[XP] Ghost, meerdere images op 1 usb hdd?

Pagina: 1
Acties:
  • 338 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• SonOfSam
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Om te beginnen heb ik geen kaas gegeten van images, maar wil ik er wel aan gaan beginnen.
Ik ben van plan om Symantec Ghost 9.0 te kopen, maar heb er nog een vraagje over. Is het mogelijk om met Ghost 2 images op 1 usb hdd te zetten? Dus van 2 verschillende computers allebij een image op een verplaatsbare hdd. Ik had al begrepen dat je met deze versie images op een usb hdd kon zetten.

Kom ik gelijk bij de volgende vraag. Is het dan ook het beste om de usb hdd in meerdere partities op te delen (dus 2 voor verschillende images en nog een 3de voor overige rotzooi?)

Allebij de pc's draaien trouwens op winxp prof. 1 met een 40 gig schijf en 1 met 80 gig. de usb schijf wordt waarschijnlijk 160 gig.
vriendelijk bedankt.

Time flies like an arrow, but fruitflies like a banana

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Dat is geen probleem denk ik, je kan alles op één partitie zetten. Steek elke backup wel in een eigen map met een duidelijke naam (datum/build enz.). Dat is een stuk praktischer.

Verder is het wel logisch als je meer dan een backup op een partitie zou kunnen maken, niet? Als je voor elke backup een andere partitie/hd (opslagmedium) nodig hebt, dan wordt het wel een dure zaak.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• SonOfSam
  • Nu online
Tja. dat is wel waar. ik wil gewoon even zeker zijn van mijn zaak. bedenk me trouwens nog iets. ghost 9 is zeker een licentie voor 1 pc of niet?

• ZeilDude
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19-02-2022
Een image is een bestand, je kunt het misschien het beste vergelijken met een ZIP-bestand. Je kunt dus gewoon meerdere images op één partitie zetten en ik zou er dus zeker geen aparte partities voor aan te maken.
Meerdere partities heeft overigens niet met kosten te maken, je deelt je harde schijf dan op in een meerdere 'virtuele' schijven.

Aanvulling:
Eén licentie is inderdaad voor één computer. Echter, je hoeft Ghost niet op alle computers te installeren. Je kunt gewoon een opstartfloppy gebruiken, ook op een USB-stick of een USB-harde schijf. Configureren van de laatste 2 is vaak wel (veel) lastiger dan een eenvoudige floppy.

[ Voor 32% gewijzigd door ZeilDude op 17-04-2005 14:13 ]

• SonOfSam
  • Nu online
-hier stond eerst onzin-

Het zijn 2 totaal verschillende computers. hoef ik dan nogsteeds niet te installeren op allenbij?

[ Voor 69% gewijzigd door SonOfSam op 17-04-2005 14:15 ]

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Misschien kan je Ghost vanop de cd opstarten? Dan is je licentieprobleem opgelost :).

@ZeilDude: Met Ghost 2003 heb je zo'n bootdisk, of dat met versies daarna nog is weet ik niet. Bij Ghost 9.0 heb ik zo'n functie niet kunnen vinden (moet bekennen dat ik er ook niet naar gezocht heb).

[ Voor 55% gewijzigd door Borromini op 17-04-2005 14:16 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• ZeilDude
Ok, even uitleg hoe Ghost werkt:

- Ghost is een simpel, maar krachtig programma, dat in principe buiten Windows om werkt;
- het werkt als executable in DOS, waardoor het NIET geïnstalleerd hoeft te worden;
- je kunt het weliswaar in Windows installeren, maar dat is voor allerlei handigheden om het feiltelijke programma heen (opstart diskettes maken, images beheren, enz).

CD-rom raad ik af, Ghost moet ook schrijven, waardoor bij het creëren van images problemen kunnen ontstaan. Images terugzetten van cd-rom gaat prima.

Aanvullend, ik heb idd niet de allernieuwste 9.0 Ghost, ik heb geen zin om iedere keer dat programma te kopen. Zo vaak gebruik ik het ook weer niet.

[ Voor 13% gewijzigd door ZeilDude op 17-04-2005 14:21 ]

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

ZeilDude schreef op zondag 17 april 2005 @ 14:20:
Ok, even uitleg hoe Ghost werkt:

- Ghost is een simpel, maar krachtig programma, dat in principe buiten Windows om werkt;
- het werkt als executable in DOS, waardoor het NIET geïnstalleerd hoeft te worden;
- je kunt het weliswaar in Windows installeren, maar dat is voor allerlei handigheden om het feiltelijke programma heen (opstart diskettes maken, images beheren, enz).

