Pentium-M 715, 2x256MB ram, Intel 855GME, Mobility 9700 64MB, 3xUSB 2.0...
PSS. Temperatuur CPU gemeten met SpeedFan, CPU belasting met Task Manager.

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:22

breinonline

Are you afraid to be known?

Heb je niet een andere simpele muis (of leen er een) waarmee je kan testen of elke muis dat probleem heeft? Sluit je nog andere USB aperatuur aan? Op zich heeft USB geen eigen controller maar gebeurt dit door de CPU, ondanks dat je het niet in de belasting terugziet zou dat de enige verklaring zijn die ik bedenken. Of je USB chipset moet veel warmte afgeven waardoor de CPU temperatuur gelijk blijft maar de koeling toch aanslaat door de toegenomen warmte in de behuizing?

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• TweakerNummer
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Je kan zeker niet via speedfan de fan zachter zetten of zo? Wat je wel kan doen (denk ik, nog nooit geprobeerd met een Pentium M, maar het werkt goed op een AMD 64) is de CPU iets trager laten werken en minder stroom geven met behulp van http://cpu.rightmark.org/products/rmclock.shtml en op die manier de temp iets omlaag halen.

Verwijderd

Topicstarter
Heb je niet een andere simpele muis (of leen er een) waarmee je kan testen of elke muis dat probleem heeft? Sluit je nog andere USB aperatuur aan? Op zich heeft USB geen eigen controller maar gebeurt dit door de CPU, ondanks dat je het niet in de belasting terugziet zou dat de enige verklaring zijn die ik bedenken. Of je USB chipset moet veel warmte afgeven waardoor de CPU temperatuur gelijk blijft maar de koeling toch aanslaat door de toegenomen warmte in de behuizing
Helaas geen andere USB muis, geen andere USB app. aangesloten, chipset zit aan de andere kant van het mob. waar de koeler alleen de cpu koelt leek me dit geen verklaring. Echt weird probleem
Je kan zeker niet via speedfan de fan zachter zetten of zo? Wat je wel kan doen (denk ik, nog nooit geprobeerd met een Pentium M, maar het werkt goed op een AMD 64) is de CPU iets trager laten werken en minder stroom geven met behulp van http://cpu.rightmark.org/products/rmclock.shtml en op die manier de temp iets omlaag halen.
Kan de fan niet manual bestellen :|
Downclocken wat zeer gemakkelijk gaat met de Pentium-M heeft helaas bij mij totaal geen invloed op de temp. :| Wat ik opzich vreemd vond.

Komt het misschien door de hoge precissie van de MX optische motor ? Dat deze erg veel input leverd?

Morgen maar terug naar Mycom met de muis, kijken of zij een oplossing hebben.

• TweakerNummer
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 17 april 2005 @ 18:44:
[...]
Helaas geen andere USB muis, geen andere USB app. aangesloten, chipset zit aan de andere kant van het mob. waar de koeler alleen de cpu koelt leek me dit geen verklaring. Echt weird probleem

[...]
Kan de fan niet manual bestellen :|
Downclocken wat zeer gemakkelijk gaat met de Pentium-M heeft helaas bij mij totaal geen invloed op de temp. :| Wat ik opzich vreemd vond.

Komt het misschien door de hoge precissie van de MX optische motor ? Dat deze erg veel input leverd?

Morgen maar terug naar Mycom met de muis, kijken of zij een oplossing hebben.
De MX-310 werkt standaard op 125 HZ, net als alle andere muizen. Dit kan je opvoeren naar hogere snelheden maar dan wordt er meer CPU verbruikt, omdat er meer input geleverd wordt aan de CPU. Hoeveel data je muis doorgeeft kan je bekijken met http://tscherwitschke.de/mouseratechecker.html

Met RMAclock kan ik met mijn AMD 64 ook de voltages verlagen, wat veel meer invloed heeft op de CPU temperatuur en stroom-verbruik dan alleen de snelheid veranderen. Dat zou met de Pentium M ook moeten kunnen (en eigenlijk al automatisch moeten gebeuren).

