Probleem met WD1200JB of niet?

Pagina: 1
Acties:

• anglico
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07-02 00:11
Sinds zaterdagmiddag heb ik blijkbaar wat problemen met mijn Western Digital Caviar SE 120GB.

Hij doet regelmatig spin down en spin up en daarna blokkeert natuurlijk Windows compleet.
De schijf is als master aangesloten op IDE1 van een aparte Promise ultra133 met een Maxtor 6Y120P0 als slave.

Nu als ik WD diags (heb eerst alle drive letter verwijderd van die schijf) draai in Windows, krijg ik het volgende:

Test Option: QUICK TEST
Model Number: WDC WD1200JB-00CRA1
Serial Number: WD-WMAxxxxxxxxxxxxx
Firmware Number: 710.W771
Drive Type: IDE
Capacity: 120.03 GB
SMART Status: PASS
Test Result: FAIL
Test Error Code: 06-Quick Test on drive 1 did not complete! Status code = 07 (Failed read test element), Failure Checkpoint = 65 (Error Log Test) SMART self-test did not complete on drive 1!
Test Time: 00:00:49, April 17, 2005

Maar als ik dezelfde tools boot vanaf floppy (dosversie), dan krijg ik geen errors.

Momenteel draait hij terug "normaal", de schijf wordt wel intensief gebruikt met veel random kleine schrijf- en lees bewerkingen (database) en er zit een fan voor die koude lucht erover blaast (geen tempsensor in de schijf).

Is er nog een test die ik zou kunnen doen? Het zou geen ramp zijn als ie kapot is want heb goede backup, maar moet het wel zeker kunnen bepalen.

"I've always found a fully Deployed Battle Group to be the most Effective Negotiator." Admiral Stark, High Guard, CY 9758

Verwijderd

Klinkt idd als een (aankomend) defecte schijf. Zoals je het beschijft lijkt het een controller probleem.

Indien je nog garantie op deze schijf hebt dan kun je, onder creditcard garantie, via de RMA van WD direct een nieuwe schijf toegezonden krijgen. Je hebt deze binnen een paar dagen in huis. De verpakking van de nieuwe schijf kun je dan weer gebruiken om de "defecte" in te verzenden.
Mocht je niet over een creditcard beschikken dan kun je, na aanvraag van RMA, de schijf eerst zelf verzenden. Het duurt dan alleen wat langer (7-10 dagen) voordat je een andere hebt.

Voordat deze schijf ook werkelijk de geest gaat geven kun je door "ghosten" alles naar je nieuwe schijf overzetten.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 17-04-2005 12:59 ]

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-03 15:04

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Een SMART error is bedoelt als waarschuwing dat de schijf naar zijn grootje aanhet gaan is en jij nog de kans hebt om te backuppen. Up en down spinnen is niet goed dus ik denk dat je even backups moet maken en als er nog garantie op zit dan RMA. Had WD geen 3 jaar garantie of is dat veranderd?

Je kunt ook de Extensive test natuurlijk draaien maar als de Quick Test dit al aangeeft kun je er van uit gaan dat daar hetzelfde uit komt.
Zo snel mogelijk backuppen (zag dat je er al 1 had, top :) ) en dan vervangen.

[Edit]
Ow lees net dat het vanuit DOS wel prima werkt. Dan zou je ook zoals eerder al genoemd even kunnen kijken of daar niets verkeerd is. Toevallig een standby die ingrijpt terwijl het niet moet? Of controller die zijn werk niet goed doet?

[ Voor 20% gewijzigd door Ultraman op 17-04-2005 01:59 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• anglico
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07-02 00:11
Ik denk niet dat er iets mis is met de controller want de andere schijf (maxtor) werkt perfekt.

En ik heb zelfs nog winkelgarantie, denk dat ik ze ga omruilen voor een grotere mits bijbetaling want ik betrouw het niet. Maar ze werkt al een dag opnieuw zonder problemen, dat vind ik zo raar.
En mijn voeding is meer dan zwaar genoeg = Antec 480 watt Truepower.

"I've always found a fully Deployed Battle Group to be the most Effective Negotiator." Admiral Stark, High Guard, CY 9758

Verwijderd

Och, vertrouwen of niet - als de eigen diagnosesoftware en de SMART-systemen van een schijf aangeven dat er fouten zitten, dan is dat voldoende grond om de schijf terug te brengen. Je hoeft niet te aanvaarden dat hij niet vlekkeloos werkt, dus gewoon terug naar de winkel ermee :)

Verwijderd

anglico schreef op zondag 17 april 2005 @ 18:36:
Ik denk niet dat er iets mis is met de controller want de andere schijf (maxtor) werkt perfekt.

En ik heb zelfs nog winkelgarantie, denk dat ik ze ga omruilen voor een grotere mits bijbetaling want ik betrouw het niet. Maar ze werkt al een dag opnieuw zonder problemen, dat vind ik zo raar.
En mijn voeding is meer dan zwaar genoeg = Antec 480 watt Truepower.
Ik bedoel de controller die op de schijf zit, niet op je moederbord.
Pagina: 1