Opzet fileserver zonder monitor op thuisnetwerk

Pagina: 1
Acties:

• Theimon
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 05:47
Ik zit met het volgende:

Ik heb nog liggen: Asus a7v333 mobo met een Athlon XP +2100 erop en 512 MB RAM. Ik heb nog 2 HDD's (2 en 4 GB) en nog ergens een DiamondMM 32MB videokaartje. Dit spul wil ik gaan gebruiken als een klein (in het begin) fileservertje. Er zit dus geen monitor, muis en keyboard aan.
Ik wil graag dit setje vanaf mn netwerk kunnen benaderen, dat er als volgt uitziet: Kabelinternet modem naar router naar switch naar mijn pc. Ik wil de server dan dus uiteraard aan mijn switch hangen.
Ik draai op mijn eigen pc Windows XP Pro SP2 en wil op mn server een zo kaal mogelijke versie van Windows 2000 draaien. Ik had begrepen uit verschillende searches dat dit voor zo'n toepassing de stabielste mogelijkheid is.
Wat ik uit die verschillende zoektochten niet kon opmaken is of het ook mogelijk is om de server vanaf mijn XP-pc te kunnen formateren (de schijven zijn nog FAT32), installeren en beheren.
De server moet ook van buiten het thuisnetwerk bereikbaar kunnen zijn, maar dat is van later belang, hij moet eerst draaien uiteraard.
Ik had beschrijvingen gelezen van Remote Desktop, PcAnywhere en VNC maar uit dat alles kon ik niet opmaken of ik alles direct op de server moest installeren of dat ik dat vanaf de (uiteindelijke) client pc kon doen.
Mocht er nog iets onduidelijk zijn of heb ik bij het zoeken een bepaalde link over het hoofd gezien dan hoor ik dat graag.
Alvast bedankt voor de hulp.

Evil in general does not sleep, and therefore doesn't see why anyone else should. | There is no "i" in denial. | There is no "i" in TEAM, but there is ME!

Verwijderd

VNC: server software op server installeren, en een viewer op je client. Het is freeware en zal direct werken zonder al teveel geconfig.

http://www.logmein.com werkt ook goed.

Waar je ook voor kiest je zal altijd een stukje software moeten installeren op je server (behalve als je de ingebakken Remote Desktop van XP bijvoorbeeld gebruikt, dan moet je het wel aanzetten) zodat je dus een poort openzet om vanaf je client naar te connecten. Als het alleen voor je interne netwerk is hoef je niet te poortmappen op je router.

Good luck en welcome op GOT :)

[ Voor 59% gewijzigd door Verwijderd op 17-04-2005 13:59 ]

• wouter37
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 05-05 15:49
mijn webserver staat freesco op
die beheer ik xmet het programma putty werkt erg makkelijk

kijk voor mijn kitcar project hier: http://wouters-stekkie.synology.me/joomla/

• Geert de Graaf
  • Laatst online: 12:59
je moet er gewoon filezilla instaleren open sourch gedoe
of je kan easyphpserver instaleren of
bullet proof server

Geert

• blobber
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Een remote beheer proggie die je ook remote kunt installeren is Dameware, daarmee kun je de dameware service remote vanaf een client pc installleren op je server en dan kun je hem vanaf je client(s) op afstand beheren.(alleen even opletten dat je voldoende install rechten hebt)

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

• Theimon
Sodeju, dat zijn snelle reacties mensen :)

En meteen wat namen om een nieuwe google marathon te beginnen dus ik zeg: mensen, alvast hartelijk dank voor de hulp 8) 8)

Evil in general does not sleep, and therefore doesn't see why anyone else should. | There is no "i" in denial. | There is no "i" in TEAM, but there is ME!

• Sv3n
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:33
ik ben niet helemaal zeker of het ook al in windows 2000 zit, maar windows xp & 2003 hebben remote desktop en dat werkt echt super, dan heb je gewoon de desktop van de andere computer voor je _/-\o_
Op de server kun je het aanzetten door naar eigenschappen van deze computer te gaan en dan verbindingen van buitenaf. Op je client ga je naar Bureau-accessoires in je startmenu, communicatie en dan verbinding maken met extern bureablad, ff ip invullen en klaar :)

Last.fm
Films!

• Volk
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:57
Volgens mij is het niet zo moeilijk wat de TS wil.

In windows 2000 zit idd remote desktop (vanaf de server editie, dus niet in pro)

Daarmee kan je je server op afstand beheren.
Voor het file server gebeuren kan je Serv-U gebruiken die ook nog remote te beheren
is.

Om alles daarna ook via internet te laten werken moet je voor remote desktop poort 3389 forwarden en voor Serv-U poort 21 (standaard poort) en nog een aantal om passive mode te laten werken (voor server 2 server transfers)

Maar dit is allemaal ook wel te vinden in de search en in de faq.