CD-rom raad ik af, Ghost moet ook schrijven, waardoor bij het creëren van images problemen kunnen ontstaan. Images terugzetten van cd-rom gaat prima.
Kijk, als je 9.0 al gebruikt hebt, dan weet je dat het volledig in Windows werkt. Het maakt in realtime een backup van je partities - ook van je Windows-installatie. Verder kan je het laten monitoren en automatische backups (incrementeel, of volledig) laten maken. DOS komt er niet meer aan te pas. Jij hebt dus wschl de versie 2003 of vroeger.

• SonOfSam
  • Nu online
ik heb ook geen dos meer. of het moet op die bootcd staan

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

SonOfSam schreef op zondag 17 april 2005 @ 14:28:
ik heb ook geen dos meer. of het moet op die bootcd staan
Kijk es of je cd bootable is, dan kan je in principe van daar Ghosten. Ghost 2003 werkt nog met DOS, maar dat wordt automatisch op de diskette gezet wanneer je zo'n bootdisk creëert.

• ZeilDude
Ok, Ghost werkt dus vanaf de 9.0 versie in Windows. Dat wist ik inderdaad niet.
Toch vind ik dat DOS helemaal niet verkeerd voor Ghost. Het werkt namelijk altijd en overal. Ik heb het bijvoorbeeld gewoon op mij USB-stickje staan. Gevoelsmatig lijkt me het ergens ook wel beter, vanuit DOS. Je Windows-partitie is dan lekker in rust en kan geen ongein uitvreten.

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Weet je, ik heb ooit de 9 geïnstalleerd, en hem er zo weer af geknikkerd. Nu gebruik ik ook gewoon mijn Ghost bootdisk, hoef ik Ghost niet meer in Windows te installeren, inderdaad lekker handig :).

• SonOfSam
  • Nu online
oke thx allemaal. weet nu wat me te doen staat :-)

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-08 12:58
Zoek eens naar SatCP zijn uitgebreide tutorial over een bootable ghost resque cd.
Daar staat de nodige handige info in.

Is wel op basis van een oudere versie van Ghost, maar je wordt er allicht wijzer van ;)

[ Voor 35% gewijzigd door aZuL2001 op 17-04-2005 15:13 . Reden: url toegevoegd ]

Abort, Retry, Quake ???

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01:10
mits je Windows XP hebt op een NTFS partitie kan Ghost 9 gewoon in Windows een backup maken van je Windows partitie (Hot backup heet dat... door het volume te ontkoppelen ofzo...)

Toch doe ik het altijd met diskette... weetje zeker dat er niks misgaat EN is je uiteindelijke backup bestand kleiner omdat het swapbestand leeg is, als je in Windows een backup maakt is het niet leeg...

Volgens mij gaat het ook minder snel als je het vanuit Windows doet.

dus idd gewoon een diskette gebruiken... er is hier ook een topic waar staat uitgelegd hoe je een Bootable Ghost USB stick kan maken dacht ik.

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Over het algemeen wordt de oude Ghost 8.0 (2003) trouwens wat fijner gevonden op GoT. Probeer ghost 2003 te kopen, kan een hoop euro's schelen.

• pr0mpt
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-01 15:52
zoals al verteld werd, is Norton Ghost 9 een volledig op Windows gebasseerd programma.
Er zijn dus geen bootdiskettes meer, geen DOS etc.

Voordelen:
compatibiliteit!
USB ondersteuning is beter, CD/DVD brander ondersteuning [kan nu ook los ge-update worden voor als je een "te nieuwe" brander hebt]
Je hoeft niet meer in DOS te werken [voor de mensen die alleen "point and click" gewend zijn]

Nadelen:
Je MOET het programma installeren om een image te maken, het kan niet meer vanaf diskette/product CD gedraaid worden
Het herstel wat via de product CD van Norton Ghost 9 moet, gaat langzaam aangezien het een volledige Windows PE [Pre-install Environment] moet laden.

Als uitleg voor TS, je kan gewoon de images op dezelfde schijf opslaan, let alleen wel dat je zelf moet onthouden welke image waarvoor is. Je kan namelijk ook niet de image van PC1 terugzetten op PC2, dat zal problemen geven namelijk. Voor de rest kan je het gewoon als grote .zip bestanden zien...

En ehh, als laatste:
quote: borromini
Misschien kan je Ghost vanop de cd opstarten? Dan is je licentieprobleem opgelost :).
Dat grapje gaat niet door... de licentie gaat niet over het installeren, maar over het gebruik van het product, en deze is gelimiteerd voor 1 PC. Je bent anders dus in overtreding van de EULA...
wel belangrijk om te weten lijkt me!

pr0mpt - It never hurts to help!

Pagina: 1