Toon posts:

A8V: Windows vindt geen schijven tijdens installatie

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Help gevraagd i.v.m. installen van windows xp home op serial ata van 80gig

Mijn mobo : asus a8v deluxe
Processor : 3500+ 64 bit amd
geheugen : 2 * 512 mb ddr3200
schijf maxtor 80 gig sata

mijn probleem is het volgende

wanneer ik de pc boot dan zie je dat hij de schijf herkent aan het opstartscherm. doch wanneer ik windows wil installeren dan zegt ie dat er geen schijfen geinstalled zijn.
Heb al via F6 andere raidstuurprogrammas geprobeerd, doch geen enkel resultaat.
Biossettings in het boekje laten te wensen over. Misschien weet iemand van jullie de oplossing, heb post gelezen die over ongeveer over hetzelfde handelen, maar dit is bij mij blijkbaar niet de oplossing.

alvast bedankt

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Processors, Mobo's & Geheugen > Opslagmedia & I/O Controllers + titelverduidelijking

Neem eens de FAQ van dit subforum door onder "Hoe installeer ik Windows op een schijf aan een externe controller?" :) Let op: de A8V Dlx heeft twee verschillende onboard SATA controllers. Vergewis jezelf ervan dat de drivers overeenkomen met de gebruikte controller.

[ Voor 28% gewijzigd door BalusC op 17-04-2005 10:53 ]

• Race Eend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-12-2023
Als het goed is kreeg je een floppy bij je moederbord. Dat moet je er wel in doen op het moment dat je op F6 drukt, dan de drivers installeren daarvan.

En probeer anders idd even een andere controller op je moederbord, zoals hierboven gezegd wordt..
In de bios is er wel gewoon herkenning? edit: ja dus.. :z

[ Voor 4% gewijzigd door Race Eend op 17-04-2005 10:55 ]

Verwijderd

Topicstarter
misschien nog even verduidelijken

ik heb inderdaad meerdere mogelijkheden om de sata aan te sluiten, nu is ie aangesloten op de volgens de handleiding:

serial ata controllers (boven elkaar op het mobo) en hier wordt ie herkend in het opstartscherm

je hebt ook nog

raid serial ata controlers ( naast elkaar op het mobo), maar dan wordt ie niet herkend

in de bios heb ik gezet:

onchip sata bootrom enabled
onboard promise controller eanbled (raid)

aangezien ik hem aangesloten heb op de serial ata controllers en niet de raid vermoed ik dat ik dan de sata controllers moet installen tijdens windows en niet de raidcontrollers

deze install ik dan de winxp promise sata 378 contoller, doch dit helpt niks
heb ook al geprobeerd om de raid controller te installen maar dat helpt ook niet

zelfde ook geprobeerd met onboard promise controller uit te schakelen in bios, maar niks helpt

het enige dat ik nog kan vermelden is dat mn xp home nog niet servicepack 1 heeft, alhoewel ik niet denk dat dat het probleem is

Verwijderd

he,
ben er nu ook mee bezig, heb echt alles uit de kast gehaald en alles geprobeerd alle cominaties en drivers oude/nieuwe echt alles maar tijdens de windows installatie ziet hij me raid config niet

hele net afgespeurt, maar nergens de oplossing 8)7

mijn pc configuratie is:

amd 64 3500 :)
1024 xms twinx pair ;)
2 x 74gig raptor _/-\o_
2 x 300gig wd :*)
asus 6800 LE

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 17 april 2005 @ 12:06:
misschien nog even verduidelijken

ik heb inderdaad meerdere mogelijkheden om de sata aan te sluiten, nu is ie aangesloten op de volgens de handleiding:

serial ata controllers (boven elkaar op het mobo) en hier wordt ie herkend in het opstartscherm

je hebt ook nog

raid serial ata controlers ( naast elkaar op het mobo), maar dan wordt ie niet herkend

in de bios heb ik gezet:

onchip sata bootrom enabled
onboard promise controller eanbled (raid)

aangezien ik hem aangesloten heb op de serial ata controllers en niet de raid vermoed ik dat ik dan de sata controllers moet installen tijdens windows en niet de raidcontrollers

deze install ik dan de winxp promise sata 378 contoller, doch dit helpt niks
heb ook al geprobeerd om de raid controller te installen maar dat helpt ook niet

zelfde ook geprobeerd met onboard promise controller uit te schakelen in bios, maar niks helpt

het enige dat ik nog kan vermelden is dat mn xp home nog niet servicepack 1 heeft, alhoewel ik niet denk dat dat het probleem is
Beide controllers kunnen raid controller zijn, voor de Promise kun je instellen of je deze in "ide" mode of "raid" mode wilt zetten.
Uit mijn hoofd, weet ik bijna zeker dat de controllers die boven elkaar zitten de Via Sata controller is en die 2 naast elkaar is de Promise controller. Sluit gewoon 2 HD's aan op een van de twee controllers, installeer tijdens installatie F6 de drivers (of als je OS op een harddisk welke je hebt aangesloten op de normale IDE aansluiting hebt geinstalleerd kun je ook onder windows de drivers installeren). Let op voor de promise controller zijn 2 drivers eentje voor IDE mode en eentje voor raid mode.
Suc6

Verwijderd

Ik heb geen edit knop? dus post ik maar een extra berichtje.
Smurf je moet dus jouw schijf op de promise controller aanlsuiten 2 naast elkaar en de controller in de bios in IDE mode zetten. Daarna de boel installeren F6 etc dan moet het werken. Ik geloof niet dat je die Via controller met 1 schijf kan gebruiken.
Pagina: 1