XP installeren m.b.v. opstartdiskette: probleem (cannot be r

Pagina: 1
Acties:
  • 22 views sinds 30-01-2008

• martwoutnl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 05-04 14:28
Nadat het geheugen is bijgeplaatst, wil ik nu XP gaan installeren. Via de opstartdiskette van W98SE (NL) ga ik naar de cdromspeler (in dit geval E:) en tik ik in: setup.exe. Ik krijg dan de foutmelding 'cannot be run under MSDOS. Hoe kan ik het nu dan opstarten?

Ik zag tijdens de zoektocht op dit forum dat je dan een bootdisk kan aanmaken via bootdisk.com Heeft iemand ervaring met die site, is het ook voor een nederlandse W98SE en hoe gaat dit verder in zijn werk?

Het enige andere alternatief is anders de volgorde aanpassen in de bios (die stappenplan ken ik via een mail van Dell). Is het in dat geval volgorde veranderen, herstarten met de cdrom erin en stappen installatie XP volgen en bij de herstart na de installatie weer even de volgorde aanpassen? Of mis ik nog een stap tussen de 1e wijziging in de bios en de XP-installatie?

• RomeoJ
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

RomeoJ

Matched: (.*)

Nee je moet dan als je de cd-rom hebt onder de win98se opstartfloppy eerst smartdrv draaien (ff op diskette erbij zetten van een win95/win98cd)

Daarna moet je naar de map i386 gaan, en daar voer je winnt uit, die support wel dos mode.

You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:01
Je laatste alternatief is eigenlijk het makkelijkst, en het klopt wat je daar zegt.

Je moet als je bent opgestart met een floppy niet "setup.exe" start maar "winnt.nogwat" geloof ik, kijk daar eens naar.

edit:
Wat R3dn3ck zegt: eerst smartdrv draaien, anders is je installatie héél langzaam.

[ Voor 28% gewijzigd door OnTracK op 17-04-2005 11:44 ]

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

• martwoutnl
R3dn3ck schreef op zondag 17 april 2005 @ 11:43:
Nee je moet dan als je de cd-rom hebt onder de win98se opstartfloppy eerst smartdrv draaien (ff op diskette erbij zetten van een win95/win98cd)

Daarna moet je naar de map i386 gaan, en daar voer je winnt uit, die support wel dos mode.
Die smartdrv kan ik dan gewoon op de opstartdiskette erbij plaatsen?

• martwoutnl
En even een vraagje. Welke is het?

Ik kan op mijn pc (veilige modus) geen cdrom draaien, dus zoek even op dexe XP-comp op de 98se-cdrom. Daar kom ik 2 smartdrv tegen in de volgende mappen:

-D:\win98 (naam in kleine letters)
-D:\tools\oldmsdos

Allebei 44,3 kb

[ Voor 4% gewijzigd door martwoutnl op 17-04-2005 11:54 ]

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

allebei dezelfde.

Maar een goeie XP installCD is bootable (ook die van Dell), daar heeft veilige modus geen r*k mee te maken ; het is een bios functie.

Als je die doos opnieuw wil installeren lekker boot order aanpassen (F2 indrukken om je Dell bios in te komen).

[ Voor 35% gewijzigd door alt-92 op 17-04-2005 11:59 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• martwoutnl
Dat heb ik ook geprobeerd, maar hij start niet op. Het (XP home oem) is trouwens niet van Dell, maar gekocht i.s.m. geheugen.

Ik ga de bios-tip uitvoeren. Ik meld me wel weer als het lukt of niet :)

Het ingaan is hier de delete-knop volgens de dell-mail.

[ Voor 14% gewijzigd door martwoutnl op 17-04-2005 12:01 ]

• wowi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06-04 20:01

wowi

http://www.eu.microsoft.c...4f-471c-b455-bd5afee126d8

kijk hier even en download je opstart diskettes succes.

• martwoutnl
Ik heb de BIOS-tip uitgevoerd en de setup is gestart.

• martwoutnl
Nog even een vraag:

Ik heb nu de keuze uit 3 mogelijkheden:

-in bestaande partitie installeren (C: FAT32)
-partitie in niet gepartitioneerde partitie
-partitie verwijderen.

Nu heb ik van iemand al begrepen dat het NTFS (precieze naam genoteerd) Welke moet ik dus kiezen?

Ik heb alleen die C: nu staan en die moet geformateerd worden door XP-setup. Mocht er een goede site zijn met een handleiding voor de installatie dan is die link welkom. Scheelt vragen.

[ Voor 20% gewijzigd door martwoutnl op 17-04-2005 12:18 ]

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 03-03 19:09

Ray

hehe je kiest partitie verwijderen, dan maak je in die ruimte een nieuwe ntfs aan. kan niet missen !

• martwoutnl
Als ik verwijder kies dan krijg ik te zien als keuze:

Niet-gepartitioneerde ruimte 28624

Kies dan nieuw, dan krijg je:
-C: (nieuw onbewerk) 28616 (max grootte)
-Niet-gepartitioneerde ruimte 8 mb

Er staat verder geen NTFS bij. Moet ik dan die van 28616 kiezen?

[ Voor 7% gewijzigd door martwoutnl op 17-04-2005 12:30 ]

• stefan001
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21-01 16:26
1. Het is een n00b vraag.
2. Je zal die partitie moeten formatteren, daar zal hij vanzelf om vragen, en dan is imo het beste als je NTFS kiest
3. suc7

• martwoutnl
Een wat?
2. Je zal die partitie moeten formatteren, daar zal hij vanzelf om vragen, en dan is imo het beste als je NTFS kiest
Dat heb ik al begrepen. Hij is nu aan het formatteren als NTFS.
3. suc7
Bedankt.

• martwoutnl
Zo, ik ben er helemaal doorheen (drivers heeft ie al zelf gedaan) en is al geactiveerd (bedankt voor alle hulp :) (zie hem maar als een smilie met de duim omhoog)).

Ik heb alleen een vraagteken bij de ethernetcontroller. Kan dat misschien de netwerkkaart voor het draadloze netwerk zijn?

[ Voor 16% gewijzigd door martwoutnl op 17-04-2005 14:00 ]

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

martwoutnl,

GoT richt zich op de hobbyist die 'meer dan gemiddeld' van computers afweet - als ik jouw topic zo interpreteer, heb ik grote twijfels of je wel tot de doelgroep van GoT hoort :)

In ieder geval - jouw topic voldoet niet aan de regels zoals we die op GoT stellen - en dan met name het stuk 'probeer zelf even wat, en laat weten wat je geprobeerd hebt' :) Jouw topic is juist de andere kant op - elke stap die je zet wil je graag bevestigt krijgen hier op GoT - en daar is GoT niet voor.

Dit topic gaat dus dicht - mag ik je vragen jezelf wat meer bekend te maken met de regeltjes zoals we die hier op GoT voeren? :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.