Verwijderd

Ik zelf heb ook een servertje en die beheer ik ook met Remote control. Werkt erg makkelijk, en monitor gebruik ik alleen bij installatie van de machine, en het instellen van remote control.
Daarna monitor weg doen en je kan lekker je gang gaan en toetsebord en muis kunnen dan ook de kast in.

• HaterFrame
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14:10

HaterFrame

Well... Poo came out!

Real VNC is ook wel erg handig, je kunt het heel makkelijk gebruiken ook als je de client even niet bij de hand hebt aangezien hij er ook meteen een soort java webserver bij installeerd zodat je hem ook van buiten je netwerk kunt beheren ;)
(wel even je ports forwarden natuurlijk)

I am the great Cornholio!

• Hennie-M
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:54
Ik heb het antwoord op de vraag nog niet gelezen,

Nee je moet eerst je monitor,toetsenbord en muis e.d. aansluiten voordat je een OS gaat instaleren en dan kan je een vnc client instaleren.

Mijn bijdrage;
Ik gebruik Remote Administrator 2.1 (kort: Radmin)
En als FTP gebruik ik BulletProof FTP

Maar wat wil je precies doen met die fileserver? Wil je ook windows Shares e.d. gebruiken?

• Theimon
Remote Desktop lijkt me tot nu toe de makkelijkste oplossing. Het zit allemaal al ingebouwd in de Windows dus dat scheelt natuurlijk. Ik kan op die bak die ik wil bouwen gewoon XP smijten dus dan heb ik nog minder kans op problemen (XP-machine praat met XP-machine i.p.v. XP met een 2000-apparaat). Als ik de installatie met monitor e.d. heb voltooid...moet ik in de (Award) BIOS nog iets aanpassen zodat ie bij start-up geen problemen geeft? (ziet geen muis/KB etc?)

@ Hennie-M: Doel van de server is bestanden uitwisselen onderling op het thuisnetwerk, backup van bepaalde progs die ik ook van buiten het netwerk kan benaderen als ik weer eens iemand zn pc moet fixen en hosting van sommige files die andere mensen op hun site aanbieden (bijv, addons voor games etc.) Dus puur een bestandenopslag/distributie.
Ook is het bouwen en runnen weer een stukje leren voor mezelf, tot nu toe alles wat ik van een pc weet is het door het zelf te proberen, veel lezen en vragen als ik het echt nie kan vinden. Als ik dit goed kan laten draaien dan gaan we kijken naar het volgende (mail server, web server of wat anders).

Verwijderd

Test overigens een keer het herstarten zonder toetsenbord . . . . . .

Is echt leuk als je vanaf afstand een reboot geeft en er dan pas achter komt dat de BIOS niet verder gaat met de erg handige melding 'keyboard error - press F1' (8>

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14:42
Verwijderd schreef op maandag 18 april 2005 @ 19:27:
Test overigens een keer het herstarten zonder toetsenbord . . . . . .

Is echt leuk als je vanaf afstand een reboot geeft en er dan pas achter komt dat de BIOS niet verder gaat met de erg handige melding 'keyboard error - press F1' (8>
Nog leuker als je dat ontdekt nadat je je server in het datacenter gehangen hebt en je thuis lekker e.e.a updated na een weekje en je moet rebooten :X

Verwijderd

DJSmiley schreef op maandag 18 april 2005 @ 23:40:
[...]

Nog leuker als je dat ontdekt nadat je je server in het datacenter gehangen hebt en je thuis lekker e.e.a updated na een weekje en je moet rebooten :X
je servertje in je datacenter heeft dan ook een ilo board :).

win2k kan zonder problemen zonder toetsenbord booten, alleen het is toch wel handig om er 1 aan te hangen. als je shit hebt dan heb je die tenminste al (in theorie zou je die gewoon kunnen aanpluggen, maar de praktijk is helaas vaak anders).

Verwijderd

Op je server Win2000 installeren

Remote Desktop voor Win2000 installeren
http://www.microsoft.com/...ads/tools/rdclientdl.mspx

En een bulletproof-servertje draaien, die te benaderen is van welke plaats dan ook met bijv. FlashFXP o.i.d.

• Theimon
Hmm bij het bouwen van het servertje is er een klein probleem opgetreden. Ik kan alles aansluiten, alles werkt, behalve de cdroms. Als ik de powerconnector er in plug gaan de lampjes aan en kan ie open/dicht. Zo gauw de IDE connector erin gaat vallen alle functies uit. Dit is zo bij 2 verschillende cdroms, een Aopen 50x en een Philips 16x8x32x cdrw. Bij de laatste gaat bij inpluggen van de IDE het schrijf lampje aan en gaat ie dus ook nie open en dicht. Dit probleem eerst ff oplossen en dan verder met het serversoftware gebeuren.
Mag ik eenieder hartelijk danken voor de reacties!

Pagina: 1