Toon posts:

A70 reparatie

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik heb een(1,5 jaar oude) A70 van mijn schoonvader gekregen omdat hij het beruchte E18 op z'n display kreeg. Hij is er mee terug gegaaIn, maar de reparatie zou hem 250 euries gaan kosten :(
(Hij inmiddels eigenaar van een A95) Ik wil hem proberen te maken, want als ik de verhalen van op internet lees over de "E18 fout" en de mannier hoe mijn schoonvader met de camera omging (super zuinig, altijd in een zakje) is hij niet gevallen en betreft het hier waarschijnlijk om stof wat het meganiekje heeft laten vast lopen.

Hebben jullie advies hoe ik dit het beste aan kan pakken. ik heb wel de link naar ixus-word gezien, ik wil die stappen ook volgen, maar hebben jullie nog tips, advies?

• Micha
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Heb maar 1 tip kijk hier: Het Canon A60/A70/A75 ervaringen topic - Deel 8

Staan een aantal links tussen waar complete bouwtekeningen van A70 op staan.....

Verder heb ik een A70 tijdje geleden uitelkaar gehaald dus als je een schroevje niet kan vinden ofzo of iets niet begrijpt kan ik het misschien uitleggen.....

• Wouter!
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:31
Je kunt er ook meer werk van proberen te maken door vol te houden dat de camera redelijkerwijs langer mee zou moeten gaan. Dan is er op z'n minst hopelijk nog een coulance-afspraak te maken.

Is het in Europa sowieso niet verplicht op de één of ander manier 2 jaar fabrieksgarantie te leveren :?

Verwijderd

Bekende fout bij Canon-camera's (ook de Ixus series vooral). Als dit zomaar ineens gebeurd komt het door zand of vuil tussen het lenzensysteem of tussen de tandwieltjes. Schoonmaken hiervan kost nogal wat omdat hij heleaal uit elkaar moet met het risico dat er stof e.d. op de lenzen komen (binnenkant) of boven het CCD. Dus om dit nou zelf te gaan doen......maar mogelijk is het wel en je hebt eigenlijk weinig te verliezen.
Komt het echter door een val met de camera of iets dergelijks dan moet je er toch wel vanuit gaan dat er iets is gebroken. Maar er is zat over te vinden :)

Overigens zal Canon dit zien als 'niet op de normale manier omgaan met het apparaat' en er dan ook geen garantie op geven.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 17-04-2005 12:23 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga het gewoon proberen, immers ik heb niks te verliezen, mijn schoonvader wilde hem al weggooien. En omdat ik (nog) geen digitale camera heb (behalvede "camera" op mijn telefoontoestel) wil ik het gewoon proberen....

Ik kan ook gaan kijken naar een andere kapotte A70 maar dan bijv. met een kapot display. En van twee een werkend toestel maken ;)

Verwijderd

repareren kost 250 euro? zo duur is een nieuwe nog niet eens...

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online
't is prima zelf te maken, alleen GOED en RUSTIG naar de schroefplekjes kijken.

Een beetje geduld is wel nodig. De tandwieltjes aan de voorkant is bij de komen, al is het wel een hele puzzel.

Als je 'm eenmaal los hebt liggen: in de lens zitten ook nog tandwieltjes (oid). Daar zit ook een klein electromagneetje. blijf daar af! Dat magneetje "hangt" aan een stukje flexibele printplaat. Die iets teveel bewegen zorgt dus dat de koperdraad van de wikkeling afbreekt.....

dit was dus hoe mijn A70 overleed tijdens E18-poging-tot-reparatie

• Micha
  • Niet online
DJSmiley schreef op zondag 17 april 2005 @ 13:36:
't is prima zelf te maken, alleen GOED en RUSTIG naar de schroefplekjes kijken.

Een beetje geduld is wel nodig. De tandwieltjes aan de voorkant is bij de komen, al is het wel een hele puzzel.

Als je 'm eenmaal los hebt liggen: in de lens zitten ook nog tandwieltjes (oid). Daar zit ook een klein electromagneetje. blijf daar af! Dat magneetje "hangt" aan een stukje flexibele printplaat. Die iets teveel bewegen zorgt dus dat de koperdraad van de wikkeling afbreekt.....

Als je dit plaatje ziet waar zit dat magneetje dan :?
Afbeeldingslocatie: http://www.artecdesign.ee/~jan/Kaamerad/PowerShotA70/69.jpg

• Micha
  • Niet online
Ik heb even 1 van de beste site's op eigen server gezet (omdat de site waarop ie stond onbereikbaar was :X):

http://213.10.101.199/Upload/E18/E18.htm

De tekst is ombegrijpbaar maar het gaat om de foto's.....

Originele link: http://menthol.hit.bg/E18.html

download snelheid van link = 80kb/s Doordat er nu al (:X) best veel mensen kijken kan het langzamer worden...

Edit
Wie probeert er mijn server in te komen :( ?

[ Voor 68% gewijzigd door Micha op 17-04-2005 15:31 ]

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Repareren van een A70 kost geen 250 euro. Ik heb mijn A75 laten stuiteren waardoor de lens niet meer naar buiten kwam, en deze was al uit de garantie. Dan hanteert Canon een vaste prijs van 142 euro, ongeacht het probleem. Je kan de camera gewoon opsturen naar Etbass.nl. Zie ook http://mail2.etbass.nl/crp/ voor reparatieprijzen (ex BTW)

[ Voor 7% gewijzigd door Microkid op 17-04-2005 15:45 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Micha
  • Niet online
Iemand eigenlijk einig idee wat er gebeurd als je het ir filter er tussen uit haald :?

Heb de camera nu compleet uit elkaar liggen (veel schroefjes :X)

DJSmiley schreef op zondag 17 april 2005 @ 13:36:

Het diafragma electromagneetje?

[ Voor 63% gewijzigd door Micha op 17-04-2005 20:37 ]

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online
MicDis schreef op zondag 17 april 2005 @ 13:46:
[...]

Als je dit plaatje ziet waar zit dat magneetje dan :?
[afbeelding]
Links van de lensopening zie je een klein stukje PCB met 2 soldeerverbindingen. Daaronder zit het betreffende spoeltje.
Als je die 3 schroefjes losdraait, hangt dat deel dus "aan" dat stukje PCB. Daar is het bij mij dus afgebroken toen ik iets teveel de lens bewoog om er binnenin bij te kunnen komen.

• Micha
  • Niet online
DJSmiley schreef op zondag 17 april 2005 @ 20:49:
[...]

Links van de lensopening zie je een klein stukje PCB met 2 soldeerverbindingen. Daaronder zit het betreffende spoeltje.
Als je die 3 schroefjes losdraait, hangt dat deel dus "aan" dat stukje PCB. Daar is het bij mij dus afgebroken toen ik iets teveel de lens bewoog om er binnenin bij te kunnen komen.
Die draai ik dus niet los.... :)
Pagina: 1