Transgaming Cedega - verplaatsen virtuele schijf

Pagina: 1
Acties:

• Trekkerkearl
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 28-08-2025

Trekkerkearl

Twentse Boer en ICT'er

Topicstarter
Sinds kort werk ik met linux in plaats van windows en dat is vlink wennen.
om toch mijn windows spellen te kunnen spelen gebruik ik cedega (vroeger bekent als winex).
het is wine met direct-x technologie en hiermee kun je alle spellen spelen.

nu maak cedega een soort virtuele schijf aan in de vorm van een directory. die staat nu in mij persoonlijke map, maar die wil ik graag naar mijn 2e harde schijf hebben om dat die groter is.

nu heb ik gelezen dat dit kan door de map te verplaatsen en er een softlink voor in de plaats te maken maar hoe doe ik dat??

de vraag is dus hoe maak ik een softlink aan onder linux (fedora core 3).

en dan nog dit, onder windows gebruikte ik deamon tools voor een virtuele cd-rom speler, kan dit ook met linux??

Ik heb d’r nich veur keuzn Tukker te wean, ik heb gewoon onmeunig mazzel had!

• M-ThijZ
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14:51

M-ThijZ

Riding on Rails

1) softlinks oftwel symlinks maak je met het commande ln (meer informatie door 'man ln' !!! zeker lezen !!!). Stel dat het cadega mapje ~/.cedega heet, dan verplaats je dat mapje naar je tweede schijf en maak je een symlink, bijv: `ln -sf /mnt/tweede_schijf/cedega ~/.cedega`.

2) Onder linux kun je iso's gewoon mounten. (lees man mount hiervoor). een voorbeeld:
mount -t iso9660 -o loop /home/dbeekman/cd-image.iso /mnt/cdrom

• kroeske
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05-06-2025
M-ThijZ schreef op zondag 17 april 2005 @ 15:04:
1) softlinks oftwel symlinks maak je met het commande ln (meer informatie door 'man ln' !!! zeker lezen !!!). Stel dat het cadega mapje ~/.cedega heet, dan verplaats je dat mapje naar je tweede schijf en maak je een symlink, bijv: `ln -sf /mnt/tweede_schijf/cedega ~/.cedega`.

2) Onder linux kun je iso's gewoon mounten. (lees man mount hiervoor). een voorbeeld:
mount -t iso9660 -o loop /home/dbeekman/cd-image.iso /mnt/cdrom
misschien handig om erbij te vermelden dat unmounten met het commando umount kan :)

• Paultje3181
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:59
je kunt toch gewoon in je configfile aangeven dat je .cedega mapje op /mnt/bla staat??? Tenminste, wine werkt net zo, en zo werkt eigenlijk alles in linux (met configfiles), dus ik zie niet in waarom je dit niet aan kunt geven...

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:10
Trekkerkearl schreef op zondag 17 april 2005 @ 14:21:
het is wine met direct-x technologie en hiermee kun je alle spellen spelen.
Als dat toch 'ns waar was ;)

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• Trekkerkearl

Trekkerkearl

Twentse Boer en ICT'er

Topicstarter
ja ik ben het met jullie eens hoor wat betreft de spellen die zouden moeten werken maar dit niet doen.
echter werken de meeste wel, ik heb nog even een vraag over het mounten van die iso

ik heb er een bonte verzameling van en de meeste bestaan uit 2 of meerdere cd's die tijdens de installatie verwisseld moeten worden, en je moet er nog root voor zijn ook, dit kan niet met een batch bestandje..

maar als ik de eerste iso probeer te unmounten krijg ik een "device busy" foutmelding en kan ik dus ook de 2e iso niet mounten op die locatie, iemand een idee hierover ??

en hou kan ik cue bestanden mounten ??

ik ben nieuw in linux en alles werkt behalve dit, zou jammer zijn als ik hierom weer naar win xp zou moeten :( _/-\o_

[ Voor 8% gewijzigd door Trekkerkearl op 19-04-2005 11:25 ]

• it0
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-12-2025

it0

Mijn mening is een feit.

cue bestanden kan je niet mounten althans ik heb er nog nooit van gehoord.

Daarnaast is het zo dat je dus niet in het pad moet staan.

stel je doet

mount -o loop /home/dbeekman/spel_cd1.iso /mnt/cdrom
dan moet je dus

cedega /mnt/cdrom/setup.exe

doen ipv
cd /mnt/cdrom/;cedega setup.exe

als hij om de 2e cd vraagt kan je gewoon unmounten en de andere cd mounten.

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-02 21:26

LauPro

Prof Mierenneuke®

cue bestanden zijn een soort inhoudsopgave. Je kan die dus gebruiken om te mounten. Bij de behorende images zitten vaak meerdere tracks in 1 volume, die cue file verteld wanneer een track begint en eindigt. Echter zit er in de kernel een algoritme die dat zelf uit zoek, je hebt dus die cue bestanden alleen nodig als je uit zo'n samengesteld bestand een ISO wil bakken.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

• HKS-Skyline
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 27-01 21:23

HKS-Skyline

Vroooom ?

een cue is toch gewoon een soort info file van een bin file, en bin zou je moeten kunnen mounten (maar ik ben ook maar een linux newbee ;) )

• Darkvater
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 26-08-2024

Darkvater

oh really?

Je kan bin/cue files mounten met cdemu. Dit lijkt een beetje op Daemon tools maar dan zonder enige vorm van cd-copy-protection emulatie. Je moet wel oppassen want bij sommige kernels loopt je hele PC vast bij het aanspreken van je virtuele cd-rom.

