Toon posts:

Tweeter werkt alleen bij indrukken

Pagina: 1
Acties:
  • 196 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben al een jaartje of 5 / 6 een gebruiker van een prachtig setje Jamo D110 boxen.
Komt mooie muziek uit, kan aardig hard en werkt gewoon perfect voor mij.

Tot 15 minuten geleden :(

Ik had hem zachtjes staan, want ik had de TV ook aanstaan. Ineens hoor ik kraken en dacht WTF? Dus ik kijken welke box het was...nah de rechter...

Blijkt de tweeter het maar heeel soms te doen. Ik alles loshalen...tweeter doet niks meer.
Maar als ik lichtjes op de tweeter druk, dan begint ie wel weer met spelen.

Is ie echt ten dode opgeschreven en moet ik een nieuwe tweeter halen of is er nog hoop?

Verwijderd

zal wel een jamo kwaaltje zijn.. ik had het zelfde met een compact 90 ( dacht ik ) ook de tweeter naar de knoppen... en idd aandrukken en hij speelde weer...

Ik heb er toen maar een setje nieuwe in gezet

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 17 april 2005 @ 13:04:
zal wel een jamo kwaaltje zijn.. ik had het zelfde met een compact 90 ( dacht ik ) ook de tweeter naar de knoppen... en idd aandrukken en hij speelde weer...

Ik heb er toen maar een setje nieuwe in gezet
Wat gaat mij dat kosten, en wat voor 'n types moet ik halen? Ik heb er echt nul komma nul verstand van.
Ik kan de kabeltjes etc wel solderen, maar ik zou echt niet weten wat voor 'n tweeters ik dan moet halen, en waar.

Info boxen:
110 watt short term
70 watt long term
impedance: 4-8 Ohm

Op de tweeter staat alleen Jamo 44029. Dus daar kan ik ook niet echt veel mee :P

[edit]

Ik hoorde van iemand die heel veel ervaring met dit spul dat ik er een "spoel kan hebben uitgeknald"

Gister heeft het zooitje inderdaad lekker hard gestaan, wat betekend dit?

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 17-04-2005 13:40 ]

• SuBBaSS
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-12-2025

SuBBaSS

-has Ryzen

Verwijderd schreef op zondag 17 april 2005 @ 13:06:
[...]
[edit]

Ik hoorde van iemand die heel veel ervaring met dit spul dat ik er een "spoel kan hebben uitgeknald"

Gister heeft het zooitje inderdaad lekker hard gestaan, wat betekent dit?
Ouderwetsch opgeblaezen heet dat. B)

Je hebt de tweeter losgemaakt toch? Zag je daar niet wat vreemds aan dan? Dat wat diegene met ervaring zegt betekent dat het "windsel" beschadigd is en voor zover ik weet zou je dat ook kunnen laten reconen. Ik weet alleen niet of dat wel interessant is mhoo de kosten.

[ Voor 5% gewijzigd door SuBBaSS op 17-04-2005 14:01 . Reden: Spelvout van jou en mij >:) ]

Verwijderd

Topicstarter
SuBBaSS schreef op zondag 17 april 2005 @ 13:56:
[...]
Ouderwetsch opgeblaezen heet dat. B)
Je hebt de tweeter losgemaakt toch? Zag je daar niet wat vreemds aan dan? Dat wat diegene met ervaring zegt betekent dat het "windsel" beschadigd is en voor zover ik weet zou je dat ook kunnen laten "reconen". Ik weet alleen niet of dat wel interessant is mhoo de kosten.
Windsel? Reconen?

Ik zie iig niks anders als ik de goede tweeter uit de goeie box ernaast leg. Niks "uitgescheurd" :9 of beschadigd.

[EDIT]

Ik heb zojuist een stukje rubber aan de buitenkant van de tweeter gelegd (beide kanten) en de "ribben" er weer opgeschroefd, zodat de tweeter ietwat wordt ingedrukt.

Als je er écht heel goed oplet als je er met je oor bovenhangt dan merk je het wel, maar anders niet.

T'is een tijdelijke oplossing, dus als iemand wat beter weet dan mag je het eggen :)

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 17-04-2005 14:07 ]

• SuBBaSS
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-12-2025

SuBBaSS

-has Ryzen

Hmmm, feit is wel dat ie niet helemaal fris meer is..
Ik weet niet of ik het goed zeg met reconen, misschien zegt deze foto iets meer:
Spoel voor reparatie
Afbeeldingslocatie: http://www.total-speaker-repair.nl/fotos/foto-1_2s.jpg
Spoel na reparatie
Afbeeldingslocatie: http://www.total-speaker-repair.nl/fotos/foto-1_4s.jpg

Met dat "windsel" bedoel ik dus de koperen spoel. Als die spoel niet goed meer is, kan het koperdraad er dus weer opnieuw op aangebracht worden. Daarbij ging ik ervan uit dat dat reconen was, maar dat weet ik dus niet zeker.

Verwijderd

Topicstarter
SuBBaSS schreef op zondag 17 april 2005 @ 14:10:
Hmmm, feit is wel dat ie niet helemaal fris meer is..
Ik weet niet of ik het goed zeg met reconen, misschien zegt deze foto iets meer:
Spoel voor reparatie
[afbeelding]
Spoel na reparatie
[afbeelding]

Met dat "windsel" bedoel ik dus de koperen spoel. Als die spoel niet goed meer is, kan het koperdraad er dus weer opnieuw op aangebracht worden. Daarbij ging ik ervan uit dat dat reconen was, maar dat weet ik dus niet zeker.
Dat ziet er allemaal wel goed uit, dat vind ik het vreemde ook :X

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20:46

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Het klinkt alsof 1 van de aansluitdraden naar de spoel is gebroken. Dus niet echt opgeblazen, alleen niet meer aangesloten. Iig is je tweeter overleden.
Als je met de tweeter langs een winkel gaat die losse speakers verkoopt, zullen ze waarschijnlijk wel een vervanger ervoor kunnen vinden.
Reken op een euro of €20 voor een goede tweeter, en je moet ze beide vervangen (om geen klank verschillen tussen links en rechts te krijgen.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Pagina: 1