Dus:
Minder MHzvoor je CPU -> minder stroom nodig voor je CPU -> voltage kan omlaag
Volage omlaag -> minder stroom verbruikt door je CPU -> minder hete CPU
Dit alles zou automatisch moeten gebeuren maar zelf geef ik de voorkeur eraan om handmatig dit te doen.

• paraiko
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-01 19:01

paraiko

We are the Cow

Correct me if I`m wrong, maar volgens mij is 50 -53 graden bij minimale belasting al redelijk aan de warme kant voor een pentium M. Mijn CPU (pentimum m 760) is ongeveer 26 graden terwijl ik dit schrijf en dat verandert niet als er USB apparaten ingeplugd of uitgeplugd worden.

Heb Je bij elk extra USB apparaat dat je bijplugd ook weer 3 graden temp. stijging?

Assimilate, Graze, Stampede !!

• Daros
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:01
paraiko schreef op zondag 17 april 2005 @ 19:01:
Correct me if I`m wrong, maar volgens mij is 50 -53 graden bij minimale belasting al redelijk aan de warme kant voor een pentium M. Mijn CPU (pentimum m 760) is ongeveer 26 graden terwijl ik dit schrijf en dat verandert niet als er USB apparaten ingeplugd of uitgeplugd worden.

Heb Je bij elk extra USB apparaat dat je bijplugd ook weer 3 graden temp. stijging?
Ik heb een Pentium M 1.8 maar ik kan niet eens mijn Temp uitlezen.
Maar wat ik wel weet is dat 26 graden echt heel erg laag is. volgens mij worden ze standaard warmer als Prescott dus denk dan maar aan 40-50 graden.

Offtopic... Steek een pen in je fan... dan is die wel stil gok ik... O-)

[ Voor 7% gewijzigd door Daros op 17-04-2005 19:09 ]

Verwijderd

paraiko schreef op zondag 17 april 2005 @ 19:01:

26 graden in een laptop :?
Zonder fans lukt dat nooit. 50 graden is heel normaal voor een pentium-m, domweg omdat er geen actieve koeling is. Als je een fannetje laat draaien is 't wel te halen, maargoed dat willen we juist niet ;)

Overigens valt 't hier wel mee qua temperatuurstijging, ik heb een logitech laptop muisje (optisch).

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 17-04-2005 19:53 ]

• paraiko
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-01 19:01

paraiko

We are the Cow

Verwijderd schreef op zondag 17 april 2005 @ 19:51:

26 graden in een laptop :?
Zonder fans lukt dat nooit. 50 graden is heel normaal voor een pentium-m, domweg omdat er geen actieve koeling is. Als je een fannetje laat draaien is 't wel te halen, maargoed dat willen we juist niet ;)
[...]
Sorry, mijn fout ik had even snel speedfan gedownload en iets te snel geconcludeerd dat sensor 0 de cpu wel zou zijn, bij een 2e blik blijkt er ACPI bij te staan, `t zal het moederbord dus wel zijn... 8)7

[ Voor 3% gewijzigd door paraiko op 17-04-2005 21:44 ]

Assimilate, Graze, Stampede !!

Verwijderd

Topicstarter
Logitech MX310 retour gebracht, daarvoor in de plaats een Microsoft Wheel Mouse Optical gehaalt en ja hoor zelfde probleem :(

Ondertussen d'r achtergekomen dat het bij alle USB apparatuur is.

Waarom, o waarom gaat de temperatuur van 50 naar 56 graden (waardoor de fan aanslaat) als er een USB apparaat is aangesloten?:?

Hebben de mensen met de Travelmate 4000 (welke technische bijna het zelfde is) serie ook deze vreemde klacht?

PS. de temperatuur is opgemeten in SpeedFan genaamd waarin deze Temp1 heet

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:41
is dit probleem al verholpen?
Ik vind de 1681wlmi wel interessant namelijk :)
Pagina: 1