Windows Vista? *NEVER* Het waarom - Opera forever!!!
I've seen chickens that were more menacing. Chickens in a coma. On ice. In my fridge

• Paultje3181
je kunt toch ook gewoon beide iso's mounten??? wat is dan het probleem? mount iso 1 op /mnt/iso1 en iso 2 op /mnt/iso2... het hoeft toch niet in hetzelfde station te zitten? umounten van je schijf als je cedega /mnt/cdrom/setup.exe hebt gedaan gaat ook niet werken, want setup is nog bezig en dus kun je niet umounten volgens mij...

• it0
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-12-2025

it0

Mijn mening is een feit.

Paultje3181 schreef op dinsdag 19 april 2005 @ 13:38:
je kunt toch ook gewoon beide iso's mounten??? wat is dan het probleem? mount iso 1 op /mnt/iso1 en iso 2 op /mnt/iso2... het hoeft toch niet in hetzelfde station te zitten? umounten van je schijf als je cedega /mnt/cdrom/setup.exe hebt gedaan gaat ook niet werken, want setup is nog bezig en dus kun je niet umounten volgens mij...
Het gaat wel werken want het is een bekend probleem van winex. Daarnaast kent winex meestal maar 1 virtuele cdrom dus zoals ik het beschrijf is het makkelijkste. Tenzij jij hem wil uitleggen hoe hij zijn config moet aanpassen om dat te faciliteren.

• Trekkerkearl

Trekkerkearl

Twentse Boer en ICT'er

Topicstarter
ok, hier komt het hoor.

ik heb alles wat jullie hebben aanbevolen geprobeert, met het volgende als resultaat.

- als ik niet in de map sta is de cd-rom ook niet te unmounten, dus het commando vanaf / uitvoeren helpt niets

- ook een andere locatie werkt niet ook niet als ik mijn config file aanpas en zo een extra cd-rom aan winex (cedega) toevoeg (het spel blijft om cd2 vragen op de zelfe locatie als cd1)

deze successjes heb ik wel geboekt, ik heb de map verplaats gekregen een extra cd-rom toegevoegt en het geheugen van de cedega 3dkaart van 32 (waar niets op werkte :O ) naar 128mb gebracht :*) _/-\o_ met dank aan de sugesties hierover (ook al dachten jullie dat ik dit niet kon haha).

ook heb ik cd emu geinstalleerd gekregen, alleen nog niet werkent.

dit is het probleem wat ik nog over heb, cue bestanden mounten met cdemu.

ik heb na de install een heleboel nieuwe schijven /dev/0 t/m 9 maar deze kan ik niet gebuiken.

als ik type cdemu 0 /data/images/cd.cue doet hij het niet, het apparaat zou zogenaamt niet bestaan,
en als ik cdemu -d /media/cdrom /data/images/cd.cue gebruik dan is het apparaat niet geschikt.

kan iemand mij vertellen hoe ik dit oplos ?? _/-\o_

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:10
Darkvater schreef op dinsdag 19 april 2005 @ 12:20:Je moet wel oppassen want bij sommige kernels loopt je hele PC vast bij het aanspreken van je virtuele cd-rom.
Kun je dat misschien iets nader specificeren?

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• laurencevde
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-10-2025
als ik het goed heb kan je ook die 2e cdrom over de eerste heenmounten, dus de eerste op /mnt/cdrom, en wanneer je de 2e nodig hebt, die ook weer op /mnt/cdrom mounten zonder de 1e te unmounten:)

Have a taste of freedom. It is sometimes a bitter pill. To me though, this is the sweetness of the GPL

• Darkvater
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 26-08-2024

Darkvater

oh really?

Breepee schreef op dinsdag 19 april 2005 @ 20:52:
[...]

Kun je dat misschien iets nader specificeren?
Ik heb SUSE9.2 met kernel 2.6.8 en ik heb een bin/cue gemount op een van de virtuele drives. Elke keer als ik er vanaf ging kopieren (voor install bijvoorbeeld), liep het gewoon vast na zo'n 100MB. Alles liep vast, alleen een hard-reboot werkte.

Windows Vista? *NEVER* Het waarom - Opera forever!!!
I've seen chickens that were more menacing. Chickens in a coma. On ice. In my fridge

• Trekkerkearl

Trekkerkearl

Twentse Boer en ICT'er

Topicstarter
alles uitgeprobeert maar niet werkte, wel dat cd emu programma aan de praat gekregen.
hiermee zou ik .cue bestanden moeten kunnen mounten naar een apparaat toe /dev/cdemu.0 t/m 9
en die zou ik weer moeten kunnen mounten op een cdrom

ik doe het volgende

[root@localhost 18wstm]# cdemu 0 egc-pttm.cue
[root@localhost 18wstm]# cdemu -s
Drive Loaded Comment
0: 1 egc-pttm.cue
1: 0 NO_CD_LOADED
2: 0 NO_CD_LOADED
3: 0 NO_CD_LOADED
4: 0 NO_CD_LOADED
5: 0 NO_CD_LOADED
6: 0 NO_CD_LOADED
7: 0 NO_CD_LOADED

[root@localhost 18wstm]# mount /dev/cdemu/0 /media/cdrom
/dev/cdemu/0: Ongeldig argument
mount: blok-apparaat /dev/cdemu/0 is schrijf-beveiligd, alleen-lezen aankoppelen/dev/cdemu/0: Ongeldig argument
mount: /dev/cdemu/0: kan superblok niet lezen

wat gaat hier fout ?? ik heb al chmod 777 /dev/cdemu en chmod 777 /dev/cdemu/*

• Paultje3181
probeer eens mount -t iso9660 /dev/cdemu0 /mnt/cdrom...

Ik ga er namelijk vanuit dat je niet je /etc/fstab hebt aangepast voor cdemu. En dus weet mount niet wat voor type het is...
Pagina: 1